Hop til indhold
  • 0

IHC Wireless dimmer freeze

JensSchou
 Share

Spørgsmål

Hej forum,

Vi har et IHC visual 2.8 anlæg fra 2009 og har egentlig altid haft et mega irriterrende problem.

Af og til fryser dimmerne når vi forsøger at tænde/slukke lyset. Så går der noget tid 1-20 minutter og så virker det igen... Når fejlen er der er det typisk alle dimmerne der fejler. Man kan ofte være heldig at få det til at virke igen ved at trykke mange gange (måske +100 gange) hurtigt efter hinanden og pludselig fungerer alt igen. Jeg kan som regel (ikke altid) betjene det fra min mobil. Sidste udvej er at betjene det på knapperne på dimmerne. Alt andet virker fint imens wireless dimmere ikke gør. 

Jeg valgte i sin tid at lave alle 13 dimmere som wireless - vist nok fordi der er en memory funktion som den trådede 400 UNI dimmer ikke har. Dimmerne sidder i tavler i de 2 teknikrum. 5 stk. ved controller og meget tæt på antenne. 9 stk. i teknikrum på 1. sal. Antennen er placeret så der er relativ kort afstand til alle dimmere. De 5 dimmere der sidder i teknikrum på 1. sal har signalstyrke 16-19 RSSI - dog en enkelt med 9 RSSI. De 5 øvrige dimmere har signalstyrke 32-44 RSSI. 

Igennem årene har jeg fra tid til anden forsøgt at undersøge og afhjælpe problemerne, men er aldrig lykkedes. Har bl.a. prøvet
- at tilføje en ekstra antenne (med antennesplitter)
- linke/unlinke alle enheder
- sikre mig at der ikke er redundant kode
- teste med/uden time server synkronisering
osv...

Min fornemmelse siger mig at der er fejl i controllerens firmware (hw 6.2 / fw 2.8.4) ift. kommunikation med wireless enheder. Eller en fejl i status signalet "lys indikering" til funktionsblokken. Men det er blot gæt...  

Jeg har anvendt funktion 1.2.03.d (tilføjet sluk alt puls indgang), men har også prøvet med den originale.  

Hvis nogen har erfaringer med tilsvarende, hører jeg gerne. Og hvis der er en der kan løse det ville det være FÆNOMENALT - betaler gerne... ;-)

Mvh Jens Schou (24 88 08 18)

Link til kommentar
Del på andre sites

1 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
6 timer siden, JensSchou skrev:

Hej forum,

Vi har et IHC visual 2.8 anlæg fra 2009 og har egentlig altid haft et mega irriterrende problem.

Af og til fryser dimmerne når vi forsøger at tænde/slukke lyset. Så går der noget tid 1-20 minutter og så virker det igen... Når fejlen er der er det typisk alle dimmerne der fejler. Man kan ofte være heldig at få det til at virke igen ved at trykke mange gange (måske +100 gange) hurtigt efter hinanden og pludselig fungerer alt igen. Jeg kan som regel (ikke altid) betjene det fra min mobil. Sidste udvej er at betjene det på knapperne på dimmerne. Alt andet virker fint imens wireless dimmere ikke gør. 

Jeg valgte i sin tid at lave alle 13 dimmere som wireless - vist nok fordi der er en memory funktion som den trådede 400 UNI dimmer ikke har. Dimmerne sidder i tavler i de 2 teknikrum. 5 stk. ved controller og meget tæt på antenne. 9 stk. i teknikrum på 1. sal. Antennen er placeret så der er relativ kort afstand til alle dimmere. De 5 dimmere der sidder i teknikrum på 1. sal har signalstyrke 16-19 RSSI - dog en enkelt med 9 RSSI. De 5 øvrige dimmere har signalstyrke 32-44 RSSI. 

Igennem årene har jeg fra tid til anden forsøgt at undersøge og afhjælpe problemerne, men er aldrig lykkedes. Har bl.a. prøvet
- at tilføje en ekstra antenne (med antennesplitter)
- linke/unlinke alle enheder
- sikre mig at der ikke er redundant kode
- teste med/uden time server synkronisering
osv...

Min fornemmelse siger mig at der er fejl i controllerens firmware (hw 6.2 / fw 2.8.4) ift. kommunikation med wireless enheder. Eller en fejl i status signalet "lys indikering" til funktionsblokken. Men det er blot gæt...  

Jeg har anvendt funktion 1.2.03.d (tilføjet sluk alt puls indgang), men har også prøvet med den originale.  

Hvis nogen har erfaringer med tilsvarende, hører jeg gerne. Og hvis der er en der kan løse det ville det være FÆNOMENALT - betaler gerne... ;-)

Mvh Jens Schou (24 88 08 18)

Hej Jens.

Det problem har jeg også altid haft. Jeg har vist 20 stk wireless dimmere ved de to tavler.

LK har aldrig rigtigt fundet ud hvad det er der sker når vi har disse fejl.

Dog kan trådløse gulvvarmestyringer støje ud da rigtig meget wireless kører på samme frekvens som LK.

Jeg har haft problemer med min 6.1 controller, så opgraderede jeg til 6.2 controlleren, samme problem og nu har jeg opgraderet til Visual 3 controlleren, samme problem.

Dog kan der jo gå halve år hvor det virker fint.

Jeg har både haft antenne sidende lige ved dimmerne ved tavlen og som nu 3 meter væk. Jeg synes ikke fejlen har været der så tit efter jeg flyttede antennen længere væk.

Hos os er der enkelte dimmere der virker når problemet opstår eller også er det kun 3 stk. der ikke virker. Datteren lærte selv som 8-årig at løsne pæren i hendes loftlampe når hun ikke kunne slukke lyset og skulle i seng.

Min løsning er at jeg har sat wireless antennen fast med kun én skrue, og når det driller skal jeg bare kippe antennen ca. 15 grader i en vilkårlig retning og så virker alt igen.

Men det er et emne vi har brugt meget tid på her i forrummet tilbage i tiden da rigtig mange var berørte af det, så der ligger en del samtaler om det her på siden hvis man kan finde dem.

Link til kommentar
Del på andre sites