Hop til indhold

IHC, M-bus, Nilan og DanTherm ventilation.


Lars1
 Share

Recommended Posts

Hmm. Når jeg nu kigger på dokumentationen for LK's PLC løsning og Visilitys løsning kan jeg se at disse begge skal tilkobles på ben 2 og 3 på Nilan styreprintet og det ser ud til at Nilans egen styring skal monteres på nogle andre ben.

Det er ikke til at finde noget på Nilans hjemmeside der indikerer om de to ben 2 og 3 er en anden bus end den Nilan betjeningspanelet sidder på eller hvad det er. Men det kunne være rart at vide er der nogen dar har noget viden om dette? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jesper, 

 

Hmm. Når jeg nu kigger på dokumentationen for LK's PLC løsning og Visilitys løsning kan jeg se at disse begge skal tilkobles på ben 2 og 3 på Nilan styreprintet og det ser ud til at Nilans egen styring skal monteres på nogle andre ben.

Det er ikke til at finde noget på Nilans hjemmeside der indikerer om de to ben 2 og 3 er en anden bus end den Nilan betjeningspanelet sidder på eller hvad det er. Men det kunne være rart at vide er der nogen dar har noget viden om dette? 

Pin 2-3 på CON1 på Nilan printet er A/B, dvs. de databærende signaler i RS485-bussen. Så hvis Vislity/LK's PLC kobler på disse ben, og kobler betjeningspanelet på sig selv, så er det fordi de laver en proxy for at komme uden om 1-master-only problematikken.

 

Når du kommer dertil så prøv at læse de protokol analyser igennem jeg har lavet længere oppe i tråden... det skulle nok få dig hurtigere i gang :-)  Læg iøvrigt mærke til den del hvor jeg fortæller om hvordan betjeningspanelet og anlæget kommunikerer. Anlæget sender sine svar i form af skærmbilleder, således at betjeningspanelet udelukkende fungerer som en framebuffer... det er en lidt anderledes (klodset imho)  dataudveksling end jeg er vant til at se.

 

Hvis du vil lave løsningen med en indskudt proxy så husk at du skal have 2x USB-RS485 convertere, eller brug de 10$ det koster at få produceret et lille PCB til det som kan kobles direkte på BeagleBones headere. 

 

/Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lidt begyndt at få mistanke om at der er forskel på hvordan det tilkobles og kommunikeres i 600 og 602 styringen. Ikke bare  på protocol niveau men også helt bus mæssigt. Men da jeg ikke har nogen af systemerne endnu selv så er det hvad jeg har læst mig til i dokumentation jeg har fundet frem til men:

 

CTS602

Jeg tror for den nye CTS602 så har den en dedikeret modbus RTU til dette og dens eget "user panel" kører på en anden bus dedikeret til det. Det er så denne dedikerede modbus som både Visility og LK bruger i deres PLC løsning.

Her er styreprintet en slave så man kan tillade sig som tilkobler at være master og give kommandoer til styreprintet. Nice

Her er pin layout som jeg kan finde det. Og her er det pin 2 og 3 som LK og Visility bruger.

 

 

Pin 1

12 VDC output

Pin 2

COM1 - RS 485 A - Modbus

Pin 3

COM1 - RS 485 B - Modbus

Pin 4

COM2 - RS 485 A - User panel

Pin 5

COM2 - RS 485 B - User panel

Pin 6

Ground

 
CTS600
Det er nok den jeg vil ende med at have da det er den der kommer med VPL'erne og de har køling som jeg gerne vil have.
Den har ikke en dedikeret modbus og jeg tror også at dens protokol er en tilpasset version af modbus. Dette er dog ikke bekræftet.
Her har jeg fundet det jeg tror der er pin layout på CTS600:
 
COM1:

Pin 1

12 VDC / 100 mA

Pin 2

RS 485 - A

Pin 3

RS 485 - /B

Pin 4

GND

 
Jeg ved dog ikke om der findes en tilsvarende COM2 hvor som på CTS602 det ville nok gøre den en del lettere. Jeg har ikke set et styreprint for sådan en så jeg ved ikke om der findes noget sådan.
Node adresserne er på denne:
 

1

Remote control (wall panel)

2

PC

3

CTS 600 Controller

4

Slave controller

 
Her går jeg ud fra at :
Remote control er styringen som er den vi mener er master

PC kan være hvad vi gerne vil have.

CTS 600 er styreprintet

slave controller kan så være CTS600 mere eller hvad?

 

Det er her jeg synes det er lidt forvirrende. For i følge modbus protokollen så har masteren ingen adresse det er kun slaverne der har det.

Men konklusionen er måske i virkeligheden at dette virker præcis som Nikolaj før har postet og så skal man til at slås med den protokol hvor man  på en eller anden måde skal nasse sig ind som master en gang i mellem eller skal være proxy.

Jeg tænker det med proxy ville være lidt mere kompliceret at sætte op end at nasse sig ind som dobbelt master hvis man kan.

 

Men lige for at få bekræftet at det er den eneste rigtige mulighed er der så nogen der kan fortælle at der er eller ikke er en evt. COM2 til evt selvstændig modbus på CTS600?

For hvis der ikke er det så er det jo bare at tage fat hvor Nikolaj slap.

For så kan jeg godt se hvorfor hverken LK eller Visility har kastet sig over at prøve at integrere med CTS600 for det er da ikke særligt indbydende for andre at koble sig ind på :(.

En masse snak og tanker fra mig.

Det gav i hvert fald mig lidt mere opdeling i hvad der snakkes om mht. 600 og 602 så det ikke blandes sammen. Meget er lettere med 602.

 

VH

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg snakkede med en tekniker fra Nilan for ca. 4 uger siden, fordi jeg også var interesseret i et anlæg med køling.

Men ville også gerne have CTS602 så der var mulighed for kommunikation til PLC / Visility.

Men CTS602 styringen kan desværre ikke styre VPL'erne, endnu.

Det kommer, men hvornår vidste de ikke.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg snakkede med en tekniker fra Nilan for ca. 4 uger siden, fordi jeg også var interesseret i et anlæg med køling.

Men ville også gerne have CTS602 så der var mulighed for kommunikation til PLC / Visility.

Men CTS602 styringen kan desværre ikke styre VPL'erne, endnu.

Det kommer, men hvornår vidste de ikke.

 

 

Hej niknak

 

Jeps det er helt det samme hos mig. Så vurderingen går også på hvor meget energi og tid jeg skal putte i at få lavet noget der kan styre et ældre Nilan system kontra sansynligheden for at kunne få en CTS602 i ens system i stedet.

Men lige meget hvad så tror jeg nu at  jeg vil prøve at  lave den selv og ikke ty til hverken LK eller Visiliti´ fordi:

LK's er for simpel den kan næsten ingen ting og så koster den alligevel 4000 kr. ca.

Visiliti' er godt nok dyr - den kan selvfølgelig også noget mere men jeg synes ikke det står mål med prisen når man kan lave noget selv der vil kunne komme til at kunne lige alt det man gerne selv vil have den til - og har tid til at implementere  ;).

Men lad os nu se hvor langt jeg kommer - der skal jo tid til det hele  :).

 

Men spændende at høre at der ville komme CTS602 i VPL'erne - sikkert med en merpris til følge. :)

 

Niknak var det ikke den ondes hjælper i James bond - The Man With The Golden Gun?  :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 months later...

Som også er nævnt så har CTS602 en dedikeret modbus tilslutning paralelt med displayet.

Og jeg lavet nogle forskellige programmer til det at styre anlægget via Tcp til en Moxa Device server som er tilsluttet med RS485 til anlægget. Mit næste projekt er at lave en Raspberry Pi med RS485 modul også lave noget "server" software som mit program kan snakke til istedet for direkte med anlægget.

http://download.phisk.net/Nilan/W7_1.png

http://download.phisk.net/Nilan/W7_2.png

 

Og senest nu også et Windows 8 App. som jeg dog ikke er helt færdig med.

http://download.phisk.net/Nilan/W8_1.png

http://download.phisk.net/Nilan/W8_2.png

 

Det er blot hvis folk har lyst til at se. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

hej jeg har undersøgt at visality dashboard kan snakke sammen med Nilan på Modbus og andre komponenter på Modbus.

 

De er også behjælpelig med at få de signaler over i en funktionsblok hvis man ønsker andre end dem der er der i forvejen

 

På deres hjemmeside kan man downloade funktionblok

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

i forlængelse af mit tidligere indlæg, kan jeg da fortælle at jeg er kommet lidt videre med min programmering.

Jeg har fået købt opsat en Raspberry Pi, fået programmeret et stykke server software, modtager modbus kommando'erne på TCP og sender dem ud på bussen til CTS602.

 

Jeg har endvidere videreudviklet lidt på programmerne og har tilføjet nogle flere billeder. bla. er jeg ved at udvikle en Web-del til raspberry'en så man ikke behøver apps, eller lign.

 

Server software:

http://download.phisk.net/Nilan/Rs485Server.png

 

Windows XP/Vista/7:

http://download.phisk.net/Nilan/W7_1.png

http://download.phisk.net/Nilan/W7_2.png

 

Windows 8/8.1 app:

http://download.phisk.net/Nilan/W8_1.png

http://download.phisk.net/Nilan/W8_2.png

http://download.phisk.net/Nilan/W8_3.png

http://download.phisk.net/Nilan/W8_4.png

 

RaspberryPi WebInterface: (under udvikling)

http://download.phisk.net/Nilan/WEB_1.png

 

Med Venlig Hilsen

Thomas Nissen

Link til kommentar
Del på andre sites

Anders: Når jeg engang er færdig skulle det gerne måske sælges som et totalprodukt, hvis der er et marked for det.

Så jeg er egentlig ikke så vild med at udlevere sourcekoden på nuværende tidspunkt,

dog vil jeg inden for kommende tid skulle bruge nogle der kan teste programmet,

og derved vil der givetvis være nogen med de her anlæg som vil kunne få programmet til raspi'en.

Altså server-delen, det betyder også at jeg regner med at php-koden derved bliver opensource så i andre kan videreudvikle på interface, og integrere med andre programmer hvis det ønskes.

 

Men jeg ved slet ikke hvad jeg vil endnu. Så derfor mit skod svar ;)  men hvis nogen har mod på at være med på at teste og

derved få det gratis så siger i bare til, så vil jeg prøve at stable noget på benene.

 

Niknik: jeg ville meget gerne have det integreret med ihc også, men jeg har bare ikke selv ihc endnu så har noget svært ved det, men det var planen ja.

Link til kommentar
Del på andre sites

Thomas du sender bare en PM når du er klar til /mangler testere. Så er jeg klar. Hvis ikke på mit eget så kender jeg endnu en.

 

I forlængelse af svar i den anden tråd, (og tidligere i denne) om den didikerede modbus vs. display tilslutning. Er der så den store forskel på dem ?

Kunne du teste om det kan lade sig gøre at styre på display tilslutningen også (alternativt)?

Det vil øge markedet for dit "produkt" da der helt sikkert også er mange brugere med ældre Nilan anlæg der ikke lige står og vil ofre de kr. 3-5.000 på udskiftning/opgradering af print fra CTS600 til CTS602. Men gerne vil have mulighed for fjernbetjening.

 

Integration med IHC kan ske på flere måder. Enten via dedikerede i/o forbindelser, men smartere endnu vil det da være via nogle php kald, ala den kode MikkelS benytter. På den måde kan man jo læse tilstande og værdier direkte fra controlleren og spare bøvlet med kabling mm.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil meget gerne teste. Jeg har et Nilan TOP300 med 602 styre print.

 

Jeg ville være fint tilfreds med server delen, ville egentlig "bare" bruge det til at kunne aflæse ind og ud, afkast og udetemp og så smide det i noget rrd og lave nogle grafer.

 

Måske server delen kan bruges til at hente data fra mit Wavin gulvarme system ? kunne være meget cool at kunne hente rum temperaturerne osv.

 

Har vi en aftale, for så vil jeg ordre en Raspberry ? skal der bruges yderlige komponenter til raspen ?

 

/Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej alle

 

Jeg har et Nilan system, som jeg gerne vil igang med at automatiserer. Jeg har ikke IHC, men et hjemmebygget Z-wave system, hvor delelementer kører på min linux server. Jeg er ikke sikker men mener mit kontrol print er 600. 

 

I løbet af den næste uge vil jeg læse alle dokumenter her i tråden, og jeg vil meget gerne hjælpe dig (Thomas) med at teste og andet.

 

Med venlig hilsen

 

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo de viser det også et eller andet sted på deres  hjemmeside. Der er også flere indlæg om det herinde.

Der skal en ekstra controller/gateway på som LK tager kr. 5-6.000,- for + der skal bruges 4 IHC ind og udgange. Så skal man bare benytte deres funktionsblokke og det er så det. Nå ja så skal det monteres, det koster også lidt.

Det man får ud af deres metode er bare man tænder slukker ventilationsanlægget alt efter hustilstand. Det er ikke muligt at se og fjernstyrer temperaturer. Kun vælge tilstand. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja de nævner lidt om i deres "IHC bolig" katalog at man kan styre ventilation men ikke noget teknisk med hvad der kræver eller om det er noget der er "indbygget" i ihc bolig pakken. Og under deres tilvalgs pakker i kataloget kunne jeg nemlig ikke se det.  :(

 

Men fint at vide at det kan lade sig gøre, er nemlig også mest interesseret i at det kan ændre hastigheder på anlægget når man gå hjemme fra. Temperaturer gør ikke noget da vi planlægge varmestyrning og så kan se det via IHC appen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo men de temperaturer du kan se og regulere er rum/gulvarme, ikke ventilationsanlæggets. Det har sit eget display og indstillinger og dem kan du altså ikke se og ændre fra IHC app´n . Altså lige bortset fra man kan vælge at skifte mellem om ventilationsanlægget skal være slukket, tændt på niveau 1 eller tændt på niveau x. Det er hvad du i bund og grund får ud af ventilationspakken. Og der er i forvejen indbygget ur og betjeningsenhed, så .... lidt mange penge for den funktion, men det virker ja.

Link til kommentar
Del på andre sites

Troede faktisk ikke at Nilan anlæg kan regulerer temp. ? (Nilan300) :huh: ..   Men ja det er mange penge (5000-6000 Kr. ) hvis det "bare" kun regulere ventilations styrken.  Så hvis man evt. planlægge visility dashbord(da man ikke kan styre det via app)  så er det både udgifterne til det plus det 5000-6000 for det ekstra tilbehør.?

 

håber virkelig min elektriker er inde i IHC :P

Link til kommentar
Del på andre sites

Visility Dashboard kan styre Nilan anlæg (med CTS 602) direkte, der er ikke brug for det ekstra udstyr.

Du har også mulighed for at regulere indblæsningstemperaturen på et Nilan comfort 300 ud fra en rumføler - typisk placeret i betjeningspanelet.

Den kan dog kun regulere det ned ved hjælp af det modulerende bypass. Hvis den også skal kunne varme indblæsningsluften mere end hvad varmeveksleren kan, skal du have en eftervarmeflade. Det kan kraftigt anbefales, ellers vil du kunne opleve træk af kold luft i vintermånederne.

I det danske klima er det også en god ide med en forvarmeflade, så varmeveksleren ikke iser til. Så skal den køre afisning, og mens den gør det, ventilerer den ikke.

 

Kig evt på et CT300 Polar som har forvarmeflade indbygget og desuden er passivhus godkendt.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok