Hop til indhold
  • 0

IHC lampeudtag uden diodelys


Jense
 Share

Spørgsmål

Hej venner :-)

Jeg har et loftudtag med dimmer (og glødepære) der ikke længere reagerer, og der kommer ikke lys i dioden ved tryk på knapper...

Er der noget jeg kan gøre ved det andet end at købe helt ny?

På forhånd mange tak

Vh Jens

 

17090256045373553107787963032247.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Jense

Velkommen til IHC user

Der kan være flere årsager.

Vedr. dioder, så lyser de IKKE ved betjening af 1 og 2, kun hvis du holder A knappen nede i længere tid. Men det bør du kun gøre hvis du er ved at linke til controlleren.

Tænker du har testet at pæren virker, hvis ikke, så er det første prioritet.

Næste step er at sikre at der strøm på lampeudtaget. Der kunne jo være løse ledninger mm.

Hvis begge er positive, så er lampeudtaget defekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 Åååhhh, mange tak, hvor er I hurtige, tak for svar!

...og pæren havde jeg check på og nu dobbeltchecket, den sidder fast i konstant tændt. Så der er strøm på!

Og jeg har netop forsøgt at linke til mit batteridrevne tryk og konstateret manglende LED lys i lampeudtaget...

Det kan jo være der er en typisk fejl med et cowboytrick - eller godt reparationsforslag.

Vh Jens 

IMG_20240227_163501.jpg

Redigeret af Jense
Klarificering :-)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Jense skrev:

den sidder fast i konstant tændt. Så der er strøm på!

At den sidder i konstant tændt er ikke ensbetydende med at der strøm på lampeudtaget. Der kan være kabelbrud pga. mus, der kan være løse forbindelser i samlinger undervejs osv.

Den eneste måde er at måle direkte på selve lampeudtaget.

Eller er det lampeudtaget der konstat sender 230v ud ud, og du ikke kan slukke. Det er lidt svært at se/læse ud fra din tekst. Hvis det er det sidste, så er lampeudtaget defekt. Jeg har aldrig hørt om nogen der har repareret en defekt, så der kan jeg ikke hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Henning Pedersen skrev:

At den sidder i konstant tændt er ikke ensbetydende med at der strøm på lampeudtaget. Der kan være kabelbrud pga. mus, der kan være løse forbindelser i samlinger undervejs osv.

Jeg gætter på at billedet er af lampen, og der kan man se at der er fuld blus på lyset. Jeg tror derfor godt at vi kan udelukke manglende strøm som årsagen.

@JenseNår det er sagt, ved vi jo ikke hvordan resten af installationen er lavet, og hvor meget du har ændret på den før og under fejlsøgning. De wireless dimme har en dimmer udgang på bagsiden, således at man kan forbinde alm. lampeudtag til en dimmer og dermed styre flere lampeudtag fra 1 dimmer. Kan denne dimmer udgang ved en fejl være forbundet til fast fase? På forsiden har de såvidt jeg husker også en fast fase. Kan lampen ved en fejl være forbundet til denne?

Hvis du er 100% sikker på at alt er monteret korrekt, vil jeg give dig ret i at meget tyder på at dimmeren er defekt. Desværre er der så ikke nogen anden vej end at købe en ny. Fordelen er dog at den nye vil funger både med LED og glødepære, selvfølgelig medmindre du køber en brugt HW ver. 1.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lars1 du har læst og set rigtigt :-)

Installationen har fungeret i mange år (lavet under tidligere ejer af huset), så jeg tænker ikke det er monteret forkert. 

Tak igen, jeg må ud at finde en ny eller brugt - og vil prøve at se om jeg kan gennemskue hvad du skriver om faser osv. mens jeg står med den gamle. Det er jo dejligt at blive klogere... og jeg er endnu ikke 100% ven med IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Jense skrev:

Tak igen, jeg må ud at finde en ny eller brugt - og vil prøve at se om jeg kan gennemskue hvad du skriver om faser osv. mens jeg står med den gamle. Det er jo dejligt at blive klogere... og jeg er endnu ikke 100% ven med IHC.

Hvis du ikke ved hvad fast fase betyder, så vil jeg KRAFTIGT anbefale dig at få en elektriker til at skifte dimmeren for dig. Udover at du kan brænde dimmeren af ved at monter den forkert, så kan 230V slå ihjel eller starte en brand. Det er ikke uden grund at det tager 3-4 år at blive uddannet elektriker og yderlig 3-4 år at blive autoriseret elektriker.

Udover det, så nævnte du at du forsøger at linke dimmeren til et batteri tryk. Det lyder derfor som om du ikke har nogen IHC controller. Hvis det er tilfældet, vil jeg overveje at erstatte dimmer og tryk med et andet produkt end LK IHC, da LK IHC wireless standalone (LK IHC uden controller) også udgår efterhånden som lageret bliver tømt. Jeg ved dog ikke om dit batteri tryk benyttes sammen med andet end din dimmer, eller om dimmeren er forbundet til andre lampestedder. Er det tilfældet kan det selvfølgelig komplicer udskiftningen. Men alt det kan en elektriker også hjælpe dig med at gennemskue.

Der findes mange alternativer til LK IHC wireless standalone. Nogle af dem er liste i denne tråd. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10812-ihc-eol-hvad-er-alternativerne/

 

Edit:

Kom lige til at tænke på at fejlen selvfølgelig også kan ligge i dit LK IHC wireless batteri tryk, eller at du ikke følger den rigtige procedure for at linke de 2 sammen. Jeg har haft LK IHC i +20 år, og jeg skal stadigvæk have fat i manualen hvergang jeg skal linke et LK IHC wireless produkt. Det er lidt for tydeligt at processen blev designet for +20 år siden og ikke er ændret siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

Jo jeg ved godt hvad fase er ;-)

Men stærkt at du laver en tydelig advarsel, helt enig!

Jeg har ingen controller men seks lampesteder med dimmer og bruger to batteritryk.

Det lampested der er i stykker sad lidt besværligt højt oppe, så jeg har byttet det med et andet og programmeret det til det rigtige tryk. Desværre husker det åbenbart OGSÅ det gamle nu forkerte tryk, så jeg må lige som dig finde en brugsanvisning / google hvordan jeg kan resette det.

Meget af tiden holder jeg af mine enkle gammeldags Fuga afbrydere uden pjank  ...det er der sikkert andre der kender :-)

Taaaaak! Hvor er I søde at hjælpe!

Vh Jens 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En ting er fase, men når vi taler LK IHC wireless dimmer, så har du både fast fase, dimmer fase/mellem ledning, samt risikoen for fremmed spænding, hvis der er lavet en fejl et andet sted i installationen.

Villedningen til programmeringen kan du finde her. https://www.lk.dk/produkter?iid=11372

 

Hvis din installation er lavet lidt smart, så har du max 2 dimmer, som hver trækker 3 lampeudtag, incl. dimmeren. 6 lampeudtag og 2 tryk er dog en overkommelig opgave at erstatte med et andet produkt. Undgå dog at købe de billige harald nyborg wireless dimmer. Gå efter noget professionelt baseret på Z-Wave eller Zigbee.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak igen!

Efter et kort kik på andre mærker og i tråde her på forummet ser det ud som om mine trådløse LK tryk kun kommunikerer med LK lampeudtag.

Eller er der andre trådløse lampeudtag, der kunne virke med mine LK tryk?

Beklager mit "dumme" spørgsmål, men det er så meget lettere for mig at spørge jer der garanteret ved det :-)

VH

Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK IHC wireless enheder kan kun kommuniker med andre LK IHC wireless enheder, herunder også LK IHC controller såfremt denne er Visual 2 eller 3. Selvom Schneider sælger både LK IHC wireless og Wiser, kan de 2 produkter IKKE kommuniker med hinanden. De baser sig på 2 forskellige wireless standarder.

Det der endnu ikke er udgået fra LK IHC wireless produkt kataloget finder du her https://www.lk.dk/produkter?iid=159

Alternativer til LK IHC incl. wireless kan du finde i denne tråd. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10812-ihc-eol-hvad-er-alternativerne/

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok