Hop til indhold
  • 0

Genkald tidligere niveau på lysdæmper


A.hermansen
 Share

Spørgsmål

Hej,

ville høre om der er nogle som der har en FB som kan lave følgende eller som der ved hvilken FB jeg kan bruge. 
 

Jeg har et wireless kombi uni dæmper siddende som der styre et 1-10v output til justering af mit ventilationsanlæg, dette køre helt fint. 
 

men jeg kunne godt tænke mig at ved F.eks Bad kan man trykke på en knap og så køre ventilation op på 100% og ved tryk ingen på samme knap køre den efter en justerbar tid tilbage til det niveau som den kørte på inden at der blev trykket på bad knappen. 
 

Håber det er okay beskrevet

Mvh Anders. 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Anders

Dit ønske kan ikke opfyldes med standart programmering.

Men med IHC kan du jo få det som du vil ha det. Det kræver bare at du enten laver en helt ny funktionsblok, eller indbygger det i den du bruger nu.

Hvis jeg må komme med et råd, så er det generelt en dårlig ide at det samme tryk laver forskelligt, med mindre du har dioder i dit tryk som f.eks. kan indikere normal, øget og nedtælling. Hvis ikke, så vil familien få ualmindeligt svært ved at vide om den kører normalt, på 100% eller om den lige er begyndt at tælle ned.

Jeg laver noget lignende til mine kunder, her har de mulighed for manuelt at øge ventileringen, som så efter tid automatisk returnerer til det "normale" niveau. Dermed har de fint tid til at gå i bad, samtidigt med at de har mulighed for at øge ventileringen hvis de f.eks. har været på toilettet eller lavet andet som den næste ikke nødvendigvis behøves at få fornøjelsen af. :-))

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning. 
 

Mange tak for dit svar, er også gået igang med at prøve at lave min egen FB, men jeg kæmper dog lidt med at få den til at gemme det niveau der var inden der blev trykke og få den til at give et signal om at den skal gå tilbage til det niveau når der bliver trykket igen, er ikke rigtigt lykkes for mig endnu, men hensyn til at vide hvilken tilstand den er i, er jeg dog ikke bekymret  for det i dette tilfælde da jeg i samme FB skal trække en udgang som tænder lys i bad område. Det vil sige er lyset tændt så er der bedt om 100% fra bad. Slukke tilbage til hvad det nu køre af % efter en tid.
Men alt dette har jeg styr på sådan noglelunde ;)

det var mere om der var nogle som havde en FB der virkede med genkald af tidligere niveau jeg søgte lidt da det er det der driller mig lige pt

 

Mvh Anders. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super.

Når du trykker 1. gang, eller lyset tændes, trækker du det scenarie link du bruger til ventilations-lysdæmperen over og vælger "Gem scenarie", dermed gemmer du den aktuelle scenarieværdi. Når du så trykker 2. gang eller lyset slukkes startes timeren og når tiden udløber fremkalder du det gemte scenarie igen. Hvis jeg ikke husker meget forkert så skal du først reguler scenariet op og i næste linje stoppe reguleringen for at fremkalde et gemt scenarie. Jeg foretrækker at lave endnu en scenarie udgang, i dit tilfælde kunne det være "Scenarie ventilation" som du først gemmer og siden fremkalder igen.

God fornøjelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg undre mig lidt over grunden til at du vil gå tilbage til en tidligere tilstand. Normalt vil man styre en badeværelses ventilator med enten en fugt sensor eller et fast niveau for når der ikke er nogen i bad og et andet når der er nogen i bad.

Hvis man bruger den første model, vil du sålænge at der er nogen i bad eller efterløbs tiden ikke er udløbet tvinge ventialtoren til at køre 100% og ligeså snart efterløbs tiden er udløbet overgå til at lade ventilatoren være styret af fugt sensoren.

Hvis man bruger den anden model skal man have 2 scenarier. Et hvor ventilatoren køre med lav hastighed og et hvor den køre med høj hastighed. Hvad hastigheden skal være i de 2 scenarier bestemmer man når man linker FB scenariet til en wireless eller LED dimmer. Nu er det eneste man skal gøre at skifte mellem de 2 scenarier.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars1

Det er ikke en ventilator i den forstand. Det er husets ventilations anlæg der suger ud fra badeværelserne også, og normalt ligger det og køre et sted mellem 60-80% der har jeg manuelt op og ned regulering af anlægget via tryk og den wireless kombidimmer. Det jeg så gerne vil have er at når du skal i bad så har jeg et tryk i badeværelse der har “ i bad funktion” dvs lys bade område tænder, håndklædetørre starter på timer, ventilation køre op på 100% hvis det i forvejen ikke køre det, når du så er færdig med at tage bad og går ud trykker du igen, lys slukker og efter en justerbar tids periode køre ventilations anlægget tilbage til det niveau det var justeret til inden at du gik i bad. 
 

håber det giver lidt mere mening :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Om det er en badeværelses ventilator eller et hus ventilations anlæg gør ikke den store forskel. Man vil normalt ikke ændre på ydelsen medmindre der er fest, bad, madlavning eller tilsvarende.

Jeg har også et ventilations anlæg. Det er med indbygget fugt og CO2 sensor, men selv her sker ændringer som følge af øget fugt eller CO2 niveau i step. De på trods af at selve ventilatorne styres af 0-10V signal. I opsætningen vælger man så hvor mange % step 1, 2, 3 og 4 skal være. Når den indbyggede fugt sensor registrer højt fugt niveau som følge af bad, bliver hastigheden reguleret op til step 3. Når fugt niveauet er faldet, normalt max 30 min. senere, reguleres hastigheden tilbage til step 2. Det samme gælder hvis der er højt CO2 niveau. Selv den nyeste generation af hus ventilations anlæg funger normalt på denne måde.

Udover det synes jeg at 60-80% lyder af meget som normal drift tilstand. Anbefalingen fra Nilan er at normal drift er step 2 og det er sat til 40-45%, mens step 3 er sat til 65-70%. I begge tilfælde er udsugning sat 5% højre end indblæsning.

Bemærk at grundet forskellen i grund fugt niveauet mellem sommer og vinter, sker detektionen af bad når fugt niveauet inden for 5 min. stiger mindst 10% point. I de mere end 2 år jeg har haft mit ventilations anlæg kan antallet af gange hvor det har misset et bad tælles på 1 hånd. Når det er sket er det altid om sommeren på tidspunkter hvor grund fugt niveauet har været over 50%.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok