Hop til indhold

IHC-controlleren udgår


Lars1
 Share

Recommended Posts

På 9.9.2023 at 14:49 , Palleholgerjensen skrev:

Hej Allan 

Mange tak for svar, og den gode introduktion af jeres produkter på jeres hjemmeside.

Jeg har læst alle indlæg igennem her og er egentligt også på jagt efter en løsning eftersom LK har valgt at lade controlleren udgå. For mit vedkomne vil jeg skulle udskifte hele min IHC med logicgroup helt på egen hånd, men det bliver ikke i år, men måske i løbet af næste år. 
Jeg har læst meget på jeres hjemmeside og mit første indtryk er at det lader til at være den rigtige vej at gå. Dog synes jeg der nogle faldgrupper man lige skal være opmærksom på som IHC bruger, da min installation ikke er den med komplekse men der noget der ikke falder helt ind i jeres sortiment som kan erstattes 1:1

Her er hvad min IHC installation består af nu:

1. 5 Stk IHC 230V outputmoduler:

Min installation er nok ikke den mest komplekse, men jeg har styret stikkontakter, magnetventil, og lys hvilket kan forstå gøres med jeres outputmoduler (ZIF5030). Men kan åbenbart også anvende (ZIF5028+29) med ekstern strømforsyning. 
 

2. 1 stk. IHC 1-10V output til lys:

Hvilket modul erstatter dæmp med 0-10V?
 

3. 1 stk. IHC 2 kanals lysdæmper 

Kan den ZIF8220: universel lysdæmper erstatte den?

4. 2 stk IHC 24V output moduler

Den ene modul (Backup) er til tyverialarm+røgalarm forsynet fra 12V batteribackup modul. Hvilken muligheder er der for at bevare LK IHC, intern lydgiver, ekstern lydgiver, kodetastatur, røgalarm, og alarm PIR? Har i nogler erfaringer fra tidligere kunder hvor i har fundet en læsning ved at bevare IHC alarm eller anden løsning hvorvidt i har kunne bevare IHC alarm PIR da de sidder monteret i alle hjørner i mange huse.
 

5. 5 stk. IHC 24/3 inputmoduler 

Den ene modul (Backup) er til tyverialarm+røgalarm forsynet fra 12V batteribackup modul.
Ellers er de brugt til pulsopsamling, 24V pir sensor i bolig, Dørlås. Vil jeg kunne anvende (ZIF5029)?

Derudover er der temp. Føler og solsensor til udv. Lys og ind. Lysstyring.

6. Div. Tryk og lampeudtag er kun med Wireless - nogle med batteritryk med alm. 230V LK stikkontakt ved døre. (230V stikk. V. Døre vil jeg beholde div, ikke zwave styret)

Jeg har ekstern antenne da Wireless ikke vil kunne nå helt ud til controller i tavlen. Vil jeg få disse udfordringer med jeres løsning? Jeg forstår jeres zwave teknologi, de danner netværk med hinanden, men hvor sikkert er det at det virke alle steder, og igennem armeret betonvægge og helt ud til en gruppetavle uden for bolig? I laver jo typehuse, hvor vægge er lette vægge og gruppetavle er placeret i bryggers. I mit scenarie sidder det i et skur udenfor for bygningen. Alt andet lige vil jeg jo skulle bruge et hav af ZDI5200, der koster tæt på 800 stk. i indkøb. 

Ellers så har jeg alternativet at anvende fortrådet løsning fra tavlen til lampeudtaget fra et af jeres ZIFxxx moduler.

7. Sidste ting er om kan udskiftning fra IHC til jeres løsning gøres i step? Huset vil være totalt mørkelagt når hele installationen skal udskiftes. Kan man tage et rum ad gangen for at sikre sig det hele virker inden man går videre med næste?

 

Min sidste bekymring er omkostningen for hele udskiftningen, moduler koste en del pr. Stk. Og det hele vil løbe hurtigt op i flere tusinde kroner. 

Kan du ud fra det jeg har listet komme med et ca. overslag?

1. Hvis du har stikkontakter på udgangen, så skal du bruge ZIF5028/29, som kan klare 13A. ZIF5030 kan kun klare 5A, hvilker er ca 1.200W.
Hvis du sætter en kraftig støvsuger på en ZIF5030 udgang, så brænder du den af.

2. Den kan klares med Qubino https://www.dustinhome.dk/product/5011120409/flush-dimmer-0-10v?ssel=true&ssel=true&gclid=Cj0KCQjw0vWnBhC6ARIsAJpJM6fVrBFIW-x8clslm6yt3ucZBtJvKzRnjsndaFxi1EqeDkqsWzWDbhgaAjtxEALw_wcB#

3. Her kan du bruge https://www.dustinhome.dk/product/5011025215/din-damper?ssel=true&ssel=true&gclid=Cj0KCQjw0vWnBhC6ARIsAJpJM6c6g_uTAaioP9y-yVT8FGovHuiotchkQpKTooeS8j7ZK0oFCcPsxZcaAiHvEALw_wcB#
Her skal du dog bruge en per kanal

4. Jeg kender ikke IHCs alarmdel.
Hvis den kan køre videre uafhængig af det vil laver, så er det en mulighed.
Vi anbefaler normalt vores kunder et Ajax anlæg. Det er et prof og rigtigt godt alarmsystem og noget vi håber på, at lave integration til.
Hvis der kan trækkes nogle udgange ud af det du har, kan vi få det ind i vores løsning via ZIF5028 modulets indgange.
De resterende udgange kan vøre ZIF5028/29/30

5. Se pkt 4. og ja, ZIF5029 er til pulsindgange
Vi har temp sensor i mange af de sensorer vi bruger. Der er også bevægelsesfølere på batteri med også udefølere på 230V, med indbygget LUX måler.
Vi har mulighed for at styre lyset, som en astro-ur funktion, da vores center ved hvornår solen står op og hvornår den går ned.

6. De kan erstattes af Matrix ZDB, hvor vi kan trække 230V fra stikkontakterne.
Dem der ikke kan lade sig gøre på 230V, kan erstattes af Matrix ZBA.
Lysdæmperne kan erstattes af Dimmy'er.

Armeret beton er altid et problem ved trådløs kommunikation.
Når det er sagt, så har vi ikke problemer i samme grad, som med IHC Wireless, netop fordi Z-Wave er et mesh netværk, hvor vi kan 'hoppe' via andre enheder, for at nå enhederne.
Husk på, at kommunikationen mellem Matrix og Dimmy sker direkte og ikke via controlleren (den får dog oplysning om status)
Du kan selvfølgelig godt styre dine lysgrupper via kabling fra eltavlen.

7. Du kan opsætte et Home Center 3 og melde din første Matrix og Dimmy ind, binde dem sammen og så er du klar til at montere dem.
Så ja, udskiftningen kan ske i dit tempo.

Hvis vi har lavet installationen til dig, så kan du montere enhederne i det tempo du vil.
Du vil have lidt forsinkelse i de Matrixer der taler med enheder, som endnu ikke er sat til, men det vil helt klart virke.

Det her kan kun være et overslag, da alle antal skal tælles efter.
Hvis jeg skal prøve at regne sammen hvad du skal bruge, så får jeg det til følgende

Home Center 3               1 stk
Matrix ZDB                    15 stk
Matrix ZBA                      5 stk
Dimmy                           10 stk
Qubino 0-10V                 1 stk
Qubino tavle dimmer     2 stk
ZIF5028                          2 stk
ZIF5029                          1 stk
ZIF5030                          2 stk
Strømforsyning              2 stk

Hvis vi skal stå for heler integrationen, så vil ovenstående lande omkring 60.000 kr.
Skal vores elektriker også fysisk installere løsningen i huset, så skal du regne med 5.000 kr oveni.


Står du selv for integration og installationen, vil du lande omkring 40.000 kr

Link til kommentar
Del på andre sites

På 9.9.2023 at 18:33 , Lars1 skrev:

Nu kan LK IHC meget andet end at styre lyset. Jeg har f.eks. både brand og indbruds alarm via LK IHC samt varme styring. Alene mine telestater koster 16 udgange. Dertil kommer 8 udendørs PIR, 12 brand melder m.m. Så nej jeg har ikke behov for 60 Matrixer. Kun ca. halvdelen af mine I/O moduler bruges til lys. Resten er til røgmelder, indbuds pir, temp. sensor, ledelys LED på tryk, telestater m.m.

Min installation er uden tvivl en af de større, men langt de fleste LK IHC installationer har mindst 4*16 indgange, 8*8 udgange + tryk, røgsensor, PIR, temp. sensor, wireless m.m. Selv små installationer har ofte hardware for +10.000 kr. når man tæller alle tryk, I/O moduler m.m. med. Det er ret mange penge at smidde i skralde spanden, plus at man skal ud og købe nyt.

Jeg kommer næppe selv til at købe en, men hvis i lavede en alternativ version af et af jeres moduler, hvor man kan tilslutte x antal LK IHC I/O moduler, så tror jeg der er mange som vil vælge jeres produkter når de engang skal konverter. Som jeg tidligere skrev er kommunikationen med I/O modulerne en simpel bit strøm, som bør være relativ nem at afkode. Jeg har nogle ideer til hvordan det kan laves. Dem deler jeg gerne med jer hvis i er interesseret, men det er for komplekst at gøre i en tråd som denne. Bl.a. måden LK IHC temp. sensor tilsluttes kan drille, men jeg har en idee til hvordan det løses.

Jeg er helt med på der er mange IHC installationer, som er MEGET mere end lysstyring :)
Vores løsning dækker også alt muligt andet.
Vores ZIF modul til varmestyring (ZIF50030 og ZIF5020) har været brugt siden 2016 i mere end 15 lande. De har begge styring til 10 telestater.
Vi benytter Smoke sensor med 230V og batteribackup til brand-delen og Sensative sensorer til skalsikring.
Jeg har selv et UniPi M303 integreret i min løsning (36 input), til fortrådte døre/vinduer.
Flere af vores enheder har temp. sensor.
Ledelys klares af baggrundslyset i Matrixerne.
Jeg har et ret komplekst varmesystem og bruger til den styring en anden UniPi V1.2.

image.thumb.png.5236e1182e623a26898ada945fc3c16b.png

Du har helt ret. Det er rigtig mange penge, som er investeret i IHC installationer.
Jeg håber for alle jer, at der kommer en gateway, som kan lette jeres overgang til andre systemer.
Desværre tror jeg ikke der er det store grundlag, for at investere store summer i udvikling af en løsning, som integrerer IHC med andre systemer eller blot en gateway til overgangen.
Market er ca 60.000 installationer med IHC og det er nok svært at få alle til at købe en gateway. Dermed er det en investering i en enhed, som har et meget begrænset marked ;)
Schneider ville ikke have leveret FUGA løsning til Wiser, hvis ikke de havde fået eksterne firmaer til at lave enhederne til dem.
Danmark er som marked simpelt hen for lille, til at starte deres egne produktionslinjer.
Derfor tvivler jeg på, at de vil komme jer IHC kunder til undsætning.

Bedste bud er nok, at en fra jeres fora laver en løsning på en minicomputer og sætter den i stand til at tale med begge verdner. 

Vi kommer ikke til at investere i kommunikation via IHC protokollen.
Vores tilbud er en mulighed for at konvertere jeres løsning til et andet system.
Det vil koste penge, men vi tilbyder at lave alt integration og hvis ønsket installation.
Dermed kan vi flytte en installation fra IHC til Z-Wave, uden huset er lagt ned i mange uger, før det er kørende igen.

Det er trods alt bedre end, at have et hus, som slet ikke kan styres mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Allan Lytken skrev:

4. Jeg kender ikke IHCs alarmdel.

Hvis den kan køre videre uafhængig af det vil laver, så er det en mulighed.
Vi anbefaler normalt vores kunder et Ajax anlæg. Det er et prof og rigtigt godt alarmsystem og noget vi håber på, at lave integration til.
Hvis der kan trækkes nogle udgange ud af det du har, kan vi få det ind i vores løsning via ZIF5028 modulets indgange.
De resterende udgange kan vøre ZIF5028/29/30

LK IHC alarm er ligesom stortset alt andet LK IHC baseret på digitale ind og udgange. Man tilkobler ganske simpelt en røgmelder med en relæ udgang til en digital indgang på et LK IHC input modul. Det samme gælder for alarm PIR. Sirenen tilkobles et LK IHC output modul. Et batteri backup modul er ikke andet en en UPS på 12 og 24V strømforsyningen. Den kan faktisk også bruges til at sikre strømforsyningen til jeres 12 og 24V moduler.

 

LK IHC er designet tilbage i 80'erne, og har alle dage været bagud kompatibel, således at de I/O moduler du købte sammen med din TermIHC controller (første generation af LK IHC controller), fortsat kan bruges sammen med den sidste generation af LK IHC controller (Visual 3)

Input modulerne findes i flere udgaver, men de har alle 16 indgange og kommuniker alle på samme måde med LK IHC controlleren. Forskellen er hvor meget strøm de kan levere på en indgang (er 0V styret ligesom jeres tavle I/O moduler) samt og det er 24V eller 230V indgange.

Output modulerne findes også i flere udgaver, men har alle 8 udgange og kommuniker alle på samme måde med LK IHC controlleren. Forskellen er hvor meget strøm de kan levere på en udgang, om det er 24V eller 230V indgange eller om udgangene har fælles forsyning eller er galvanisk adskildte.

Link til kommentar
Del på andre sites

24 minutter siden, Allan Lytken skrev:

Du har helt ret. Det er rigtig mange penge, som er investeret i IHC installationer.
Jeg håber for alle jer, at der kommer en gateway, som kan lette jeres overgang til andre systemer.
Desværre tror jeg ikke der er det store grundlag, for at investere store summer i udvikling af en løsning, som integrerer IHC med andre systemer eller blot en gateway til overgangen.

Jeg er slet ikke sikker på at det er så store summer der skal investeres for at lave en gateway, baseret på et af jeres eksisterende I/O tavle moduler. Men det kan selvfølgelig være at jeres modul er så tåbeligt designet at det er nærmest umuligt at bruge det til andet. Det har alle dage været LK IHC's store force at grund designet har været extremt flexibelt. Ellers vil det ikke have overlevet stortset uændret i mere end 30 år.

24 minutter siden, Allan Lytken skrev:

Vi kommer ikke til at investere i kommunikation via IHC protokollen.

Vores tilbud er en mulighed for at konvertere jeres løsning til et andet system.
Det vil koste penge, men vi tilbyder at lave alt integration og hvis ønsket installation.
Dermed kan vi flytte en installation fra IHC til Z-Wave, uden huset er lagt ned i mange uger, før det er kørende igen.

Ja det er ret tydeligt at du er sælger. Jeg synes dog det er sørgeligt at i ikke engang vil kigge på om det er muligt at lave en gateway og hvad det vil koste, men bare skyder det ned fra starten.

Du skriver at der er 60.000 IHC installationer. Hvis i laver en gateway med 8 dataliner til input moduler og 16 dataliner til output moduler (matcher en LK IHC controller) og prissætter den til 7.000 kr (prisen på Visual 3 controller, da den fortsat kunne købes), så vil i nok ikke sælge mere end et par 1000. Men hvis i laver en gateway med f.eks. 2 datalinier til input moduler og 4 til output moduler og pris sætter den til 1.500 kr. (prisen for jeres tavle I/O moduler), så vil jeg ikke blive overrasket hvis i sælger mindst ligeså mange som af jeres tavle I/O moduler.

24 minutter siden, Allan Lytken skrev:

Det er trods alt bedre end, at have et hus, som slet ikke kan styres mere.

Nu er LK IHC jo heldigvis uhyggelig stabil. Der køre stadigvæk mange installationer med TermIHC controller fra 80'erne. Det som plejre at stå af er strømforsyningen, og den kan erstattet med en hvilken somhelst 24V størmforsyning som kan levere 72W eller hvad der nu er behov for. Visual 3 controlleren har ry for at være ustabil, men medmindre man har LED dimmer, kan den erstattes af en Visual 2 controller og dertil komme at hvis man har sørget for at få den opgraderet til seneste firmware, så er den faktisk næsten ligeså stabil som en Visual 2 controller.

Kortsagt. Der kan gå RIGTIGT mange år før man får problemer med sin LK IHC installation og er tvunget til at skifte.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Allan Lytken skrev:

7. Du kan opsætte et Home Center 3 og melde din første Matrix og Dimmy ind, binde dem sammen og så er du klar til at montere dem.

Så ja, udskiftningen kan ske i dit tempo.

Typisk sælger snak. Du glemmer fuldstændig den integration mellem tingene som er kende tegnet ved en LK IHC installation. En gradvis overgang, som du beskriver her, uden gateway, vil medføre at lyset ikke slukker i hele huset når alarmen bliver slået til, at temperaturen ikke sænkes når huset sættes i ude tilstand o.s.v. o.s.v. o.s.v.

En gradvis overgang kan altid lade sig gøre hvis man er indstillet på at tingene ikke længere hænger sammen. Hvis de skal hænge sammen under den gradvise overgang, så kræver det en gateway mellem det nye og gamle system.

Man har ikke investeret i et LK IHC system for at få svagstrøms styring af sit lys. Man har investeret i det for at få fordelene af sluk alt, ude, hjemme, aften, nat scenarier, integretet alarm, varmestyring og lys styring m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

35 minutter siden, Lars1 skrev:

LK IHC alarm er ligesom stortset alt andet LK IHC baseret på digitale ind og udgange. Man tilkobler ganske simpelt en røgmelder med en relæ udgang til en digital indgang på et LK IHC input modul. Det samme gælder for alarm PIR. Sirenen tilkobles et LK IHC output modul. Et batteri backup modul er ikke andet en en UPS på 12 og 24V strømforsyningen. Den kan faktisk også bruges til at sikre strømforsyningen til jeres 12 og 24V moduler.

 

LK IHC er designet tilbage i 80'erne, men har alle dage været bagud kompatibel, således at de I/O moduler du købte sammen med din TermIHC controller da første version af LK IHC kan fortsat bruges sammen med den sidste generation af LK IHC controller (Visual 3)

Input modulerne findes i flere udgaver, men de har alle 16 indgange og kommuniker alle på samme måde med LK IHC controlleren. Forskellen er hvor meget strøm de kan levere på en indgang (er 0V styret ligesom jeres tavle I/O moduler) samt og det er 24V eller 230V indgange.

Output modulerne findes også i flere udgaver, men har alle 8 udgange og kommuniker alle på samme måde med LK IHC controlleren. Forskellen er hvor meget strøm de kan levere på en udgang, om det er 24V eller 230V indgange eller om udgangene har fælles forsyning eller er galvanisk adskildte.

Mange tak. Den viden betyder jeg godt tør sige, at vores ZIF moduler kan overtage meget af det, som indgår i IHC Alarm.
Vores indgange og udgange fungere i mange tilfælde netop som du beskriver.
Vores ZIF5028/29 har netop galvanisk adskilte udgange. Vi siger normalt alle udgange skal være samme fase, men faktisk er enheden lavet, så den kan bruges med en fase på nederste 3 udgange og en anden fase på de 3 øverste.

Både ZIF 5028/29 og 5030 har separat til tilgang per udgang og dermed kan du selv vælge, om det er 12V, 24V eller 230V og om det er AC eller DC.
Indgangene er som du skriver potentiale fri indgange, undtagen ZIF 5031, som også kan tage PT1000 og lignende.

Link til kommentar
Del på andre sites

21 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg er slet ikke sikker på at det er så store summer der skal investeres for at lave en gateway, baseret på et af jeres eksisterende I/O tavle moduler. Men det kan selvfølgelig være at jeres modul er så tåbeligt designet at det er nærmest umuligt at bruge det til andet. Det har alle dage været LK IHC's store force at grund designet har været extremt flexibelt. Ellers vil det ikke have overlevet stortset uændret i mere end 30 år.

Ja det er ret tydeligt at du er sælger. Jeg synes dog det er sørgeligt at i ikke engang vil kigge på om det er muligt at lave en gateway og hvad det vil koste, men bare skyder det ned fra starten.

Du skriver at der er 60.000 IHC installationer. Hvis i laver en gateway med 8 dataliner til input moduler og 16 dataliner til output moduler (matcher en LK IHC controller) og prissætter den til 7.000 kr (prisen på Visual 3 controller, da den fortsat kunne købes), så vil i nok ikke sælge mere end et par 1000. Men hvis i laver en gateway med f.eks. 2 datalinier til input moduler og 4 til output moduler og pris sætter den til 1.500 kr. (prisen for jeres tavle I/O moduler), så vil jeg ikke blive overrasket hvis i sælger mindst ligeså mange som af jeres tavle I/O moduler.

Nu er LK IHC jo heldigvis uhyggelig stabil. Der køre stadigvæk mange installationer med TermIHC controller fra 80'erne. Det som plejre at stå af er strømforsyningen, og den kan erstattet med en hvilken somhelst 24V størmforsyning som kan levere 72W eller hvad der nu er behov for. Visual 3 controlleren har ry for at være ustabil, men medmindre man har LED dimmer, kan den erstattes af en Visual 2 controller og dertil komme at hvis man har sørget for at få den opgraderet til seneste firmware, så er den faktisk næsten ligeså stabil som en Visual 2 controller.

Kortsagt. Der kan gå RIGTIGT mange år før man får problemer med sin LK IHC installation og er tvunget til at skifte.

Hehe, ja et godt basis design, men bestemt også hjulpet af, at LK/Schneider har stoppet alle konkurrenter i at benytte FUGA til deres enheder, indtil ca 2012, hvor det monopol af retten blev ændret til en de facto standard.

Vi mener ikke vores enhed er tåbeligt designet.
Faktisk kan du allerede i dag koble dine svagstrømsledninger direkte på ZIF 5028/29 og så opsætte i parameter, hvordan der skal reageres på 1, 2 og 3 tryk eller langt tryk og slip. 
Nej, vores modul passer ikke en til en med Input og Output modulet, men man kan da komme langt.
En del af vores kunder har valgt at genbruge svagstrømstryk med vores ZIF moduler, men dermed får du ikke de andre muligheder, som Matrixen giver. Så er det kun en konvertering af svagstrømstryk, en til en.
Det kræver faktisk ikke programmering, men den bruger så heller ikke IHC protokollen.

Heldigvis er IHC installationen stabil og dermed siger du jo også selv, der kan gå lang tid før IHC kunder kan få brug for at udskifte til andet. Det betyder, at selv en lille investering kan tage lang tid at få tilbage.

Da Schneider bad os udvikle en multi-controller, som kunne fortsætte IHC og samtid åbne for ZigBee eller Z-Wave kiggede vi på business-casen og den kunne desværre ikke bære.

Og, ja, selvfølgelig er jeg sælger, men tjekker du os på trustpilot, så går vi ret meget op i tilfredse kunder.
Så jeg vil ikke sælge jer noget, hvis ikke jeg har en ide om, at i bliver mindst lige så tilfredse med vores løsning, som den i har/havde.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, Allan Lytken skrev:

Mange tak. Den viden betyder jeg godt tør sige, at vores ZIF moduler kan overtage meget af det, som indgår i IHC Alarm.

Jeg vil slet ikke have plads i min tavle, hvis jeg skulle erstatte alle mine LK IHC I/O moduler med jeres tavle moduler. Et LK IHC input modul med 16 indgange fylder 2 M36 enheder. Et output modul med 8 udgange det samme. I.flg. databladet på jeres ZIF5028 er det 105mm bredt hvilket er lige under 3 M36 enheder (i skriver 6 i databladet), men i har kun 6 indgange og 6 udgange på den plads. Da jeg har næsten dobbelt så mange indgange som udgange i min installation, vil jeg skulle bruge 2-3 UG18'er mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

21 minutter siden, Lars1 skrev:

Typisk sælger snak. Du glemmer fuldstændig den integration mellem tingene som er kende tegnet ved en LK IHC installation. En transition som du beskeriver her uden gateway, vil medføre at lyset ikke slukker i hele huset når alarmen bliver slået til, eller at temperaturen ikke sænkes når huset sættes i ude tilstand o.s.v.

En gradvis overgang kan altid lade sig gøre hvis man er indstillet på at tingene ikke længere hænger sammen. Hvis de skal hænge sammen under den gradvise overgang, så kræver det en gateway mellem det nye og gamle system.

Helt enig
Derfor tilbyder vi også at lave alt på vores kontor.
Så kan egen eller vores elektriker opdatere hele huset på 1 eller 2 dage.
Derved begrænses generne så meget som muligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg vil slet ikke have plads i min tavle, hvis jeg skulle erstatte alle mine LK IHC I/O moduler med jeres tavle moduler. Et LK IHC input modul med 16 indgange fylder 2 M36 enheder. Et output modul med 8 udgange det samme. I.flg. databladet på jeres ZIF5028 er det 105mm bredt hvilket er lige under 3 M36 enheder (i skriver 6 i databladet), men i har kun 6 indgange og 6 udgange på den plads. Da jeg har næsten dobbelt så mange indgange som udgange i min installation, vil jeg skulle bruge 2-3 UG18'er mere.

Jeg er helt enig. Derfor anbefaler jeg også Matrixer som erstatning for svagstrømstryk ;) derved skal du ikke have de 4 indgange for hver Matrix, i tavlen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, Allan Lytken skrev:

Da Schneider bad os udvikle en multi-controller, som kunne fortsætte IHC og samtid åbne for ZigBee eller Z-Wave kiggede vi på business-casen og den kunne desværre ikke bære.

At du sammenligner en business case på en multi-controller som kan afvikle LK IHC programmer og give adgang til ZigBee, Z-Wave, LK IHC wireless og LK IHC RS485, med en simpel gateway, baseret på eksisterende I/O moduler viser ret tydeligt at du ikke har forstået hvad mit forslag går ud på. Der er en KÆMPE forskel i udviklings omkostningerne ved de 2 løsninger, og en KÆMPE forskel i det potentielle marked. Specielt hvis går med den lille variant med 2 data linier for input og 4 for output.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 8.9.2023 at 20:42 , Allan Lytken skrev:

Jeg må desværre trække lidt i land.
Da jeg slog Zigza temperaturfølere op, fik jeg fejlagtigt læst mig til det var PT1000 sensorer. Det er det vi kan få direkte ind på indgangene i ZIF5031.
Lars har gjort mig opmærksom på min fejl og som jeg også har skrevet i svaret til ham, så kan vi ikke kommunikere på IHC's protokol.

Jeg undskylder fejlen

Øv det er jeg ked af at høre.

Kan i ikke modtage et pulstog på jeres indgange og fortolke det?
Zigza®, Temperatur Sensor, IHC Visual®, LK FUGA®, 507D6531, 507D5531, 507D8531, 1024001534, 1024001, Varme, Varmestyring, Hygrostat, Gulvvarme, PT100, PT1000 føler, NTC sensor, Transmitter, Termoføler, Dyklommer, Termostat, Hygrostat,

 

Link til kommentar
Del på andre sites

43 minutter siden, Lars1 skrev:

At du sammenligner en business case på en multi-controller som kan afvikle LK IHC programmer og give adgang til ZigBee, Z-Wave, LK IHC wireless og LK IHC RS485, med en simpel gateway, baseret på eksisterende I/O moduler viser ret tydeligt at du ikke har forstået hvad mit forslag går ud på. Der er en KÆMPE forskel i udviklings omkostningerne ved de 2 løsninger, og en KÆMPE forskel i det potentielle marked. Specielt hvis går med den lille variant med 2 data linier for input og 4 for output.

39 minutter siden, Lars1 skrev:

WIFE faktoren på jeres Matrix tryk er for lille til at de nogensinde vil blive aksepteret i mit hus. ;)

Fair nok :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

44 minutter siden, Lars1 skrev:

At du sammenligner en business case på en multi-controller som kan afvikle LK IHC programmer og give adgang til ZigBee, Z-Wave, LK IHC wireless og LK IHC RS485, med en simpel gateway, baseret på eksisterende I/O moduler viser ret tydeligt at du ikke har forstået hvad mit forslag går ud på. Der er en KÆMPE forskel i udviklings omkostningerne ved de 2 løsninger, og en KÆMPE forskel i det potentielle marked. Specielt hvis går med den lille variant med 2 data linier for input og 4 for output.

Helt sikkert.
Vi har ikke de planer. Hvis vi ser en efterspørgsel kunne det være, men tør ikke love noget.
Normalt er der ikke den store forskel på, om du laver få eller mange ind og udgange.
Det er udviklingen, støbeværktøjer (hvis det er nødvendigt), samling, håndtering og lignende, der bestemmer prisen.
Et eksempel. Flere har spurgt om vi ikke kunne lave en Matrix, uden lysdæmper eller relæ.
Det ville gøre produktet 50 kr billigere på sparede komponenter, men koste ekstra at håndtere endnu en variant, så prisen ville nok lande samme sted, som de to andre i dag.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

32 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er jeg også.
Desværre har vi ikke nogen, som kigger på fremmede protokoller i vores enheder. Der er i nuværende udgave sikkert ikke en gang plads til det.
Vores ZIF 5029 modtager godt nok pulser fra enheder om forbrug, men det er jo en simpel pulsstrøm, som blot kræver en tæller.
Måske, når vi en dag har en 800 serie udgave af vores ZIF CPU, så må vi kigge på det :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Det er jeg også.
Desværre har vi ikke nogen, som kigger på fremmede protokoller i vores enheder. Der er i nuværende udgave sikkert ikke en gang plads til det.
Vores ZIF 5029 modtager godt nok pulser fra enheder om forbrug, men det er jo en simpel pulsstrøm, som blot kræver en tæller.
Måske, når vi en dag har en 800 serie udgave af vores ZIF CPU, så må vi kigge på det :)

 

Hej Allan. 
her er der nogle der har løsningen til dig:

https://www.dingus.dk/ihc-temperatur-protokol/?fbclid=IwAR13iotonyTn7FY3SdgR5BIPdzJrK7ger5rmMgqaFysY2dxWwvEM9wvU1yk_aem_ATppmQDuOYpVryPKIwBQxmVZ8yimqx93i0Dd_zzWuobHtsyIQmYpiFGrd1Cd76W2_PY

Link til kommentar
Del på andre sites

På 8.9.2023 at 07:57 , Allan Lytken skrev:

Hej Bjarne
Vores Matrix er lavet til Fuga, men jeg mener en af faglærerne på Tec Frb har en løsning.
Jeg vender den lige med ham og kommer tilbage.
Dine temperatursensorer kan kobles på indgangene på vores ZIF5031. Den har 4 indgange og 10 230V udgange (max 5A) https://logic-group.com/zif5031-interface-til-gulvvarme-230v/

Dine pulsindgange kan kobles direkte på vores ZIF5029, som har 6 pulsindgange og 6 udgange (max 13A) https://logic-group.com/zif5029-din-skinne-modul-til-forbrugsmaalere-12-24v/

Du kan som privat købe alle vores produkter hos Wattoo og om lidt også hos Computersalg.
Som elektriker kan du også købe dem hos Solar og Lemvigh-Müller.

Jeg har siddet og kigget din hjemmeside igennem og set nogle videoer og datablade.

Hvis jeg nu beslutter at bruge jeres Matrix 55 tryk, fandt du så ud af om de passer i Opus 66 1M dåserne? Og kan de forsynes med 24V dc via mine eksisterende svagstrømskabler? jeg så i en video at eksisterende kabling kan genbruges.

Alt er fræset i væggen og trukket skjult her, ingen trækrør til IHC kablerne.

Som jeg forstår det skal ens lampeudtag være ført ned til tryk og forsynes derfra? Det er slet ikke sådan at IHC installationer er udført. Der er alle tryk ført til tavlen og alle lampeudtag ført i tavlen. Alle stikkontakter der ønskes styret er også ført i tavlen.

Hvordan løser i det når i konverterer IHC installationer til jeres system, som jeg så beskrevet i en video med en robottalende stemme.

Når i nu ikke kan understøtte alle mine Zigza gulv-og rumfølere, hvad tilbyder i så som løsning? Jeg har lette gulve af træ derfor skal systemet regulere efter gulvtemperaturen så ikke træet bliver for varmt. Vi ønsker også en fast komforttemperatur på gulvene.

I har integrationer til mange ting, jeg har to stk Dantherm HCV5 ventilationsanlæg, kan i også styre dem? Hvad med UniFi Protect? 

Kan i styre opladningen på min Tesla?

Har i en enhed der kan måle vandforbrug (min vandmåler er lige blevet skiftet til en uden pulsudgang de de kun holder strøm i 2 år og vandværket ikke gider skifte den mere...)?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

On 9/7/2023 at 9:56 PM, Allan Lytken said:

Når vi taler alternativ til IHC, så mener jeg bestemt Z-Wave er et fornuftigt alternativ.

Jeg har kigget lidt på jeres løsning og det ser spændende ud. Som jeg ser forstår det så består jeres løsningen af en række komponenter:

  • En Fibaro Controller (men andre controllere kan også bruges med jeres komponenter)
  • En række tavlekomponenter som snakker Z-wave med controlleren. Disse kan til en hvis grad bruges som alternativ til LK's tavlekomponenter
  • En række Z-wave componenter i Fuga størrelse - både kablede og wireless

I princippet kan jeg vælge en anden controller i stedet for Fibaro. Fibaro Controlleren kan vist også snakke Zigbee så i princippet kunne jeg også putter Wizer komponenter på (hvis ikke lige jeg nu var ret træt af Schneider)

#1: Er det korrekt forstået?

 

Brændt barn skyr ilden.

Skulle Logic Group gå ned så kan jeg købe andre Z-wave komponenter (eller Zigbee komponenter). Måske ikke noget der passer til Fuga men der findes komponenter derude.

Skulle Fibaro gå ned så kan jeg købe en controller fra en anden leverandør. Der vil sikkert være et kæmpe arbejde med at linke det sammen men det vil være muligt.

#2: Er det korrekt forstået?

 

Det er ingen grund til at det netop skulle være jer der laver en løsning der kan snakke med LK's tavlekomponenter (hvis den skal laves). I princippet kan alle lave den. De skal så finde ud af at få den til at snakke Z-wave, ZigBee eller MQTT (Fibaro Controlleren kan snakke vist også snakke MQTT).

#3: Er det korrekt forstået?

 

Jeg brugte lidt tid på at kigge på dokumentationen til Fibaro. Det ser ud til at man kan lave avancerede ting hvis man gør det i Lua. Meget mere avancerede end hvad der er muligt med IHC Controlleren. Desværre ser det også ud til at deres liste af kompatible Zigbee og Z-Wave produkter er begrænset.

#4: Har I skulle gøre noget specielt for at få jeres produkter til at virke med Fibaro eller bygger det hele på at alle de profiler I bruger er supporteret af Fibaro?

 

Jeg tænker at en dedikeret controller til el-systemet er lagt bedre end en Windows eller Linux baseret løsning. Det bekymrer mig dog lidt at vælge en closed source løsning. Jeg er lidt bekymret for at ende med at stå med håret i postkassen en gang til. Men i givet fald vil det kun være opsætningen og programmeringen på controlleren der skal laves om.

Jeg ville dog helst have en relativt simpel controller til styring af huset og så en separat boks til bruger interface, integration til andre komponenter, etc. Jeg kan se med Home Assistant hvordan det hele nogen gange knækker pga. opdateringer at perifere komponenter.

Vi får se. Lige nu ser jeg tiden an i et års tid med mindre min IHC controller står af i morgen.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Astronaut skrev:

Jeg har kigget lidt på jeres løsning og det ser spændende ud. Som jeg ser forstår det så består jeres løsningen af en række komponenter:

  • En Fibaro Controller (men andre controllere kan også bruges med jeres komponenter)
  • En række tavlekomponenter som snakker Z-wave med controlleren. Disse kan til en hvis grad bruges som alternativ til LK's tavlekomponenter
  • En række Z-wave componenter i Fuga størrelse - både kablede og wireless

I princippet kan jeg vælge en anden controller i stedet for Fibaro. Fibaro Controlleren kan vist også snakke Zigbee så i princippet kunne jeg også putter Wizer komponenter på (hvis ikke lige jeg nu var ret træt af Schneider)

#1: Er det korrekt forstået?

 

Brændt barn skyr ilden.

Skulle Logic Group gå ned så kan jeg købe andre Z-wave komponenter (eller Zigbee komponenter). Måske ikke noget der passer til Fuga men der findes komponenter derude.

Skulle Fibaro gå ned så kan jeg købe en controller fra en anden leverandør. Der vil sikkert være et kæmpe arbejde med at linke det sammen men det vil være muligt.

#2: Er det korrekt forstået?

 

Det er ingen grund til at det netop skulle være jer der laver en løsning der kan snakke med LK's tavlekomponenter (hvis den skal laves). I princippet kan alle lave den. De skal så finde ud af at få den til at snakke Z-wave, ZigBee eller MQTT (Fibaro Controlleren kan snakke vist også snakke MQTT).

#3: Er det korrekt forstået?

 

Jeg brugte lidt tid på at kigge på dokumentationen til Fibaro. Det ser ud til at man kan lave avancerede ting hvis man gør det i Lua. Meget mere avancerede end hvad der er muligt med IHC Controlleren. Desværre ser det også ud til at deres liste af kompatible Zigbee og Z-Wave produkter er begrænset.

#4: Har I skulle gøre noget specielt for at få jeres produkter til at virke med Fibaro eller bygger det hele på at alle de profiler I bruger er supporteret af Fibaro?

 

Jeg tænker at en dedikeret controller til el-systemet er lagt bedre end en Windows eller Linux baseret løsning. Det bekymrer mig dog lidt at vælge en closed source løsning. Jeg er lidt bekymret for at ende med at stå med håret i postkassen en gang til. Men i givet fald vil det kun være opsætningen og programmeringen på controlleren der skal laves om.

Jeg ville dog helst have en relativt simpel controller til styring af huset og så en separat boks til bruger interface, integration til andre komponenter, etc. Jeg kan se med Home Assistant hvordan det hele nogen gange knækker pga. opdateringer at perifere komponenter.

Vi får se. Lige nu ser jeg tiden an i et års tid med mindre min IHC controller står af i morgen.

#1: Ja, vi har valgt Fibaro HC3 til de installationer vi laver, men du kan vælge andre controllere. Alle certificerede controllere og en hel del af de andre. Jeg ved Home Assistant og OpenHab bruger vores enheder og lige om lidt frigiver vi en driver til Homey (det er desværre nødvendigt, da Homey har valgt ikke at følge standarden for Z-Wave)
At få ZigBee ind i en anden controller end den Schneider giver lov til er desværre lidt af en kamp.
Jeg ved de virker med Tuya (deres 'egen' og lige er blevet frigivet til Homey)

#2: Helt rigtigt. Der er 750 firmaer, som udvikler certificerede Z-Wave Plus enheder, som du så kan bruge. Det gælder både controller og enheder.

#3: Igen, helt rigtigt. En hver, som kan lave en gateway eller controller, som kan tale med IHC og som også kan tale Z-Wave, vil kunne bruges sammen med vores og ja, der er lavet MQTT klienter i HC3

#4: Vi har ikke gjort noget specielt for at få vores produkter ind i Fibaro HC3, da både de og vi overholder Z-Wave standarden.
Desværre er det lidt anderledes med ZigBee. Her er der mange 'varianter' af ZigBee og det er stadig en beta af ZigBee de har i HC3.
Det er primært lysstyring de har aktiveret, så Philips Hue, IKEA og lignende er der åbnet for. Men også temp, fugt og VOC sensorer fra Aqara er integreret, som vi bruger i vores setup.
Wiser får du ikke ind (eller skal kæmpe meget for det), da de har valgt at lukke af for deres produkter, så de kun kan bruges hvor de tillader det.

 

Jeg forstår din bekymring.
Fibaro er stadig en af de største firmaer på Z-Wave marked med flere hundrede ingeniører og Fibaro er ejet af det endnu større firma Nice, så jeg føler mig tryg med vores valg af controller. Men det ville jeg også have regnet med at være med IHC og Schneider. Det viste sig ikke at holde, så jeg forstår dig.
Vi har flere kunder, som har kørt med Home Assistant og haft udfordringer med det du siger, hvor de så har valgt at lade os stå for integration af 'hjemmet' med alt hvad det kan.
Derved har de fået en stabil, lokal platform, som sikre husfred :) Derefter har de integreret HC3 i Home Assistant og så laver de alle eksperimenterne i HA. Går noget galt eller kommer der opdateringer, så virker husets basale funktioner stadig.

Jeg glæder mig til at høre fra dig om et års tid ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

15 timer siden, Allan Lytken skrev:

Normalt er der ikke den store forskel på, om du laver få eller mange ind og udgange.
Det er udviklingen, støbeværktøjer (hvis det er nødvendigt), samling, håndtering og lignende, der bestemmer prisen.

Jeg er udemærket klar over at der produktions mæssigt ikke er den store forskel på om der er 2 eller 8 indgang på en gateway. Men som sælger burde du vide at der salgsmæssigt en STOR forskel på om der er 2 eller 8 indgange. Det er meget nemmer at sælger 4 gateways med 2 indgange til 1.500 kr. end 1 gateway med 8 indgange til 6.000 kr. Dermed vil det være meget nemmer at få en business case til at hænge sammen hvis man laver en lile gateway med 2 indgange frem for en stor med 8.

Min ide til hvordan en gateway skal strikkes sammen, bygger langt af vejen på genbrug af designet på jeres eksisterende I/O tavle moduler. Så i skal netop IKKE skal ud og invester i nye støbe væktøjer m.m. Der er alene tale om at printet og softwaren er anderledes end i de I/O tavle moduler i idag har til salg.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, Allan Lytken skrev:

Desværre har vi ikke nogen, som kigger på fremmede protokoller i vores enheder. Der er i nuværende udgave sikkert ikke en gang plads til det.
Vores ZIF 5029 modtager godt nok pulser fra enheder om forbrug, men det er jo en simpel pulsstrøm, som blot kræver en tæller.
Måske, når vi en dag har en 800 serie udgave af vores ZIF CPU, så må vi kigge på det :)

Hvis jeres nuværende processor ikke kan klare bit strømmen fra en LK IHC/Zigza temp. sensor eller et LK IHC I/O modul, så har i et seriøst problem. Som vi har skrevet flere gange er der tale om en simpel bit strøm som kan afkodes via et oscilloscop. Der er ingen kryptering eller andet andet kompleksitet. Faktisk snakker vi kommunikation på lag 2 i OSI modellen.

 

Det er fair nok at i ikke vil bruge tid på en gateway, men så værd ærlig og sig at i ikke vil bruge tid på det, fremfor at komme med søgte argumenter om dårlig business case m.m. Enhver med bare lidt indsigt i produkt udvikling kan hurtigt gennemskue at det er en sælger som har afvist gateway'en uden at spørgsmålet nogensiden har været forbi produkt udviklings afdelingen.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor i ikke vil lade jeres tekniker bruge 1/2-1 time sammen med en af os nørder som kender LK IHC og har nogle ideer til hvordan en gateway kan strikkes sammen og markedsføres.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Allan Lytken skrev:

Hehe, ja et godt basis design, men bestemt også hjulpet af, at LK/Schneider har stoppet alle konkurrenter i at benytte FUGA til deres enheder, indtil ca 2012, hvor det monopol af retten blev ændret til en de facto standard.

Jeg har lidt svært ved at se hvad begrænsnigner i brugen af FUGA designet, har at gøre med at grund designet i LK IHC er så stærkt at det har holdt i mere end 30 år og at alle 4-5 generationer af LK IHC controlleren har været bagudkompatibel og kunnet supporter samtlige komponenter fra tidligere generationer af LK IHC.

Og selvom at FUGA desigenet har været beskyttet frem til 2012, så er det alligevel mere end 10 år at LK IHC har overlevet trods konkurrenternes adgang til FUGA.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 hours ago, Allan Lytken said:

Wiser får du ikke ind (eller skal kæmpe meget for det), da de har valgt at lukke af for deres produkter, så de kun kan bruges hvor de tillader det.

Jeg kan se at open source produktet Zigbee2Mqtt har support for Wiser. Alt det kode der skal skrives for at supportere Wiser er således kendt. Jeg kan godt se at du ingen interesse har i det og at Danmark er et ret lille marked hvis der skal laves mere end det mest basale, men det er åbenbart muligt blot med software og uden at kende hemmelige koder.

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Alt er fræset i væggen og trukket skjult her, ingen trækrør til IHC kablerne

Når du har sparet trækrørne væk, har du så også sparet dåserne bag svagstrøms trykkene væk, som mange typehus firmaer har gjort når de har lavet huse med LK IHC. Uden dåsen bliver det svært at få plads til en Matrix.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok