Hop til indhold

Udelys med ønsket dimmer funktion


Smail
 Share

Recommended Posts

Jeg er i færd med at programmere funktionaliteten af det ønskede udelys omkring vores hus. I dag er der installeret spots i udhænget og intet er bygget med lysdæmpere. I takt med dette ser jeg jo alle de fede løsninger der er til IHC og i sær med "Udvendigt lys v2.0".

Jeg synes at det er trygt med lys omkring huset om aftenen, men at køre det på fuld blus er nok også for meget (og koster) og dermed ønsker jeg at køre en dæmpet tilstand. Jeg kan jo se at IHC kan dette, men teknikken er ikke på plads i vores hjem. Jeg læser mig også frem til at det ikke er alle versioner af visual controllere som understøtter de forskellige dæmpere. 

Jeg har en controller v2 hw6.2 og med den seneste firmware 2.8.4.

Vil det i dette tilfælde være den mest enkle (og billigste) løsning af erhverve sig et IHC wireless lampeudtag med dimmer Ø80?

 

Som eksempelvis fra dette link:

https://www.lavprisel.dk/lk-ihc-wireless-lampeudtaglysdaemper-oe80-mm-250w-hvid-43979?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAi6uvBhADEiwAWiyRdhBeVWWtoE1tGO8GCWH_hknM0D1J1cjtev4_6dE8MvWuJX4-yhd1JRoCujsQAvD_BwE

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henning,

Jo, det var da så lidt. Den er rigtig god! Man kommer langt med den, det virtuelle skumringsræle, ur og pir hvis man har det.

Kan du bekræfte at det lampeudtag som jeg linkede til kan sættes til en konstant værdi som eksempelvis 50% (fra visual) og er ikke en som kun kan skrue intensiteten op og ned ved brug af et tryk?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen Henning,

Jeg vil gerne dele en hændelse som jeg oplevede med din ovenævnte FB til styring af udelyset. Jeg brugte funktionaliteten "Mørkt, Ur eller Aktivitet". Derudover bruger jeg  det virtuelle skumringsræle (det er version 6.1a som den hedder her inde) og det baseres på borgerlig tusmørke. Jeg bruger 1. juli som eksempel. Her indikerer FB'en solnedgang kl. 23.07 hvorefter udendørslyset selvfølgelig slås til. Man kan jo så argumentere for at det ikke giver mening at slå lyset til kl 23.07 og dette kan man mitigere med uret. Jeg valgte eksempelvis at slukke lyset kl 23.00.

I funktionaliteten for "Mørk, Ur eller Aktivitet" er det således at aktivitet-scenariet fremkaldes hvis det er mørkt - altså uafhængigt af uret. "Mørk"-scenariet er jo ikke fremkaldt kl. 23.00 og dette betyder at hvis jeg går ind i PIR'ens bevægelseszone imellem 23.00 og 23.07 så vil lyset ikke tænde. Vælger man at slukke for lyset kl 22 så har man jo et større tidsspænd hvor PIR'en ikke vil gå ON. Vil det måske give mening at lave et scenarie hvor PIR'en går ON når det er "Mørk" eller under "Ur" scenarie?

På den anden side kan man jo sige at hvis det ikke er mørkt så er det jo et indikativ om at solen er oppe og PIR'en skal derfor ikke gå ON. Jeg er derfor lidt i tvivl om jeg har set bort fra andre vigtige elementer som gør at det jeg skriver ovenfor ikke helt giver mening.

Kunne du måske stille dig kritisk til dette og dele erfaringer og meninger?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Smail skrev:

Kan du bekræfte at det lampeudtag som jeg linkede til kan sættes til en konstant værdi som eksempelvis 50% (fra visual) og er ikke en som kun kan skrue intensiteten op og ned ved brug af et tryk?

Ja, med den kan du, direkte fra Visual selv vælge hvilken værdi lampen skal indstilles til når det pågældende scenarie fremkaldes. Værdien kan være alt fra 0 til 100%

52 minutter siden, Smail skrev:

Kunne du måske stille dig kritisk til dette og dele erfaringer og meninger?

Nu er det jo som udgangspunkt altid svært at forholde sig kritisk til eget arbejde. :)

Jeg har testet, men kan ikke få det forløb du beskriver, så jeg tænker faktisk, om du skulle være kommet til at indstille blokken til "Mørkt, ur OG aktivitet" og ikke "Mørk, ur ELLER aktivitet". Det vil nemlig give det mønster du beskriver.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

On 3/8/2024 at 3:50 PM, Henning Pedersen said:

Jeg har testet, men kan ikke få det forløb du beskriver, så jeg tænker faktisk, om du skulle være kommet til at indstille blokken til "Mørkt, ur OG aktivitet" og ikke "Mørk, ur ELLER aktivitet". Det vil nemlig give det mønster du beskriver.

Jeg har lige kigget yderligere på det og jeg må holde fast i hvad jeg skrev først. Jeg vil prøve at uddybe via de to figurer som jeg har tilføjet.

Følgende er fra dokumentationen for din FB under indstillingsmuligheden: "Mørtk, Ur eller Aktivitet". Aktivitets-scenariet fremkaldes, når det både er mørkt og der er aktivitet i området. Altså uafhængig af indgangen for Ur. Dette vil sige at følgende skal gælde hvis Aktivitets-scenariet skal fremkaldes: Mørkt = ON.

Screen dumpet nedenunder er fra en simulering når tiden er imellem 23:00 og 23:07 for den 1. juli. Her ser du nemlig at Sluk = On altså at uret er slået til. Dette har jeg jo defineret skal være kl. 23:00. Mørkt = Off fordi at solen endnu ikke er gået ned ifølge det virtuelle skumrignsræle. Solen er sat til at gå ned 23:07 den 1. juli. Når mørkt er Off så vil man ikke kunne fremkalde aktivitetsscenariet. Det er nemlig her at det ville være en fordel at aktivitetsscenariet kunne fremkaldes når Sluk = On. Dette vil kun gøre sig gældende hvis tidspunktet for sluk er tidligere end den definerede solnedgang.

image.thumb.png.148517c438985faeb3d09682d16df147.png

På dette screen dump er tiden efter 23:07 hvor Mørkt går On. Her kan man godt fremkalde aktivitetsscenariet.

image.thumb.png.e76d68a8cc6ba6824d2816171876127b.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg har forstået dig korrekt, så vil du tænde det udvendige lys mens der stadig er lyst derude. Altså mens Mørkt = OFF, hvornår tænker du det giver mening. 

Indgang "Sluk" giver mulighed for at slukke, og spærre, skumrings og mørkt scenarierne, hvilket giver mulighed for at slukke disse om natten, men stadig få trygheden ved aktivitetslyset når I selv kommer hjem. 

Venligst Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

12 hours ago, Henning Pedersen said:

Hvis jeg har forstået dig korrekt, så vil du tænde det udvendige lys mens der stadig er lyst derude. Altså mens Mørkt = OFF, hvornår tænker du det giver mening. 

Indgang "Sluk" giver mulighed for at slukke, og spærre, skumrings og mørkt scenarierne, hvilket giver mulighed for at slukke disse om natten, men stadig få trygheden ved aktivitetslyset når I selv kommer hjem. 

Venligst Henning

Jeg kan godt at når man sætter spørgsmål op på den måde så giver mit ønske mere eller mindre ingen mening. Jeg tror at mit ønske om at tænde lyset (mens at det er lyst udenfor) kommer fra at jeg ikke helt ved hvor lyst at det egentligt er kl. 23.00 juli 1. Jeg tænker nu at vi lader den ligge også sætter jeg det på prøve. Ellers kan jeg altid selv definere tidspunkterne for op- og solnedgang i IFB filerne.

Tak for din kvikke respons :)

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Smail skrev:

Jeg tror at mit ønske om at tænde lyset (mens at det er lyst udenfor) kommer fra at jeg ikke helt ved hvor lyst at det egentligt er kl. 23.00 juli 1.

Det er længe siden jeg brugte de virtuelle skumrings relæ, men såvidt jeg husker tændte lyset somregl fortidligt og slukkede forsent i forhold til hvad der er optimalt. Selv om sommeren, hvor problemet er størst grundet en længere sol op/nedgang, var det max 15-30 min.

Fysisk skumrings relæ eller lux måler er heller ikke uden problemer. De kan blive påvirket hvis en bil lyser direkte på dem, eller når der er spredte skyer i sol op/nedgangs tiden, samt at en indstilling som passer om vinteren passer ikke nødvendigvis om sommeren grundet den længere tid sol op/nedgangs tid.

Et fysisk skumrings relæ har derudover ofte den udfordring at hvis man vil stille på dem skal man have fat i en stige.

En LK IHC lux måler kan justeres via LK IHC programmet. Men selvom jeg har et delay på 5 min. på ændringer på min lux måler, sker det ind i mellem at lyset tænder og slukker igen et par gange i sol op/nedgangs tiden. Dette skyldes somregl at en sky går for solen, og kan ikke 100% undgåes. Hvis jeg gøre delayet længere, eller ændre niveauet for hvornår lyset skal slukke eller tænde, får jeg problemer med at lyset tændes eller slukkes forsent. Dette problem er særligt slemt om vinteren, grundet den korte sol op/nedgangs tid. Og om vinteren er det tidspunkt hvor hvor der er mest brug for lyset.

Jeg kunne selvfølgelig lave forskellige delays og lys niveaus for sommer og vinter, men det er ærligt talt at skyde gråspurve med kanoner, for et problem som optræder 2-3 gange pr. mdr (ekstra tænd/sluk) eller at lyset tænder/slukker 15 min. fortidligt/sent om sommeren.

Bottom line. Om du bruger et virtuelt skumrings relæ, fysisk skumrings relæ eller lux måler gør ikke den store forskel. Du vil altid opleve at lyset på et eller andet tidspunkt i løbet af året tænder/slukker 15-30 min. fortidligt/sent i forhold til hvad der vil være det optimale. De er dog alle MEGET mere præciset end manuel tænding og slukning af lyset.

 

Edit: Jeg tjekkede lige loggen på min lux måler. Om sommeren ændre lys niveauet sig max 75 lux i løbet af 1 time før eller efter at det rammer 0 lux første gang. Om vinteren ændre lys niveauet sig mindst 100 lux og helt op til 500 lux i samme periode. Tilgengæld peaker lys niveauet om vinteren på 300-5.000 lux, mens det om sommeren peaker mellem 3.000-20.000 lux.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 hours ago, Lars1 said:

Det er længe siden jeg brugte de virtuelle skumrings relæ, men såvidt jeg husker tændte lyset somregl fortidligt og slukkede forsent i forhold til hvad der er optimalt. Selv om sommeren, hvor problemet er størst grundet en længere sol op/nedgang, var det max 15-30 min.

Fysisk skumrings relæ eller lux måler er heller ikke uden problemer. De kan blive påvirket hvis en bil lyser direkte på dem, eller når der er spredte skyer i sol op/nedgangs tiden, samt at en indstilling som passer om vinteren passer ikke nødvendigvis om sommeren grundet den længere tid sol op/nedgangs tid.

Et fysisk skumrings relæ har derudover ofte den udfordring at hvis man vil stille på dem skal man have fat i en stige.

En LK IHC lux måler kan justeres via LK IHC programmet. Men selvom jeg har et delay på 5 min. på ændringer på min lux måler, sker det ind i mellem at lyset tænder og slukker igen et par gange i sol op/nedgangs tiden. Dette skyldes somregl at en sky går for solen, og kan ikke 100% undgåes. Hvis jeg gøre delayet længere, eller ændre niveauet for hvornår lyset skal slukke eller tænde, får jeg problemer med at lyset tændes eller slukkes forsent. Dette problem er særligt slemt om vinteren, grundet den korte sol op/nedgangs tid. Og om vinteren er det tidspunkt hvor hvor der er mest brug for lyset.

Jeg kunne selvfølgelig lave forskellige delays og lys niveaus for sommer og vinter, men det er ærligt talt at skyde gråspurve med kanoner, for et problem som optræder 2-3 gange pr. mdr (ekstra tænd/sluk) eller at lyset tænder/slukker 15 min. fortidligt/sent om sommeren.

Bottom line. Om du bruger et virtuelt skumrings relæ, fysisk skumrings relæ eller lux måler gør ikke den store forskel. Du vil altid opleve at lyset på et eller andet tidspunkt i løbet af året tænder/slukker 15-30 min. fortidligt/sent i forhold til hvad der vil være det optimale. De er dog alle MEGET mere præciset end manuel tænding og slukning af lyset.

 

Edit: Jeg tjekkede lige loggen på min lux måler. Om sommeren ændre lys niveauet sig max 75 lux i løbet af 1 time før eller efter at det rammer 0 lux første gang. Om vinteren ændre lys niveauet sig mindst 100 lux og helt op til 500 lux i samme periode. Tilgengæld peaker lys niveauet om vinteren på 300-5.000 lux, mens det om sommeren peaker mellem 3.000-20.000 lux.

Tak for dit bidrag. Det er også min forståelse at der er fordele og ulemper i begge dele. IFB filen for det virtuelle skumringsræle er læselig og fint struktureret. Man kunne jo dermed selv definere de ønskede sol op- og nedgange for hver eneste dag hvis man ønskede dette.

Jeg tror at jeg giver mig til at følge hvor mørkt det er når solen er defineret til at gå ned og op ift. FB'en i en lille periode før at jeg smider programmet over på controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Smail skrev:

Jeg tror at jeg giver mig til at følge hvor mørkt det er når solen er defineret til at gå ned og op ift. FB'en i en lille periode før at jeg smider programmet over på controlleren.

Den eneste grund jeg kan se til at du skal ændre tiderne er hvis du bor i den anden side af landet i forhold til de sol op/nedgangs tider som er brugt i det virtuelle skumrings relæ. Solen står op/går ned ca. 25 min. før på Bornholm end i Esbjerg. Du kan finde de præcise sol op/nedgangs tider for din addresse her. https://soltider.dk/

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok