Hop til indhold

PIR Alarm under skalsikring i visual 2


Smail
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er ved at programmere alarm op i visual 2. Under test i programmet finder jeg ud af at min indendørs pir alarm bevægelsessensor reagerer også når udelukkende skalsikringen er koblet til. Der er nok mange fordele og ulemper i dette, men vi har små børn som kan finde på at stå op om natten og disse skal ikke forskrækkes når de går ind i bevægelseszonen.

Hvordan kan jeg slå PIR alarmen fra under skalsikring? Jeg bruger FB 6.2.01.h til dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den interne lydgiver er da ikke tændt (On) på det billede.

Vedr. dine magnet kontakter, så SKAL de først igennem en OR/eller funktionsblok inden du føre udgangen videre til indgangen på alarmblokken. Hvis ikke, vil du opleve at i kan tilkoble alarmen med åbne vinduer, og det plejer ikke at være ønsket.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Henning Pedersen said:

Den interne lydgiver er da ikke tændt (On) på det billede.

Vedr. dine magnet kontakter, så SKAL de først igennem en OR/eller funktionsblok inden du føre udgangen videre til indgangen på alarmblokken. Hvis ikke, vil du opleve at i kan tilkoble alarmen med åbne vinduer, og det plejer ikke at være ønsket.

Nej, den er heller ikke aktiveret. Det er lidt misvisende at PIR Alarm er ON på "initial value" for dette kunne indikere i at PIR'en  er aktiv. Kører jeg PIR'en før at skalsikring er koblet til så reagerer lydgiver naturligvis ikke. Gør jeg det efter så reagerer lydgiveren og dette er jo ikke ønsket.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Henning Pedersen said:

Den interne lydgiver er da ikke tændt (On) på det billede.

Vedr. dine magnet kontakter, så SKAL de først igennem en OR/eller funktionsblok inden du føre udgangen videre til indgangen på alarmblokken. Hvis ikke, vil du opleve at i kan tilkoble alarmen med åbne vinduer, og det plejer ikke at være ønsket.

God pointe. Det skal jeg selvfølgelig gøre. Mange tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Henning Pedersen said:

Den interne lydgiver er da ikke tændt (On) på det billede.

Vedr. dine magnet kontakter, så SKAL de først igennem en OR/eller funktionsblok inden du føre udgangen videre til indgangen på alarmblokken. Hvis ikke, vil du opleve at i kan tilkoble alarmen med åbne vinduer, og det plejer ikke at være ønsket.

Fik lige lejet lidt med dette. Jeg satte et af mine magnetkontaktsæt til OFF og dette medførte at jeg ikke kunne aktivere totalalarm. Simulerer dette ikke præcis det ønskede event at alarmen ikke kan tilkobles hvis en magnetkontakt er brudt?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Smail skrev:

Nej, den er heller ikke aktiveret. Det er lidt misvisende at PIR Alarm er ON på "initial value" for dette kunne indikere i at PIR'en  er aktiv.

Alle alarm indgange der default ON, hvis ikke, så ville en alarm fra et vindue f.eks. ikke komme igennem hvis en mus har bidt kablet over.

1 time siden, Smail skrev:

Kører jeg PIR'en før at skalsikring er koblet til så reagerer lydgiver naturligvis ikke. Gør jeg det efter så reagerer lydgiveren og dette er jo ikke ønsket.

Det lyder slet ikke rigtigt, du skulle vel ikke have fået konfigureret trykket i soveværelset og det til totalalarmen i entrén til den samme indgang.

 

1 time siden, Smail skrev:

Fik lige lejet lidt med dette. Jeg satte et af mine magnetkontaktsæt til OFF og dette medførte at jeg ikke kunne aktivere totalalarm. Simulerer dette ikke præcis det ønskede event at alarmen ikke kan tilkobles hvis en magnetkontakt er brudt?

Jo - men prøv lige at sætte 2 til OFF og derefter sætte den ene tilbage på ON.

Fast ON/OFF gøres ved at holde "Ctrl" nede når du trykker på mellemrumstasten.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 hours ago, Henning Pedersen said:

Det lyder slet ikke rigtigt, du skulle vel ikke have fået konfigureret trykket i soveværelset og det til totalalarmen i entrén til den samme indgang.

Jo - men prøv lige at sætte 2 til OFF og derefter sætte den ene tilbage på ON.

Fast ON/OFF gøres ved at holde "Ctrl" nede når du trykker på mellemrumstasten.

Jeg ved ikke helt hvor det går galt med PIR'en. Jeg var måske gået blind i det i går og prøver igen i dag. Jeg vil dog stadig hævde at jeg nok har koblet indgangene og udgangene sammen korrekt, men jeg giver det et forsøg.

Mht magnetkontaktene så prøver jeg lige i dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Alarm systemer kan være lidt forvirende at arbejde med, da alt alarm material er ON når det er upåvirket. Hvis du har en alarm PIR med lys diode, vil du opleve at indgangen på IHC går OFF, når nogen går forbi PIR'en og dioden går ON. Det er præcist sådan det skal virke. Det samme gælder for magnet kontakter. I det øjeblik du åbner vinduet, går IHC indgangen OFF.

At alarm materiel er default ON er også grunden til at man anbefaler at det er tilsluttet et 24/3 input modul, da det kun bruger 3ma pr. indgang, når indgangen er ON. Et input 24 eller 24/24 modul, som de også sommetider kaldes, bruger 30ma pr. indgang når den er ON.

At magnet kontakterne skal gennem en and/og FB før de forbindes til alarm blokken skyldes at LK IHC er event styret. Det vil sige at hvis 1 magnet kontakt er OFF, så vil der ikke ske noget når magnet kontakt 2 går OFF, men går magnet kontakt 2 ingen ON så vil magnet kontakt indgangen gå ON, selvom magnet kontakt 1 fortsat er OFF. Dette sker ikke hvis du køre dem gennem en and/og FB før de forbindes til LK IHC indgangen.
PIR'ne har hver deres indgang. Derfor er det ikke nødvendigt at køre dem gemmen en and/og FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 hours ago, Henning Pedersen said:

Alle alarm indgange der default ON, hvis ikke, så ville en alarm fra et vindue f.eks. ikke komme igennem hvis en mus har bidt kablet over.

Det lyder slet ikke rigtigt, du skulle vel ikke have fået konfigureret trykket i soveværelset og det til totalalarmen i entrén til den samme indgang.

 

Jo - men prøv lige at sætte 2 til OFF og derefter sætte den ene tilbage på ON.

Fast ON/OFF gøres ved at holde "Ctrl" nede når du trykker på mellemrumstasten.

Så fik jeg kigget på det.

Angående magnetkontaktene så havde du ret at med dit scenarie vil man godt kunne tænde for alarmen efter at man lukkede et af de åbne vinduer. Det er jo nok fordi at den seneste hændelse giver et "ON" som så tillader alarmen at kobles.

Mht PIR'en som tændes under tilkoblet skalsikring så lavede jeg fejlen som ses på det vedhæftede billede. Jeg trak de samme to ugange til LED (øverst) både på trykket i entren og i soveværelset. Begrundelsen for dette var jo at jeg vil have denne til at lyse irrelevant af hvilken alarm er slået til (total eller skalsikring), men sådan virker det åbenbart ikke. Efter at jeg slettede de irrelevante hvert sted bliver PIR'en ikke mere aktiveret når skalsikringen er koblet til.

Jeg synes nu at det er spøjst at et LED skal føre til dette. Jeg ser LED'en som en hel simpel lysdiode der tændte eller slukkede alt efter hændelsen og ikke noget som havde en påvirkning andetsteds som eksempelvis i dette scenarie.

Mange tak for din hjælp og det fine input med magnetkontaktene.

image.thumb.png.24ef0594ebcfb6b12417b3a11d379ed0.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Så lidt. Godt du fandt fejlen, og du har fuldstændig ret, man vil ikke forvente at en samling af to simple udgange kan have den konsekvens.

Årsagen er 2 delt, 1. at alm. udgange på komponenter også giver mulighed for tilbagemelding til programmet. Hvilket har flere fordele. og 2. at LK bruger udgangen for "Totalalarm tilkoblet" som betingelse flere steder i programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok