Hop til indhold
  • 0

Valg af løsning - absol00t n00b :)


Peter Paaske Juul
 Share

Spørgsmål

Hejsa,

 

BAGGRUND:

Vi har for nylig købt et parcelhus fra 1972. Strømmen er et virvar af gamle og knap så gamle tryk placeret ret tilfældigt på dørkarme og vægge.

I forbindelse med renoveringen vil vi skifte 80% af lofterne* og alle dørene (incl. karme**), samt have skiftet væv på 90% af væggene, før de males***.

Det ser jeg som en oplagt mulighed for at opgradere strømmen til noget tidssvarende.

* Det betyder nye strømudtag

** Det betyder at karm-monterede tryk skal væk,

*** Det betyder at vægmonterede tryk lige så godt kan skiftes ved samme lejlighed.

 

GRUNDTANKEN:

Vi skal jo under alle omstændigheder have en elektriker ud for at lave nye strømudtag i lofterne. Vælger jeg en traditionel løsning, skal han så kable til nye vægkontakter, som han også skal montere.

Jeg kunne godt tænke mig at spare noget kabeltrækkeri og simpelthen få trådløse tryk med batteri og så parre dem med tråsløse strømudtag.

I første omgang er det nok at kunne lave noget rimeligt banalt, men på udstyr, der er forberedt på mere omfattende home automation.

 

PÅ LÆNGERE SIGT:

På den lidt længere bane er jeg interesseret i at integrere det med et åbent home automation produkt som OpenHAB, domoticz eller hvad jeg nu måtte falde over. Den del er det relativt nem at lave om på engang imellem, hvis bare grundinstallationen indeholder knapper, der kan tænde og slukke (og dimme) lyset.

 

LØSNING?

Jeg skriver i dette forum, fordi mine ture rundt med Google typisk mest siger "LK's IHC er det relevante". Jeg ved, at folk her nok er forudindtaget, men det gør nu ikke så meget :) 

Vil jeg kunne gøre det, jeg beskriver? Er der andre produkter derude, som jeg burde sammenligne med, før jeg tager den endelige beslutning?

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Peter

Velkommen til.

Selv om IHC ofte bliver skældt ud for ikke at være tidssvarende, så det faktisk et meget fleksibelt system som kan vokse med tiden. Med IHC kan du sagtens lave det du beskriver, personligt ville jeg ikke spare kabeltrækket til tryk, da kobber bare er bedre. Med kabler til alle tryk får du også mulighed for at systemet kan kommunikere til dig via dioder. F.eks. kan en diode blinke hvis alarmen er tilkoblet. Dermed kan tyven se at boligen er overvåget og du undgår at åbne en yderdør i utide.

Hvis du er interesseret i de forskellige funktioner en moderne bolig kan tilbyde, er du velkommen til at finde inspiration på min hjemmeside: www-i-bi.dk

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 21/6/2018 at 23:25 , Henning Pedersen skrev:

selv om IHC ofte bliver skældt ud for ikke at være tidssvarende, så det faktisk et meget fleksibelt system som kan vokse med tiden. 

Det lyder godt. Tak for tippet med kablingen.

Er der et sted hvor jeg kan få et overblik over, hvad der skal til? Jeg synes det er svært at danne det forkromede overblik.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selv tak.

Uha - det var straks være. Mig bekendt er der ikke nogen genveje til det store forkromede overblik - og omvejen heder erfaring.

Jeg vil dog mene at et par få afklaringer kan hjælpe dig godt på vej.

1. Du bør ikke starte med, som du skriver, "lave noget rimeligt banalt", det vil næsten med 100% sikkerhed spænde ben for dig når du vil mere.
2. Mulighederne i en intelligent bolig bliver i høj grad afgjort af de komponenter der bliver indbyget i de enkelte rum og boligen som helhed.
3. og sidst punkt er selve programmet, som i sidste ende afgør hvilken komfort, energioptimering og sikkerhed der reelt bliver i boligen. Fleksibiliteten af installationen afgøres også af programmet, herunder om I selv kan ændre virkemåde eller lyssætning, eller elektrikeren skal tilkaldes hver gang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Selv tak.

Uha - det var straks være. Mig bekendt er der ikke nogen genveje til det store forkromede overblik - og omvejen heder erfaring.

Jeg vil dog mene at et par få afklaringer kan hjælpe dig godt på vej.

1. Du bør ikke starte med, som du skriver, "lave noget rimeligt banalt", det vil næsten med 100% sikkerhed spænde ben for dig når du vil mere.
2. Mulighederne i en intelligent bolig bliver i høj grad afgjort af de komponenter der bliver indbyget i de enkelte rum og boligen som helhed.
3. og sidst punkt er selve programmet, som i sidste ende afgør hvilken komfort, energioptimering og sikkerhed der reelt bliver i boligen. Fleksibiliteten af installationen afgøres også af programmet, herunder om I selv kan ændre virkemåde eller lyssætning, eller elektrikeren skal tilkaldes hver gang.

Tror da pokker du er så god til at hjælpe her på forummet!,,

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok