Hop til indhold

DHCP IP Adresse


Jan Bjerre Aagesen
 Share

Recommended Posts

Hej, Jeg fik sat min Raspberry PI op og det hele fungerede fint.. indtil forledendag, hvor min Raspberry PI af en eller anden årsag stod af.. Nu er den resat, men komme stadig ikke op.. Tror jeg RMA'er den....

Min udfordrin er, at findmyIP stadig finder boksen, selv om den ikke er på nettet.. Hvad er det som programmet leder efter og er der et eller andet sted sat et flag. Jeg har kigget på DHCP serveren, men den oprindelige IP adresse er stale/ikke aktiv. 

Hvordan finder findmyip IHC Captain? og hvad kan jeg gøre for at resette den.. 

Er der iøvrigt en mulighed for at sætte en statisk IP adresse ??

 

På forhånd tak

Hilsen

Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

Adressen ligger gemt i en ARP tabel som din router sandsynligvis gemmer, måske din computer. 
Medmindre det er et akut problem, så kan du godt clear ARP cache. Men ellers så lad det være. Den burde selv forsvinde med tiden. 

 

Ang det at sætte fast ip.. Gør det fra din router. Det er klart det nemmeste.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Jan Bjerre Aagesen skrev:

Hej, Jeg fik sat min Raspberry PI op og det hele fungerede fint.. indtil forledendag, hvor min Raspberry PI af en eller anden årsag stod af.. Nu er den resat, men komme stadig ikke op.. Tror jeg RMA'er den....

Min udfordrin er, at findmyIP stadig finder boksen, selv om den ikke er på nettet.. Hvad er det som programmet leder efter og er der et eller andet sted sat et flag. Jeg har kigget på DHCP serveren, men den oprindelige IP adresse er stale/ikke aktiv. 

Hvordan finder findmyip IHC Captain? og hvad kan jeg gøre for at resette den.. 

Er der iøvrigt en mulighed for at sætte en statisk IP adresse ??

Hvis det er http://jemi.dk/findmypi/ du mener, så tror jeg det virker på den måde at IHC Captain melder tilbage til jemi.dk når den starter, men hvis den crasher, kan den selvfølgelig ikke melde tilbage at den ikke længere eksister. Du svar du får når du går på findmypi, er derfor et cachet svar, som sikkert timer ud på et eller andet tidspunkt. Mikkel må dog heller selv svare på om dette er korrekt.

Hvis du med findmyip mener et public site som kan fortæller dig hvad din IP er, så rapporter de bare din public IP, som din router har. Det er ikke nødvendigvis den IP du bruger til IHC Captain.

Omkring statisk IP, så er der forskellig måder at sætte den på. Metoden er blevet ændret et par gange de sidste par år i forbindelse med nye Linux releases til PI's. Men søg på Raspberry's support site for hvordan det gøres til din PI version. Den metode som kandersen beskriver kræver at din router understøtter DHCP reservation. Det er langt fra alle ISP router som understøtter dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

On 12/16/2019 at 4:41 PM, Lars1 said:
1 hour ago, Kandersen said:

Adressen ligger gemt i en ARP tabel som din router sandsynligvis gemmer, måske din computer. 
Medmindre det er et akut problem, så kan du godt clear ARP cache. Men ellers så lad det være. Den burde selv forsvinde med tiden. 

 

Ang det at sætte fast ip.. Gør det fra din router. Det er klart det nemmeste.

 

Tak Kandersen. 

Jeg laver en clear ARP.  Med hensyn til Statisk IP, så ligger DHCP addresserne , så ligger de udenfor det range hvor jeg har servere og bridges, så jeg tænker at sætte den via SSH.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

55 minutes ago, Lars1 said:

Hvis det er http://jemi.dk/findmypi/ du mener, så tror jeg det virker på den måde at IHC Captain melder tilbage til jemi.dk når den starter, men hvis den crasher, kan den selvfølgelig ikke melde tilbage at den ikke længere eksister. Du svar du får når du går på findmypi, er derfor et cachet svar, som sikkert timer ud på et eller andet tidspunkt. Mikkel må dog heller selv svare på om dette er korrekt.

Hvis du med findmyip mener et public site som kan fortæller dig hvad din IP er, så rapporter de bare din public IP, som din router har. Det er ikke nødvendigvis den IP du bruger til IHC Captain.

Omkring statisk IP, så er der forskellig måder at sætte den på. Metoden er blevet ændret et par gange de sidste par år i forbindelse med nye Linux releases til PI's. Men søg på Raspberry's support site for hvordan det gøres til din PI version. Den metode som kandersen beskriver kræver at din router understøtter DHCP reservation. Det er langt fra alle ISP router som understøtter dette.

Tak for svar Lars1. 

Jeg tror at jeg vil lægge den ind i min DNS server med et AA navn og så kigger på PI's hjemmeside, for at se hvordan man sætter en statisk IP, da den gerne skulle ligge i samme range, som mine andre IoT og servere.

Bedste hilsner

Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

26 minutter siden, Jan Bjerre Aagesen skrev:

Med hensyn til Statisk IP, så ligger DHCP addresserne , så ligger de udenfor det range hvor jeg har servere og bridges, så jeg tænker at sætte den via SSH.

Kan du ikke sætte ipén manuelt i din router, altså fx tildele et bestemt IP nummer (inde for din range) som dermed bliver statisk via MAC adressen? Det vil undre mig meget hvis du ikke kan. Selv de dårligste og efterhånden aldrene routere kan gøre det. 
I øvrig, om den ligger inde for din range eller ej, er i realiteten ligegyldigt, så længe du kan holde styr på dine enheder.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er helt korrekt at mit kode til at finde rpi blot er noget der gemmes når de enkelte rpis ringer hjem. Derfor kan du også med fordel bruge ihccaptain.local som den adresse i browser feltet, hvis dit operativsystem understøtter bonjour.

 

Med hensyn af tildeling af statisk IP vil jeg altid anbefale du bruger DHCP tildelt statisk IP som @Kandersen også skriver. Næsten alle moderne router burde kunne det.

Link til kommentar
Del på andre sites

On 1/5/2020 at 8:59 PM, Kandersen said:

Kan du ikke sætte ipén manuelt i din router, altså fx tildele et bestemt IP nummer (inde for din range) som dermed bliver statisk via MAC adressen? Det vil undre mig meget hvis du ikke kan. Selv de dårligste og efterhånden aldrene routere kan gøre det. 
I øvrig, om den ligger inde for din range eller ej, er i realiteten ligegyldigt, så længe du kan holde styr på dine enheder.  

Nu er det ikke i routeren jeg sætter mit IP nummer, men i min DHCP server og der kan jeg godt tilknytte en MAC adresse til en IP adresse og så lægge den ind i DNS serveren, holder blot mest af selv at kunne bestemme.. :-)

Jeg har ret så mange enheder på mit netværk og derfor er det segmenteret, således at ikke alt har adgang til hinanden.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Jan Bjerre Aagesen skrev:

Nu er det ikke i routeren jeg sætter mit IP nummer, men i min DHCP server og der kan jeg godt tilknytte en MAC adresse til en IP adresse og så lægge den ind i DNS serveren, holder blot mest af selv at kunne bestemme.. :-)

Ahh okay.. I de fleste routere er der også en DHCP server. Derfor "routeren". 
I mit eget setup skulle jeg så sige "controlleren", da jeg kører med Ubiquiti Unifi controller på en cloud key.. Og nåja, så har jeg i øvrig en USG som så er en Gateway..
Det bliver noget rodet at skulle kalde tingene alle disse forskellige ting, selvom de reelt burde kaldes det :-)
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok