Hop til indhold
  • 0

Softstart med scenarier fra 30 % til 100%


Kenth Jensen
 Share

Spørgsmål

HejJeg vil gerne lave mit lys i badeværelset så hvis jeg trykker på en bestemt knap, tænder den øjeblikkeligt lyset på 30 % og derefter skruer op til 100 % gradvist over de næste 5 minutterJeg bruger wireless dimmere.Har selv fundet en måde jeg regner med vil virke, men vil lige høre eksperterne om det er den korrekte og mest simple måde at lave det på, eller om der er nogle tricks.Jeg regner med at så snart der bliver trykket, skal den fremkalde et scenarie hvor linket er defineret til 30% og en rampetid på 1 sekund.Efter to sekunder skal der fremkaldes et scenarie hvor linket er defineret til 100% og en rampetid på 5 minutter.Er det den rigtige måde at lave det på, man bliver vel nødt til at have lidt forsinkelse på det andet scenarie link, så de begge to ikke ligger tidsmæssigt lige oven i hinanden, right?På forhånd tak for input

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej KenthDer er intet problem i at fyre scenarier af lige efter hinanden. Jeg ville dog nok alligevel afvente til at rampetiden for din 30% sats er gået (1 sek.). Jeg har selv rodet meget med "gem scenarie" hvor tidligere niveau kaldes efter en tid igen. Rent tidmæssigt er dette et noget større problem end bare at kalde et nyt scenarie. Jeg havde i den forbindelse et delay på 1 sek. og det spiller altid. I din sag er det desuden lidt ligemeget da du ikke kan se forskellen på nogen måde når rampetiden er på 5 min til 100%. Men du kan ligeså godt sætte delay til mindre end 5sek. før re-tranmission sker på 30% scenariet.ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

abildg skrev:

Eller så fjern dæmperen og sæt alm. rælæ på. Monter de ny sparepærer, og du har ca. samme funktion :silly:
Tja, det passer nok meget godt :blink: men det er kun om morgenen jeg ønsker det skal opføre sig sådan.Jeg har en stjernehimmel på badeværelset med 40 spots på 10 watt hver og 3 x 25 watt ved spejlet, så det er lidt hårdt for øjnene at tænde dem direkte på fuld power :laugh:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hva så med at skifte den 25w i midten til en 3w SMD diode og gi den sin egen tænding.På begge vores badeværelser er der pir der tænder alt loftlys fra 0730-2330 og kun den ene diode i resten af døgnet. Derudover er der mulighed for at manuelt tvangstænde alt lys de dage hvor man er morgenfrisk :dry: .Sådan har jeg lavet det og familien er meget tilfreds :cheer:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når jeg er færdig med mit morgenbad og skal til at skrabe og tørre brusekabinen af for vand, og skal til at sætte hår osv, er det mægtig rart at der er fuld power på lyset.så det passer mig rigtig fint at kunne få det til at tænde på 30 % og det selv skruer op til 100 % over 5 minutter, så har man lidt tid til at vænne sig til lyset.Jeg har forresten fået det til at virke på den før omtalte måde, den gradvise regulering er dog desværre ikke helt lige så glidende som man kunne ønske sig, det foregår lidt i hak, men det må jeg bare lære at leve med :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kenth skrev:

Jeg har forresten fået det til at virke på den før omtalte måde, den gradvise regulering er dog desværre ikke helt lige så glidende som man kunne ønske sig, det foregår lidt i hak, men det må jeg bare lære at leve med :)
Hvilken type transformer kører du med til stjernehimlen? Hvis det er en elektronisk, vil jeg gætte på at det kan være det der kan drille.Prøv eventuelt at kigge på belysningen ved spejlen om den også hakker. (jeg går ud fra at det er 25W G9 pærer som kører direkte på 230V.)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Andy skrev:

Det er selvfølgelig osse langt den fedeste løsning når nu du har dimmerne i forvejen.Der kan da laves en modificeret FB der klare det helt trinløst og glidende.
Hvordan vil du lave den FB, kan det laves anderledes end som jeg omtalte tidligere, med et link på 30% og rampetid på 1 sekund, og et andet link på 100% og en rampetid på 5 minutter?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

allannissen skrev:

kenth skrev:
Jeg har forresten fået det til at virke på den før omtalte måde
Har du oprettet et sluk scenarie så du har 3 links eller bruger du en Reguler Scenarie Ned for at slukke??
Indtil videre er det bare noget midlertidigt jeg har strikket sammen til test, så bruger 1.2.03d til at styre den normalt, to ekstra links med de 30% og 100%, der ud over har jeg et 0% link til sluk alt funktion.Hvorfor spørger du?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kenth skrev:

allannissen skrev:
kenth skrev:
Jeg har forresten fået det til at virke på den før omtalte måde
Har du oprettet et sluk scenarie så du har 3 links eller bruger du en Reguler Scenarie Ned for at slukke??
Indtil videre er det bare noget midlertidigt jeg har strikket sammen til test, så bruger 1.2.03d til at styre den normalt, to ekstra links med de 30% og 100%, der ud over har jeg et 0% link til sluk alt funktion.Hvorfor spørger du?
Efter at have læst tråden prøvede jeg selv at bikse noget sammen, men er ikke hjemme så jeg kan teste blokken.Så ville lige høre hvordan du havde gjort når nu du havde testet dit med positivt resultat.Fsndt ud af bagefter at 1.2.03.d også slukker lampen med en Reguler Ned som jeg også har i min blok.Edit: Her er mit bud. Som sagt, ved ikke om den virker. Ved heller ikke om Lysindikering gavner i det hele taget. [file name=Forum.vis size=15596]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Forum.vis[/file]

Forum.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kenth skrev:

Andy skrev:
Det er selvfølgelig osse langt den fedeste løsning når nu du har dimmerne i forvejen.Der kan da laves en modificeret FB der klare det helt trinløst og glidende.
Hvordan vil du lave den FB, kan det laves anderledes end som jeg omtalte tidligere, med et link på 30% og rampetid på 1 sekund, og et andet link på 100% og en rampetid på 5 minutter?
Ved at dividere de 70% udover dine 5 min (300sek) = 0,2333333333333333 % pr sek. Det kan du uden det kan ses lave dobbeltid på således at du opretter en FB med 150 setpunkter der hver opregulere lyset 2x0,233 % og så skulle den være hjemme. Så er der 2 sek mellem hver regulering og det burde være nok til at der ikke opstår fnider :blush: i den ret store FB du så har lavet.Sagde kun at det måtte kunne lade sig gøre.Ikke at det blev nemt (læs slavearbejde)eller nogen lille FB :P
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ved at dividere de 70% udover dine 5 min (300sek) = 0,2333333333333333 % pr sek. Det kan du uden det kan ses lave dobbeltid på således at du opretter en FB med 150 setpunkter der hver opregulere lyset 2x0,233 % og så skulle den være hjemme. Så er der 2 sek mellem hver regulering og det burde være nok til at der ikke opstår fnider :blush: i den ret store FB du så har lavet.Sagde kun at det måtte kunne lade sig gøre.Ikke at det blev nemt (læs slavearbejde)eller nogen lille FB :P
Hvis dette er rigtigt, så er der noget jeg har misforstået, om regulering af lysniveauet i wireless dimmere.Hvordan kan du, inde i selve FBen, fortælle at lampen skal lyse 20% og lidt senere 30% og igen senere 40% UDEN at oprette scenarie links med hver enkelt procentsats.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Andy skrev:

Vil gerne prøve at lave en prøve til dig som du selv kan bygge vidrer på. Vender tilbage med det når jeg har kigget på det.
OK, vil rigtig gerne se, eller have forklaret, hvordan du kan få en lampe til at lyse 20% og lidt senere 30% og igen senere 40% i en FB UDEN at oprette scenarie links med hver enkelt procentsats.Det troede jeg nemlig ikke man kunne, uden at oprette 3 scenarie links
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

allannissen skrev:

Efter at have læst tråden prøvede jeg selv at bikse noget sammen, men er ikke hjemme så jeg kan teste blokken.Så ville lige høre hvordan du havde gjort når nu du havde testet dit med positivt resultat.Fsndt ud af bagefter at 1.2.03.d også slukker lampen med en Reguler Ned som jeg også har i min blok.Edit: Her er mit bud. Som sagt, ved ikke om den virker. Ved heller ikke om Lysindikering gavner i det hele taget. [file name=Forum.vis size=15596]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Forum.vis[/file]
Hej AllanJeg har testet det ved at lave en blok der stort set ligner din, dog kan den ikke slukke igen, som din blok kan, men det har jeg heller ikke brug for, da jeg kan slukke den via 1.2.03d blokken som styrer samme dimmer, som du også skriver, laver samme reguler scenarie ned, som du gør i din blok.Dog har jeg lige lært et tricks fra din måde at kippe flaget på og så bruge at flaget går on som en hændelse, den må jeg huske i fremtiden ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hej AllanJeg har testet det ved at lave en blok der stort set ligner din, dog kan den ikke slukke igen, som din blok kan, men det har jeg heller ikke brug for, da jeg kan slukke den via 1.2.03d blokken som styrer samme dimmer, som du også skriver, laver samme reguler scenarie ned, som du gør i din blok.Dog har jeg lige lært et tricks fra din måde at kippe flaget på og så bruge at flaget går on som en hændelse, den må jeg huske i fremtiden ;)
Det lyder godt. Så har vi lært lidt begge to ;)Har nemlig ikke brugt den Reguler Ned som sluk funktion før i mine blokke.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har mange gange undret mig over at man i en FB kan tilføje en udgang der hedder "Lys niveau = 0%"Hvad kan man bruge den til? har aldrig set den været benyttet.En anden ting jeg er lidt nysgerrig over, angående styring af wireless dimmere, lad os nu sige jeg har en dimmer som er styret af FB 1.2.03d. Brugeren har reguleret lampen til eksempelvis 47% lysstyrke.Hvis jeg så vil lave en ringeklokke funktion i en ny FB, der blinker 3 gange med lyset, hvorefter lampen skal tilbage på de 47%.Hvordan gør man det, er det noget med at man skal gemme scenariet først i den nye FB, inden man blinker med lyset, eller hvordan kan man komme tilbage til den oprindelige (ukendte) værdi når man er færdig med at blinke?Når vi nu er ved alle disse spørgsmål, har jeg også undret mig over hvorfor en wireless dimmer også har to indgange "Tænd/reguler op" og "Sluk/reguler ned", kan de benyttes direkte uden at bruge FB 1.2.03.d?Normalt har jeg udelukkende set eksempler hvor man styrer wireless dimmere med scenarie indgangen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth,Jeg har i min installation lavet det med Lys niveau, du kan ved det i den ved hæftede fil under 0. stue oppe - Hyggebelysning.Håber der giver mening.Med venlig hilsenAllan Henriksen [file name=Vestergade_15.vis size=374980]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Vestergade_15.vis[/file]

Vestergade_15.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Allan HDet var egentlig ret interessant at se, så der er altså to forskellige måder at styre lysniveauet på.Der hvor du slukker dem, kunne du så ikke bare have valgt at sætte lysniveau til 0% i stedet for at pulse sluk indgangen på dimmeren?, det ville spare et par links og fået det til at se endnu mere simpelt ud.Det må så have været det Andy har ment, men kan nemlig øge lysniveauet med 1% ad gangen, så man kunne starte på 30 %, og have en timer på 4 sekunder, og hver gang den løb ud, kunne man øge lysniveauet med en procent, og dermed ende på 100% efter 280 sekunder.Mange tak for info, så har jeg lært endnu mere idag :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth"Tænd/reguler op" og "Sluk/reguler ned", er "stadig" vist i softwaren da denne har sin berettigelse i Serviceview. I princippet kan disse stadig benyttes til lysdæmpningen (som de gjorde før). Men hvis flere ting skal følges ad synkront er scenarieregulering et must. Tidligere lå "intelligensen" ude i dimmerne (derfor valgte man tidligere 1 eller 2-tast produkter). Idag ligger der så kun 2-tast produktet og "reguleringsretningen" ved touch er ene og alene styret af 1.2.03.d . Dette har nogle ubetingede fordele da man ved hvilken vej der reguleres næste gang. Det er desuden også den nemmeste måde at regulere dimmerne på og vha. 1.2.03.d fåes en software styret "lysindikering"(intet delay). Og når status for lysindikering bliver sendt fra produkt efter 5 sek. bliver en evt. fejlvisning overskrevet (har aldrig set det).ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok