Hop til indhold

Styring og overvågning af vand- og energiforbrug


Recommended Posts

Jeg er i gang med at bygge et hus i Stenløse Syd, hvor der i lokalplanen er krav om at hver bolig skal have installeret et system til intelligent styring og overvågning af vand- og energiforbrug. Forbrugsdataene skal via XML overføres til elsparefonden.Som det mest naturlige valg, havde jeg selvfølgelig tænkt mig at installere IHC i hele hytten, men jeg har nu erfaret at jeg med IHC alene ikke kan opfylde kommunens krav. Kommunen kræver at man skal installere systemer som Housekeeper, der via z-wave kan opsamle forbrugsdata fra el-måleren, vandmåleren og andre enheder som varmepumper og termostater. Er der nogen i dette forum som kender til problemstillingen og hvordan jeg laver den bedste løsning på kravet. Helst vil jeg kun have en IHC og PC løsning.Housekeeper med en bridge løser dog problemet, men hvad skal jeg man alle de funktioner som housekeeperen kan, og hvorfor skal jeg havde denne meget lidt kønne tingest hængende på væggen? Andre beboere i området har investeret 10-12.000 i housekeeper og i mine øjne er det penge ud af vinduet.Se vedhæftede notat fra 2007. [file name=intelligent_energistyring.pdf size=155100]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/intelligent_energistyring.pdf[/file]

intelligent_energistyring.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

HejDet lyder som et spændende projekt I har gang i, i Stenløse Syd.Jeg kan god forstå dine betænksomhed ang. Housekeeper, jeg arbejder til dagligt med intelligente boliginstallationer og synes Z-wave lyder meget spændende.Men Z-wave er meget nyt i DK. Jeg har for nogle måneder siden deltaget i et par møder omkring Z-waves udvikling i Danmark og jeg vil på nuværende tidspunkt ikke anbefale en Z-wave løsning.Ang. Housekeepers bridge til IHC, har jeg det svære læst en del steder på nette at den heller ikke er helt oppe og køre endnu.Men jeg har ikke arbejdet med systemet endnu, så det er kun hvad jeg har læst/hørt om Housekeeper ogZ-wave jeg giver videre her. (og til ham der ikke fik fat i det…Jeg har ikke arbejdet med systemet endnu, så det er kun hvad jeg har læst/hørt om Housekeeper ogZ-wave jeg giver videre her).Hvis du ønsker at læse mere om Z-wave og høre hvordan andres installationer ”har det” vil jeg anbefale dig at se på denne side. Zwave.dkMed hensyn til at bruge IHC som opsamler af vand, varme, el osv. Er der ikke noget problem i det.Vælger du en IHC Controller med viewer kan du nemt gå ind og se hvad huset forbrug er.Men du kan ikke få en graf der viser dit forbrug og jeg kunne måske forstille mig det er lidt det kommunen ønsker systemet skal kunne.Nu ved jeg ikke hvordan man sætter en Housekeeper op, og programmer den til at vise huset forbrug, men jeg har lidt fået det indtryk (fra farverige reklamer) at det ikke skulle tag så lang tid.Med IHC kunne jeg forstille mig der nok ville gå noget tid med at lave programmet og få det til at passe til dit behov.Men ang. at sende data til elsparefonden som XML fra IHC, ved jeg ikke lige pt. hvordan skal løses. Men det kunne måske godt være muligt..Har du set på KNX det kunne måske også være en mulighed for dig.?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, Stenløse Syd er et meget spændende område. Et område med en lang række visionære miljø venlige servitutter. Nogle, såsom dette, er dog efter min mening lidt for visionært set i forhold til hvad der findes af løsninger på markedet.Hvis man kan opsamle forbrugsdata for varme, vand og el med IHC, vil jeg meget gerne høre mere om det. Det lyder som om at det vil kunne løse mit problem.Hvis man altså vel at mærke kan få forbrugsdataene ud af IHC via XML.Jeg har ganske hurtigt set på KNX, men for mig at se er det primært positioneret til kontor/industri end parcelhuse. Jeg er også mange for at det kan blive svært at finde en installatør som har den fornødne erfaring.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har svært ved at se, at indberetning af forbrug i XML format skal påhvile forbrugeren. Det må være forsyningsselskabets opgave at levere målere der kan opsamle, vise og sende de relevante forbrugsdata.Jeg har også svært ved at tro, at der i lokalplanen direkte står, at man skal benytte et specifikt produkt som Housekeeper. I så fald er det konkurrenceforvridende og det vil under alle omstændigheder ligge udenfor grænserne af offentlig forvaltning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har heller aldrig sagt at det skal være Housekeeper. Hvis du læser den vedhæftede fil er der flere forskellige muligheder, men udbuddet er stærkt begrænset.Jeg er enig med dig i at det burde være forsyningsselskabets hovedpine. Med den holdning deler byggesagsafdelingen desværre ikke. Tro mig, jeg har prøvet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ganske hurtigt set på KNX, men for mig at se er det primært positioneret til kontor/industri end parcelhuse. Jeg er også mange for at det kan blive svært at finde en installatør som har den fornødne erfaring.
B) Jeg ville da anbefale dig Alleens EL-ServiceAES er certificeret KNX partner
Hvis man kan opsamle forbrugsdata for varme, vand og el med IHC, vil jeg meget gerne høre mere om det. Det lyder som om at det vil kunne løse mit problem.Hvis man altså vel at mærke kan få forbrugsdataene ud af IHC via XML.
Det kommer også an på hvordan de skal modtage XML oplysningerne for hvis det kan gøres med en mail skulle det nok kunne lave sig gøre..Du skal være velkomne til at ringe en aften til mig for lige at høre lidt mere om IHC..Du kan finde mit nr. på min profil. ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

JJJ skrev:

Det kommer også an på hvordan de skal modtage XML oplysningerne for hvis det kan gøres med en mail skulle det nok kunne lave sig gøre..
Kan du tage oplysninger fra en tæller og sende fra IHC? Jeg har kigget lidt på det men kan ikke umiddelbart se at du kan indsætte tællerværdier i mail. Kun at du kan sende statiske beskeder.
Link til kommentar
Del på andre sites

abildg skrev:

Kan du tage oplysninger fra en tæller og sende fra IHC? Jeg har kigget lidt på det men kan ikke umiddelbart se at du kan indsætte tællerværdier i mail. Kun at du kan sende statiske beskeder.
Ja det er korrekt og det er også derfor jeg spøger lidt ind til hvad denne XML ”mail” skal indeholde.For vand og el:Hvis det nu var at, det program der modtager XML koder skrevet i en mail, selv kan ligge tale sammen.Eks.Hver gang der er brugt 10L vand sendes en XML kode mail.Hver gang der er brugt 1KW sendes en XML kode mail.For Varme:Kan man lave en funktions blok med f.eks. 50 flagHvert flag har så en mail med et grade antal den sender af sted når den bliver aktiveret.Hvis det ikke er tilfældet at programmet der modtager mailen selv kan lægge tal sammen, kan det jo så være en ny udfordring.. griner..:silly: :blink:
Link til kommentar
Del på andre sites

aengdal der kom du mig lidt i forkøbet, mens jeg læste lidt nærmere på de leverandører der har de færdige pakkeløsninger.Der står jo faktisk i det meget simple kravsspec. at man blot skal kunne måle og indsamle/opsamle data fra forskellige målere. Det kan man godt vha IHC (med de rette interfaces/sensorer). Så endnu ikke noger behov for andet.Læg også mærke til at der står at øvrige målere (end el) ikke er med i pakkepriserne, og det forudsættes at de kan levere data som S0 puls (det kan IHC umiddelbart opsamle).Funktionskrav til styringen kan også klares af IHC uden problemer.Opsamling/aflevering af data til Elsparefonden/Concerto er jo ikke specificeret. Hvor tit, pr. mail eller FTP upload, i hvilken opløsning osv. Der er for mange ubekendte til at man kan svare fornuftigt her uden at gætte/antage. I princippet kan det jo klares med en mail med info som også kan klares ef IHC uden andet. Men det er nok her de vil have data i XML format - som du så også har bedt om at få uddybet nærmere.Der hvor problemet umiddelbart er/skal findes er at Elsparefonden skal kunne sende en XML fil til dit system og styre de tilknyttede komponenter. se det er jo noget af et krav. Det kan egentlig også opfyldes af IHC mem det er nok ikke lige det der menes så lad os vente på svaret fra Energistyrelsen/kommunen.Så egentilg er der ikke behov for andet en et IHC system med de rette sensorer. Der stå ikke nogen steder at man SKAL anvende Z-wave, men det er da oplagt, da det jo er en åben platform.Housekeeper er jo også bare en embeddet PC med integreret touchskærm.Hvis du har en PC kørende i forvejen (eller kommer til det) kan du f.eks. installere Homeseer på den og lade den styre evt. kommende Z-wave enheder. Og så frit vælge om/hvilken touch skærm man vil have.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Anders,Jeg har også bygget i Stenløse Syd og er "i drift" Vi har housekeeper, IHC og bridgekeeper. Sidstnævnte kører stadig ikke, men mere om det nedenfor.Der er flere problemstillinger du kan tygge på:1) Kravspecifikationen er tvetydig, upræcis og ude af trit med virkeligheden. Der er i øvrigt flere på min vej som aldrig har fået installeret noget system og det lever de da fint med. Dan din egen fortolkning og brug den.2) Du kan næppe bygge den ønskede funktionalitet med IHC alene med mindre du vil gøre det for princippets skyld og er lidt Ole opfinder agtig. Men tro mig, med et nyt hus på hånden har du nok andet at bruge tiden på i starten.3) Om man kan lide Housekeeperen er nok en smagssag. Vores hænger i køkkenet og er både radio, TV, email og nyhedslæser. Den kunne også hænge i et kosteskab, hvis man er til det.Jeg tror Houaekeeper er den nemmeste løsning for at opfylde kravene. Ellers skal du selv stykke noget sammen og have tiden og evnerne til det og det bliver ikke helt enkelt. Housekeeperen er efterhånden teknisk set fin, meeeeeeen....4) Supporten fra Housekeeper STINKER :angry: Det tog en evighed at få op at køre med 1 vandmåler og 2 elmålere. Den ekstra vandmåler til regnvand og energimåleren til solfangeren er aldrig kommet på og kommer det næppe nogensinde. Det er heller aldrig lykkes dem at forklare mig hvordan jeg får koblet det sammen med IHC og manualen er ubrugelig (jeg er svagstrømsingeniør og vant til at skrive og læse dokumentation). Det seneste er, at min konsol har været død de sidste 5 uger efter en mislykket software opdatering de rullede ud af egen drift. De har ikke svaret på mine talrige henvendelser vedrørende dette, så nu har jeg et dyrt og ubrugeligt stykke isenkram hængende. Øv øv og atter øv!!EDIT: Bare denne tilføjelse fordi ret skal være ret. Jeg har nu fået hul igennem til support. Min housekeeper er blevet byttet, IHC koblet op og øvrige småproblemer fikset. Så nu er jeg indtil videre en tilfreds bruger. Stadig dog et minus at det var så svært at få hjælp.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej "Stenløse Syd Nabo"Mange tak for dit svar. Jeg har i mellem tiden lavet lidt mere research og fundet endnu flere foruroligende ting. Man skal virkelig have sin humoritiske sans i orden for at kunne smile af kommunens og ikke mindst interessenternes inkompetence. Man kunne foranlediges til at tro, at Concerto projektets medlemmer inklusiv Egedal kommunen, kun deltog for at få fat i EU midler som kan anvendes til andre formål. Kommunen har netop indstillet at EU midlerne istedet skal gå til renovering af kommunens bygninger. Det er næsten en sag for Kaare Quist i kontant.Men til det positive. Jeg har taget fat i LK, og de var meget interesseret i problemstillingen. Jeg forventer at deltage i et møde med LK hvor vi vil finde frem til en løsning som enten LK udvikler eller som jeg selv kan udvikle. Det sidste kræver dog at LK åbner lidt op for deres propriotære IHC programmer, og det er nok ikke så sandsynligt.Jo der er mange ting man skal jonglere rundt med når man bygger hus, men det her er også blevet lidt en princip sag.Jeg kæmper videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

aengdal skrev:

Hej "Stenløse Syd Nabo"Mange tak for dit svar. Jeg har i mellem tiden lavet lidt mere research og fundet endnu flere foruroligende ting. Man skal virkelig have sin humoritiske sans i orden for at kunne smile af kommunens og ikke mindst interessenternes inkompetence. Man kunne foranlediges til at tro, at Concerto projektets medlemmer inklusiv Egedal kommunen, kun deltog for at få fat i EU midler som kan anvendes til andre formål. Kommunen har netop indstillet at EU midlerne istedet skal gå til renovering af kommunens bygninger. Det er næsten en sag for Kaare Quist i kontant.
Kommunen og interesenterne vil jeg ikke kommenterer, men hvad er det for nogle foruroligende ting du har fundet ud af ?
Men til det positive. Jeg har taget fat i LK, og de var meget interesseret i problemstillingen. Jeg forventer at deltage i et møde med LK hvor vi vil finde frem til en løsning som enten LK udvikler eller som jeg selv kan udvikle. Det sidste kræver dog at LK åbner lidt op for deres propriotære IHC programmer, og det er nok ikke så sandsynligt.
Hvad er så den egentlige problemstilling ?
Jo der er mange ting man skal jonglere rundt med når man bygger hus, men det her er også blevet lidt en princip sag.Jeg kæmper videre.
God vind Don Quijote ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg finder ikke at det er relevant at vende disse "foruroligende" ting i dette forum, så lad os hellere komme tilbage på sporet. Det egentlige problem er jo at der endnu ikke er nogen der kan pege på en løsning på markedet som kan opsamle forbrugsdata fra IHC og sende data videre til Elsparefonden.Såfremt LK er med på ideen er problemet forhåbentlig løst, men det er stadig langt fra sikkert.

Link til kommentar
Del på andre sites

IHC kan som sagt godt opsamle data.elmler.JPG Men hvis der stadig ikke er nogen der kan blive enige om at formulere hvordan det specifikt skal gøres til energistyrelsen/concerto for at opfylde betingelserne/kravene så .....mht løsninger fra LK skal du nok ikke sætte din lid til at det sker lige med det samme, eksempelvis:deres dimensioneringsprogram til (IHC)tavler har f.eks. været under opdatering nu i over 1 år og den gamle er ikke tilgængelig.Udviklingen af en temperatur sensor har været ligeså lang tid undervejs, hvis ikke mere.Den seneste firmware opdatering der rettede alvorlige fejl var også mere end 6 mdr. undervejs.

post-2618-13549256956977_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok