Hop til indhold
  • 0

Amatør søger hjælp til opsætning af internet!


Tobias V. G. Soldalen
 Share

Spørgsmål

Jeg er lige flyttet ind i et nyt hus med IHC fra 2006.De tidligere ejere har aldrig fået markeret på kontakterne eller lavet en plan over hvilke patch-stik på tavlen der hører til hvilke stik i huset.Det regner jeg med at løse via try-and-error. Er der nogen anden måde at gøre det på?Mit egentlige problem er at få sat internettet op i huset. Vi har fået overført vores gamle forbindelse (bredbånd + bredbåndstelefoni fra TDC) fra den gamle adresse. Forbindelse kommer ind via telekablet.Der er ingen net-enhed på tavlen, kun en tele-enhed og en AV-enhed.Er det muligt at patch telekablet ud til en af kontakterne og så skille data og telefoni der? Vi har en trådløs router, men ikke trådløst netkort i den stationærer, så vi har både brug for en almidelig LAN-forbindelse til den stationærer og en trådløs til den bærebar, hvilket betyder at routerne skal være i nærheden af den stationærer.Skal man have et "korrekt" kabel mellem stikket og skillefilteret eller kan man bruge det almindelige telefonstik?

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

HejsaHvor er dit telefonstik fra tdc afsluttet? ved siden af tavlen? eller?Umiddelbart kan man opsætte en almindelig switch eller bredbåndsrouteren ved siden af tavlen og koble dine stik ud i switch/Router.Den hurtige måde at teste alle dine stik på er følgende: tag og kobl en pc til ude i rummet. Inde i tavlen tager du nu et kabel og sætter i switch/Router. Den anden ende flytter du nu rundt, indtil at der bliver lys i porten på Switch/Router ( Kræver selvfølgelig at der er en lampe for hver port )Håber dette kan hjælpe dig på vej.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Soldalen skrev:

Jeg er lige flyttet ind i et nyt hus med IHC fra 2006.De tidligere ejere har aldrig fået markeret på kontakterne eller lavet en plan over hvilke patch-stik på tavlen der hører til hvilke stik i huset.Det regner jeg med at løse via try-and-error. Er der nogen anden måde at gøre det på?Mit egentlige problem er at få sat internettet op i huset. Vi har fået overført vores gamle forbindelse (bredbånd + bredbåndstelefoni fra TDC) fra den gamle adresse. Forbindelse kommer ind via telekablet.Der er ingen net-enhed på tavlen, kun en tele-enhed og en AV-enhed.Er det muligt at patch telekablet ud til en af kontakterne og så skille data og telefoni der? Vi har en trådløs router, men ikke trådløst netkort i den stationærer, så vi har både brug for en almidelig LAN-forbindelse til den stationærer og en trådløs til den bærebar, hvilket betyder at routerne skal være i nærheden af den stationærer.Skal man have et "korrekt" kabel mellem stikket og skillefilteret eller kan man bruge det almindelige telefonstik?
Jeg er ikke helt med på hvad du har, men her er hvordan det skal være:Fra den router der er koblet til TDC skal du have et kabel over i din trådløse switch. På den er er der sandsynligvis kun nogle få udgange, men dem skal du forbinde til dit patch panel, som er nummereret 1 til 24. Ude ved udtagene burde den tidligere ejer have nummeret dem, men hvis han ikke har, så er det rimeligt nemt at finde ud af det med en bærbar PC. Unplug alle udtag. Træk et patch kabel fra routeren til stik 1. Gå så rundt med den bærbare og plug den ind i stikkene. Når der er forbindelse, kan du se det i den lille netdims nede i højre hjørne (en globus i Vista og en lille PC i Win7). Fortsæt dette med stik 2 osv.Skal du have flere udtag til at fungere, end antallet af udgange i din trådløse switch, så skal du investere i en switch, og helst en Gigabit switch.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Soldalen skrev:

.Der er ingen net-enhed på tavlen, kun en tele-enhed og en AV-enhed.Er det muligt at patch telekablet ud til en af kontakterne og så skille data og telefoni der?
Med IHC Net er det som standard således at du bestemmer dig for hvad et udtag skal være: Net, AV, Tele eller antenne. Det afgør du ude i krydsfeltet. Skal det være tele, trækker du et patch kabel fra Telemodulet til det aktuelle nummer i krydsfeltet, og i udtaget trækker du så et RJ11 stik til din telefon. Skal det være data så trækker du et patchkabel fra din router eller switch til det aktuelle nummer i krydsfeltet, og i udtaget trækker du så et RJ45 kabel til din PC. Det er muligt at samle funktionerne i det samme stik, men det kræver at man enten selv strikker kabler sammen, eller bruger IHC Net Basic
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK har en lille god håndbog der beskriver hele IHC-net systemet som kan downloades her: http://www.lk.dk/download/Haandbog/LK-IHC-Net-haandbog-2009.pdfOg/eller hvis man vil, kan man tage et online kursus her:http://www.lk.dk/sites/Lauritz%20Knudsen/professionel/uddannelse/online-kurser/ihc_webtest/index.htmSå burde du være bedre rustet og komme ud over "amatør" stadiet ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for de mange forslag.Jeg har vedlagt billed af min tavle. 2010_05_06_18h47m13.jpg Jeg er lidt i tvivl om telefonstikket fra TDC kommer ind uden om systemet og dermed skal patches ind og siden ud i huset eller om stikket øverst i billedet (telefonstikket) kommer nede fra tavlen. Er det sidste overhovedet muligt?Som I også kan se af tavlen har jeg ikke noget NET-modul og kan dermed ikke patch data ud, kun tele og AV.Lige nu ser jeg ingen anden udvej end at anvende trådløs router til begge pc'ere og så installere et trådløst netkort i den stationære (koster ik' mere end ca. 250).Mht. til at finde ud af hvilke patchstik i tavlen der hører til de egentlige stik i huset kan jeg derfor ikke komme på andet end at få tele'en ud i systemet og så tjekke vha. klartonen i telefonen.Skal jeg have et specielt tele-patch-kabel når jeg skal have telefonstikket i skabet (over tavlen på billedet) patchet ned i tavlen? Og skal jeg bruge samme slags stik når jeg skal forbinde en af huskontakterne med telefonen?

post-3646-13549256953592_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Øverst oppe til højre er der er (så vidt jeg kan se) et telestik. Her går din telefoni og internet fra TDC sandsynligvis ind. Ledningen derfra går sandsynligvis til dit TDC "Modem", eller et skillefilter og herfra går der et kabel til din trådløse router.Så hvad er der i den anden ende af det kabel?Så kører vi den videre derfra. Vi skal nok få det til at fungere

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er korrekt.Kablet fra telestikket går ned i et skillefilter, herfra over et modem, fra dette går der via LAN4 et kabel over i en linksys-box og fra denne kobles telefonen ind. Jeg har bredbåndstelefoni, så måske er det derfor det skal være så besværgligt.Det før nævnte modems LAN1 er forbåndet til routeren. 2010_05_06_18h47m43-20100506.jpg

post-3646-13549256953844_thumb.jpg

post-3646-13549256954123_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bredbåndstelefoni er ikke noget problem. Du skal bare betragte det som fastnet når det kommer ud af TEL stikket i routeren. Den skal så over i dit telemodul, så kan du distibuere tele derfra. I Linksys boksen, som jeg gætter på er din router, er der måske et stik hvor der står LAN. Den går sandsynligvis over til boksen med de tre antenner, som er din trådløse switch. I den er er der sikkert 4 net stik (RJ45). Så tager vi den derfra

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Linksys PAP2´n er en IP adapter og ikke en router.Der er flere (4) udgange på Siemens ADSL modemmet.1 til Internet/PC2 til IP telefoni (skal køres over i en TDC adapter)3 til IP TV4 ikke anvendt/defineret endnu (til fremtidig brug)En PC kan kobles direkte på, men det er smartest med en router, så kan flere PC kobles på (evt. trådløst). Signalerne herfra kan du patche/koble gennem IHC kablingen.Ligeledes med telefoni. Det er alm analog signaler der kommer ud af Linksys´n. Der er 2 porte og det er ligemeget hvilken du anvender hvis du kun har 1 telefon nummer defineret. Det kan du også patche/koble gennem IHC kablingen. Du kan bruge alm. patchkabler til begge.Prøv at læse de links jeg tidligere har postet da svarene faktisk står heri B)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for hjælpen.Nu tror jeg løsningen er ved at være på plads.Et helt basalt spørgsmål; Skal man have et bestemt kable til at patch fra linksys over på IHC tavlen eller kan bruge et almindeligt simpelt telefonkabel?Da vi overtog havde den tidligere ejer et helt almindeligt telefonkabel med stik mellem telestikdåsen og tavlen. Skal man have et stik med smalt stik i den ene ende til telestikdåsen og bredt stik i den anden ende til IHC-tavlen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til telefoni er der ikke de store krav til patchkablerne. De skal bare være parsnoede og så skal selve stikket/konnectoren selvfølgelig passe. Så et smalt (4-6 polet) i den ene ende og et bredt (8 polet) i den anden er helt OK.Nå ja og så skal selve lederene selvfølgelig termineres på de rigtige ben. Telefoni benytter kun 2 tråde og normalt altid de miderste. dvs. ben 2 og 3 i et smalt stik og ben 4 og 5 i et bredt. Man kan således godt bruge et smalt stik i begge ender, men så kan det komme til at side løst i den ene ende - med periodiske fejl til følge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok