Hop til indhold

Servodan 41-272 probelemer


Jan Brandtberg
 Share

Recommended Posts

Hej.Jeg har sat en 41-272 op til styring af mit udendørslys. Men lyset er konstant on.Bruger blok 1.4.01.e. Lys styret af PIR med mulighed for Udelys, skumringsfunktion og konstantlys.og har kun ført på indgang til pir og en enkelt udgang til udv. lampe. Lampen er tændt hele tiden. Piller jeg udgangen fra pir af på input slukker lampen. Nogle der har erfaringer, der kan løse mit problem?Tænker at fejlen kan løses i programeringen, Pir er ny og monteringen er dobbeltjekket.Pls :--)

Link til kommentar
Del på andre sites

servodan's pir virker fint med ihc, deres skumring skal dog bruge et ekstra modul i tavlen for at omsætte dens signal. Mht den "e" blok du har brugt, har jeg haft samme problem med lk's pir, det viste sig at være "d,e" blokke som lavede ged i den. Jeg fant en "b" blok med knap så mange funktioner/ ekstra's, men den kunne tænde og slukke. Jeg har sendt en mail til kernen hos lk ihc udvikling, jeg har bare ikke hørt fra ham endnu da han er på kursus. Mit råd, er at lave en selv, bruge en ældre model blok, eller må du også få en kopi af en jeg har lavet. Send mig din mail adresse så sender jeg en blok til dig, tenna.robert@gmail.com

Lys styret af Pir i ur tid og skumringsfunktionskumringsforsinkelse mulighed for konstantlys uden for skumring ur og pir.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...
Det er fordi en 41-272's udgang er en NPN-transistor udgang og opfører sig omvendt af LK's pir. For at løse problemet' date=' skal du invertere signalet ved at sætte en 1.1.04.c blok imellem PIR udgang og lys FB. (Husk at indstille blokken til invertering)[/quote'] NPN har intet at gøre med om man skal invertere signalet eller ej.NPN transistor betyder bare, at den lægger sin udgang til 0V ved signal.Og det er netop dette der gør at den virker direkte med IHC.LK's PIR er også med NPN transitor.Det er derimod om kontaktsættet/transistoren er NO eller NC, som har betydning for om man skal invertere signalet....
Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer an på hvilke værdier du mener. Du skal på servodan relæet instille hvornår fra den skal tænde og slukke. I ihc blokken tænder eller slukker den så bare efter hvor lyst eller mørkt det er. Den har også mulighed for at instille tid fra hvornår tænde eller slukke, men det samme kan du jo bare gøre i ihc, det er meget lettere at finde rundt i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej med jerJeg ved dette er en gammel tråd men....Jeg står selv med samme PIR (41-272) og Robert har været så venlig at sende mig en af de ældre FB'er i dag, så nu håber jeg det virkerMit spørgsmål er vedr. skumringen. Lars du nævner at man kan bruge Klaus Zigza's 0 - 10V moduler. Men jeg er meget i tvivl om denne PIR egentlig har en udgang der giver 0 - 10 V. Kigger jeg på dens data kan jeg kun se 24V forsyning samt en udgang for PIR (bevægelse).... Eller er jeg helt galt på den og er der nogen der ved andet.(Jeg har vedlagt data på føler som fil)Pft MichaelRevideret_1.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

HejsaDu har ret Robert... 41-262 har en ekstra klemme (3) til luxstat.Min er desværre en 41-272 så jeg må nok ud og anskaffe mig en anden... Alternativt kunne jeg jo prøve at finde et 24V skumringsrelæ jeg kan koble på...så må den jo kunne "overstyre" PIR'en og bestemme hvornår den kører med den rette FB i IHC programmetPftMichael

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok