Hop til indhold
  • 0

Push buttons


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Er nødt til lige at høre jer her som bruger openhab sammen med IHC, specielt i forbindelse med kip og fortrådet dimmere (fx Uni400). 
Hold tungen lige i munden.. Det kan hurtigt blive forvirrende :)

Hvordan håndtere i push button, (tryk med fjeder, svagstrøms tryk i IHC osv) i openhab?
Jeg troede jeg havde gennemskuet det, og i det store hele virker openhab også, både fra BasicUI og android appén. Men jeg er røget ind i problemer med Google Home. Og nu er jeg i tvivl, om det er Google Home (tror jeg) eller om det er min måde at håndtere push buttons på i Openhab. 

Jeg har desværre ikke lige en item jeg kan vise nu, da jeg ikke sidder i nærheden af min openhab installation. Men det er forholdsvis simpelt, (lavet hurtigt i hånden nu):
Switch [item_navn] "blablabla" <icon> (gruppe) ["Switchable"] {ihc=">resource", autoupdate="false"}

På denne switch har jeg så en rule kørende, som sætter switchen til OFF 200ms efter den er gået ON. Dvs i princippet en push button (tryk) i openhab.
Det virker perfekt i openhab BasicUI og android appén. 
Men i Google Home har jeg problemer. 

Med voice kommando kan jeg godt tænde. Men jeg skal tænde igen, for at få aktiviteten slukket.. Fx
"Hey Google, tænd lyset" - Dette tænder lyset.
Men for at få det slukket skal jeg 
"Hey Google, tænd lyset" - Så slukker lyset.

I princippet er det jo ikke forkert, da det er ON indstillingen fra switchen som er den der trigger. Men det er ikke så hensigtsmæssig må man sige. 

I selve Google Home appén, der kan man se switchen, (knappen). Men også her er der problemer. Tænder jeg manuelt, så tænder den godt nok lyset. Men knappen forbliver tændt, hvilket betyder, at jeg skal slukke den selv, for at tænde den igen (så slukker lyset) og derefter slukke den igen. 

Alt dette fortæller mig, at det må være fordi Google Home ikke læser status fra swicthen i openhab. Men spørgsmålet er, om det er fordi jeg laver mine push buttons forkert. Eller er det korrekt opsat i openhab, og det dermed er en "design-mangel" eller manglende feature i Google Home?

Jeg har også prøvet ved at fjerne ">" foran IHC resourcen. Det kan jeg bestemt ikke anbefale, fordi det betyder, at når man bruger det fysisk IHC tryk, så tvinges knappen til OFF pga rulen fra openhab. Dvs det er ikke muligt at lave et langt tryk på en UNI400 dimmer med trykket, fordi openhab sender en OFF retur til controlleren efter 200ms som angivet i rulen, hviket jo er det som ">" skal forhindre.  

Så lige pt er jeg lettere frustreret over, hvordan jeg håndtere det her bedst.. 
Det er i øvrig samme "problem" med min garageport åbner, hvor jeg har et hjælperelæ til at trække en puls til garageport åbneren.. Jeg skal igen sige "hey google, tænd garageporten" to gange, for at åbne og lukke den.  

Hvad gør i andre med push buttons, og har i evt prøvet det i forbindelse med Google Home (evt Homekit, jeg tror det må være det samme. Men Homekit kan jo evt være anderledes i sig selv). 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Mht. kip kan du fx gøre det som viste i nedenstående eksempel:

Switch    StueplanSpisestueStikkontakt "Vindueskarm"         <bordlampe>        ["Lighting"]     {ihc="<0x15b05b,>[ON:0x15a45a:100],>[OFF:0x15a45a:100]"}

hvor ON og OFF peger på den samme adresse, som er dit kip input eller fb til samme. Mulighed for at skelne mellem output og påvirkning af den samme er netop en af styrkerne i OpenHAB bindingen, som nu også er videreført i version 2 binding. Jeg har lavet et indlæg om det her. Med dette setup behøver du ingen regler, og heller ingen atoupdate='false'.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, EjvindHald skrev:

Switch    StueplanSpisestueStikkontakt "Vindueskarm"         <bordlampe>        ["Lighting"]     {ihc="<0x15b05b,>[ON:0x15a45a:100],>[OFF:0x15a45a:100]"}

Hmm.. Pudsigt jeg har læst din anden post omkring dette flere gange, og alligevel valgte jeg at gå en anden vej rundt. Kort sagt, at gøre det til raketvidenskab, når løsningen tilsyneladende ligger i bindingen.. Pinligt! :rolleyes: 
Testede lige med denne:
Switch lille_bad_OEV             "Lille Bad Lys"                             <WallSwitch>                         [ "Lighting" ]              {ihc="<12210962,>[ON:5975132:100],>[OFF:5975132:100]"}

Altså udover at min item ikke længere giver mening :) da det ikke længere er trykket som er "linket", men derimod udgangen, så funger den sådan set perfekt. 
Det eneste som jeg kan se er lidt et problem, det er når lyset er blevet tændt manuelt på trykket, så kan Google Home ikke se det.. Kan Homekit det?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, EjvindHald skrev:

Det afhænger af, om bindingen til Google Home aflæser status fra OpenHAB - i dit tilfælde lille_bad_OEV. Jeg formoder, at du har kontrolleret, at denne OpenHAB switch rent faktisk ændrer sig ved manuelt tænd på kontakten - dvs  “<nummer” er det korrekte id fra .vis filen.

Yep og jeg prøvede lige igen.. Det er åbenbart Google Home, for hvis jeg går ud og ind igen, så viser den at lyset er tændt alligevel.. Den skal nok lige have et par sekunder til at "opdage" det, og min tålmodighed er lig nul.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
43 minutter siden, EjvindHald skrev:

Det afhænger af, om bindingen til Google Home aflæser status fra OpenHAB - i dit tilfælde lille_bad_OEV. Jeg formoder, at du har kontrolleret, at denne OpenHAB switch rent faktisk ændrer sig ved manuelt tænd på kontakten - dvs  “<nummer” er det korrekte id fra .vis filen.

Altså det der med tilbagemeldingen i Google Home, det virker ikke helt optimalt. Nogle gange kan den registrere hvis lyset er tændt (manuelt) på trykket. Andre gange kan den ikke. Og så går det hele ud af sync.. 
Det er i øvrig en UNI400 IHC/SA dimmer jeg tester med lige nu. (det er pt ikke meningen den skal andet end tænd/sluk på sidste niveau). 

Jeg bruger FB 1.2.02.b (Fortrådet avanceret lysdæmper). (vejledning til FB vedlagt)
lille_bad_OEV er det fysiske tryk, øverste venstre: ID: 5975132
Dimmeren har to udgange, en for touch og en for sluk. Jeg har linket til touch udgangen, som har ID 12210962.

Jeg har svært ved at se at det kan gøres ret meget anderledes.  

1.2.02.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min item som den ser ud nu:
Switch      lille_bad_OEV      "Lille Bad Lys"       <WallSwitch>         [ "Lighting" ]          {ihc="<12210962,>[ON:5975132:100],>[OFF:5975132:100]"}

Det her er fra openhab log...

Google Home tænder lyset (voice):
2018-10-29 23:36:50.225 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'lille_bad_OEV' received command ON
2018-10-29 23:36:50.234 [vent.ItemStateChangedEvent] - lille_bad_OEV changed from OFF to ON
2018-10-29 23:36:51.313 [vent.ItemStateChangedEvent] - lille_bad_OEV changed from ON to OFF


Google Home slukke lyset (voice):
2018-10-29 23:37:27.173 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'lille_bad_OEV' received command OFF

Det sidste forstår jeg ikke helt. Den burde jo skifte fra OFF til ON og fra ON til OFF. Men den sender bare en OFF.
Lyset tænder og slukker dog fint nok. Tilbagemelding virker bare ikke helt efter hensigten i Google Home. 


Fysiske tryk (og slipper) :
2018-10-29 23:59:05.341 [vent.ItemStateChangedEvent] - lille_bad_OEV changed from OFF to ON

Fysiske tryk igen (og slipper):
2018-10-29 23:59:05.581 [vent.ItemStateChangedEvent] - lille_bad_OEV changed from ON to OFF

Det her forstår jeg slet ikke noget af.. Burde den ikke kippe? (OFF > ON > OFF) i begge tilfælde.
Lyset tænder og slukker dog fint nok. (burde det også, da det er ren IHC styring). 

Kip fra BasicUI:
2018-10-30 00:05:23.507 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'lille_bad_OEV' received command ON
2018-10-30 00:05:23.529 [vent.ItemStateChangedEvent] - lille_bad_OEV changed from OFF to ON
2018-10-30 00:05:30.126 [vent.ItemStateChangedEvent] - lille_bad_OEV changed from ON to OFF


Kip igen fra BasicUI:
2018-10-30 00:06:44.415 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'lille_bad_OEV' received command ON
2018-10-30 00:06:45.208 [vent.ItemStateChangedEvent] - lille_bad_OEV changed from OFF to ON

Igen virker det som om noget er galt med ON/OFF. Den burde aldrig ende på en ON ved et kip. Og noget siger mig at det er bindingen, for jeg sidder og kigger i serviceview samtidig, og der er trykket OFF. Så det virker som om at OFF ikke er nået frem til openhab. 
Lyset tænder og slukker dog fint nok. 

Er der noget at sige til man bliver forvirret her :(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fik lige clearet hovedet med lidt nattensøvn, og fik så den ide, at linket direkte til "touch" på FBén, (altså indput). Dvs trykket ON/OFF IDén er stadigvæk det sammen, men det er Touch indgangen ID på Fbén som trigges. 
Lyset tænder/slukker perfekt på den måde, (gjorde det egentlig også før). Men jeg tror simpelthen ikke at google home rigtig kan finde ud af at sætte status på funktionen.
Siden i går er det praktisk talt slet ikke lykkedes mig at få vist, når jeg har tændt lyset. Hvis Google Home "trigger" på item enheden, så tror jeg heller ikke rigtig det kan lade sig gøre med kip, da det den trigger på jo vil være OFF det meste af tiden. Så skal Google Home huske at den har sat den til ON og derefter OFF. Men så må det være den del der ikke virker helt efter hensigten i Google Home. 
Hvis jeg bruger Google Assistant (en anden måde at gøre det på), så kan den godt vise, at lyset (eller rettere aktiviteten) er blevet aktiveret. Gå jeg derefter tilbage i Google Home, så viser den stadigvæk, at den ikke er aktiveret. De to måder burde læse/fatte præcis det samme. 

Så lige nu går jeg ud fra, at det er Google Home som ikke helt kan finde ud af at vise status.    

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok