Hop til indhold
  • 0

Finde rigtig ledning på loftet til lamper


Peter286
 Share

Spørgsmål

Hej

Herhjemme har vi Ihc Wireless med visuel controller. 

Vi har på loftet flere samledåser, hvor elektrikeren har skrevet spot bad, spot køkken osv. Men også nogle samledåser hvor der intet står på. 

Er det muligt enten for en selv eller en elektriker at måle på de ledninger der er i samledåserne hvor der intet står på og derved finde ud af hvilken spot/lampe den tilhører?

Har nemlig behov for at få lokaliseret en ledning til nogle lamper for at kunne få koblet en zigbee controller på for at kunne styre dem med hue

Og hvordan er det generelt bygget op fra tavlen? Er det 230v til output modulet og så 12/24v derfra og op på loftet og videre til lamperne eller hvordan

undskyld på forhånd hvis det er et dumt spørgsmål

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
20 minutter siden, Peter286 skrev:

Er det muligt enten for en selv eller en elektriker at måle på de ledninger der er i samledåserne hvor der intet står på og derved finde ud af hvilken spot/lampe den tilhører?

Mja, en elektriker kan forholdsvis nemt finde ud af det. Og du kan sikkert også selv, enten ved at følge ledning/kabel, eller ved at måle og tænde/slukke udgangen, indtil du rammer den rigtige. Så kan du sandsynligvis aflæse via Visual programmet, hvilken der er hvad. 

 

21 minutter siden, Peter286 skrev:

Og hvordan er det generelt bygget op fra tavlen? Er det 230v til output modulet og så 12/24v derfra og op på loftet og videre til lamperne eller hvordan

Altså, til lampeudtag/dåser, der er det 230volt. De kabler kan enten komme fra 230v output eller måske direkte fra nogle klemmer/sikringer, hvis det er wireless. 24volt er internt i IHC tavlen, og/eller ud til komponenter såsom PIR´s osv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Kandersen skrev:

Mja, en elektriker kan forholdsvis nemt finde ud af det. Og du kan sikkert også selv, enten ved at følge ledning/kabel, eller ved at måle og tænde/slukke udgangen, indtil du rammer den rigtige. Så kan du sandsynligvis aflæse via Visual programmet, hvilken der er hvad. 

 

Altså, til lampeudtag/dåser, der er det 230volt. De kabler kan enten komme fra 230v output eller måske direkte fra nogle klemmer/sikringer, hvis det er wireless. 24volt er internt i IHC tavlen, og/eller ud til komponenter såsom PIR´s osv. 

Så man åbner op for samledåsen og tænder og slukker lampen/udtaget/spottene som man vil lokalisere og derved finde de enkelte lamper?

 

så fra tavlen 230v igennem et output 230v (en af de 8 udgange) og videre ud lampen?

eller hvordan?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Peter286 skrev:

Så man åbner op for samledåsen og tænder og slukker lampen/udtaget/spottene som man vil lokalisere og derved finde de enkelte lamper?

Ja, forudsat at du måler på ledningerne :)
 

1 minut siden, Peter286 skrev:

så fra tavlen 230v igennem et output 230v (en af de 8 udgange) og videre ud lampen?

eller hvordan?

Ja, men ikke til dine wirelss enheder (lampeudtag). De hænger direkte på en sikring (fase) og går ikke igennem et 230v output modul. (det vil ihvertfald ikke give mening, hvis elektrikeren har lavet det sådan). Det er nok derfor du har behov for at måle i dåserne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja, forudsat at du måler på ledningerne :)
 

Ja, men ikke til dine wirelss enheder (lampeudtag). De hænger direkte på en sikring (fase) og går ikke igennem et 230v output modul. (det vil ihvertfald ikke give mening, hvis elektrikeren har lavet det sådan). Det er nok derfor du har behov for at måle i dåserne. 

Hehe giver god mening at man samtidig måler på ledningerne ja

har ingen Wireless lampeudtag alle ledninger fra lampeudtag og spots er samlet i dåserne på lofter, eller går jeg stærkt udfra da ihvertfald. Derfor jeg har behov for at måle mig frem til dem som ikke er beskrevet på samledåsens låg. 

 

Det er nu lidt løgn at jeg ikke har nogen Wireless lampeudtag, for har skiftet den ene fra almindelig lampeudtag til Wireless for at kunne få dæmpe funktion i istedet for kun tænd sluk. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Peter286 skrev:

har ingen Wireless lampeudtag alle ledninger fra lampeudtag og spots er samlet i dåserne på lofter, eller går jeg stærkt udfra da ihvertfald. Derfor jeg har behov for at måle mig frem til dem som ikke er beskrevet på samledåsens låg. 

Okay, så giver det mening. Men det er den rigtige måde at gøre det på ved at måle i dåsen mens du tænder/slukkeer lyset.. Noget møg hvis man sidder på et loft og ikke kan se om et lys er tændt/slukket. Hertil kan jeg anbefale at bruge LK´s app, eller anden (der virker), så du kan følge med på en mobiltelefon.. Det bruger jeg tit, hvis jeg sidder på loftet og skal se om noget tænder/slukker, (fx hvilke af UNI400 dæmperne der er til hvad, fordi den oprindelige opmærkning er forkert, og min dovenskab har simpelthen gjort, at jeg ikke selv har fået dem opmærket korrekt endnu.. lidt pinligt ;)).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Kandersen skrev:

Okay, så giver det mening. Men det er den rigtige måde at gøre det på ved at måle i dåsen mens du tænder/slukkeer lyset.. Noget møg hvis man sidder på et loft og ikke kan se om et lys er tændt/slukket. Hertil kan jeg anbefale at bruge LK´s app, eller anden (der virker), så du kan følge med på en mobiltelefon.. Det bruger jeg tit, hvis jeg sidder på loftet og skal se om noget tænder/slukker, (fx hvilke af UNI400 dæmperne der er til hvad, fordi den oprindelige opmærkning er forkert, og min dovenskab har simpelthen gjort, at jeg ikke selv har fået dem opmærket korrekt endnu.. lidt pinligt ;)).

Vi er enige om at en zigbee triac lysdæmper kobles på i samledåsen og ikke helt ude i tavlen ved output modulet ikke

det er en lysdæmper der gør at jeg kan styre det via hue da lampen ikke umiddelbart kan skiftes til en hue pære

og er igang med at koncentrere pærerne til hue og kombinere det med ihccaptain som en udvidning af min eksisterende Ihc installation. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den Zigbee dæmper er nok ret ligeglad hvor den sættes ind, bare den sidder på de rigtige ledninger :D Men den passer sandsynligvis ikke i tavlen på en DIN skinner, så det er nok bedst ved dåsen. 

Er du sikker på Zigbee dæmperen virker med Philips Hue? Jeg forstår godt hvad det er du vil. Men jeg kan godt frygte at du taber kampen til Hue bridgen her. Du får IKKE lov til at forbinde noget til Philips Hue bridge, som Philips ikke har godkendt på forhånd eller som følger Philips Zigbee protokol. Zigbee er desværre ikke een standard protokol men mange forskellige med små forskellige nuancer som gør, at det ikke altid virker med hinanden. Så tjek lige en ekstra gang, at den Zigbee dæmper kan parres til Philips Hue Bridge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, Lars1 skrev:

Værd lige opmærksom på at hvis du pille i din faste installation, og ikke får den samlet korrekt igen, kan du risiker at have dårlige forbindelser, som i værste fald kan medføre brand. Din brand forsikring dækker ikke når du selv har pillet i den faste installation.

Er det at betegne som en fast installation når det er samlet på loftet i dåser?

for vil ikke gøre noget ulovligt, men troede faktisk ikke det er at ændre i fast installation når jeg blot kobler en driver til på ledningen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Peter286 skrev:

Er det at betegne som en fast installation når det er samlet på loftet i dåser?

for vil ikke gøre noget ulovligt, men troede faktisk ikke det er at ændre i fast installation når jeg blot kobler en driver til på ledningen. 

Ja. Den faste installation er alt som kræver værktøj at tilslutte eller afmonter.

Det eneste du selv må gøre er opsætning af lamper hvis der ikke er jord ledning i lampeudtage, skal udskiftning af stikkontakter som er uden jord.

Lav volt installationer over 30mA er også omfattet af stærkstrøms bekendtgørelse, eller hvad det er den hedder idag, og dermed off limit for ikke autoriserede.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok