Hop til indhold
  • 0

slukalt medfører behov for dobbelttryk


Carl Christian Madsen
 Share

Spørgsmål

HejJeg ved at det er et gammelkendt problem, men ikke desto mindre er det ikke lykkedes for mig endnu at få nogen til at hjælpe mig med at løse det, defor håber jeg dette forum kan hjælpe.Jeg kan ikke få det til at fungere i IHC visual 1.32 når jeg f.eks. har et tryk der med et kort tryk skal kippe en udgang og langt tryk skal slukke hele rummets udgange.Det gør at jeg når jeg så igen ønske at benytte det korte kip skal der trykkes 2 gange for at "nulstille" udgangen????Jeg ved at der ligger et par funktionsblokke på LK's hjemmeside, men dem får jeg bare ingen hjælp af, jeg forstår ikke hvorfor.Jeg har forsøgt mange gange, men uden held, og er hver gang endt med at ændre systemet til at køre TermIHC istedet, for der kan jeg helt uden problemer lave den slags funktioner, det er bare lidt træls når jeg nu har en Visual controller.mvh Carl Chr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Tak for hurtigt svar.Jeg har netop afprøvet dit forslag, men må konstatere at den netop laver samme problem som det jeg selv kan finde ud af.Prøv at køre en simulering af dit forslag.punkt 1. start med at lave et langt tryk på indgang 1.01 - Det betyder at udgang 1.01 og 1.02 nu er tændt. - Læg nu mærke til problemet på funktionen 8.05, her står udgang 1.02 til status off!!!punkt 2. prøv nu at slukke udgang 1.02 ved at lave et kort tryk på indgang 1.01 - nu skulle udgangen jo så være slukket!, men IHC'en tror at den lige har tændt for den.Nu kan du så slukke udgangen med ENDNU et kort tryk på udgang 1.01.Det er netop denne problemstilling jeg bare ikke forstår at løse. Hvorfor er det pludseligt nødvendigt med det ekstra korte tryk på udgangen????Den burde da kunne opdatere status på udgangen automatisk? det virker da 100% med den gamle oldsag Termihc.Jeg ville blive meget glad hvis der var en af jer der kunne forklare mig en løsning.mvh Carl Chr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dette problem opstår så snart man laver en enkelt funktion som laver kip, tænd eller sluk på en udgang som også kan slukkes fra en anden indgang eller funktion.Det fungerer fint så længe man kun trækker indgange direkte til udgange, men så snart man laver blot en enkelt funktion opstår problemet.Ingen har indtil nu kunnet forklare mig hvordan man løser problemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet helt korrekt, men hvis du laver nogle funktion til dit lys, som indeholder nogle tænd, sluk og kip indgange, så kan du lave en dobbelt tryk funktion, der sender ind på de rigtige indgange i din funktion...Forstår du? :)Ellers vil jeg gerne se din program, så jeg kan se præcis hvad du mener..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved ikke om jeg forstår problematikken, men prøv lige at kigge på vedhæftede fil, eller upload evt. dit program, så vi bedre forstår hvad du mener.Mvh Lars [file name=Kort_tryk_kip_Indgang_for_sluk.zip size=3470]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Kort_tryk_kip_Indgang_for_sluk.zip[/file]

Kort_tryk_kip_Indgang_for_sluk.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved godt det virker så enkelt at det ikke kan være et problem, men se den lille film, hvor jeg viser problemstillingen.(den fylder ca. 5 mb) ligger på en anden side: http://www.morsls.dk/eksempel.WMV Det der sker er at jeg altid ender med at have nogle tryk som skal påvirkes 2 gangen for at der sker det de er programmeret til. Det er jo lidt forvirrende og træls.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har prøvet...., og det fungerer jo umiddelbart fint, MEN...hvordan er det du vil have jeg skal bruge den?, der er jo ingen sammenhæng mellem indgang 1.01 og 1.02 og udgang 1.01 og 1.02. Jeg kan jo ikke slukke udgang 1.02 med trykket 1.01???Hvis jeg tilføjer udgang 1.02 til den første funktion, så der er 2 udgange på den, giver den jo nøjagtig samme fejl som jeg får ved min egen programmering.Hvordan laver jeg det sådan at tryk 1.01 kan slukke lyset på begge udgange, uden at forstyrre at jeg samtidigt vil jeg kunne tænde og slukke for udgang 1.02 men indgang 1.02??? mvh Carl Chr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En mulighed kunne også være at bruge FB2.4.5, den har nogle af de samme funktioner, her skal du blot vælge kort/lang tryk når du forbinder indgangen til FB-blokken.Indgange for PIR og skumring kan nemt slettes, hvis du/I ikke ønsker dem aktive.Jeg har tidligere haft visual-1 i mit hus i 5 år, og har ikke haft problemet med flere tryk for tænd, det må være for at I har lavet programmeringen forkert.Mvh Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen LarsJeg kan godt se at dit eksempel umiddelbart fungerer, men det kniber lidt med at få det omsat til det jeg vil bruge.Jeg har lavet et lille eksempel igen med et langt tryk som skal kippe to udgange, nogle korte kip og så endelig en slukalt.Jeg forstår ikke hvorfor man har lavet en masse FB som tilsyneladende slet ikke kan bruges, det er jo ret sjældent at man har en udgang som ikke kan påvirkes fra mindst 2-3 andre steder.Jeg tror efterhånden jeg har fattet at lave slukalt så den kan fungere (det er ikke den rigtige måde i emsemplet!), men hvad så når jeg vil kombinere med endnu en gruppefunktion?, så går det galt igen. Jeg vil prøve at arbejde videre med dit eksempel en af de næste dage når jeg får lidt bedre tid, det er dejligt at du vil bruge lidt tid på at prøve at forklare hvad det er der går galt for mig(os)mvh Carl Chr. [file name=eksempel.zip size=4704]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/eksempel.zip[/file]

eksempel.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror desværre vi er en gruppe der åbentbart ikke forstår at bruge IHC visual, da jeg har forsøgt mange gange efterhånden, men det fungerer bare ikke det der bliver foreslået...:( Det virker fint i de små eksempler der er massevis af herude, problemet er bare at det ikke virker når man vil bruge det sammen med flere andre funktioner i et helt hus. Jeg har tænkt over at det måske er fordi vi tænker som man gør i TermIHC, og at det simpelt hen ikke kan lade sig gøre med den nyere version... Jeg forstår desværre bare ikke HVORFOR det ikke kan laves, da det jo er hele hjørnestenen i næsten al den programmering jeg forstår at lave i IHC visual.Den eneste trøst er at jeg ikke er den eneste der tænker ligesom mig.....:) mvh Carl Chr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej CarlHvis du vedhæfter din projektfil giver jeg dig svaret. Jeg kan uden tøven sige at det virker hvis logikken ligger på indgangssiden (ingen sluk bagom kipblok eksempelvis).V2 derimod redder "dårlig" programmering da links mellem vinduerne er dobbeltlink og slår derfor tilbage hvis status ændres bagom(udgang tvinges off istedet for at benytte indgangssiden for sluk)Funktionslinkene døde i V2 da det tog overhånd for mange da disse typisk også blev anvendt til Sluk alt. Til dette bruges f.eks. 8.12 da du kun bruger en timer istedet for rigtig mange... Funktionslink er kun anvendelige til "lokale" opgaver - f.eks. dobb. tryk.ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fremsender hermed min fil, hvor fejlen er i, jeg kan godt se at udgang 8.07 under Køkken bliver hængende efter en slukalt med f.eks input 5.14, 8.07 slukker da først efter at kip blokken bliver påvirket første gang, og tænder så først ved andet tryk, findes der en anden blok jeg skal bruge, eller hvad? [file name=IHC_slukalt_fejl.zip size=41391]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/IHC_slukalt_fejl.zip[/file]

IHC_slukalt_fejl.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igenBenyt en 8.17 blok til at slukke kipblokkene med. På den måde ved kipblokken at den er blevet slukket og du behøver derfor ikke at trykke to gange på de tændinger der havde status som tændt før du trykkede på slukalt.Som jeg skrev tidligere skal logik ligge på inputsiden og du har derved ikke problemer overhovedet.Jeg ville skifte dine kipblokke ud med 8.27 da denne også har indgang for tænd (anvendes som rutelys/tænd alt osv.)Håber at dette er nok hjælp for digABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har også som sædvanlig meget svært ved at se hvordan det løser vores problem. F.eks. vil jeg have en mulighed for på 4 forskellige indgange i huset at kunne slukke for stort set alt lys i huset. Derudover vil jeg gerne kunne lægge f.eks. 2 funktioner i et tryk, f.eks. kort tryk kipper en udgang i stuen, langt tryk kipper alt lys i stuen. Men samtidig skal alt lyset i stuen kunne slukkes af mine "sluk alt indgange".Her opstår det sædvanlige problem så når man har tændt lyset i stuen med det lange tryk nede i stuen, slukker på "sluk alt" i soveværelset, og kommer ned ned i stuen igen og vil tænde lyset f.eks. med et langt tryk, så ved den (det lange tryk) ikke at lyset er slukket!!De løsninger jeg har set indtil videre giver helt vildt meget arbejde for at programmere det op i IHC visual, men som jeg også skrev den anden dag, tror jeg simpelthen ikke jeg forstår logikken.Jeg skal prøve at lave et eksempel igen en af de næste dage, og lægge herud

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er et eksempel fra hele huset. Nu er det muligt at i skriger af grin når i ser den måde jeg har programmeret det på, men det vil næsten være dejligt, så kan det jo være der kan findes en løsning.Kort sagt så vil jeg gerne have det til at virke som det er programmeret, blot med den forskel at jeg selvfølgelig ikke gider trykke 2 gange på en masse tryk.I kan let se problemet hvis i tænder nogle forskellige udgange med de enkelte indgange, og så bruger den funktionsblok der ligger under "bryggers" som slukker det hele, så hænger en masse af de tryk der har dobbeltfunktion.Hvis det kan programmeres med samme funktioner meget enklere vil det være helt vildt skønt.... [file name=eksempel_helt_hus.zip size=18882]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/eksempel_helt_hus.zip[/file]

eksempel_helt_hus.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,Først må jeg sige, at jeg måske har misforstået jeres problem lidt, og håber derfor ikke at jeg svare helt ved siden af.Jeg har i mit hus rigtig mange kontakter med dobbelt funktioner, her i blandt sluk alt. Og jeg har ingen problemer med at skulle trykke 2 gange.Det jeg har gjort, er at føre indgange direkte til udgange der hvor jeg ønsker kip funktioner.Ved sluk alt, har jeg lavet en FB som sætter alle udgange til OFF. Når jeg har benyttet sluk alt, og jeg trykker på en kontakt, kipper lampen direkte fordi controlleren ved hvilken tilstand udgangen er i.Når man vil bruge FB til at styre udgangene, skal man kun have en FB pr. udgang. Det vil sige ikke noget med en sluk alt FB som kan slukke direkte for en udgang. For så er det som jeg læser jeres problem, at en anden FB tror at lampen stadig er tændt.Det I kan gøre, er at lave en ekstra indgang på jeres FB. Som skal trigges at sluk alt FB'en og som så slukker for jeres udgang på FB'en. Den "fysiske" udgang skal så følge udgangen på FB'en.Jeg har begge funktioner i mit program, både direkte styring indgang->udgang, indgang->FB->udgang og indgang->FB->FB2->udgang. Hvis i forstår hvad jeg mener. [file name=forslag.zip size=5176]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/forslag.zip[/file] med venlig hilsenJens M. Kofoed

forslag.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejBrug dog bare en FB 8.27 pr. kiptænding.Det er lidt dobbelt konfekt at bruge en 8.05 og funktionslink... Det virker men der bruges helt unødvendig resurcer(kort tryk - kort puls X 2) :angry: Som tidligere beskrevet bruges funktionslink kun til lokale funktioner da disse benytter en timer pr. link...(og blokken linken styrer skal ikke indeholde tryktidsfunktion da dette er rent dobbelt konfekt) Af den grund anvendes EN FB 8.12/8.17 (afhængig af tryktid) til at pulse på indgangen for sluk i hver enkelt 8.27 blok. Dette virker og der er ikke brug for at opfinde endnu en dyb talerken der ikke just er bedre eller kønnere :woohoo: 8.27 blokken er smartere end 8.03a da denne desuden kan benyttes til "rutelys" eller scenarier. Og ja, der skal ikke trykkes to gange da blokken ved hvad status er - hold blot nallerne fra direkte styring af output. ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok