Hop til indhold

Hjælp LK solsensor udgået -> niko solsensor


Lofterpalle
 Share

Recommended Posts

Jeg sad her i går og læste om Niko og faldt over den her lysføler. (Minilux lyssensor, 24 V, 1 kanal, 3 - 60 000 lux, IP54, grå)
Jeg opdager så idag, at den alm. IHC Control® klimastyring lux- og temperatursensor LK FUGA (5703302155274) er udgået, hvilket er lidt skidt da min er defekt, så nu virker lysstyring i huset ikke længere. Hvad har i el-installatører så gjort eller gør?

Kan jeg anvende niko lyssensor i stedet for LK solsensor? 

Tror ikke niko lysensor kan monteres på et alm. 24 input, så min tanke var at montere den på LK IHC 0-10v modulet på U+ og U-
Hvad gør jeg?

Se vedlagte monteringsdiagrammer. 

Åbn mappen Niko.png

Skærmbillede 2023-10-01 kl. 14.11.47.png

Skærmbillede 2023-10-01 kl. 14.19.20.png

PD943-1980300_dadk.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

En hurtig søgning på pricerunner vise at flere webshops fortsat har LK IHC lyssensor på lager.

Men inden du helt dødsdømmer din nuværende sensor, så check lige at den er monteret korrekt i soklen. Såvidt jeg husker skal den vippes ind for oven først for at få ordentlig kontakt. Jeg har været tæt på at dødsdømme 4 PIR indtil det gik op for mig at de ikke sad ordentligt i soklen. Hvis den fortsat ikke virker bør du prøve at pille den ned og tilslutte den direkte med max 1M kabel til en anden indgang. 9 ud af 10 gange er det dårlig forbindelse eller kabel fejl, som gør at sensoren ser død ud.

 

Ender du med at skulle skifte solsensoren, så har du et par alternativer. Den Niko sensor som du nævner her kan ikke erstatte LK IHC solsensoren 1-1 da Niko sensoren sender et 0-10V signal, mens LK IHC solsensoren sender lux værdien som en digital værdi via en kommunikations protokol. Om du kan tilslutte Niko sensoren til 0-10V output modulet ved jeg ikke. Du bliver nød til at undersøge nærmere om 0-10V modulet forventer en digital værdi, et 0-10V signal eller et on/off signal.

 

Det billigste alternativ er imidlertid nok at anskaffe en alm. solsensor som har et galvanisk adskildt udgangs relæ. Denne udgang kan du forbinde til en indgang på et LK IHC input modul og får nu et on/off signal alt efter om solen er oppe eller ej. Det vil så kræve lidt LK IHC programering, men det gør din forslåede løsning nok også.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok