Hop til indhold

Hvilket anlæg har jeg?


Ivar
 Share

Recommended Posts

Hej,

er ny i gruppen og søger desperat efter hjælp til mit anlæg. 

Måske det ikke er den korrekte kategori, men forsøger alligevel.

Har ikke længere adgang til app'en og søger hjælp til hvordan jeg får den op og køre igen.

Fik nyt internet fornyligt, men selve wifi netværk er ikke ændret, men har resulteret i, at jeg ikke har adgang længere.

Jeg har før fået hjælp af sælger af huset, hvis der har været problemer, men kan ikke længere få hans hjælp og så vidt jeg husker har han en CD med programmet.

'Jeg har dog en windows 7 computer hvor programmet skulle ligge på, men kan ikke finde ud af at åbne det eller noget.

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe eller kan henvise til en som har forstand gerne i Nord/Vestjylland.

NB: Det der er mest irriterende er, at jeg ikke har mulighed for at styre min varme. 

 

IMG_9579.JPG

IMG_9579.JPG

IMG_9580.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

8 timer siden, Ivar skrev:

Hej,

er ny i gruppen og søger desperat efter hjælp til mit anlæg. 

Måske det ikke er den korrekte kategori, men forsøger alligevel.

Har ikke længere adgang til app'en og søger hjælp til hvordan jeg får den op og køre igen.

Fik nyt internet fornyligt, men selve wifi netværk er ikke ændret, men har resulteret i, at jeg ikke har adgang længere.

Jeg har før fået hjælp af sælger af huset, hvis der har været problemer, men kan ikke længere få hans hjælp og så vidt jeg husker har han en CD med programmet.

'Jeg har dog en windows 7 computer hvor programmet skulle ligge på, men kan ikke finde ud af at åbne det eller noget.

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe eller kan henvise til en som har forstand gerne i Nord/Vestjylland.

NB: Det der er mest irriterende er, at jeg ikke har mulighed for at styre min varme. 

Velkommen til.

Nord/vestjylland er lidt for langt væk for mig, og jeg kender ikke lige nogen i det område, som kan hjælpe. Men prøv at se om nedenstående ikke hjælper dig lidt videre.

 

Du har en Visual 2 controller. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/11132-hvilken-controller-har-jeg/ Den har netværks adgang, men ikke WIFI. Kun kablet netværk.

Hvis du har fået ny internet udbyder, så har du sikkert også fået en ny router, og de har ofte en anden lokalnet opsætning. En LK IHC controller kræver en fast IP addresse. Den understøtter IKKE dynamiske IP addresser, og ligger controlleren faste IP addresse i de dynamiske område, giver det ofte problemer. Hvis din net adgang til controllere forsvandt i forbindelse med at du fik ny router, så er det 99% sikkert lokalnet konfigurationen på routeren, som er forskellig fra den gamle router.

Visual softwaren kan hentes på lk.dk. Det kræver et login, men alle kan oprette sig. Softwaren findes under support -> download software. Her kan du også hente javastarter, så du kan få adgang til serviceview m.m. Alternativt kan du hente @Mikkel SkovgaardIHC starter på https://jemi.dk/ihc/starter/. Her kan du også styre din varme m.m., men det ser VÆSENTLIG anderledes ud end i din app.

Pas iøvrigt godt på din app. Hvis du mister den, kan du ikke få den igen, da LK har fjernet den fra app stores. Der findes en alternativ app, men da jeg ikke bruger app i min installation, har jeg ikke linket til den. Men søg efter legacy app eller noget i den stil, her på boardet, så finder du den nok.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for svar!  Jeg bevist om at app'en er fjernet, ville netop slette den og geninstallere, men var "klog" nok til at tjekke app store først! 

Jeg har dog hele tiden kunne styre varmen fra app'en, men er jo noget på den nu hvor jeg ikke kan logge mig på app'en.

Der er mange tekniske termer osv. mht. netværk, at jeg står helt af. Dog var internetudbyder vågen nok og har fjernet delte ip adresser så jeg har mine egne.

Mit lokale netværk fra router er ikke ændret, da jeg har mine egne router og extendere. 

Men vi er enige om, at jeg skal ha' koblet en computer på min controller for at tildele den en ny og ubrugt IP adresse? 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis både din LK IHC controller og dit WIFI, som din telefon med app. bruger, er på dit lokale netværk, bag din egen router, og dette ikke er ændret, så har skiftet af internet udbyder næppe noget med dit problem at gøre, og du skal ikke ændre IP addresse i controlleren. Faktisk vil jeg anbefale at du ikke ændre IP addresse i controlleren, men i steddet ændre på din router eller ISP router, alt efter hvor controlleren er tilsluttet.

Er din app sat op til at bruge den offentlige IP addresse (WAN), eller en IP addresse fra dit lokal net (LAN)? Hvis den bruger den offentlige IP addresse, så kan du sikkert få det til at virke ved at skifte til LK IHC controlleren lokale IP addresse i app'en.

Er OS'et på din telefon fornyligt opdateret? Hvis dette er tilfældet, kan det være at det ikke længere understøtter de forældede krypterings protokoller som LK IHC benytter.

Hvad sker der hvis du taster LK IHC controlleren IP addresse i en browser på en PC eller din telefon? Hvis du får LK IHC controlleren web forside, så er der hul igennem, og netværket er dermed korrekt sat op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er meget sandsynligt at dit netværk har fået nyt IP i forbindelse med skiftet, og så skal IP adressen opsættes i controlleren på ny.
Men det er også muligt at det ikke har, og her følger IHC ikke automatisk med over i det nye. Men prøv lige at genstarte din IHC controller, under opstart kommunikerer den med ruteren og “fortæller” sin adresse mm. 

Link til kommentar
Del på andre sites

29 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det er meget sandsynligt at dit netværk har fået nyt IP i forbindelse med skiftet, og så skal IP adressen opsættes i controlleren på ny.
Men det er også muligt at det ikke har, og her følger IHC ikke automatisk med over i det nye. Men prøv lige at genstarte din IHC controller, under opstart kommunikerer den med ruteren og “fortæller” sin adresse mm. 

Han skriver at lokal nettet ikke er ændret, da han har egen router. Hvis dette er korrekt, og IHC controlleren sidder bag denne router, så vil den nye internetforbindelse ikke gøre nogen forskel, medmindre han bruger WAN IP i app'en frem for LAN IP.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det havde jeg overset, så er der ingen ændringer på lokalnetværket, som så burde virke. Mon ikke Appen er opsat til WAN eller telefonen er opdateret som Lars nævner. 

Jeg anbefaler iøvrigt altid LAN, da jeg har aldrig har forstået hvorfor der skulle være behov for WAN adgang. Hvis programmet er lavet korrekt, så skal alarmen jo bare tilkobles, alt andet bliver derefter automatisk tilpasset UDE mode.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 25.11.2025 at 09:36 , Ivar skrev:

Mange tak for svar!  Jeg bevist om at app'en er fjernet, ville netop slette den og geninstallere, men var "klog" nok til at tjekke app store først! 

Jeg har dog hele tiden kunne styre varmen fra app'en, men er jo noget på den nu hvor jeg ikke kan logge mig på app'en.

Der er mange tekniske termer osv. mht. netværk, at jeg står helt af. Dog var internetudbyder vågen nok og har fjernet delte ip adresser så jeg har mine egne.

Mit lokale netværk fra router er ikke ændret, da jeg har mine egne router og extendere. 

Men vi er enige om, at jeg skal ha' koblet en computer på min controller for at tildele den en ny og ubrugt IP adresse? 

Jeg har tænkt lidt mere over dit problem, og jeg vil anbefale at du starter med at checke om din app bruger WAN eller LAN addresse til at forbinde til controlleren. Hvis den bruger WAN, skal du have lavet portforwarding m.m. i din nye router fra din nye internet udbyder. Bruger den LAN, skal du skaffe adgang fra en browser på både en PC og din app enhed før du går videre med fejlsøgningen. Kan du ikke nå controllene med en browerse, kan du lave alle de ændringer du vil i controlleren og din app. Det kommer ikke til at virke før der er hul igennem på en browser.

Hvis ikke du har adgang til controlleren fra en browser på din app enhed, så tilslut en PC til den switch/router hvor IHC controllerne sidder, og  noter dig hvilken IP addresse din PC har fået. Det kan du bl.a. gøre ved at åbne en command line og skrive ipconfig. Herefter skal du finde ud af hvilken IP addresse som din app enhed har. De første 3 tal i IP addresserne skal gerne være de samme. Er de ikke det, at de 2 enhede ikke på samme logiske lokal net, også bliver det straks mere kompliceret.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg anbefaler iøvrigt altid LAN, da jeg har aldrig har forstået hvorfor der skulle være behov for WAN adgang. Hvis programmet er lavet korrekt, så skal alarmen jo bare tilkobles, alt andet bliver derefter automatisk tilpasset UDE mode.

Data på tlf. abonnementer er efterhånden blevet så billig og effektive at mange ikke bekymre sig om at sætte hjemme WIFI op. De lader bare konsekvent telefonen bennytte mobil data, og så skal du bruge WAN addressen for at nå din controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for alle input! Jeg har via et program lokaliseret controllerens IP adresse, men selvom den bliver indtastet i app'en, er der ingen forbindelse, så enden på det er jo nok, at jeg skal ind og opsætte controlleren, da den som jeg forstår det har fået tildelt en IP adresse, som nu ikke passer med den dens faktiske position og programmering? Jeg er bare noget loren ved, at skal koble computeren til controlleren, da jeg ikke har prøvet det før og er usikker på om jeg gør mere skade end gavn. Hvis nogen kan guide hvordan, vil det blive værdsat og jeg betaler gerne for det. Har en windows 7 computer, hvor jeg tror husets opsætning ligger på, hvor Java aldrig er blevet opdateret, da sælger påstod at jeg ALDRIG måtte gøre det og koble computeren til netværk/internet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan ikke bare tilgå en IP adresse via browseren, efter hvad jeg har undersøgt. Programmet som jeg har hentet viser hvilke man kan og ikke kan tilgå, typisk selvfølgelig en router eller extender, men ikke f.eks et TV eller controlleren.. Programmet hedder Angry IP Scanner.

Link til kommentar
Del på andre sites

45 minutter siden, Ivar skrev:

Tak for alle input! Jeg har via et program lokaliseret controllerens IP adresse, men selvom den bliver indtastet i app'en, er der ingen forbindelse, så enden på det er jo nok, at jeg skal ind og opsætte controlleren, da den som jeg forstår det har fået tildelt en IP adresse, som nu ikke passer med den dens faktiske position og programmering? Jeg er bare noget loren ved, at skal koble computeren til controlleren, da jeg ikke har prøvet det før og er usikker på om jeg gør mere skade end gavn. Hvis nogen kan guide hvordan, vil det blive værdsat og jeg betaler gerne for det. Har en windows 7 computer, hvor jeg tror husets opsætning ligger på, hvor Java aldrig er blevet opdateret, da sælger påstod at jeg ALDRIG måtte gøre det og koble computeren til netværk/internet.

LK IHC understøtter IKKE DHCP, så den IP som controlleren har, er tastet ind i den for længe siden. Hvis den er på et andet subnet end din telefon, så vil det ikke virke, uden route/firewall konfiguration. Hvis de ikke er på samme subnet, kan det sandsynligvis skyldes at din IHC controller fysisk er tilsluttet bag din router, mens din telefon bruger din ISP routers WIFI, eller omvendt.

Man kan godt taste en IP addresse i URL feltet på en browser. Det er faktisk stortset den eneste måde at får adgang til controllerens web frontend, medmindre du har din egen DNS server.

LK IHC controlleren har et USB interface på fronten. Det er den ældgamle standard, hvorfor det ikke ligner et USB A-C stik. Det er bare at sætte et USB kabel mellem controlleren og din PC, så kan du få adgang til controlleren. Men igen. Du bør ændre din netværks opsætning, så den passer til IHC controlleren. Ellers risiker du bare andre problemer. Og igen. Skaf adgang via en browser først, så undgår du at lave en masse konfigurations ændringer, som i væste fald øger antallet af fejl der skal rettes. Hvis du ikke kan nå controlleren med en IP i URL's på en browser, så kan du heller ikke nå den med din app.

Vedr. JAVA update, så er det korrekt at du ikke bør opdater det. Det skyldes at LK IHC benytter forældede krypteringe protokoller, som ikke er understøttet i de nyer JAVA versioner. Der er en hel tråd om emnet under FAQ sektionen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har 2 routere og flere extendere efter den leverede router fra Altibox. Opsætningen er ikke ændret og alt har virket fint efter udskiftningen, pånær IHC app'en. App'en har som sagt virket fint indtil da. Jeg er i tvivl om hvad jeg så skal ændre i mit netværk for at få det til at virke? Jeg har cirka 20 IP adresser og kan ikke tilgå nogen af dem, som du beskriver, kun routere og extendere. Men hvis IP adresse, som er tastet ind i controllere ikke længere eksistere på mit netværk hvad så? Jeg går ud fra at "man" i sin tid programmerede en brugbar IP adresse i controlleren?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok