Hop til indhold
  • 0

hjælp inden elektrikkeren kommer


Soylant
 Share

Spørgsmål

Hej alle...Jeg har en elektriker der kommer og hjælpe med at trække nye kabler i huset, har fået afvide jeg skal får købt det hele hjem samt skruet tavlerne op inden han kommer :-)Vi skal bla. bruge et 230v output modul der skal bruges til 8 lampesteder, regner med at få 8 10A automat sikringer til brug på hver udgang, er det korrekt?? og hvilken strømforsyning skal der bruges til et 230V output modul?Sidste spørgsmål, skal have lavet nogen huller i luftet til mine kable, er meget vigtig man holder svag og stærkstrøms kabler skilt?? kan ikke rigtig finde ud af det for når jeg læser LK's vejledning til LINK 10 kabler skriver de at det godt må trækkes med 230v kabler, det er måske kun i tavlen man holder det skildt??

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Hej alle...Jeg har en elektriker der kommer og hjælpe med at trække nye kabler i huset' date=' har fået afvide jeg skal får købt det hele hjem samt skruet tavlerne op inden han kommer :-)Vi skal bla. bruge et 230v output modul der skal bruges til 8 lampesteder, regner med at få 8 10A automat sikringer til brug på hver udgang, er det korrekt?? og hvilken strømforsyning skal der bruges til et 230V output modul?Sidste spørgsmål, skal have lavet nogen huller i luftet til mine kable, er meget vigtig man holder svag og stærkstrøms kabler skilt?? kan ikke rigtig finde ud af det for når jeg læser LK's vejledning til LINK 10 kabler skriver de at det godt må trækkes med 230v kabler, det er måske kun i tavlen man holder det skildt??[/quote']Det vil nok være lidt voldsomt med et automatsikring til hvert lampeudtag. På en 10A gruppe kan du trække ca 2300W og du har vel næppe så meget belastning på. Hvordan er lampestederne fordelt? Hvilken strømforsyning du skal bruge kommer lidt an på hvad du ellers skal have af ihc komponenter. Skal du have indgangsmodul også eller kører det trådløst?Hvis du bruger LK's LINK kabler må de godt ligge op ad stærkstrømskablerne. I tavlen hvor de er afisolerede så man kan se de enkelte ledere skal de være adskilte.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejJa okay så har jeg misforstået noget :-) jeg har 8 lampe udtag jeg vil ha koblet på den kommende 230v output moodul og så regnede jeg med at jeg skal have et lampe udtag på hver af de 8 udgange så de kan styres og så en sikring før dem.. kan godt se jeg det ville være nok med 1 eller 2 sikringer, men hvordan ville det setup være når der er 8 udgange der skal bruges.Med hensyn til strømforsyninger, så har jeg en 24v output til mine telestater, en controller, en 230v output module og så et 24v input module

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
HejJa okay så har jeg misforstået noget :-) jeg har 8 lampe udtag jeg vil ha koblet på den kommende 230v output moodul og så regnede jeg med at jeg skal have et lampe udtag på hver af de 8 udgange så de kan styres og så en sikring før dem.. kan godt se jeg det ville være nok med 1 eller 2 sikringer' date=' men hvordan ville det setup være når der er 8 udgange der skal bruges.Med hensyn til strømforsyninger, så har jeg en 24v output til mine telestater, en controller, en 230v output module og så et 24v input module[/quote']Du kan sagtens forsyne flere udgange fra den samme sikring. Faktisk er de grupperet i output modulet. Mener der er i to sæt. Mener umiddelbart at den lille strømforsyning er nok så.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Med hensyn til strømforsyninger' date=' så har jeg en 24v output til mine telestater, en controller, en 230v output module og så et 24v input module[/quote']Hvis du skal forsyne dine telestater fra strømforsyningen, skal du vælge den 72W strømforsyning. De telestater jeg har haft fat i, bruger ca. 2W stykket, så med controller, in-/output bliver den lille 15W med garanti overbelastet.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har ret, har en 15w så jeg må hellere få en 72w også da jeg også kunne tænke mig noget alarm på et tidspunkt, Som jeg skrev tidligere har jeg fået afvide af min elektrikker at jeg selv skal trække kabler og købe det der skal bruges og så kobler han det til, men jeg vil stadig gerne vide hvordan det hænger sammen og jeg kan virkelig ikke forså måden på det 230v output modul, jeg har 2 tavler i 2 rum den ene er der stærkstrøm i og den anden sidder alt mit IHC, når så jeg skal have kabeler fra mit output modul ud med 230v til mine lampe steder, skal de jo sidder på hver deres kanal i output modulet, hvordan kan så kun en sikrings gruppe kobles på, når det er 8 udgange ?? for jer eksperter er det jo nok simpel snak :-)det samme er mange sige man ikke må blande stækstrøm og svagstrøm, hvad så med alle de steder i huset hvor der sider 2.5 moduler med en stikkontakt og en afbryder og så afbryderen skal skiftes til svagstrøm med link kabel, så har du jo stærkstrøm til stikkontakterne og svagstrøm til afbryderene... lyder måske dum men er jo nød til at spørge og at blive klogere :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK plejer at have et meget godt online kursus som giver fint ind/overblik over IHC her:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/uddannelse/online-kurser/Online-kurser-liste.page?Desværre er det pt. under opdatering så .....Imens kan du jo læse manualen:http://www.lk.dk/download/Manualer/IHC_manual_2011.pdfOg hvis du vil kikkenærmere på enkelte produkter kan du finde dem og vejledningerne i kataloget her:http://www1.lk.dk/katalog.jhtmlLK´s svagstrøms kabel Link10 er som tidligerre skrevet godtkendt til at ligge paralelt/sammen med 230V så ingen problemer her. Adskildelsen mellem 230V og 24V internt i tavler og lign. kan klares ved at montere fysiske plastik skillestykker. Den normale respektafstand er vist 8-10 mm, så der plejer heler ikke være problemer i "fælles" indmuringsdåser med tryk og stikkontakt.Prøv også at tage et kik i "Vis mig din tavle" hvor der er flere billeder af forskellige installationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejSelvfølgelig skal elektrikkeren lave det, det skrev jeg også tidligere, skulle bare trække kabel og købe ting ind...Du har ret jeg har ikke styr på det, men det prøvede jeg også at forklarer, at det bare var for at få et indblik i hvordan det hænger sammen, der er jo også eletrikkere med med 4 stive års uddannelse der tror de kan lave bil og computere og andre praktiske ting som de heller ikke har forstand på.Det eneste jeg ville var at vide hvordan det hang sammen, der er ikke nogen der har sagt jeg selv ville lave det selv.men tak for svaret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Måske du bare skulle lade din elektriker lave det hele....For du har jo overhoved ikke styr på hvad du har gang i. Det er trods alt el du har med at gøre....Og der står man i lærer i 4 stive år....
ja man står i lære i 4 år, men der er jo ikke noget galt i at spørge og være interreseret i hvordan tingene hænger sammen.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Måske du bare skulle lade din elektriker lave det hele....For du har jo overhoved ikke styr på hvad du har gang i. Det er trods alt el du har med at gøre....Og der står man i lærer i 4 stive år....
ja man står i lære i 4 år' date=' men der er jo ikke noget galt i at spørge og være interreseret i hvordan tingene hænger sammen.[/quote']Har heller ikke sagt at man ikke man spørger og være interresseret.....Men når man begynder at snakke om 8 stk. 10A automatsikringer til 8 lampe udtag....Er man helt galt på den. Og så kan være nok så interresseret....Men man skal bare holde sig væk....Og lade fag flok om tingene.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Måske du bare skulle lade din elektriker lave det hele....For du har jo overhoved ikke styr på hvad du har gang i. Det er trods alt el du har med at gøre....Og der står man i lærer i 4 stive år....
Bare fordi du har stået i lære i 4 stive år behøver ikke betyde at du ved ret meget om hvad der forgår indenfor el området. Selvom jeg er udlært elektriker, har jeg alligevel allieret mig med en installatør i forbindelse med renoveringen af mit hus. Jeg har ikke arbejdet som elektriker i snart 15 år, og da jeg var i branchen arbejdede jeg med indutri installationer, PLC styringerne og tele og data. Hus installationer er derfor ikke min spids kompetance.Jeg har stor repekt for at soylant gider prøve sætte sig ind i hvordan IHC virker, men som andre også har antydet, findes de fleste af svarene på hans spørgsmål allerede her i fora'et eller på LK's web site. Det giver dig imidlertid ikke ret til at overfalde ham på den måde som du har gjort.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Måske du bare skulle lade din elektriker lave det hele....For du har jo overhoved ikke styr på hvad du har gang i. Det er trods alt el du har med at gøre....Og der står man i lærer i 4 stive år....
Bare fordi du har stået i lære i 4 stive år behøver ikke betyde at du ved ret meget om hvad der forgår indenfor el området. Selvom jeg er udlært elektriker' date=' har jeg alligevel allieret mig med en installatør i forbindelse med renoveringen af mit hus. Jeg har ikke arbejdet som elektriker i snart 15 år' date=' og da jeg var i branchen arbejdede jeg med indutri installationer, PLC styringerne og tele og data. Hus installationer er derfor ikke min spids kompetance.Jeg har stor repekt for at soylant gider prøve sætte sig ind i hvordan IHC virker, men som andre også har antydet, findes de fleste af svarene på hans spørgsmål allerede her i fora'et eller på LK's web site. Det giver dig imidlertid ikke ret til at overfalde ham på den måde som du har gjort.[/quote'']Nu har jeg så stået i lære i mere end 4år....Men det er en helt anden sag....Jeg mener ikke at jeg har overfaldet nogen....Bare sagt at han nok skulle lade sin elektriker om at udføre arbejdet.....Jeg arbejder os kun med PC,PLC,SRO og scada systemer til daglig....Derfor ved jeg godt hvordan man skuer et alm. hus installation sammen. Men undskyld hvis jeg har jogget noget over fødderne.....Beklager
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Nu har jeg så stået i lære i mere end 4år....Men det er en helt anden sag....Jeg mener ikke at jeg har overfaldet nogen....Bare sagt at han nok skulle lade sin elektriker om at udføre arbejdet.....Jeg arbejder os kun med PC' date='PLC,SRO og scada systemer til daglig....Derfor ved jeg godt hvordan man skuer et alm. hus installation sammen. Men undskyld hvis jeg har jogget noget over fødderne.....Beklager[/quote']Men han skrev jo netop i hans først indlæg at han havde en aftale med en elektriker, som skulle komme og monter det hele for ham. Han skulle bare selv skaffe stumperne. Og ærligt talt med de priser som elektriker tager for IHC stumperne, så kan man spare RIGTIG mange penge ved selv at skaffe dem.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Men han skrev jo netop i hans først indlæg at han havde en aftale med en elektriker' date=' som skulle komme og monter det hele for ham. Han skulle bare selv skaffe stumperne. Og ærligt talt med de priser som elektriker tager for IHC stumperne, så kan man spare RIGTIG mange penge ved selv at skaffe dem.[/quote']hehe ja det er faktisk det første han skrev :D Så skal vi ikke bare lukke den her, og sige at der er ikke noget galt i at stille spørgsmål og være interesseret..Men at man selvfølgelig ikke skal lave noget man ikke har styr på. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg syntes også vi skal lade den ligge :-) og er ked af det skabte lidt støj :-)Men vil da lige fortælle hvordan det endte, jeg fik fat i en anden elektrikker, som forklarede mig trin for trin hvordan jeg skulle trække min kable så det var lettest for ham, så jeg har fået trukket alle mine kabler på loftet, svagstrøm på den ene side af gangbroen og stærkstrøm på den anden, alle IHC komponenterne købte jeg ved billigihc.så da eletrikkeren mødte op i formiddags var det hele klappet og klart, og da han kørte her til aften var der IHC lys over det hele :-):-)....Så har jeg sat og sat det hele op i min controller siden han kørte, man kan jo kun sige man bliver fuldstændig bidt af det her ha ha mer vil ha mere, så mon ikke vi skal til lege med alarm som det næste :-)tak for et godt forum...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg syntes også vi skal lade den ligge :-) og er ked af det skabte lidt støj :-)Men vil da lige fortælle hvordan det endte' date=' jeg fik fat i en anden elektrikker, som forklarede mig trin for trin hvordan jeg skulle trække min kable så det var lettest for ham, så jeg har fået trukket alle mine kabler på loftet, svagstrøm på den ene side af gangbroen og stærkstrøm på den anden, alle IHC komponenterne købte jeg ved billigihc.så da eletrikkeren mødte op i formiddags var det hele klappet og klart, og da han kørte her til aften var der IHC lys over det hele :-):-)....Så har jeg sat og sat det hele op i min controller siden han kørte, man kan jo kun sige man bliver fuldstændig bidt af det her ha ha mer vil ha mere, så mon ikke vi skal til lege med alarm som det næste :-)tak for et godt forum...[/quote']Der er ikke noget at være ked af... Du skal bare spørge løs ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok