Hop til indhold
  • 0

Hjælp til Openhab


bozidar
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg er nu blevet nysgerrig på at lege lidt med Openhab2 og lærer det lidt at kende.

Jeg er gået direkte i krig med items filer osv da jeg godt kan ske at det er den smarteste vej frem i længden .

Det er dog en rimelig stor mundfuld ,da jeg har en del der skal køres ind over .

Men mit spørgsmål er : Måden at det har kørt på indtil videre er at IHC klarer tændt/sluk af lys ,men dæmp er håndteret af Philips HUE. 

Jeg synes dog ikke jeg kan se mine Hue grupper i Openhab.

Men min udfordring går på ,hvordan jeg grupperer dem og dæmper dem synkront.

Nogle der har nogle gode ideer ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
40 minutter siden, bozidar skrev:

Jeg synes dog ikke jeg kan se mine Hue grupper i Openhab.

Men min udfordring går på ,hvordan jeg grupperer dem og dæmper dem synkront.

Nogle der har nogle gode ideer ?

Yep.. Ikke en eneste :D

Spøg til side.. Først skal jeg vide, hvilken openhab kører du med. Og specielt hvilken IHC binding. 
Hvis det er nyeste IHC binding (som du dermed har lagt ind manuelt), og du har sat den til autochannel, så viser den IKKE funktionsblokke i autochannel. Skal du linke til noget i funktionsblokkene, så skal du manuelt finde resourceID og lave channel. 

Mht til hue styring, så var det faktisk noget jeg ville have brugt tiden på her til aften, men der gik alt muligt andet i den, (bla solcelle). Så jeg når det nok ikke. 
Dæmpe fra openhab til hue er/har faktisk været et problem via IHC, fordi vi ikke har haft mulighed for langt tryk. Det samme gør sig gældende, hvis du havde villet dæmpe en LK tavle dæmper.. 
Men min plan var at prøve at lege lidt med den nye mulighed for langt/kort tryk i den nyeste binding. Hvis ellers jeg har fattet det korrekt, så burde det faktisk være muligt.. 

Mht til gruppere i openhab, så skal du lave items Group.. Det er tricky at forstå, men når den først er der, så er det ekstremt nemt og uhyre effektivt. 
Det du gør at du samler dine Hue lamper i den gruppe du vil have dem kørt sammen i  (i items definere du en gruppe med () ). Fx sådan her:

Dimmer    hue1         "Hue lampe 1"         <ikon>       (gruppe1)     {channel=....}
Dimmer    hue2         "Hue lampe 2"         <ikon>       (gruppe1)     {channel=....}

Dimmer    hue3         "Hue lampe 3"         <ikon>       (gruppe2)     {channel=....}
Dimmer    hue4         "Hue lampe 4"         <ikon>       (gruppe2)     {channel=....}

Så laver du en group items som ser fx således ud: 

Group                    gruppe1         "Fælles gruppe for Hue lamperne i gruppe 1 Dimmer [%s]"                     <colorlight>
Group                    gruppe2         "Fælles gruppe for Hue lamperne i gruppe 2 Dimmer [%s]"                     <colorlight>

Thats it.. 
Nu har du to nye items som du kan styre fx via sitemap, som kan dæmpe Hue lamperne i henholdsvis gruppe1 og gruppe2.. Bemærk, gruppen er navnet i () i items.. Der kan du smide de lamper ud som du har lyst til bare ved at angive gruppe navnet. 
Hvis du har en LK wireless dæmper, så kan du faktisk også smide den ind i, fordi den styres på samme måde som med Hue (procentvis). 

Udfordringen er at få et IHC tryk til at styre det her.. Det er, som vist, ingen kunst at få openhab til at styre gruppen. Men vi skal jo gerne kunne bruge et IHC tryk til det, for at det virkelig er brugbart.. Det er så det jeg skal igang med at kigge på, om jeg kan få den nye IHC binding til det.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for indspark..

Jeg havde egentlig ingen planer om at lave dæmp på tryk ,kun stemme..sådan har det kørt et stykke tid ,og det funker tilfredsstillende..savner ikke trykket.

Men muligt at den teknik forskrækkede frue ville kunne lide det..

Men det er da muligt det et project på et tidspunkt..lige nu skal jeg have det op at køre..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror det bliver svært på et Group item. Men jeg har ikke prøvet det. I så fald skal det gøres sådan her:

Group                    gruppe1         "Fælles gruppe for Hue lamperne i gruppe 1 Dimmer [%s]"     [ "Ligthing" ]                <colorlight>

Jeg tror bare ikke det virker, fordi Alexa, Google Home eller Homekit kender ikke Group items typen. 

En anden mulighed i openhab er at bruge en rule.. Men så er det lidt mere omstændigt. For dels skal du angive en virtuel dimmer, som du styre via stemmen, (det er den nemme del).
Denne Dimmer skal så bruges til at styre (sætte niveau) for de Hue lamper du vil dæmpe, i selve rulen. Du kan stadigvæk godt bruge Groups i rulen (det eliminere nogle linjer).
Men hvordan du lige aflæser Dimmer value og sender den til gruppen, den skal jeg vist tænke over. Mit hurtigste bud er at få Rich (rlkoshak) på openhab community til at hjælpe. Han er en ørn til det med rules. 

Så tror jeg bare at jeg ville bibeholde den måde du har det i dag, og så lade din stemmestyring service (fx Google Home) styre den del uden om openhab. Sådan bruger jeg det selv pt.   

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Faktisk er jeg netop begyndt at gå i den anden retning mht Hue, og lægge det over på en deicderet Zigbee dongle (openhab). Mine første test viser, at det virker faktisk ret godt. Problemet med det er, at jeg har endnu ikke fået IHC<->openhab til at styre det fra et tryk. Men det skal nok lykkes på et tidspunkt.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

 

Så fik jeg startet forfra , og paper UI spiller og jeg kan styre tingene .

Super simpelt ,det tog ingen tid. Men de config filer driller mig godt nok en del og jeg har nu fuldstændig mistet overblikket .

Er der en venlig sjæl der vil pege mig i den rigtige retning.jeg har læst og læst på forum ,og det virker simpelt ,men får fejl i loggen når jeg laver de mindste ændringer..

Sitemap kommer op ,men alle ændringer/tilføjelser jeg forsøger fejler..

Jeg kører Openhabian 2,5m2 tror jeg den hedder på en pi.

 

things fil

ihc:controller:elko[ ip="192.168.0.3:443", username="admin", password="password", timeout=8000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ]

 

Items.fil

{   

  {

Switch item=Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel =ihc_ihc:controller:elkoihc:controller:20cc92fe:output331648091}

 }
}  

hus.cfg

Controller IP address
ip=192.168.0.3:443
 
Username and password for Controller
username=admin
password=password
 
Timeout for controller communication
timeout=10000

Sitemap

sitemap default label="hjem"
{
    Switch item=Lys_stue
    
}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Flere problemer. 
Først, som dog nok ikke har noget betydning. Du skal ikke både definere din controller i en cfg fil og en .things fil. cfg filen er til den gamle binding (1.x). Men du bruger den nyeste, og derfor en .things fil.

For det andet, så skal du ikke have { } i din .items fil, kun ved selve {channel= " "}
apropos din channel, så mangler du " ". Den ska se således ud:

Switch item=Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc_ihc:controller:elkoihc:controller:20cc92fe:output331648091"}

Og så forstår jeg ikke hvorfor du har ihc_ihc: i din channel.. Det er ikke korrekt. Det burde bare være {channel="ihc:controller:xxxxx" }
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Du 

 

Tak for hurtigt svar.. 

Først, som dog nok ikke har noget betydning. Du skal ikke både definere din controller i en cfg fil og en .things fil. cfg filen er til den gamle binding (1.x). Men du bruger den nyeste, og derfor en .things fil.

Som sagt har prøvet så meget at forvirringen at er total.jeg sletter.

For det andet, så skal du ikke have { } i din .items fil, kun ved selve {channel= " "}
apropos din channel, så mangler du " ". Den ska se således ud:

Tak jeg ændrer

Switch item=Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc_ihc:controller:elkoihc:controller:20cc92fe:output331648091"}

Og så forstår jeg ikke hvorfor du har ihc_ihc: i din channel.. Det er ikke korrekt. Det burde bare være {channel="ihc:controller:xxxxx" }
Igen har prøvet alt muligt da det driller

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
items fil ser nu sådan ud

Switch item=Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc:controller:37f1c4d0:output331648091"}

things fil

ihc:controller:elko[ ip="192.168.0.3:443", username="admin", password="password", timeout=8000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ]

 

loggen siger:

2019-08-14 19:37:38.334 [WARN ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Configuration model 'hus.items' has errors, therefore ignoring it: [2,12]: missing EOF at '='

2019-08-14 19:38:15.450 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Loading model 'ihc.things'

2019-08-14 19:38:34.214 [INFO ] [rest.core.internal.item.ItemResource] - Received HTTP POST request at 'items/Lys_stue' for the unknown item 'Lys_stue'.

2019-08-14 19:38:35.218 [INFO ] [rest.core.internal.item.ItemResource] - Received HTTP POST request at 'items/Lys_stue' for the unknown item 'Lys_stue'.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Nu virker det , men undrer mig at jeg ikke kan bruge item navn i sitemap . Har jeg glemt noget ?

items fil ser nu sådan ud

Switch Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc_controller_37f1c4d0_output331648091"}

sitemap default label="hjem"
{
    Switch item=ihc_controller_37f1c4d0_output331648091
    
}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, bozidar skrev:

Switch item=Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc:controller:37f1c4d0:output331648091"}

Ja, din items skal ikke have = 
(den overså jeg før). Den skal se således ud:
 

Switch Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc:controller:37f1c4d0:output331648091"}

 

28 minutter siden, bozidar skrev:

sitemap default label="hjem"
{
    Switch item=ihc_controller_37f1c4d0_output331648091
    
}

Din item hedder 'Lys_Stue' Så det er den du skal bruge i dit sitemap:
 

sitemap default label="hjem"
{
    Switch item=Lys_Stue
    
}

Så burde det svinge!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
sitemap default label="hjem"
{
    Switch item=Lys_Stue
    
}

Så burde det svinge!

 

Jep ,men det er jo her der må være noget forkert.

Når jeg udskifter

Switch item=ihc_controller_37f1c4d0_output331648091

med 

 

Switch item=Lys_Stue

Så virker det ikke mere..

 

Det virker med Switch item=ihc_controller_37f1c4d0_output331648091

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Stop!!..
Du spurgte til dit sitemap, og så retter du i din items fil med den rettelse jeg gav til dit sitemap.. Det går ikke godt..  :)

Lad os starte fra start, så du kan få overblikket tilbage. 

.things fil

ihc:controller:elko [ ip="192.168.0.3:443", username="admin", password="password", timeout=8000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ]

.item fil

Switch Lys_Stue  "Spots i stuen"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc:controller:elko:37f1c4d0:output331648091"}

.sitemap fil

sitemap default label="hjem"
{
    Switch item=Lys_Stue
    
}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vil lige indskyde lidt forklaring, for det er meget vigtigt du forstår forskellen på de tre ovennævnte filer. 

.things filen:
Den første del af .things filen (ihc:controller:elko) det er den del der navngiver din controller. 
Hvis du nu fx havde haft to controllere, så ville de have hver deres navn (efter det sidste: den første del er fast altid). Fx:
ihc:controller:elko01         [ ip=........ ]
ihc:controller:elko02        [ ip=........ ]

items filen er der hvor du linker dine items til channels på din controller: Bemærk [channel="ihc:controller:elko.. ] Det er den del der afgører hvilken controller som dit item linker til. Og derefter kommer så resourceID. Det er det egentlig produkt i IHC controlleren i dit tilfælde er: 37f1c4d0:output331648091
Helt konkret så betyder den linje i din items fil:
Du linker item, som er af typen Switch til itemnavn Lys_Stue med label Spots i stuen og ikon light med tag Lighting til kanal på ting ihc:controller:elko med resourceID 37f1c4d0:output331648091 

Bemærk, det er highligth direkte som det står i din items fil.

I sitemap filen angiver du KUN items navnet, dvs Lys_stue  
Typen behøver ikke være Switch. Det kunne også være Text. Forskellen er at Switch der kan du tænde og slukke via sitemap. Med Text kan du bare se status. 
Der findes også andre parametre til sitemap, men vi holder os lige til grundprincippet for god ordens skyld. 
Apropos status i sitemap på en items, så mangler du faktisk en parameter i din items for at kunne se status. I de fleste tilfælde vil man bruge [%s] i label. For så kan du i sitemap se, om din Switch er ON eller OFF. Uden [%s] i label så kan du ikke se det..
Dvs din items fil skal faktisk se sådan her ud:
 

Switch Lys_Stue  "Spots i stuen [%s]"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc:controller:elko:37f1c4d0:output331648091"}


Nu burde det virke uden problemer, og du burde kunne se din switch Spotlys i stuen, i dit sitemap inkl om det er ON eller OFF.

 

EDIT - Bare for inspirationens skyld, så får du her hele min items alt IHC som jeg har linket:
 

//Stort Bad
Group     g_Stortbad_TSTAT           "Stort Bad Thermostat"                                                                                                                     [ "Thermostat" ]
Number    stort_bad_Temperature      "Stort Bad Temperatur [%.1f °C]"                                          <cu_heating> 	(g_Stortbad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp) 	[ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperatur_fb" }
Number    stort_bad_Tempsetpunkt     "Stort Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                <temperature>	(g_Stortbad_TSTAT)                              [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat1_stort_bad        "Stort Bad Telestat [%s]"                                                 <cu_switch> 	(g_Stortbad_TSTAT,gTelestat)                                               { channel="ihc:controller:elko:stortbad_telestat" }
DateTime  telestat1_stort_badStamp   "StortBad Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>           (gTelestatStamp)
Number    stort_bad_fugt             "Stort Bad Fugtighed [%.0f %%]"                                           <Humidity>       (g_Stortbad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom) 	[ "CurrentHumidity" ]      { channel="ihc:controller:elko:stortbad_fugtighed" }

Number    stortBadSensorFejl         "Stort Bad Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                        <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:stortbad_sensorfejl" }
Number    stortBadVentilMotion       "Stort Bad Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                 <cu_switch>      (gVentilMotion)	                                                           { channel="ihc:controller:elko:stortbad_ventilmotion" }
DateTime  stortBadVentilMotionStamp  "Stort Bad Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"      <time>           (gMotionStamp)
DateTime  stortBadSensorFejlStamp    "Stort Bad Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <error>          (gSensorfejlStamp)
Switch    stort_badDimmerLys         "Halogenlys i StortBad [%s]"                                              <cu_spot>        (vLys)                                          [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_state", autoupdate="false" }
Switch    stort_bad_NV               "Nilan Brugerfunktion [%s]"                                               <light>                                                          [ "Switchable" ]           { channel="ihc:controller:elko:nilan_brugerfunktion", autoupdate="false" }

//Sove vaerelse
Group     g_sove_TSTAT               "Soveværelse Thermostat"                                                                                                                   [ "Thermostat" ]
Number    sove_Temperature           "Soveværelse Temperatur [%.1f °C]"                                        <cu_heating>     (g_sove_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:sove_temperatur_fb" }
Number    sove_Tempsetpunkt          "Soveværelse Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                             <temperature>    (g_sove_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:sove_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat2_sove             "Soveværelse Telestat [%s]"                                               <cu_switch>      (g_sove_TSTAT,gTelestat)                                                   { channel="ihc:controller:elko:sove_telestat" }
DateTime  telestat2_soveStamp        "Sovevær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"               <time>           (gTelestatStamp)
Number    soveSensorFejl             "Soveværelse Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:sove_sensorfejl" }
Number    soveVentilMotion           "Soveværelse Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"               <cu_switch>      (gVentilMotion)	                                                           { channel="ihc:controller:elko:sove_ventilmotion" }
DateTime  soveVentilMotionStamp      "Soveværelse Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"    <time>           (gMotionStamp)
DateTime  soveSensorFejlStamp        "Soveværelse Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <error>          (gSensorfejlStamp)
Dimmer    sove_halogenlys_niv        "Spotlys i soveværelset [%.0f %%]"                                        <cu_spot>        (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:sove_dimmer", autoupdate="false" }
Switch    sove_lampeudtaglys         "Lampeudtag i soveværelset [%s]"                                          <light>          (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:sove_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:sove_80mm_state", autoupdate="false" }

//Stuen
Group     g_stue_TSTAT               "Stue Thermostat"                                                                                                                          [ "Thermostat" ]
Number    stue_Temperature           "Stue Temperatur [%.1f °C]"                                               <cu_heating>     (g_stue_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:stuen_temperatur_fb" }
Number    stue_Tempsetpunkt          "Stue Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                                    <temperature>    (g_stue_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]    { channel="ihc:controller:elko:stuen_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat3_stue             "Stue Telestat [%s]"                                                      <cu_switch>      (g_stue_TSTAT,gTelestat)                                                   { channel="ihc:controller:elko:stuen_telestat" }
DateTime  telestat3_stueStamp        "Stue Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                  <time>           (gTelestatStamp)

Number    stueSensorFejl             "Stue Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                             <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:stuen_sensorfejl" }
Number    stueVentilMotion           "Stue Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <cu_switch>      (gVentilMotion)                                                            { channel="ihc:controller:elko:stuen_ventilmotion" }
DateTime  stueVentilMotionStamp      "Stue Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <time>           (gMotionStamp)
DateTime  stueSensorFejlStamp        "Stue Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                  <error>          (gSensorfejlStamp)
Switch    stue_sov_OEV               "Stue M1 [%s]"                                                            <light>          (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:stuen_m1", channel="ihc:controller:elko:stuen_m1_state", autoupdate="false" }
Switch    stue_sov_OEH               "Stue M2 [%s]"                                                            <light>          (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:stuen_m2", channel="ihc:controller:elko:stuen_m2_state", autoupdate="false" }

//Køkken
Group     g_koekken_TSTAT            "Køkken Thermostat"                                                                                                                        [ "Thermostat" ]
Number    koekken_Temperature        "Køkken Temperatur [%.1f °C]"                                             <cu_heating>     (g_koekken_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)   [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:koekken_temperatur_fb" }
Number    koekken_Tempsetpunkt       "Køkken Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                   <temperature>    (g_koekken_TSTAT)                               [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:koekken_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat4a_koekken         "Køkken Telestat [%s]"                                                    <cu_switch>      (g_koekken_TSTAT,gTelestat)                                                { channel="ihc:controller:elko:koekken_telestat" }
DateTime  telestat4a_koekkenStamp    "Køkken A Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>           (gTelestatStamp)
Number    koekkenSensorFejl          "Køkken Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                           <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:koekken_sensorfejl" }
Number    koekkenVentilMotion        "Køkken Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                    <cu_switch>      (gVentilMotion)                                                            { channel="ihc:controller:elko:koekken_ventilmotion" }
DateTime  koekkenVentilMotionStamp   "Køkken Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"         <time>           (gMotionStamp)
DateTime  koekkenSensorFejlStamp     "Køkken Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                <error>          (gSensorfejlStamp)
Dimmer    koekken_vasklys_niv        "Lyset ved køkkenvask [%.0f %%]"                                          <light>          (vLys)                                          [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:koekkenvask_dimmer", autoupdate="false" }
Dimmer    koekken_underskablys_niv   "Lyset under køkkenskabe [%.0f %%]"                                       <light>          (vLys)                                          [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:koekkenunderskab_dimmer", autoupdate="false" }

//spisestuen
Group     g_spisestue_TSTAT          "Spiseplads Thermostat"                                                                                                                    [ "Thermostat" ]
Number    spisestue_Temperature      "Spiseplads Temperatur [%.1f °C]"                                         <cu_heating>     (g_spisestue_TSTAT,Temperatur,gTvaer)           [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:spise_temperatur_fb" }
Number    spisestue_Tempsetpunkt     "Spiseplads Temperature setpunkt [%.1f °C]"                               <temperature>    (g_spisestue_TSTAT)                             [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:spise_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat4b_koekken         "Spiseplads Telestat [%s]"                                                <cu_switch>      (g_spisestue_TSTAT,gTelestat)                                              { channel="ihc:controller:elko:spise_telestat" }
DateTime  telestat4b_koekkenStamp    "Køkken B Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>           (gTelestatStamp)

Number    spisestueSensorFejl        "Spiseplads Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                       <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:spise_sensorfejl" }
Number    spisestueVentilMotion      "Spiseplads Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                <cu_switch>      (gVentilMotion)                                                            { channel="ihc:controller:elko:spise_ventilmotion" }
DateTime  spisestueVentilMotionStamp "Spiseplads Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"     <time>           (gMotionStamp)
DateTime  spisestueSensorFejlStamp   "Spiseplads Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"            <error>          (gSensorfejlStamp)
Dimmer    spise_halo_styrke          "Spotlys ved spiseplads [%s %%]"                                          <cu_spot>        (vLys)                                           ["Lighting"]              { channel="ihc:controller:elko:spisespot_dimmer", autoupdate="false" }
Dimmer    spise_bord_niv             "Lyset over spisebord [%s %%]"                                            <light>          (vLys)                                           ["Lighting"]              { channel="ihc:controller:elko:spisebord_dimmer", autoupdate="false" }

Switch    spise_ter_NV               "Vindue automatik slået fra [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                   <cu_switch>                                                       [ "Switchable" ]          { channel="ihc:controller:elko:vindue_automatik_trigger", channel="ihc:controller:elko:vindue_automatik_state", autoupdate="false" }
Switch    auto_vindue                "Automatisk vinduestyring slået fra"                                                                                                                                  { channel="ihc:controller:elko:vindue_automatik_state" }

//kontor
Group     g_kontor_TSTAT             "Kontor Thermostat"                                                                                                                         [ "Thermostat" ]
Number    kontor_Temperature         "Kontor Temperatur[%.1f °C]"                                              <cu_heating>    (g_kontor_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)      [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:kontor_temperatur_fb" }
Number    kontor_Tempsetpunkt        "Kontor Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                                  <temperature>   (g_kontor_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:kontor_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat5_kontor           "Kontor Telestat [%s]"                                                    <cu_switch>     (g_kontor_TSTAT,gTelestat)                                                  { channel="ihc:controller:elko:kontor_telestat" }
DateTime  telestat5_kontorStamp      "Kontor Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                <time>          (gTelestatStamp)

Number    kontorSensorFejl           "Kontor Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                           <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:kontor_sensorfejl" }
Number    kontorVentilMotion         "Kontor Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                    <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:kontor_ventilmotion" }
DateTime  kontorVentilMotionStamp    "Kontor Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"         <time>          (gMotionStamp)
DateTime  kontorSensorFejlStamp      "Kontor Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"	               <error>         (gSensorfejlStamp)
Switch    kontor                     "Loftlys i kontoret [%s]"                                                 <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:kontor_80mm", channel="ihc:controller:elko:kontor_80mm_state", autoupdate="false" }


//Bryggers
Group     g_bryggers_TSTAT           "Bryggers Thermostat"                                                                                                                       [ "Thermostat" ]
Number    bryggers_Temperature       "Bryggers Temperatur [%.1f °C]"                                           <cu_heating>    (g_bryggers_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)    [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:bryggers_temperatur_fb" }
Number    bryggers_Tempsetpunkt      "Bryggers Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                                <temperature>   (g_bryggers_TSTAT)                                [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:bryggers_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat9_bryggers         "Bryggers Telestat [%s]"                                                  <cu_switch>     (g_bryggers_TSTAT,gTelestat)                                                { channel="ihc:controller:elko:bryggers_telestat9" }
Switch    telestat10_entre           "Bryggers Telestat Entre [%s]"                                            <cu_switch>     (gTelestat)                                                                 { channel="ihc:controller:elko:bryggers_telestat10" }
DateTime  telestat9_bryggersStamp    "Bryggers Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>          (gTelestatStamp)
DateTime  telestat10_entreStamp      "Entre Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                 <time>          (gTelestatStamp)

Number    bryggersSensorFejl         "Bryggers Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                         <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:bryggers_sensorfejl" }
Number    bryggersVentilMotion       "Bryggers Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                  <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:bryggers_ventilmotion" }
DateTime  bryggersVentilMotionStamp  "Bryggers Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"       <time>          (gMotionStamp)
DateTime  bryggersSensorFejlStamp    "Bryggers Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <error>         (gSensorfejlStamp)

Switch    bryggers_DimmerLys         "Bryggers Halogenlys [%s]"                                                <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_state", autoupdate="false" }
Switch    bryggers_Skablys           "Bryggers Skablys [%s]"                                                   <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_state", autoupdate="false" }
		
//Lille bad
Group     g_lille_bad_TSTAT          "Lille Bad Thermostat"                                                                                                                      [ "Thermostat" ]
Number    lille_bad_Temperature      "Lille Bad Temperatur [%.1f °C]"                                          <cu_heating>    (g_lille_bad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)   [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:lillebad_temperatur_fb" }
Number    lille_bad_Tempsetpunkt     "Lille Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                <temperature>   (g_lille_bad_TSTAT)                               [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:lillebad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Number    lille_bad_fugt             "Lille Bad Fugtighed [%.0f %%]"                                           <Humidity>      (g_lille_bad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom)   [ "CurrentHumidity" ]     { channel="ihc:controller:elko:lillebad_fugtighed" }
Switch    telestat11_lil_bad         "Lille Bad Telestat [%s]"                                                 <cu_switch>     (g_lille_bad_TSTAT,gTelestat)                                               { channel="ihc:controller:elko:lillebad_telestat" }
DateTime  telestat11_lil_badStamp    "Lille Bad Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <time>          (gTelestatStamp)

Number    lilleBadSensorFejl         "Lille Bad Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                        <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:lillebad_sensorfejl" }
Number    lilleBadVentilMotion       "Lille Bad Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                 <cu_switch>     (gVentilMotion)	                                                           { channel="ihc:controller:elko:lillebad_ventilmotion" }
DateTime  lilleBadVentilMotionStamp  "Lille Bad Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"      <time>          (gMotionStamp)
DateTime  lilleBadSensorFejlStamp    "Lille Bad Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <error>         (gSensorfejlStamp)

Switch    lille_bad_OEV              "Lille Bad Lys [%s]"                                                      <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:lillebad_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:lillebad_dimmer_state", autoupdate="false" }

//Casper vaerelse
Group     g_casper_TSTAT             "Caspers Thermostat"                                                                                                                        [ "Thermostat" ]
Number    casper_Temperature         "Caspers vær Temperatur [%.1f °C]"                                        <cu_heating>    (g_casper_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:casper_temperatur_fb" }
Number    casper_Tempsetpunkt        "Caspers vær Temperature setpunkt [%.1f °C]"                              <temperature>   (g_casper_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:casper_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat12_gaest           "Caspers vær Telestat  [%s]"                                              <cu_switch>     (g_casper_TSTAT,gTelestat)                                                  { channel="ihc:controller:elko:casper_telestat" }
DateTime  telestat12_gaestStamp      "Caspers vær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <time>          (gTelestatStamp)
Number    casperSensorFejl           "Caspers vær Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <error>	       (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:casper_sensorfejl" }
Number    casperVentilMotion         "Caspers vær Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"               <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:casper_ventilmotion" }
DateTime  casperVentilMotionStamp    "Caspers vær Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"    <time>          (gMotionStamp)
DateTime  casperSensorFejlStamp      "Caspers vær Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <error>         (gSensorfejlStamp)

Dimmer    casper_halo_styrke         "Loftlys i Caspers værelse [%s %%]"                                       <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:casper_dimmer", autoupdate="false" }



//Amanda vaerelse
Group     g_amanda_TSTAT             "Amandas Thermostat"                                                                                                                        [ "Thermostat" ]
Number    amanda_Temperature         "Amandas vær Temperatur [%.1f °C]"                                        <cu_heating>    (g_amanda_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:amanda_temperatur_fb" }
Number    amanda_Tempsetpunkt        "Amandas vær Temperature setpunkt [%.1f °C]"                              <temperature>   (g_amanda_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:amanda_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat8_amanda           "Amandas vær Telestat [%s]"                                               <cu_switch>     (g_amanda_TSTAT,gTelestat)                                                  { channel="ihc:controller:elko:amanda_telestat" }
DateTime  telestat8_amandaStamp      "Amanda vær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"            <time>          (gTelestatStamp)
Number    amandaSensorFejl           "Amandas vær Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:amanda_sensorfejl" }
Number    amandaVentilMotion         "Amandas vær Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"               <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:amanda_ventilmotion" }
DateTime  amandaVentilMotionStamp    "Amandas vær Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"    <time>          (gMotionStamp)
DateTime  amandaSensorFejlStamp      "Amandas vær Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <error>         (gSensorfejlStamp)
Dimmer    amanda_halo_styrke         "Spotlys i Amandas [%s %%]"                                               <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:amanda_dimmer", autoupdate="false" }
Switch    amanda_OEV                 "Lampeudtag i Amandas værelse [%s]"                                       <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:amanda_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:amanda_80mm_state", autoupdate="false" }

//Marc vaerelse
Group     g_marc_TSTAT               "Marc Thermostat"                                                                                                                           [ "Thermostat" ]
Number    marc_Temperature           "Marcs vær Temperatur [%.1f °C]"                                          <cu_heating>    (g_marc_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                  [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:marc_temperatur_fb" }
Number    marc_Tempsetpunkt          "Marcs vær Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                <temperature>   (g_marc_TSTAT)                                    [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:marc_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat7_marc             "Marcs vær Telestat [%s]"                                                 <cu_switch>     (g_marc_TSTAT,gTelestat)                                                    { channel="ihc:controller:elko:marc_telestat" }
DateTime  telestat7_marcStamp        "Marcs vær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <time>          (gTelestatStamp)
Number    marcSensorFejl             "Marcs vær Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                        <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:marc_sensorfejl" }
Number    marcVentilMotion           "Marcs vær Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                 <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:marc_ventilmotion" }
DateTime  marcVentilMotionStamp      "Marcs vær Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"      <time>          (gMotionStamp)
DateTime  marcSensorFejlStamp        "Marcs vær Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <error>         (gSensorfejlStamp)

Dimmer    marc_halo_styrke           "Spotlys i Marcs værelse [%s %%]"                                         <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:marc_dimmer", autoupdate="false" }

  Switch    marc_OEV                   "Lampeudtag i Marcs værelse [%s]"                                         <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:marc_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:marc_80mm_state", autoupdate="false" }

//Aktivits rum
Group     g_aktivitet_TSTAT          "Aktivitet Thermostat"                                                                                                                      [ "Thermostat" ]
Number    aktivitet_Temperature      "Aktivitetsrum Temperatur [%.1f °C]"                                      <cu_heating>    (g_aktivitet_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)   [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_temperatur_fb" }
Number    aktivitet_Tempsetpunkt     "Aktivitetsrum Temperature setpunkt [%.1f °C]"                            <temperature>   (g_aktivitet_TSTAT)                               [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat6_aktivitet        "Aktivitetsrum Telestat [%s]"                                             <cu_switch>     (g_aktivitet_TSTAT,gTelestat)                                               { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_telestat" }
DateTime  telestat6_aktivitetStamp   "Aktivitet Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <time>          (gTelestatStamp)
Number    aktivitetSensorFejl        "Aktivitetsrum Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                    <error>	       (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_sensorfejl" }
Number    aktivitetVentilMotion      "Aktivitetsrum Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"             <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_ventilmotion" }
DateTime  aktivitetVentilMotionStamp "Aktivitetsrum Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"  <time>          (gMotionStamp)
DateTime  aktivitetSensorFejlStamp   "Aktivitetsrum Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"         <error>         (gSensorfejlStamp)

Dimmer    aktivitet_halo_styrke      "Spotlys i aktivitetrum [%s %%]"                                          <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_dimmer", autoupdate="false" }
Switch    aktivitetLysKonstant       "Konstantlys i aktivitetrum [%s]"                                         <light>                                                           [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_dimmer_konst", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_konst_state", autoupdate="false" }

Switch    aktivitet_80mm             "Lampeudtag i aktivitetsrum [%s]"                                         <light>         (vLys)                                                                      { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_80mm_state", autoupdate="false" }
Switch    aktivitetBeboet            "Beboet tilstand [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                              <cu_switch>                                                       [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_beboet", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_beboet_state", autoupdate="false" }
Switch    aktivitetUBeboet           "Ubeboet tilstand [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                             <cu_switch>                                                       [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_ubeboet", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_ubeboet_state", autoupdate="false" }
Number    aktivitetFrostLys          "Frostsikring tilstand [MAP(nilan_on_off.map):%s]"	                       <cu_switch>                                                                                 { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_frost_state" }

// Garage
Switch    garage_ydoer               "Garage lys konstant [%s]"                                                <light>                                                           [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:garagelys_konst", channel="ihc:controller:elko:garagelys_konst_state", autoupdate="false" }
Switch    garage_lys                 "Garage Loftlys [%s]"                                                     <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:garagelys" }
Switch    garage_bryggers_NV         "Garageporten [%s]"                                                       <light>                                                           [ "Switchable" ]          { channel="ihc:controller:elko:garageport", channel="ihc:controller:elko:garageport_state", autoupdate="false" }

//Udvendig lys
Switch    skumringsensor1            "Udvendig lys Skumringsensor ved indgang"                                 <light>                                                                                     { channel="ihc:controller:elko:skumringsensor" }
Dimmer    lys_indgang                "Udvendiglys Indgangsparti lysstyrke [%s %%]"                             <light>         (vLys)                                                                      { channel="ihc:controller:elko:indgangsparti_dimmer" } 
Switch    lys_indgangspotKonstant    "Udvendiglys Indgangsparti på konstant [%s]"                              <light>                                                                                     { channel="ihc:controller:elko:indgangsparti_konst", channel="ihc:controller:elko:indgangsparti_konst_state", autoupdate="false" }

Dimmer    lys_haven_styrke           "Lyset i haven [%s %%]"                                                   <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:have_dimmer", autoupdate="false" }


// IHC Alarm status
Switch    alarm_sabotagekreds        "IHC Sabotagekreds [%s]"                                                  <light>         (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_sabotagekreds" }
Switch    alarm_status               "IHC Alarm status (Grøn=klar. Rød=ikke klar.) [%s]"                       <switch>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_status" }
Switch    alarm_totalalarm           "IHC Total Alarm tilkoblet [%s]"                                          <switch>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_total" } 

// Div items
String    test_stringKl15            "Signal styrke dimmer soveværelse [%s]"                                   <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640816240287-signalStrength" }
String    test_stringKl19            "Signal styrke dimmer Køkkenvask [%s]"                                    <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640816240122-signalStrength" }
String    test_stringKl17            "Signal styrke dimmer Køkken underskabe [%s]"                             <qualityofservice>	                                                                   { channel="ihc:controller:elko:640a07237810-signalStrength" }

String    test_stringKl23            "Signal styrke dimmmer Spisebord [%s]"                                    <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640816240124-signalStrength" }
String    test_stringKl22            "Signal styrke dimmer LED spiseplads [%s]"                                <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640a07237823-signalStrength" }
String    test_stringKl21            "Signal styrke dimmer Aktivitetsrum [%s]"                                 <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640a07237892-signalStrength" }
String    test_stringKl05            "Signal styrke dimmer Uni250 indgangsparti [%s]"                          <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640a07237960-signalStrength" }

String    test_string2tast1          "Signal styrke 2-tast tryk Kontor  [%s]"                                  <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640e15123673-signalStrength" }
String    test_string2tast2          "Signal styrke 2-tast tryk Lille Bad [%s]"                                <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640e15123789-signalStrength" }
String    test_string2tast3          "Signal styrke 2-tast tryk Casper  [%s]"                                  <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640e15123809-signalStrength" }

Number    test_temperatur            "Test temperatur fra zwave temp [%.1f °C] "    <cu_heating>    (Temperatur)      { channel="netatmo:NAModule1:75e7162d:0200002741f4:Temperature", channel="ihc:controller:elko:zwave_temp" [profile="follow"] }


 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu vil jeg gøre præcis som du beder mig om.

 

Sitemap fil

sitemap default label="hjem"

{

  Switch item=Stue_Lys 

}


items.fil

Switch Stue_Lys  "Spots i stuen [%s]"    <light>   ["Ligthing"]    {channel ="ihc:controller:elko:37f1c4d0:output331648091"}

 

Things fil

ihc:controller:elko [ ip="192.168.0.3:443", username="admin", password="password", timeout=8000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ]

 

Det ser sådan ud. men jeg kan ikke styre spottene..Og der er ingen fejl i loggen.

Det kunne jeg før med det "forkerte " setup

image.png.db9d8f3c055ad6efc6e414063239f45d.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

2019-08-14 22:48:41.419 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command ON

2019-08-14 22:48:41.428 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Stue_Lys predicted to become OFF

2019-08-14 22:48:42.411 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command OFF

2019-08-14 22:48:42.416 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Stue_Lys predicted to become OFF

2019-08-14 22:48:43.133 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Stue_Lys' received command ON

2019-08-14 22:48:43.138 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Stue_Lys predicted to become OFF

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

når jeg tænder og slukke på mobil app siger den

 


 

 

2019-08-14 22:55:09.334 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 changed from ON to OFF

2019-08-14 22:55:13.823 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 changed from OFF to ON

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

før da den virkede sagde loggen


 

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-08-14 22:24:19.047 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'ihc_controller_37f1c4d0_output331648091' received command OFF

2019-08-14 22:24:19.055 [nt.ItemStatePredictedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 predicted to become OFF

2019-08-14 22:24:19.078 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 changed from ON to OFF

2019-08-14 22:24:21.762 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'ihc_controller_37f1c4d0_output331648091' received command ON

2019-08-14 22:24:21.770 [nt.ItemStatePredictedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 predicted to become ON

2019-08-14 22:24:21.792 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 changed from OFF to ON

2019-08-14 22:25:26.378 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_temperature32288532 changed from 27.20 to 27.30

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, bozidar skrev:

2019-08-14 22:55:09.334 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 changed from ON to OFF

2019-08-14 22:55:13.823 [vent.ItemStateChangedEvent] - ihc_controller_37f1c4d0_output331648091 changed from OFF to ON

Øhh.. itemstatechange er item der skifter, men den viser kanalen. Det er da helt tosset. 

Det her er fx når jeg tænder og slukker lyset på mit hjemme kontor:
 

2019-08-14 23:02:59.701 [vent.ItemStateChangedEvent] - kontor changed from ON to OFF
2019-08-14 23:03:01.944 [vent.ItemStateChangedEvent] - kontor changed from OFF to ON

Bemærk, kontor er item navnet.. Ikke kanalen.. 

Gider du lige poste hele din .things fil her. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok