Hop til indhold
  • 0

Rør føring fra tavle til IHC Stikdåser


Gæst Karsten Faust Rasmussen
 Share

Spørgsmål

Gæst faust

HejsaHar et haste spørgsmål.Er ved at lave et udkast til hvorledes vores IHC installation skal være i vores stue. Samt en plan for hvormange installationsrør der skal støbes ned i gulvet.Derfor et lille teknisk spørgsmål.Går alle Gulv stikdåser direkte til tavle(output modul) eller går en gruppe af dåser sammen og så til tavlen. Hvis ja hvormange stikdåser anbefales det så max at samle. På forhånd takMv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

22 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg vil mene at det er en smagssag. At hver stikkontakt har sin egen tændledning har den store fordel at du ikke behøver at forudse hvad den skal bruges til. Det er fuldt programmerbart. F.eks. er det dejligt at vide at Kaffemaskinen er slukket når du trykker på din slukalt, men at køleskabet stadig snurrer, det samme med en stue, hvor du måske har et TV som du ikke ønsker skal slukkes, eller et mediecenter som gerne skulle optage di yndlingseserie når du er væk. Bagdelen ved et 100% stjernekoblet el-net er pris, idet der skal trækkes flere kabler og der skal flere outputmoduler til. Vælger du et stjernekoblet net, kan du altid samle nogle af stikkontakterne i den samme udgang på Outputmodulet, f.eks. alle lamper, så de slukker samlet.Jeg har valgt at få dobbelte grisetryner med separat tænding overalt de steder hvor jeg har renoveret. Det er jeg meget glad for i dag. I soveværelset det f.eks. dejligt at man kan slukke lampen på natbordet, med et wireless tryk, uden at slukke for vækkeuret

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Gæst faust

Hej McenterFreakTak for svar.Men det er ikke spørgsmålet om de skal være Styret eller ikke styret.De skal alle være IHC Styret. Hvordan gør man dette?Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

faust skrev:

Hej McenterFreakTak for svar.Men det er ikke spørgsmålet om de skal være Styret eller ikke styret.De skal alle være IHC Styret. Hvordan gør man dette?Mv Karsten
Så forstod jeg ikke spørgsmålet, men det er præcis som hr. Jensen beskrev det, sådan min installation er. Kan supplere med at de 5 ledere der er trukket i rørene er af den "tynde" slags
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hr. Jensen skrev:

Hej.Samler stikk. i grupper på 3 og trækker en 5 leder mellem dem og til tavle.
Ja eller 5 og bruger 7 ledet kabel.Hvis man vil gå med livrem og seler (gør jeg selv B) ) så trækker man en 5 leder fra hver eneste forbrugssted (lampeudtag, stikkontakt og lign.) til tavlen. Så kan man altid koble sig ud af det. Merprisen for kablet er kun et par kr. pr meter og i den samlede pris betyder det intet.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis man kan undgå at bruge 7 leder kabel , men i stedet 5 leder, kan man spare MANGE penge. 7*1,5 koster ca 20 kr.pr. meter og 5*1,5 kan man få for ca. 5 kr.pr. meter, hvis men ikke vil lave det i rør, hvilket klart er at foretrække. Så kan man altid trække flere ledere i, som der også bliver skrevet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det med 7 leder var også bare et suplement til hvad man kan gøre.Man behøver jo faktisk ikke mere end en 3 leder til hver forbrugssted, men ... Det var så her merprisen for en 5 leder var givet godt ud. Så kan man jo (hvis man vil) have fase og en tændledning på hele tiden og så stadig have en leder i reserve til fremtidige formål.Havde for øvrigt lidt tilovers som er til salg her:http://website.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=34&id=12111

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Gæst faust

Hep tak for alle svarJeg ønsker at benytte faste rør og løse ledninger.Det jeg efterfølgende også har hørt er, at man godt kan få plads til 7 løse ledninger (hvis man er omhyggelig) i et 16 mm rør.Så det er nu - min opfattelse at (med det i skriver)En elektriker må lovligt samle disse kontakter i grupper.Og at man kan lave grupper op til 5 i alt.Her tænker jeg i praksis, grupper af 4 så det passer med en gruppe på et Output modul.Årsagen til at jeg ønsker grupper, er at vi ikke har plads til et rør pr kontakt i vores brykkers, så at jeg kan dividere rør antal med 4 er perfekt.Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var da et ganske udmærket valg.Efter min mening drejer det sig nemlig oftest om at have overvejet de forskellige muligheder - og ikke bare lade sig overtale af elektrikkerens "sådan plejer vi altid at gøre".Forslaget med grupper af 3 (med 5 leder) er nok at så kan man have en på hver sin fase. Men hvis man afligevel samler dem på samme outputmodul (samme fase) så er 4 da et meget godt tal. Husk også at hvis man spreder dem over flere grupper får man ofte problemer med at separerer 0 (nul) lederen, da man jo oftest kun har en i hver kabel. Men det kan man jo komme uden om hvis man trækker seperate ledere i rør. Og ja man kan godt have 7 ledere i et 16mm rille rør, hvis man er omhyggelig og bruger rigeligt med glidemiddel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

At blande flere grupper i samme rør/kabel frarådes i stærstrømsbekendtgørelsen citat:413.5.1.5 Til separate strømkredse anbefales det at anvende separate ledningssystemer. Hvis det ikke kan undgås at fremføre ledere hørende til en separat strømkreds i samme ledningssystem som ledere hørende til andre strømkredse, skal der anvendes kabler uden metallisk kappe eller isolerede ledere i isolerende rør, lukkede ledningskanaler eller ledningskanalsystemer. Kabel eller ledere skal have en mærkespænding, der mindst er lig med den højeste spænding, der kan forventes at forekomme, og hver strømkreds skal være overstrømsbeskyttet.Det er også rart at vide at når man slukker en gruppe til f.eks. nogle stikkontakter, at der så ikke er ledninger i underlaget der stadigvæk er spænding på.lars-jacobsen skrev:

Det var da et ganske udmærket valg.Efter min mening drejer det sig nemlig oftest om at have overvejet de forskellige muligheder - og ikke bare lade sig overtale af elektrikkerens "sådan plejer vi altid at gøre".Forslaget med grupper af 3 (med 5 leder) er nok at så kan man have en på hver sin fase. Men hvis man afligevel samler dem på samme outputmodul (samme fase) så er 4 da et meget godt tal. Husk også at hvis man spreder dem over flere grupper får man ofte problemer med at separerer 0 (nul) lederen, da man jo oftest kun har en i hver kabel. Men det kan man jo komme uden om hvis man trækker seperate ledere i rør. Og ja man kan godt have 7 ledere i et 16mm rille rør, hvis man er omhyggelig og bruger rigeligt med glidemiddel.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mikoff skrev:

Bare et godt råd: brug rillerør med omtanke, og så korte stræk som muligt. Stive rør er klart at foretrække...
Je det er et helvede, hvis bare der er en lille bøjning, så kan man presse og presse, og det eneste der sker er at de bare bliver længere og længere, eller går i stykker. Så hvis muligheden er der, så træk kablerne inden væggen lukkes, eller i det mindste smide en trækledning igennem
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mwi skrev:

At blande flere grupper i samme rør/kabel frarådes i stærstrømsbekendtgørelsen citat:413.5.1.5 Til separate strømkredse anbefales det at anvende separate ledningssystemer. Hvis det ikke kan undgås at fremføre ledere hørende til en separat strømkreds i samme ledningssystem som ledere hørende til andre strømkredse, skal der anvendes kabler uden metallisk kappe eller isolerede ledere i isolerende rør, lukkede ledningskanaler eller ledningskanalsystemer. Kabel eller ledere skal have en mærkespænding, der mindst er lig med den højeste spænding, der kan forventes at forekomme, og hver strømkreds skal være overstrømsbeskyttet.Det er også rart at vide at når man slukker en gruppe til f.eks. nogle stikkontakter, at der så ikke er ledninger i underlaget der stadigvæk er spænding på.
Jammen jeg tror da vi er ganske enige. Jeg ville også blot gøre opmærksom på problemstilligen, med bl.a at gøre kablet strømløst hvis man ikke bruger 3 pol. gruppeafbrydere/sikringer, men alm. 1 pol. Det er jo ikke ulovligt/forbudt i hht bekendtgørelsen, når bare fremføringen sker dobbelt isoleret. Og det gør den jo i en alm. rørføring.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

McenterFreak skrev:

mikoff skrev:
Bare et godt råd: brug rillerør med omtanke, og så korte stræk som muligt. Stive rør er klart at foretrække...
Je det er et helvede, hvis bare der er en lille bøjning, så kan man presse og presse, og det eneste der sker er at de bare bliver længere og længere, eller går i stykker. Så hvis muligheden er der, så træk kablerne inden væggen lukkes, eller i det mindste smide en trækledning igennem
Jeg melder mig under fanen og vil også altid foretrække glatte rør. De billige/bløde rillerør (fra f.eks. Jem&Fix) skal man holde sig lagt fra. Jeg ville også blot bekræfte at det kan kan lade sig gøre at have 7 ledere i et 16 mm rør (rillet eller ej)Og et andet lille fif hvis man fik lagt rør uden trækledning og ikke kan få noget igennem:Sæt en støvsuger for den ene ende og "fodder" med en sytråd/bomuldtråd i den anden. Den er let og burde kunne komme igennem. Brug derefter tråden til at trække en rigtig træktråd i røret.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du må som sådan godt bruge den samme nulleder i over flere grupper, hvis du vælger at bruge 1 polede (3-polede til kraft), i stedet for 1p+n (3p+n) grupper. Der er ikke noget krav at alle spændingsførende ledere skal brydes i overstrømsbeskyttelses udstyr, overstrømmen skal blot brydes. (paragraf 432.1)I følge 461.1 skal alle spændingsførende ledere kunne adskilles i enhver strømkreds. I følge 213.1 er nullen også en spændingsførende leder. Men i 461.1 står dog også at adskillesen kan være fælles for flere strømkredse, dette kunne f.eks. være fejlstrømsafbryderen, som i følge 531.2.1.1 skal afbryde alle spændingsførende ledere uden undtagelse. Vær opmærksom på hvis der f.eks. skal laves service på installationen eller en tilsluttet brugsgenstand, kan håndværkeren være nødt til at afbryde hele installationen på fejlstrømsafbryderen for at overholde gældende sikkerhedsregler, hvis der vælges automatsikringer/gruppeafbrydere uden nuladskillelse.Ovenstående er hvad du må i forhold til SB. Normal dansk håndværkerskik er at anvende automatsikringer/gruppeafbrydere med nuladskillelse, således at man kan afbryde hver strømkreds for sig ved service.Du kan finde SB her Link

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jannick skrev:

Ok. Har desværre ikke sb ved hånden og men forestil dig at du har bestilt en elektriker til at lave din stikkontakt i stuen og han så slukker for den gruppe i tavlen. Jeg går ikke ud fra at du bruger 1polede sikringsafbrydere. Han kunne her få stød af din billeder hvis du har forbundet dem på kryds og tværs.
Billeder?Du må ikke bruge 1p+n (eller 3p+n) grupper og så kun montere fasen på gruppen. Så skal nullen køres med igennem, og så må du selvfølgelig ikke forbinde nullen på kryds og tværs mellem grupperne. Mht at få stød vil jeg henlede opmærksomheden på dette afsnit i min tidligere post:Vær opmærksom på hvis der f.eks. skal laves service på installationen eller en tilsluttet brugsgenstand, kan håndværkeren være nødt til at afbryde hele installationen på fejlstrømsafbryderen for at overholde gældende sikkerhedsregler, hvis der vælges automatsikringer/gruppeafbrydere uden nuladskillelse.Eller for at omformulere det hele:Hvis du vælger at bruge automatsikringer/grupper uden nul, skal der afbrydes på den lovpligtige fejlstrømsafbryder, for at arbejde på installation. (Med mindre at du laver det som L-AUS arbejde)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mente selvfølgelig ikke billeder men nulleder... hehe :woohoo: Jeg tror vi mener det samme. Man blander ikke nullen efter 1p+n grupper og heller ikke undlader at montere nullen. Og ja nu hvor jeg har fundet min sb6 kan jeg godt se at du må have en fælles afbryder for flere kredse men jeg ville ikke drømme om at gøre det (du kalder det vist også god håndværksskik). Desuden står der at: Hvis et apparat (eller en kapsling) indeholder spændingsførende dele, som er forbundet til forskellige strømkredse, skal apparatet forsynes med et skilt, som advarer mod, at der kan være farlige spændingsførende dele inde i apparatet, hvis ikke alle de pågældende strømkredse bliver adskilt fra forsyningen. Det giver god mening for mig at man skal skilte med det hvis man blander nullen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejMan skal også være opmærksom på, at hvis man ikke afbryder for nullen ved arbejde på installationen, (eller dårligt samlet nulleder) kan man få overspænding på andre dele af installationen, som er så stor at den ødelægger tilsluttet brugsgenstande(pc, tv, musikanlæg osv.).Så et godt råd er afbryd nullen og bland den ikke mellem grupper. Brug kun 1P+N til lys-installation og ikke 3P+N, da det kan give samme problemer som ovenfor beskrevet ved en dårligt samlet nul leder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok