Hop til indhold
  • 0

Tavle projekt


Rene.Qvist
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at skulle planlægge en større tavle ombygning og det skal ende med at jeg har 1 Ug12 tavle det sidder over min målerramme, og i den tavle skal der ikke være andet end HPFI evt lynnedslags beskytning (hvis der er nogen der har et godt råd til hvilken en jeg kan anvende) Fra denne tavle skal jeg have forsynet en Hager FWB63N, tavle hvor i jeg så skal have alle aut. Sikringer, diverse ihc osv... Et af spørgsmålene er så hvilken type kabel skal jeg etablerer som forsyning til FWB tavlen, jeg har mulighed for at trække trække rør mellem de 2 tavler, evt 50mm rød trækkerør.På forhånd tak René

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
Hmm..Har du egen transformer station' date=' siden du siger du har nulling?[/quote']I rigtig mange etage ejendommen har man stadigvæk nulling, så det er ikke så unormalt, men derfor kunne man jo godt lave det om til en rigtig jord forbindelse når man har chancen. :)
Ville også skifte den 40 A hpfi ud med en 63 A. Det passer bedre til din mast sikring..
Jeg vil ikke bruge penge på at skifte HPFI relæet hvis der ikke er anden grund end at maste sikringerne er på 63A. Isteddet vil jeg bruge pengene på et par 2 polede HPFI relæer med indbygget 13A sikring, og sætte det ene foran min IHC og netværks installation, og det andet foran mit udendørs lys. Det sidste fordi udendørs lys ofte er der hvor der kommer vand i installationen, med deraf følgende overgang til jord. Det første fordi at så køre min IHC og netværks installation videre, selvom strømmen går i resten af huset, og så har jeg en chance for at min IHC controler kan fortælle mig det.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
IHC output modulerne er kun godkendt til 10A...
Ja du må kun trække 10A gennem 230V output modulerne. Hvordan du sikre det er op til dig selv. Sikringerne i din gruppe tavle er kun for at beskytte din faste installation som ledninger/kabler i lofte og vægge samt stikkontakter, ikke din IHC installation. Faktisk behøver du ikke sikringerne i din gruppe tavle, hvis du på anden vis sikre at den faste installation ikke bliver overbelastet ved alm. brug.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
IHC output modulerne er kun godkendt til 10A...
Ja du må kun trække 10A gennem 230V output modulerne. Hvordan du sikre det er op til dig selv. Sikringerne i din gruppe tavle er kun for at beskytte din faste installation som ledninger/kabler i lofte og vægge samt stikkontakter' date=' ikke din IHC installation. Faktisk behøver du ikke sikringerne i din gruppe tavle' date=' hvis du på anden vis sikre at den faste installation ikke bliver overbelastet ved alm. brug.[/quote'']Hvordan vil du så sikre at relæudgangene på 230V outputmodul ikke bliver overbelastet, hvis ikke der benyttes 10A sikring?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Smart system' date=' kendte jeg ikke til, men jeg er self heller ikk elektriker..[/quote']Så må du jo slet ikke rode med dine eltavle selv. :)
Det var ikk sådan at du havde et bud på det spørgsmål jeg startede tråden her med ???
Nu er det nogen år siden jeg sidst arbejde som elektriker, så jeg er lidt rusten i kabel størrelser, men såvidt jeg husker kan 10 kvadrat kobber lige præcist klare 63A, men hvis du holder fast i dit 40A HPFI, er en 4*10 kvadrat kobber kabel nok. Men jeg vil anbefale at du går efter 4*16 kvadrat, så er du sikker.Om du lægger kabel eller ledeninger gør ingen forskel. Dog skal du huske at hvis du lægger ledninger, så skal de ligge i et rør eller anden egnet beskyttelse hele vejen fra din måler tavle og til din gruppe tavle.Vedr. lyn sikring, så mindes jeg at der var noget med at det skulle man holde sig fra når man havde en installation med nulling. Men generelt vil jeg anbefale at da du er igang med den store ombygning, så få banket et ordentligt jordspyd i jorden og få lavet en ordentlig jord forbindelse i steddet for nulling. Vedr. lyn sikringer, så er der ikke den store forskel på dem. Det vigtigste er at du har en ordentlig jord forbindelse.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
IHC output modulerne er kun godkendt til 10A...
Ja du må kun trække 10A gennem 230V output modulerne. Hvordan du sikre det er op til dig selv. Sikringerne i din gruppe tavle er kun for at beskytte din faste installation som ledninger/kabler i lofte og vægge samt stikkontakter' date=' ikke din IHC installation. Faktisk behøver du ikke sikringerne i din gruppe tavle' date=' hvis du på anden vis sikre at den faste installation ikke bliver overbelastet ved alm. brug.[/quote'']Hvordan vil du så sikre at relæudgangene på 230V outputmodul ikke bliver overbelastet' date=' hvis ikke der benyttes 10A sikring?[/quote']Ved f.eks. kun at have lampe udtag på dem. Til de få stikkontakter jeg har behov for at styre, bruger jeg wireless stikkontakter.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
IHC output modulerne er kun godkendt til 10A...
Ja du må kun trække 10A gennem 230V output modulerne. Hvordan du sikre det er op til dig selv. Sikringerne i din gruppe tavle er kun for at beskytte din faste installation som ledninger/kabler i lofte og vægge samt stikkontakter' date=' ikke din IHC installation. Faktisk behøver du ikke sikringerne i din gruppe tavle' date=' hvis du på anden vis sikre at den faste installation ikke bliver overbelastet ved alm. brug.[/quote'']Hvordan vil du så sikre at relæudgangene på 230V outputmodul ikke bliver overbelastet' date=' hvis ikke der benyttes 10A sikring?[/quote']Ved f.eks. kun at have lampe udtag på dem. Til de få stikkontakter jeg har behov for at styre, bruger jeg wireless stikkontakter.
Det sikrer vel ikke slutbrugeren i at der ikke monteres for stort forbrug i udtagene?Der står bl.a. følgende i manualen:Tilslutning af faseDe 8 udgangsrelæer er opdelt i 2 grupper á 4 relæer. Hver gruppe af relæer skal tilsluttes en af de tre faser (L1,L2 eller L3).Der kan kobles en 10 A gruppeafbryder eller en automatsikring til hver enkelt gruppe relæer.Maksimal belastning pr. relæ: 10 AMaksimal belastning pr. relægruppe: 10 AMaksimal belastning pr. Output 230 V modul: 2 x 10 A
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
IHC output modulerne er kun godkendt til 10A...
Ja du må kun trække 10A gennem 230V output modulerne. Hvordan du sikre det er op til dig selv. Sikringerne i din gruppe tavle er kun for at beskytte din faste installation som ledninger/kabler i lofte og vægge samt stikkontakter' date=' ikke din IHC installation. Faktisk behøver du ikke sikringerne i din gruppe tavle' date=' hvis du på anden vis sikre at den faste installation ikke bliver overbelastet ved alm. brug.[/quote'']Hvordan vil du så sikre at relæudgangene på 230V outputmodul ikke bliver overbelastet' date=' hvis ikke der benyttes 10A sikring?[/quote']Ved f.eks. kun at have lampe udtag på dem. Til de få stikkontakter jeg har behov for at styre, bruger jeg wireless stikkontakter.
Det sikrer vel ikke slutbrugeren i at der ikke monteres for stort forbrug i udtagene?Der står bl.a. følgende i manualen:Tilslutning af faseDe 8 udgangsrelæer er opdelt i 2 grupper á 4 relæer. Hver gruppe af relæer skal tilsluttes en af de tre faser (L1,L2 eller L3).Der kan kobles en 10 A gruppeafbryder eller en automatsikring til hver enkelt gruppe relæer.Maksimal belastning pr. relæ: 10 AMaksimal belastning pr. relægruppe: 10 AMaksimal belastning pr. Output 230 V modul: 2 x 10 A
Jeg ved ikke hvor mange lamper du kender som trækker mere end 10A. Jeg kender ingen. Derudover er 230V output modulerne fra før det var tilladt at bruge 13A sikringer til 1,5 kvadrat ledninger. Om 230V output modulerne rent faktisk vil kunne klare 13A ved jeg ikke, men da jeg som sagt kun har lampe udtag på dem tager jeg chancen, og ser på dem på samme måde som man i starten så på at stikkontakterne kun var mærket til 10A, men det var alligevel lovligt at sikre dem med en 13A sikring.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg ved ikke hvor mange lamper du kender som trækker mere end 10A. Jeg kender ingen. Derudover er 230V output modulerne fra før det var tilladt at bruge 13A sikringer til 1' date='5 kvadrat ledninger. Om 230V output modulerne rent faktisk vil kunne klare 13A ved jeg ikke, men da jeg som sagt kun har lampe udtag på dem tager jeg chancen, og ser på dem på samme måde som man i starten så på at stikkontakterne kun var mærket til 10A, men det var alligevel lovligt at sikre dem med en 13A sikring.[/quote']Nu gælder de maks 10 A for hver gruppe á 4 udgange på et 230 V outputmodul, så hvis man eksempelvis har 600W på hver af de 4 udgange, er det overbelastet. Stadig kraftige lamper ja, men man kan jo ikke sikre sig at en kunde/ny ejer af huset ikke sætter mere til.Nu hæftede jeg mig egentlig også blot ved, at du ikke mente at man skal sikre IHC'en. Mener nu også at der står i SB at man ALTID skal følge producentens anvisninger, og så er det er jo maks. 10 A foran et 230 V outputmodul.Den med stikkontakterne, blev maks. mærkestrøm på kontakterne jo ændret til 13 A for mange år siden, og den er faktisk siden blevet ændret til 16 A (i hvert fald LK's), så mon ikke også at de havde ændret det på outputmodulet hvis det var lovligt?Til info, er det med at bruge 13 A sikringer foran 1,5 kvadrat ledninger KUN gældende i boliginstallationer, og er ikke lovligt andre steder.Nå tilbage til topic: Jeg vil også mene at du skal op i 16 kvadrat, som har størst tilladte mærkestrøm på 63 A, når det er overbelastningsbeskyttet af sikringer og automatsikringer type B, C og D.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg er med på det med tykkelserne nu mht amp... MEN' date=' hvorfor er det så at alle tavlers trådning inden i fra hpfi til de forskellige grupper kun er 10 cu ledninger ??[/quote']Fordi at man regner sløjfe ledninger i en gruppe tavle som særligt gode varme aflednings forhold, og derved kan en 6 kvadrat kobber klare 40A (så vidt jeg husker)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Nu gælder de maks 10 A for hver gruppe á 4 udgange på et 230 V outputmodul' date=' så hvis man eksempelvis har 600W på hver af de 4 udgange, er det overbelastet. Stadig kraftige lamper ja, men man kan jo ikke sikre sig at en kunde/ny ejer af huset ikke sætter mere til.[/quote']Men hvor sandsynligt er det at det sker?
Nu hæftede jeg mig egentlig også blot ved' date=' at du ikke mente at man skal sikre IHC'en. Mener nu også at der står i SB at man ALTID skal følge producentens anvisninger, og så er det er jo maks. 10 A foran et 230 V outputmodul.[/quote']Meget af det der står i SB er åben for tolkning. Det er der flere diskutioner her på boardet som er et godt bevis på. :)
Den med stikkontakterne' date=' blev maks. mærkestrøm på kontakterne jo ændret til 13 A for mange år siden, og den er faktisk siden blevet ændret til 16 A (i hvert fald LK's)[/quote']Det er rigtigt at de nye stikkontakter, som kom efter indførslen af 13A sikringer blev mærket med 13A, men de gamle stikkontakter, som stadigvæk kun var mærket med 10A, incl. de modeller som var udgået af produktion flere år før, måtte man gerne sikre med 13A sikringer. Hvordan reglerne er idag ved jeg ikke, men jeg tvivler på at de er blevet skrapper. :)
så mon ikke også at de havde ændret det på outputmodulet hvis det var lovligt?
Nu er LK jo ikke kendt for at være de hurtigste på IHC fronten' date=' og i betragtning af hvorlænge de er om at få frigivet nye ting, så vil det ikke undre mig hvis de har taget en beslutning om at de ikke vil bruge tid på at teste og dokumenter at output modulerne kan klare 13A forsikringer. Der sælges trods alt ikke så mange 230V output moduler, som der sælges stikkontakter. :)
Til info' date=' er det med at bruge 13 A sikringer foran 1,5 kvadrat ledninger KUN gældende i boliginstallationer, og er ikke lovligt andre steder.[/quote']Ikke helt korrekt. Da jeg arbejdede som elektriker, måtte man også sikre 1,5 kvardrat ledninger med 13A i industri installationer, maskin installationer, udendørs belysning o.s.v. Faktisk mindes jeg ikke noget sted hvor vi ikke måtte.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Nu gælder de maks 10 A for hver gruppe á 4 udgange på et 230 V outputmodul' date=' så hvis man eksempelvis har 600W på hver af de 4 udgange' date=' er det overbelastet. Stadig kraftige lamper ja, men man kan jo ikke sikre sig at en kunde/ny ejer af huset ikke sætter mere til.[/quote'']Men hvor sandsynligt er det at det sker?.
At du ikke ser det som særligt sandsynligt, kan jeg ikke se skulle gøre det lovligt. Jeg ved godt at det er gjort mange steder, men jeg mener nu stadig ikke at der må sættes 13 A foran et 230 V outputmodul.
Den med stikkontakterne' date=' blev maks. mærkestrøm på kontakterne jo ændret til 13 A for mange år siden' date=' og den er faktisk siden blevet ændret til 16 A (i hvert fald LK's)[/quote'']Det er rigtigt at de nye stikkontakter, som kom efter indførslen af 13A sikringer blev mærket med 13A, men de gamle stikkontakter, som stadigvæk kun var mærket med 10A, incl. de modeller som var udgået af produktion flere år før, måtte man gerne sikre med 13A sikringer. Hvordan reglerne er idag ved jeg ikke, men jeg tvivler på at de er blevet skrapper. :) .
Reglerne var faktisk mere lempelige tidligere end de er i dag. Ifølge tabel 43D i SB fra 2003, måtte man kortslutningsbeskytte en stikkontakt mærket med 10A med en 20A sikring. Så er det blevet strammet op med en ændring til SB hvor der står følgende:Den foransiddende sikringDet har hidtil været tilladt at have en 20 A forsikring foran stikkontakter. Da styrelsen forventer, at det engang i fremtiden vil blive tilladt at have enfasede apparater med et strømforbrug på 16 A, er der risiko for, at det medfører overbelastning af 10 A eller 13 A stikkontakter. Der er derfor indført sammenhængende værdier for stikkontakten og den foransiddende sikring samtidig med, at der er åbnet for muligheden af at producere stikkontakter med en mærkestrøm på 16 A. Denne ændring betyder, at man skal vælge en stikkontakt med den rigtige mærkestrøm, hvis man vil installere stikkontakten på fx en komfurgruppe. For andre stikkontakter end pindjordsstikkontakter kan man dog anvende de tidligere værdier indtil 1. juli 2010.Der er så efterfølgende lavet denne lille lempelse igen i meddelelse 1/11 fra sikkerhedsrådet :Tabel 43D fra afsnit 6 om største tilladte mærkestrøm, suppleres med tabelværdier som begrænser sikringens mærkestrøm til at være tilsvarende stikkontaktens mærkestrøm. Dog må en 10A stikkontakt forsikres med 13A
Til info' date=' er det med at bruge 13 A sikringer foran 1' date='5 kvadrat ledninger KUN gældende i boliginstallationer, og er ikke lovligt andre steder.[/quote'']Ikke helt korrekt. Da jeg arbejdede som elektriker, måtte man også sikre 1,5 kvardrat ledninger med 13A i industri installationer, maskin installationer, udendørs belysning o.s.v. Faktisk mindes jeg ikke noget sted hvor vi ikke måtte.
Det var hvad jeg fik at vide på kursus i stærkstrømbekendgørelsen for få måneder siden, så enten har læreren vrøvlet, eller også har jeg misforstået et eller andet/ikke hørt efter (det kan ikke udelukkes :laugh: )Nå tråden er vist efterhånden røget helt af sporet, så må hellere stoppe den her. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan ikke lade være...Korrekt, i bolig må 1,5mm2 maks forsikres med 13a. Alle andre steder afhænger det at varmeafledningsforhold, omgivelsestemperatur og samlet fremføring med andre kabler. Oftest benyttes 75% reglen (dansk forenklet regel), altså maks 75% belastning i forhold til varmeafledningsforhold, for at undgå varmeproblemer pga. andre kabler. Se evt side 184 og 187 i sb6...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Kan ikke lade være...Korrekt' date=' i bolig må 1,5mm2 maks forsikres med 13a. Alle andre steder afhænger det at varmeafledningsforhold, omgivelsestemperatur og samlet fremføring med andre kabler. Oftest benyttes 75% reglen (dansk forenklet regel), altså maks 75% belastning i forhold til varmeafledningsforhold, for at undgå varmeproblemer pga. andre kabler. Se evt side 184 og 187 i sb6...[/quote']Ja selvfølgelig.. :cheer: Så er det derfor man normalt kun bruger 10A når det ikke er boliger. En 1,5 kvadrat må belastes med 15,5A ved normale varmeafledningsforhold, og når man bruger 75% reglen for at komme ud over besværlige beregninger om nærføring osv. må den kun belastes med 11,625A og deraf 10A sikring. Jeg havde da fået fat i lidt af det på kurset så. :laugh:
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok