Hop til indhold
  • 0

Nyt hus, hvad skal jeg fylde i??


Simon1354922276
 Share

Spørgsmål

Hej AlleJeg er ny på siden og håber i vil hjælpe lidt.Jeg er ved at totalrenovere hus. Der bliver intet tilbage af den gamle installation, hvorfor tanken er, at installere IHC.I den forbindelse, kunne jeg tænke mig at spørge, hvad skal man have af udstyr??Selvfølglig skal der monteres alm. lys instalation, men er der nogen ting man ellers bare bør bygge i?? B) Jeg tænker:PIRRøgmeldereTastatur ved døreFølere på vinduer/døreEller........?? Jeres erfaring, ting i er glade for eller savner?? :unsure: Spørgsmål 2. Jeg er mere til FUGA end OPUS, er der nogen problemer i dette?? Håber på noget god inspiration. (Skal til at mure dåser ind snart) :woohoo:

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

PIR i alle rum er supernice. Så kan man i flere tilfælde spare indgange/tryk i f.eks. gangområder. Jeg vil anbefale at du bruger den nye 180 graders PIR,(link) i stedet for den gamle 90 graders. Den er klasser bedre. Alternativt en af de nye loftpir fra Servodan, men de har ingen skumringsrelæ indbygget.Husk også PIR til udvendigt lys!Vil du lave Alarm? Så husk at det kræver en separat PIR i forhold til lysstyringen. Hvis du laver alarm, så er magnetkontakter på alle vinduer og udvendige døre smart, så du kan lave skalsikring.Ved de tændinger hvor du lave lysdæmpning, bør du anvende Wireless lysdæmpere. Det er de mest avancerede, og også den billigste måde at dæmpe på. (du sparer outputmoduler, og hvis du vælger at placere dæmperen ude i huset, sparer du også kabeltræk). Hvis de 250W ikke er nok, kan du bruge flere dæmpere til samme tænding. De kan nemlig programmeres i softwaren, så de kører synkront.En magnetkontakt eller skabskontakt på loftlemmen er en rigtig smart måde at tænde lyset på loftet på.Om vil bruge IHC net er lidt en smagsag, men træk i det mindste et netværkskabel sammen med alle antennekabler. De kan f.eks. afsluttes i disse udtag. linkOm det skal være indbygningshøjtalere, er en smagssag, men lav i det mindste tomrør til højtalere (surround?), således der ingen synlige kabler bliver. Et stort tomrør mellem fladskærm og anlæg kan også være med til at hjælpe på WAF (Wife Acceptance Factor).Måske en Touchskærm fra Visility? linkLK/IHC kommer også meget snart med varmestyring, så du kan overveje om vil satse på dette. linkLK's program til IHC er mindst lige så bredt til Fuga som til Opus, hvis ikke bredere, så ingen problemer der.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igenTak for svarene ser frem til flere...Lige et par spørgsmål mere..Hvorfor kan de samme PIR ikke anvendes til flere formål?Kunne godt tænke mig alarm, er der frie anvendelses muligheder med adgangstastaturet? Altså kan man lave, så den f.eks. selv tænder lys ved indtastet kode?Angående varmestyring. Hvad er tanken bag denne? Hvor vil man skulle stille temperaturen for hvert rum? Vil man ændre disse digitalt, B) eller bare køre signalet fra termostat over ind/udgangsmodul? :( Smart med display (Touchskærm fra Visility) til at styre div. på boligen.. Nogen der kender prisen på dette?) :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Simonc4 skrev:

Hej igenTak for svarene ser frem til flere...Lige et par spørgsmål mere..Hvorfor kan de samme PIR ikke anvendes til flere formål?
En lysstyringspir er alt for følsom til alarm formål, og indeholder ikke sabotagekontakt. En alarmpir er ikke helt følsom nok til lysstyring, og desuden er der en lille tidsforsinkelse, fra den detekterer en bevægelse, til den tænder udgangen. Det er ikke meget, men nok til at irritere mig i hvert fald. Desuden er der heller ikke indbygget skumringsrelæ i en alarmpir.
Kunne godt tænke mig alarm, er der frie anvendelses muligheder med adgangstastaturet? Altså kan man lave, så den f.eks. selv tænder lys ved indtastet kode?
Ja det eneste kodetastaturet sender til controlleren er hvilken kode der er tastet ind (du kan have 6 forskellige brugerkoder). Hvad du gør med indtastningen er helt op til hvordan du programerer controlleren. Du kan f.eks. også lave en kode specielt til rengøringskonen eller håndværkeren, og definere at de kun kan slå alarmen fra torsdag formiddag mellem 9 og 12.Ideer til hvad du kan gøre når du slår alarmen til: Sluk alt i hele hytten.Aktiver hjemmesimuleringTænde det udvendig lys i et kvarter (hvis der er mørkt)Når alarmen bliver slået fra:Deaktiver hjemmesimuleringTænde kom hjem scenarie (lys i entre, køkkenalrum eller lign.)
Angående varmestyring. Hvad er tanken bag denne? Hvor vil man skulle stille temperaturen for hvert rum? Vil man ændre disse digitalt, B) eller bare køre signalet fra termostat over ind/udgangsmodul? :(
Temperaturføleren sender kun den aktuelle temperatur til controlleren (analogt). Så stiller du i softwaren hvad temperatur du ønsker i rummet, og så tænder og slukker den for en udgang, som du kan koble til termomotoren på gulvvarmen. Ideen med at køre det ind over controlleren er at du kan sætte fire forskellige temperaturer per rum. F.eks. vil den gå over på frostsikring, hvis du åbner et vindue. Controlleren kan sænke temperaturen i hele huset, når du ikke hjemme (altså når du slår alarmen til). For at rigtig kunne bruge IHC varmestyringen, er det nok en god ide, med en controller med viewer, ellers bliver det lidt besværligt at ændre temperatur og aflæse den aktuelle.
Smart med display (Touchskærm fra Visility) til at styre div. på boligen.. Nogen der kender prisen på dette?) :)
I denne tråd bliver der nævnt en pris på ca 10000 + moms.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal også overveje hvilke stikkontakter du vil have. Jeg ville vælge dobbelt grisetryne med seperat tænding. Det kan være en fordel at man kan styre hver kontakt seperat. F.eks. er det ikke godt at den slukker for vækkeuret når du bruger Sluk Alt, men natlampen skal den slukke.Du kan selvfølgelig også vælge Wireless kontakter, de er noget dyrere, men du sparer noget kabling og nogle Output 230 moduler

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super med alle de råd.. :lol: PIR- De skal jo side nogenlude samme sted i rummet, det virker lidt mærkeligt, at sætte 2 stk., ser det ikke dumt ud? Varmestyring- Det lyder smart nok, det eneste er, at det jo så er lidt besværligt, at ændre temperaturen. Selvfølgelig, kan den vel så styres over Touchskærmen fra Visility, hvis man vælger denne. Stikkontakter-- Ja det vil nok være smart med dobbelte evt. en med konstant fase og en styret..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Simonc4 skrev:

Super med alle de råd.. :lol: PIR- De skal jo side nogenlude samme sted i rummet, det virker lidt mærkeligt, at sætte 2 stk., ser det ikke dumt ud?
Egentlig ikke. En alarmpir vil man typisk placere i et hjørne, da den kun dækker 90 grader. Den lysstyringspir jeg linkede til dækker 180 grader, og den vil man typisk placere midt på en væg.
Varmestyring- Det lyder smart nok, det eneste er, at det jo så er lidt besværligt, at ændre temperaturen. Selvfølgelig, kan den vel så styres over Touchskærmen fra Visility, hvis man vælger denne.
Ja, men så tit har man jo ikke behov for at ændre på temperaturen, når IHC'en automatisk holder øje med om du er hjemme, tilstede i et rum, åbner et vindue osv... og skifter mellem de forudindstillede setpunkter(komfort, dagsænkning, natsænkning og frostsikring) derefter. Og ja så kan man ændre setpunkterne via Vieweren eller evt. en visility skærm.
Stikkontakter-- Ja det vil nok være smart med dobbelte evt. en med konstant fase og en styret..
Sådan plejer jeg også at lave dem. Det ser også godt i kombination med de antenne/dataudtag jeg linkede til tidligere, så er det hele i samme størrelse ramme.Hvad med hygrostater til badeværelser? LS control laver en til 24v, som kan bruges sammen med IHC.Jeg ved godt at det ikke helt er IHC relateret, men hvad med centralstøvsuger? Det er nemt at lave, koster ikke alverden og er lækkert. Man kunne jo kombinere det med IHC'en og få den til at sætte belysningen i rengøringsmode, når støvsugeren startede.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igenPir - jamen ok, men den til alarm ser lidt klodset ud, den kan jo ikke planforsænkes?Varmestyring - Jamen, kan man få et modul til analog indgang?? er det, det nye du snakkede om snart ville komme eller??Hygrostat - Ja måske, skal lige se, om der skal bygges genvinding i hytten..Centralstøvsuger - ideen er ok, jeg er ikke så meget til centralstøvsuger.Håber ikke i bliver trætte af spørgsmålene..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg synes ikke at det er så galt med alarm PIR'en hvis du hjørnemonterer den og sørger at lave kabelføring skjult, se billede.Nej det er et almindeligt 24/3 input modul. Det temperaturføleren gør, er at omsætte den analoge måling til en serie on/off pulser. Det kan controlleren omsætte til en temperatur. Det er også beskrevet i det link jeg lavede til temperaturføleren.Ja hvis du laver ventilationsanlæg, bør du vel stadig have en hygrostat. Så skal den bare tilsluttes ventilationsanlægget istedet for IHC-controlleren. Men man kan få anlæg i dag, hvor den allerede er indbygget. Eksempelvis alle Danfoss's anlæg og Nilan Comfort 300F.Det kunne også være interessant at kunne sammenkoble ventilationsanlægget med IHC'en, således at den kunne køre ned i hastighed, når man ikke var hjemme(når alarmen er slået til). IMG_0218_1.JPG

post-2149-13549256954868_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok ja det er jo smart nok så, man kan jo placere rumfølerene lidt pænere end alm. rumtermostater. Jeg tænker dog lidt, at gulvvarme ikke vil reagere særligt godt på varmestyringen. Altså hvis du sænker varmen når du tager hjemmefra, går der jo længe inden betonen har afgivet varmen, ligesådan vil den vel være længe om at varme op igen, når man kommer hjem. (Beton varm op og køl ned, stor masse)Ja ok alarm-PIR er måske ok...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er altid et problem med betongulve. Det er også en af grundene til at jeg har lavet en let gulvkonstruktion i mit renoveringsprojekt.Jeg vil anbefale dig at montere en gulvføler i et nedstøbt rør i betonen, så kan du sikre dig at gulvet aldrig bliver for koldt. Dette gælder også selvom du ikke vælger IHC varmestyringen, men et andet systemIHC temperaturføleren har en indgang til det samme, så du skal bare et føre et rør fra gulvet op til temperaturføleren.Dette fjerner problemet med at gulvet bliver nedkølet for meget. Derved kan du godt lave en sænkning en temperaturen, dog kun ganske få grader.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Alarm PIR kan fint anvendes til at slukke lyset i rum der er forladt.Det er derfor kun nørvendigt med IHC PIR i de rum hvor du ønsker at lyset skal tænde automatisk.Husk at PIRen ikke skal se bevægelser udenfor rummet, da det vil give en det fejltændinger. En god placering er over døren. Her vil den heller ikke virke så synlig som hvis den sidder midt på en væg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej IgenJeg kom til at tænke på...For mig er det ikke ok, at PIR for alarm ikke er planforsænket. Derudover skal den også se pæn ud. Jeg kunne ønske mig noget i stil med LK alm. lys pir bare som alarm pir.Nogen der kender noget der duer og er pænt og diskret?Alternativt, duer det at bygge alarm PIR i PL i loft?OG forresten kan man få en røgsensor til indbygning i PL?? :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan selvfølgelig bruge en hvilken som helst PIR, hvis du kan acceptere der ikke er sabotagekreds i og den måske er NO i stedet for NC. Og at følsomheden passer til de givne forudsætninger (rum størrelse og hvilke bevægelser der skal kunne detekteres)Hvis den ikke må se ud af noget kan du f.eks. anvende:http://www.esylux.com/dk/dk/produkte/katalog/product_group.php?group_id=Node%group27521061514697Den er ikke større end LK´s alm. fuga PIR, men kan bygges ind alle vegne.mht røgsensor til indbygning/forsænkning i PL dåser troj jeg ikke de findes. Men de kan da monteres ovenpå og det ser da ikke så slemt ud. c-20100531.JPG

post-2618-13549256955928_thumb.jpg

post-2618-1354925695656_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok