Hop til indhold
  • 0

Biometrisk dørlås og IHC alarm


FRBI
 Share

Spørgsmål

Hej.Jeg har en biometrisk (fingertouch)dørlås, der indvendig sætter 4,5 v på en lille motor derså aktiverer eller deaktiverer selve håndtaget. Dette gør den ved at vende + og - til motoren.Jeg ville gerne kunne bruge de 4,5 V til at slå IHC alarmen fra, og kun i den polaritet som låser op.Efter ca 30 sek. låser låsen automatisk døren igen og i den forbindelse ønsker jeg jo ikke at alarmen sluttes til igen. Er der en der har en løsning til hvordan jeg laver dette og om jeg skal bruge et 1 - 10 v modul eller hvordan ?På forhånd tak, Frank

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du skal ikke bruge et 1-10v modul da det kun findes som output modul og ikke input.Du kan f.eks. koble en relæ http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=5703http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=5712.03på udgangen. Der skal nok også lige en diode ind foran så det kun trækker i den en "polaritet"Relæudgangen kobler du på et alm 24v inputmodul og 0V. Resten er programering og klares i Visual

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Frank.Hvilken lås har du anvendt?Har du 3-punkts lukke på din dør, hvis ja, man så vippe håndtaget op så alle 3 paler låser døren når man går?Jeg er også lidt på udkig efter en løsning i den stil, jeg har set at Birkegården og andre laver noget tilsvarende med kode til ca 2300,-Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne.Undskyld jeg ikke har fået dig svaret men jeg havde ikke set dit første indlæg.Den jeg har monteret er en LP 805 og har 3 punkts låsning, dvs. du går ud, trækker op i håndtaget så der er 3 punkts låst og så er der en knap udvendig som du trykker på og det udvendige håndtak bliver fri gjort.Den er både til fingeraftryk og kode. Jeg har så trukket ledninger ud fra forsyningen til den lille motor der sidder i, og den spænding 4,5v har jeg til at trække et lille relæ med en diode foran så relæet kun trækker når der bliver låst.Denne forsyning bruger jeg så til koble alarmen fra når vi kommer hjem, så skal vi bare lægge fingeren på, og alarmen bliver slået fra, døren låst op og lyser tænder i bryggerset, hvis skumring er on.Det er en fin dørlås og lavet i solidt kram og det virker upåklageligt.Hilsen Frank

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg regnede også med at dette indlæg var forsvundet i mængden, så det er helt ok.Hvad koster sådan en fætter, og ved du om man kan koble 3 stk. sammen i netværk så de kører sammen med kode eller noget? Har du et link til hvor man kan købe låsen? Men det lyder super lækkert, det er noget i den stil jeg er ude efter.Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne.Jeg søgte lige hurtigt på nettet og fandt den billigst her http://www.stop-tyveri.dk/shop/fingeraftryksl%C3%A5s-lp-805-215.htmlDet kan da godt være ved lidt mere søgen at du kan finde den en anelse billigere.Sammenlignet med Yale`s som koster 3000 kr synes jeg LP 805 er bedre for du skal ikke have kort eller nøgle med dig, og Yale har ikke 3 punkts lås.Jeg har hørt et par låsesmede sige at LP 805 er for dyr og at man ikke kan få reservedele til den men det passer ikke.Birkegården er gået konkurs, men da jeg for en måned manglede en reservedel til den forde jeg havde fået den monteret lidt skævt, så var der en skive indeni der var slidt. Jeg skrev så til fabrikanten i Kina og fik efter 2 timer en mailadresse til et firma her i DK der har overtaget Birkegårdens aktiviteter. Jeg ringede til dem og havde skiven med posten dagen efter.Vi har haft låsen på længe og den virker bare perfekt, ikke noget med nøgler og kort, bare en pegefinger eller taste koden ind.Det er jo en selvstændig unit så jeg tror ikke at du kan montere 3 stk og få dem alle til at låse op ved kun at aktivere den ene. Men som jeg ser på det i dag med flere og flere underlige mennesker der kommer og ringer på dørene og trick tyverier, så synes jeg det er godt at den låser efter et kort stykke tid når du har lukket døren. Den kan selvfølgelig også sættes i constand open så du ikke skal låse op hele tiden Feks. om dagen hvor alle er hjemme, og man bare lige skal ud med skraldespanden.Hilsen Frank

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svaret Frank.Som jeg forstår det, er det indvendige håndtag aktivt når døren er låst om natten?Og når man så går fra huset skriver du at man trykker på en knap så det indvendige håndtag er deaktiveret? Så tyven ikke kan komme den vej ud med ens indbo...Hvordan vælger man om låsen skal stå i oplåst tilstand (når man er hjemme) eller låse hver gang man har lukket døren igen?Smart med det lille trick så du kan koble alarmen fra via dør åsen, men du tilkobler vel via IHC på anden måde?Men ellers kunne man jo lave en funktion så man også kan låse fra ihc'en, f.eks. kl. 20 hver aften låser alle yderdøre, det kræver vel bare 4,5V direkte på motoren og lidt sikkerhed for at den fremmede spænding ikke går tilbage til låsens styring. Eller låse op via smartphone app. :cheer: Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne.Det indvendige håndtag er altid i indgreb, ligesom på alle andre dørhåndtag.Når man går ud og har lukket døren efter sig og evt. trukket 3 punkts låsen til, så er der en lille knap mellem den biometriske del og tastaturet, ved at trykke på den kører låsen det yderste håndtag fri, og håndtaget kan ikke bruges.Når vi går ud, aktiverer vi 3 punkts låsen, trykker knappen så yderste håndtag er frikoblet og sætter alarmen til på tastaturet. Når vi kommer hjem igen lægger vi fingeren på aftasteren, døren låses op og ihcèn slår så alarmen fra og tænder lys i bryggerset. Constand open og close programmeres på selve låsen via knapperne.Og ja man kan da sikkert sagtens sende 4,5 v den anden vej så døren låser når alarmen sluttets til.Det er jo det smarte ved IHC, at det kun er fantasien der sætter grænserne :) Hilsen Frank

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super, tak for info, jeg fandt også manualen på nettet. Det eneste jeg synes kunne være anderledes har at jeg gerne ville have det indvendige håndtag deaktiveret når alarmen var tilsluttet så tyven ikke kunne slæbe mit tv ud denne vej. Men jeg kan godt se at det nok er svært at lave som producent, for hvordan skal man kunne have det aktiveret med låst dør om natten, men have det deaktiveret med låst dør om dagen.Men så er det jo at man har en alarm der skræmmer folk væk B) Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok