Hop til indhold
  • 0

IHC Home assistant login


hmadsen
 Share

Spørgsmål

Har fået købt mig en IHC controller:

HW : 7.1

SW : 3.3.44

Når jeg logger ind på den via LK IHC Control og angiver min IP og user og pass (HA og 1234), så kommer jeg fint ind på controlleren med IHC Control programmet så brugeren må jo "virke"

Men når jeg forsøger med samme user pass i Home assistant så får jeg  :

Citat

 

Setup failed for ihc: Integration failed to initialize.

Unable to authenticate on IHC controller

 

Lige nu har jeg prøvet med MEGET simple user pass for at være sikker på at jeg har tastet det korrekt, men uanset hvad, så vil den bare ikke "authenticate"

Jeg kan pinge controlleren på dens IP, både fra min PC og fra Home assistant terminal, så de bør kunne se hinanden.

Jeg har klippe/klistret det ind fra HA's integration side, læste en der skrev at det kunne være fordi det skulle stå "HELT PRÆCIST" og så rettet navn og password.

Hvis jeg klippe/klistrer den præcise URL der står i configuration.yaml ind i en browser på min PC så kvitterer den med :

---------------------------------------------------------

403 Forbidden
Rogatkin's JWS based on Acme.Serve $Revision: 1.39 $

---------------------------------------------------------

Så IHC controlleren svarer altså på IP og port. (Men det gør den jo også med IHC programmet)

Jeg har også forsøgt mig med en user "ha1" med små bogstaver for at sikre at det ikke var fordi den ikke kan lide store bogstaver i username og abcd som password så det ikke er fordi den ikke kan lide tal

Jeg har prøvet med admin konto og det password der passer til den på IHC controlleren...Også uden held.

I adgangskontrol indstillinger er alle krydser der er mulige sat, inklusiv "Åben for tredjepart produkter".

Jeg er virkeligt tom for ideer, jeg syntes jeg har prøvet alt, så hvis nogen kan spotte hvad det er jeg gør forkert så sig endelig til.

 

Update : Jeg har også forsøgt at ændre port fra 443, da jeg kan se at netatmo også bruger port 443, dog på en anden IP, så det burde vel ikke have nogen betydning. Ændrede til 444, både i controller og HA og det gjorde desværre heller ingen forskel.

Når jeg forsøger at tilgå controlleren via URL på Firefox, siger firefox forresten :
 

Citat

Firefox har opdaget en mulig sikkerhedstrussel og fortsatte ikke til 10.0.0.240. Hvis du besøger webstedet, kan angribere forsøge at stjæle informationer, som fx dine adgangskoder, mails eller oplysninger om dine betalingskort.

Det er fordi Firefox ikke stoler på det certifikat som controlleren sender, men det bør vel ikke være noget problem i forhold til HA login ? (Login med LH IHC control virker i hvert fald fint på port 443 (Og 444) )
 

Begynder at mistænke at noget måske er ændret så controller software 3.3.44 ikke virker med HA mere ? (Nogen der bruger samme hardware og software i IHC controlleren som jeg, hvor det virker ?)

HA1.png

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Jeg bruger den nye IHC integration som endnu ikke er “officielt” tilgængelig i Home Assistant.

Du kan læse om det hos Dingus:

https://www.dingus.dk/help-testing-the-new-home-assistant-ihc-integration/

 

Du kan hente filerne her:

https://github.com/dingusdk/haihc-betatest

Find mappen “custom_components/ihc
Download mappen “ihc” og kopier den ind på din HA og læg den i mappen “custom_components”

Her er hvad jeg gjorde:
Jeg lavede en clean install af HA. Lagde også Samba share på HA så jeg kunne se mappestrukturen på min Pi4. Herefter kopierede jeg manuelt mappen benævnt “ihc” ind i mappestrukturen config/custom_components/ på min Pi4. Herefter kunne jeg i HA se IHC integration og skulle nu kun udfylde et par dialogbokse (IH Controllers ip, password og sådan) og vupti så var alle mine IHC wireless relæer, wireless dimmere, IHC led dimmere instaleret i HA. Alt virkede straks og slet ikke noget med manuel konfigurering i “configuration.yaml”.
Meget nemmere og bedre end den gamle version.

Det kører også helt gnidningsfrit op mod HomeKit i min iPhone. Jeg kan også stemme styre IHC lys gennem Siri på telefonen.

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1

Jeg kunne heller ikke lige installere via hacs, men synes egentlig også at det er meget enkelt blot at kopiere “ihc”mappen ind på PI.

Efter jeg kopierede “ihc” mappen ind kunne jeg i HA trykke på “Tilføj integration” og i søgefeltet skrive “ihc” hvorefter IHC-integrationen viste sig og jeg kunne skrive IP-nummer, brugernavn og password i dialogboksen.

 Se skærmdump:

 

 

 

 

F5122C4C-7138-40A1-A6F2-D2B22B899A3D.jpeg

9007A5BE-5B7B-4133-B4C4-D50A587305D7.jpeg

FD3FFAEB-5753-4B10-B10E-4D129724877E.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Lars C skrev:

Hej

Jeg har:

IHC Colntroller
HW : 7.1
SW : 3.3.44

Home Assistant
Ver: 2022.2.9

Med IHC integration version  2022.2.

Det kører fint, enkelt og helt uden manuel konfigurering i configuration.yaml.

 

Hej

 

Hvordan klarer du det, jeg har ledt efter noget IHC opsætning, både i HA "app store" og også i HACS.

Begge steder finder jeg intet når jeg leder efter IHC så jeg tænker ikke det er derigennem du har det til at "du" ?

Del gerne hvordan du har fået det til at fungere :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars C skrev:

Jeg bruger den nye IHC integration som endnu ikke er “officielt” tilgængelig i Home Assistant.

Du kan læse om det hos Dingus:

https://www.dingus.dk/help-testing-the-new-home-assistant-ihc-integration/

 

Du kan hente filerne her:

https://github.com/dingusdk/haihc-betatest

Find mappen “custom_components/ihc
Download mappen “ihc” og kopier den ind på din HA og læg den i mappen “custom_components”

Her er hvad jeg gjorde:
Jeg lavede en clean install af HA. Lagde også Samba share på HA så jeg kunne se mappestrukturen på min Pi4. Herefter kopierede jeg manuelt mappen benævnt “ihc” ind i mappestrukturen config/custom_components/ på min Pi4. Herefter kunne jeg i HA se IHC integration og skulle nu kun udfylde et par dialogbokse (IH Controllers ip, password og sådan) og vupti så var alle mine IHC wireless relæer, wireless dimmere, IHC led dimmere instaleret i HA. Alt virkede straks og slet ikke noget med manuel konfigurering i “configuration.yaml”.
Meget nemmere og bedre end den gamle version.

Det kører også helt gnidningsfrit op mod HomeKit i min iPhone. Jeg kan også stemme styre IHC lys gennem Siri på telefonen.

 

 

 

 

Jeg føler virkelig at jeg er en "mongol" her.

Jeg kan bare ikke få NOGET som helst til at virke.

Jeg har kigget på et du har skrevet..

Jeg har slettet de linjer i /config/configuration.yaml som jeg havde sat ind, men som blev ved med at fejle og så genstartet, så brokker den sig ikke mere over at den ikke kan logge ind på IHC og alt burde være "som før jeg startede"

Jeg har gjort som du sagde, hentet det github projekt du linkede til, kopieret det ind i mappen som du nævner. Der ligger i forvejen 2 andre mapper (HACS og Nordpool) Nordpool er installeret direkte fra HACS og jeg kan se både Hacs og Nordpool når jeg kigger i den "officielle store" og de er begge installeret og virker. (Se vedhæftet billede)

MEN....Efter at jeg har kopieret det hele ind og genstartet HA, så kan jeg stadig ikke se noget der hedder "IHC" eller "haihc" i "tilføj integrationer" Det er ellers her jeg ser både Hacs og Nordpool, efter jeg har dem installeret.

Så læste jeg på den side du linkede til at det også skulle kunne findes i HACS, så jeg kiggede der, men igen...hvis jeg søger efter IHC eller "haihc" i HACS så får jeg heller ingen "hits"

Jeg kiggede i hacs både med og uden ihc mappen i /config/custom components

Ja og jeg har genstartet "en million" gange. (Hver gang jeg har lavet noget om).

Det eneste jeg ikke har gjort, som du skriver, er at starte med en ny installation, jeg har så meget på den her Raspi at jeg helst ikke vil til at "formatere" den.

Hedder den bare "IHC" i integrations menuen og hacs eller er det fordi den har et eller andet underligt navn jeg bare ikke lige vidste jeg skulle søge efter :)

 

ihc3.png

Redigeret af hmadsen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Lars C skrev:

Hvilke version HA har du? Den nye kører med dialogbokse.

 

Hej Lars

Min HA er helt opdateret så nyeste version

Jeg har så fundet ud af hvorfor man ikke kunne se det i Hacs, jeg spurgte andetsteds og fik dette svar
 

Citat

 

For at få IHC med i hacs skal du installere som “custom repository”. Gå til hacs – integrations – … i øverste højre hjørne – custom repositories. I “Repository” indsætter du stien til “https://github.com/dingusdk/haihc-betatest” og vælger “integration” i category.

Når du har installeret skal du nogen gange cleare din browser cache får du ændringerne med. I f.eks. chrome – tryk Ctrl+Shift+I – vælg application fanen – tryk “Clear site data”

 

Jeg gjorde dette og har nu faktisk fået det installeret og jeg kan installere det og får også flow boksen med ip/user/pass

Når jeg taster IP og user/pass ind får jeg dog "Kan ikke forbinde til IHC controlleren"

Så jeg føler jeg er lidt tilbage hvor jeg var da jeg døjede med det til at starte med.

Jeg har helt simple login oplysninger

User : ha

pass : abcd

Og så har jeg forsøgt, både med "http://10.0.0.240" og "https://10.0.0.240:443" men den siger bare at den ikke kan forbinde.

Jeg har kontrolleret at jeg fra et terminal kan pinge 10.0.0.240, så der er altså forbindelse mellem de 2, men det virker som om controlleren er gået helt i "baglås" når det gælder netværksforbindelse. Mit netværk er simpelt, der er ingen VLAN's eller andet som kan drille og da begge enheder er på samme subnet skulle der ikke være noget til hinder for at de ser hinanden og at alle porte er tilgængelige mellem de 2 enheder.

Jeg kan f.eks heller ikke få lov at logge ind på controlleren med "user : ha og pass : abcd" mere fra det her "java starter" program, kun via USB, netværkslogin fejler.

Lige nu overvejer jeg godt nok om jeg skal se om jeg på en eller anden måde kan fabriksnulstille IHC controlleren, jeg tror det er den som "driller" nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kenneth Berwald Juncker Knudsen skrev:

Har du prøvet at genstarte din ihc, for min gøre det samme når jeg opdatere HA, så skal jeg genstarte min ihc og så HA

Hej

Jeg har nu 2 gange forsøgt med

1. Sluk for strømmen til IHC controller i 30 sekunder

2. Tænd for IHC controller

3. Vent 5 minutter

4. Genstart HA

5. Vent 5 minutter

6. Prøv at logge ind

I begge tilfælde gav det ikke den ønskede effekt, jeg får stadig "Kan ikke forbinde til IHC controlleren"

Jeg vedhæfter et billede hvor min opsætning i IHC controlleren kan ses, dette er via USB. Hvis du eller andre kan se noget jeg har gjort forkert så sig endelig til.

Password prikkerne er "abcd", det har jeg verificeret.

 

IHC5.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Er der en java distribution installeret et sted i dit setup?

Hvis ja, så er de default nu sat til at blokere protollen TLS1.0, men det kan ændres via en setting. TLS1.0 bruges af IHC Controlleren. 

Rettet.

Jeg har fået det til at virke, vi snakker ikke mere om hvad der var galt, det er for pinligt for en person, som jeg tillader mig at lade være anonym. :)

Jeg kan godt afsløre at løsningen var at stikke IHC Controlleren en anden IP end den jeg først havde anvendt :)

Tak for gode råd og opmuntring. :)

 

Redigeret af hmadsen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, hmadsen skrev:

Jeg kan f.eks heller ikke få lov at logge ind på controlleren med "user : ha og pass : abcd" mere fra det her "java starter" program, kun via USB, netværkslogin fejler.

Du skal finde og løse det underliggende fejl på dette problem. Hvis login via netværk fejler i Mikkels java starter program, fejler det nok også i HA login af samme underliggende årsag. 

Visual installer Java på din Windows maskine, så du har det formentlig installeret. Denne installation må du ikke ændre eller opdatere til en nyere version. Det skyldes, at LK i settings har tilladt netop TLS 1.0, og en opdatering kan ændre disse settings. I Java starter er der embedded java, og det er ikke noget problem.

Hvilket setup er din HA installation? (Docker, RPI eller andet) Hvilken ip adresse kører din HA på? Ubiquiti switchen er formentlig ikke problemet - man skal blot sikre sig, at HA og IHC Controller er i samme subnet, så er alle porte åben.

Dit brugernavn på kun 2 bogstaver er ret kort - jeg har ikke tidligere benyttet så korte brugernavne. For at udelukke dette, så lav gerne et længere brugernavn.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, EjvindHald skrev:

Du skal finde og løse det underliggende fejl på dette problem. Hvis login via netværk fejler i Mikkels java starter program, fejler det nok også i HA login af samme underliggende årsag. 

Visual installer Java på din Windows maskine, så du har det formentlig installeret. Denne installation må du ikke ændre eller opdatere til en nyere version. Det skyldes, at LK i settings har tilladt netop TLS 1.0, og en opdatering kan ændre disse settings. I Java starter er der embedded java, og det er ikke noget problem.

Hvilket setup er din HA installation? (Docker, RPI eller andet) Hvilken ip adresse kører din HA på? Ubiquiti switchen er formentlig ikke problemet - man skal blot sikre sig, at HA og IHC Controller er i samme subnet, så er alle porte åben.

Dit brugernavn på kun 2 bogstaver er ret kort - jeg har ikke tidligere benyttet så korte brugernavne. For at udelukke dette, så lav gerne et længere brugernavn.

Som jeg har skrevet ovenfor har jeg fundet det underliggende problem og jeg har fået forbindelse.

Tak for hjælp, svar og gode råd, i sidste ende løste det sig ved at jeg skiftede IP.. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok