Hop til indhold
  • 0

Tilslutning af Opus 74/Fuga PIR som erstatning af Opus 73 PIR


Max.Guddat
 Share

Spørgsmål

Hejsa,

Vi har et ældre IHC-system (det meste er fra 1998) med bl.a. Visual Controller 2 (820BA400), som vi overtog i 2018 og som vi ærligt talt ikke rigtigt har pillet ved.

Nu røg en gammel Opus 73 PIR (først blev dækslet/glasset sprængt, så kortsluttede sensoren, lyset i de forskellige rum blev tændt på skift ind til jeg tog sikringen til hele IHC i aftes/nat) og jeg skal have udskiftet den. Opus 73 PIR'en var tilsluttet med tre ledninger (der ligger en 5-leder ud til underlaget...), selvom vejledningen  https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97762_04.pdf siger, at terminal 2 IKKE bruges. For snart fire år siden var jeg inde i programmet og tolkede det som om PIR'erne (tre udendørs til hver sin lysgruppe) fik signal fra én skumringssensor. Kan det være dét, som ledningen i terminal 2 bruges til?

Jeg vil gerne skifte til Opus74/FUGA PIR (med adpaterdæksel mv.) https://www.wattoo.dk/ihc-control-pir-lk-fuga-24v-lysegraa-1024001068 (vejledning https://www.wattoo.dk/media/catalog/product_files/lk_98759_04.pdf), men kan ikke blive klog på hvordan jeg skal tilslutte den? Det er vel ikke "bare" 24V i terminal 2 og 0V i terminal 3? Ifølge vejledningen SKAL terminal 1 tilsluttes controlleren - kan jeg ødelægge noget ved at tilslutte den ledning, der sad i terminal 2 i den gamle PIR og se om den gør det den skal?

Vil helst ikke ud i at skulle lege med programmeringen, for i så fald skifter jeg i samme omgang til visual controller 3, pga. java-bøvlet med 2'eren.

Venlig hilsen,

Max

IMG_7253.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Du bør, som udgangs punkt, aldrig teste i blinde, men i stedet skaffe dig noget fakta.

Du burde kunne finde kablet i tavlen og se om den ledning du ønsker at montere i klemme 2, rent faktisk er monteret til 24v. Du kunne også bare måle om der er 24v på den, men der ved du ikke om det er fra et output eller noget andet. derfor bør du finde ledningen i tavlen. Så er du sikker.

Men ellers så er det bare at følge vejledningen.

OBS. når du sætter selve PIR sensoren på, så SKAL du starte foroven og trykke den fast forneden til sidst, ellers for den ikke ordenligt kontakt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

OBS. når du sætter selve PIR sensoren på, så SKAL du starte foroven og trykke den fast forneden til sidst, ellers for den ikke ordenligt kontakt.

haha, ja det råd kunne jeg godt have brugt efter mange timers fejlsøgning, indtil Lars1 nævnte det samme. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå... Det viste sig, at den er tilsluttet ganske oplagt med T1 (den blå) i Input 2.02 og 3 (den røde) i 0V i samme input. T2 (den grønne) endte bare løst i tavlen, ikke afisoleret... Vi fandt også ud af, at der også var forbindelse mellem 2.02 og 1.01 (input til alarmen - som vi dog aldrig har brugt..). Så det lader til at den var monteret i henhold til vejledningen. Der var desuden en løs forbindelse i tavlen...Siden PIR'en røg i forgårs har lyset tændt/slukket vilkårligt i hele hytten - det rene lysshow. Vi har mistænkt de indvendige PIR'ere til at spille en rolle i dette - det har dog aldrig været et problem før!

 

Vi får leveret den nye Opus 74 PIR i morgen. Jeg prøver lige selv at tilslutte Opus 74 PIR som:

T1: Til blå/terminal 02 i Input 2 i tavlen

T2: Til grøn/tilsluttes 24V i samme input (2)

T3: Til rød/0V i samme input i tavlen

 

Det bør vel gøre, at den agerer på samme måde, som Opus 73-PIR'en gjorde før, uden at jeg ændrer i programmeringen!?

 

Jeg får elektrikeren på besøg på mandag, for også at tage en snak om at fjerne den gamle alarm, som vi ikke bruger mv., men det kunne da være rart, hvis jeg i mellemtiden kunne slippe for at slukke IHC'en om aftenen...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg ved ikke hvor godt du kender dit IHC programmer, men i nogle programmer er der hjemme simmulering, som man kan aktiver når man er bortrejst. Kan det tænkes at det er blevet aktiveret af en eller anden grund?

Kender og kender. Der er et simuleringsprogram. Og det kan da være, at det er blevet aktiveret. Det må jeg lige dyrke, tak for tippet!

En strimmel gaffatape på hver af de otte andre PIR hjalp i hvert fald ikke ☺️

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Svaret blev: Opus 74 kunne i vores setup erstatte Opus 73, idet vi havde en (eller tre...) redundante ledere ud til underlaget (krævede dog nyt underlag og alt det...). Den virker nu og i kampens hede glemte såvel jeg, som mester, der kom og monterede, Hennings yderst berettigede bemærkning ang. at starte oppefra. Nå, men skidtet virker, vi er begyndt at lægge funktioner ind i IHC (funktioner = stuelyset kan betjenes fra mere end én kontakt) og vi er mere fortrøstningsfulde omkring alt det der IHC-værk. Tak til forummet for hjælpen! 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok