Hop til indhold
  • 0

Hvilken retning??


Kmb
 Share

Spørgsmål

Hej alle 

Jeg har nu besluttet at jeg vil i gang med Raspberry og kunne godt bruge lidt gode råd da jeg aldrig har prøvet det før (har erfaring med plc'ere og pc'ere osv - men Raspberry ikke så meget) 

1) Hvilken Raspberry skal jeg købe? Tænker det bare skal være den største og vildeste for man kommer vel altid til at mangle resourcer på et tidspunkt. Hvilke ting skal man bruge for at være i gang mht tilbehør osv? 
2) Er der et sted en nem forståelig beskrivelse af selve systemt omkring Raspberry? Gerne grafisk. Hvilke udvidelsesmuligheder har man og hvilke vil spærre for hinanden osv? Har slet ingen fornemmelse for det pt. 
3) Jeg tænker der skal køre noget Home Assistent på den - skulle der være nogen problemer? 
4) Jeg tænker jeg på et tidspunkt skal have en mulighed for at tilgå den via en skærm på væggen. Hvordan løses det nemmest? Som udgangspunkt havde jeg håbet en Ipad kunne agere skærm og tastatur (eller en android tablet) - men kan det lade sig gøre overhovedet? 
5) Jeg skal køre RS485 modbus via enheden op imod et ventilationsanlæg (det skal jeg bruge Home Assistant til ) - hvilke hardware enheder anbefaler i til det brug? usb dongle med RS485 og evt. hvilken? 
6) Jeg skal ligeledes kommunikere med IHC. Det sker vel bare via enthernet antager jeg? Men hvilket program??
7) Mht til IHC, hvad er så den rigitge løsning mht. program på Raspberry'en? Jeg vil gerne bruge noget der blot kan hentes næsten færdig, da tiden til programmering ikke er så stor. Hvad understytter bedst og hvad er nemmest at have med at gøre? Det kan være LK selv har gjort forarbejdet på en eller anden platform? Dels er der problemmatikken omkring selve interaktionen mellem IHC og brugeren (via den skærm på væggen jeg snakker om) men mindst ligeså vigtigt er det at finde en god løsning så IHC'en kan styre andre ting via Raspberry'en. Hvilke løsninger er bedst? 
8) Og så måske lidt mere specifikt: Jeg skal styre et Nilan ventilationsanlæg CTS 602. Det er det jeg tænker at RS485 modbus og Home Assistant skal bruges til og det skal så vises på skærmen, hvor man gerne skulle kunne styre og ændre osv. Men - er der nogen af jer derude som syntes jeg skulle vælge en anden løsning? Stadig gerne på Raspberry'en dog. Men måske andet program eller noget? Jeg har ikke et behov for selv at programmere det - jeg har rigeligt andet at lave - så hvis der er nogen af jer som allerede har en flot løsning der kører op imod Nilan 602 og i er villige til at dele / sælge en kopi - så sig endelig til (-: 

På forhånd tak for jeres input - dem bliver jeg rigtig glad for - og hvis der er noget jeg har glemt at spørge om så giver i den bare gas. 

Hvis der er nogen der har behov for en email i forbindelse med ovenstående så er den kim.mikael.bork@gmail.com 


Med venlig hilsen

Kim Mikael Bork

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

1. Rpi 3 B (evt den nye +, men tjek lige at Home Assistant er opdateret til den).
2. Med en Rpi henter du så at sige bare et image som kopieres over på SD kort, og derfra kører det så. Du kan godt få visse linux med grafisk brugeflade, men hvis du ikke rigtig skal bruge det til andet, så er der ingen grund til det.
3. Nix, Home Assistant virker fint på en Rpi, inkl IHC har jeg ladet mig fortælle.
4. En skærm med HDMI
5. In-Circut RS485 USB dongle. (Se en tråd for et par dag siden om samme. Jeg bruger dog ikke Home Assistant, men derimod OpenHab2.  
6. Home Assistant. 
7. Home Assistant.
8. Jeg bruger som sagt OpenHab2. Men Home Assistant skulle også kunne gøre det samme. 

Et godt råd - Sæt dig ind i hvad et Smart Home system er, (fx Home Assistant eller OpenHab2). Så vil du se hvordan mange af dine spørgsmål besvares nærmest helt af sig selv.
Rpién er grundlæggende bare en lille computer som køre selve Smart Home systemet. Men det er Smart Home systemet som er kernen i funktionerne, og den der åbner mulighederne. Fx hvis Home Assistant har en binding til RS485/Modbus, så bør der ikke være noget problem i at få det til at styre dit Nilan anlæg. Home Assistant har en IHC binding, så det er ihvertfald ikke et problem.

Ellers skyder du bare løs. Home Assistant ved jeg dog ikke indgående ret meget om, andet end grund princippet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Kmb skrev:

Hej alle 

Jeg har nu besluttet at jeg vil i gang med Raspberry og kunne godt bruge lidt gode råd da jeg aldrig har prøvet det før (har erfaring med plc'ere og pc'ere osv - men Raspberry ikke så meget) 

1) Hvilken Raspberry skal jeg købe? Tænker det bare skal være den største og vildeste for man kommer vel altid til at mangle resourcer på et tidspunkt. Hvilke ting skal man bruge for at være i gang mht tilbehør osv? 
2) Er der et sted en nem forståelig beskrivelse af selve systemt omkring Raspberry? Gerne grafisk. Hvilke udvidelsesmuligheder har man og hvilke vil spærre for hinanden osv? Har slet ingen fornemmelse for det pt. 
3) Jeg tænker der skal køre noget Home Assistent på den - skulle der være nogen problemer? 
4) Jeg tænker jeg på et tidspunkt skal have en mulighed for at tilgå den via en skærm på væggen. Hvordan løses det nemmest? Som udgangspunkt havde jeg håbet en Ipad kunne agere skærm og tastatur (eller en android tablet) - men kan det lade sig gøre overhovedet? 
5) Jeg skal køre RS485 modbus via enheden op imod et ventilationsanlæg (det skal jeg bruge Home Assistant til ) - hvilke hardware enheder anbefaler i til det brug? usb dongle med RS485 og evt. hvilken? 
6) Jeg skal ligeledes kommunikere med IHC. Det sker vel bare via enthernet antager jeg? Men hvilket program??
7) Mht til IHC, hvad er så den rigitge løsning mht. program på Raspberry'en? Jeg vil gerne bruge noget der blot kan hentes næsten færdig, da tiden til programmering ikke er så stor. Hvad understytter bedst og hvad er nemmest at have med at gøre? Det kan være LK selv har gjort forarbejdet på en eller anden platform? Dels er der problemmatikken omkring selve interaktionen mellem IHC og brugeren (via den skærm på væggen jeg snakker om) men mindst ligeså vigtigt er det at finde en god løsning så IHC'en kan styre andre ting via Raspberry'en. Hvilke løsninger er bedst? 
8) Og så måske lidt mere specifikt: Jeg skal styre et Nilan ventilationsanlæg CTS 602. Det er det jeg tænker at RS485 modbus og Home Assistant skal bruges til og det skal så vises på skærmen, hvor man gerne skulle kunne styre og ændre osv. Men - er der nogen af jer derude som syntes jeg skulle vælge en anden løsning? Stadig gerne på Raspberry'en dog. Men måske andet program eller noget? Jeg har ikke et behov for selv at programmere det - jeg har rigeligt andet at lave - så hvis der er nogen af jer som allerede har en flot løsning der kører op imod Nilan 602 og i er villige til at dele / sælge en kopi - så sig endelig til (-: 

På forhånd tak for jeres input - dem bliver jeg rigtig glad for - og hvis der er noget jeg har glemt at spørge om så giver i den bare gas. 

Hvis der er nogen der har behov for en email i forbindelse med ovenstående så er den kim.mikael.bork@gmail.com 


Med venlig hilsen

Kim Mikael Bork

Kandersen har egentlig svaret fint på dine spørgsmål.

Men jeg vil gerne give dig nogle HELT generelle gode råd.

1. Der findes ingen "clic and play" løsninger til dette.

2. Inden du går igang skal du forstå ,at du kommer til at bruge en del tid på at sætte dig ind i dette.

3. Som kandersen også foreslår ,undersøg "markedet" først. Der findes flere systerme ..Home assitant er måske det rigtige for dig ,men jeg tvivler på at du reelt kan vurdere det inden du har erfaringer med det.

4. Når det hele spiller ,skal tingene så opdateres og vedligeholdes.

 

Bare en heads op...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, bozidar skrev:

2. Inden du går igang skal du forstå ,at du kommer til at bruge en del tid på at sætte dig ind i dette.

Specielt dette punkt er meget vigtigt at noter sig. Er man komplet uvidende, som jeg var med OpenHab2 og i øvrig Domoticz inden da, så tager det voldsomt meget tid. Så man skal virkelig have en interesse for det, gå på mod, og en hulens masse sved og tåre til overs. Ikke fordi jeg vil skræmme nogen fra det, men mere på at påpege, at det er ikke noget man bare lige gør. 
Hvis man ved noget om Rpi/Linux i forvejen, og kan tænke i Smart home løsninger/principper, så er man godt hjulpet allerede der. 

Der er flere "bokse" som har et smart home system indbygget, og langt hen ad vej må betragtes som plug&play løsninger. Fx:
Athom Homey: https://www.athom.com/en/
Fibaro: https://www.fibaro.com/en/products/home-center-2/
Zipato: https://www.zipato.com/
Homee: https://hom.ee/
Vera: http://getvera.com/ (<-- denne har/har haft store problemer, så man bør nok holde sig fra den).  
Blot for at nævne nogle.

Fælles for dem er desværre, at de virker ikke sammen med IHC. Og i det hele taget 3.part udvikling (bindinger) til dem, er ikke rigtig muligt, mig bekendt. Så det er mere løsninger hvor man helt dropper IHC controlleren og skifter helt om.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej. 

Ja kan godt tænke mig det tager tid. Det er som sådan også ok, det ligger også i mitcnuværende job. 

Jeg er ved at kigge på de forskellige løsninger og pt begrændser jeg mig til ihccaptain, openhab og hone assistant. De har jo hver især nogle fordele. Jeg spekulerede på om de internt kan udveksle informationer? Blot hvis jeg nu valgte at bruge to eller tre af dem.

Jeg fik at vide at home assistant havde mulighed for at programmere sine egne rs485 modbus signaler - men mon det passer?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok