Hop til indhold
  • 0

Rumtermostater med natsænkning


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Hej.Jeg er ved at programmere min IHC-controller fra bunden. Jeg har bygget ny 1. sal på huset og indfører dermed IHC i hele hytten. På 1. sal har jeg vandbåren gulvvarme med varmefordelingsplader. Som rumtermostat har jeg opsat Danfoss RET 24 NSB som er 24V ad/dc og med potentialefri relæ udgang og natsænkning.Jeg har blandesløjfe med cirk. pumpe som kun skal køre når der kaldes på varme. Derudover skal jeg bruge en udgang til min gaskeddel, den kan stoppes når der ikke er brug for varme. (jeg monterer et 24 VDC reglæ ved fyret så det er adskilt)Mit spørgsmål går på hvilken funktionsblok jeg skal anvende, jeg har kigget på 5.1.05 simpel varmestyring og 5.2.02 elektrisk og vandbåren gulvvarme.., men der er en masse funktioner jeg ikke skal bruge. Findes der en meget simpel en med en indgang for termostat, natsænkningsindg. for ur (IHC), udgang til natsænkningsklemme, cirkulationspumpe, gaskeddel (samme som cirk. pumpe??) og motion af telestater/pumpe.På forhånd tak.Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

22 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg kan nok ikke lige forklarer det helt fra bunden af men vil anbefale at du pløjer LK´s seneste manual igennem. Der er det rimelig godt beskrevet.Kort fortalt indsætter du en tom blok, tilføjer de input og output der er nødvendige, måske også indstillinger og interne variabler, til venstre og "skriver" så selve programmet til højre ved at trække elementerne herover og vælge vad der skal ske.prøv evt at åbne og vis en eksistende FB så du får et indblik i syntaxen.Jeg kan muligvis også lave en FB til dig, men så skal du forklarer lidt mere detaljeret hvad der skal ske med output når div. input og timere ændre sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen.Det jeg har brug for i en funktionsblok til varmestyring er:-Et input fra termostat. (Er on så længe der kaldes på varme)-Et input til natsænkning. (Fra ur-blok)-Et output til cirkulationspumpe og start varme produktion på gaskeddel (som kun kører når der kaldes på varme fra en af kredsene)-Tidsindstilling for pumpe/ventilmotion hvis kredsen ikke har været aktiveret i f.eks. 1 uge.Derudover forestiller jeg mig at jeg skal bruge en funktionsblok der styrer natsænkningstiderne for alle rum. Denne skal så også have pumpe-/ventilmotion indbygget:-Tidsindstilling for alle 7 dage hvor der ønskes natsænkning.-Tidsindstilling for alle 7 dage hvor der ønskes temp. sænkning i dagtimerne.-Et input til manuel natsænkning. (Går tidligt i seng) (Puls fra tryk) Varmen skal så igen starte til planlagt tid.-Et input til manuel dagdrift (kommer tidligt hjem). Natsænkningen starter til planlagt tid igen.Kan jeg bruge din "varmestyring-2" fil til dette Klaus, hvis ja, hvordan hiver jeg funktionsblokken ud af din fil og ind i min egen?Eller er der en af LK's der kan bruges?Måske der er funktioner jeg har overset, eller andet der kunne gøres smartere, hører jeg meget gerne om gode ideer. :) På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg vil mene Klaus´FB kan bruges. LK´s er specifik beregnet til brug sammen med IHC temp. følere og har ikke in/output til alm. termostat kontakt.Du markerer Funktionsblokken, højreklikker og vælger Gem (lav f.eks. en mappe "egne funktionsblokke")Så kan de bruges/indsættes i andre projekter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hvis du ikke har en IHC kompatibel temperatur sensor' date='så skal du have to termostater for at lave natsænkning,en til normal temperatur og en til nat temperatur.[/quote']De termostater jeg har, har indbygget natsænkningselement (lille modstand der varmer bimetallet 4 -5 grader op) Det er dog en elektronisk termostat så dette sker elektronisk :) Danfoss RET 24NSB http://na.heating.danfoss.com/PCMPDF/RET24-DS.pdf
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars og Klaus.En stor tak til jer for jeres starthjælp, så jeg kunne komme igang med IHC-programmering igen.:silly: Varmestyring FB'en jeg fik er bare super.Jeg er kommet ret godt i gang med programmeringen, alle input-moduler er monteret, nu mangler jeg "bare" output 230 og dimmere.IHC-user er kanon til at finde tonsvis af inspiration til os "teknik nørder" ;) Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
HejDet giver bare ikke mulighed for at justere temperatur direkte på termostaten.
Hej Klaus Rasmussen.Jeg kiggede en del på nettet, og fandt ikke det store udvalg. Dog fandt jeg denne Danfoss termostat Ret24 NSB http://r2.vvsgiganten.dk/pages/items.aspx?search=ret%2024%20nsbJeg kontaktede Danfoss og de fortalte at den kunne bruges med 24 VDC. Der sidder jo også en ensretter bro i indganden som laver de 24V om fra AC til DC til elektronikkomponenterne. Da jeg forsyner den med DC "løber det bare lige igennen" dioderne.De er dog lidt kostbare, men jeg fik skaffet dem hjem via www.vvsgiganten.dk han er rigtig hjælpsom, dog kender han ikke noget til teknikken :huh:Jeg købte dem for et år siden, og har kun haft en enkelt i brug, men skulle jeg købe nogen idag, ville jeg helt klart vælge dem fra www.zigza.dk for at kunne aflæse min rumtemperatur i IHC, og få en mere genial løsning. Der kunne man jo så have et tryk i hver rum hvor du kan hæve rumtemperaturen f.eks. 3 grader ved tryk.Men ellers kan du jo bare montere en lille trafo der kan give 24 VAC til forsyning af disse termostater, kontaktsættet er jo potentialefrit, så der er ingen problemer i det.Men ellers må du gerne købe mine 7 stk.Mvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har en del flere fordele ved en kompatibel temperatursensor:1. Du kan evt sænke/hæve temperaturen når alarm bliver til og fra koblet.2. Hæve/sænke temperaturen ved hjælp af pir3. Forskellig temperatur på forskillige tidspunkter ....4. Du bestemmer selv hysteresen.Du har langt flere fordele en ved en sensor med relæ/switch udgang.Jeg ændrer aldrig temperaturen, den er sat til 21 grader med 0,2 grader hysterese.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hej BjarneJeg synes heller ikke ham jeg talte med fra Danfoss lød helt sikker m.h.t. dc-drift.Men du har altså en i drift på dc?Ja' date=' de er dyre. Jeg bestilte til halvdelen af huset i dag. Men hvad skal du have for 5 stk af dine?Mvh. Klaus[/quote']Hej igen.Ja min den ene kører på DC i øjeblikket via IHC PSU.Du kan få 5 stk for 2000 kr (400 kr/stk).De ligger i æskerne med manualen endnu.:cheer: Hvor i landet bor du? Jeg bor i Sorø, men kommer en del ud;) Mvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok