Hop til indhold
  • 0

Skulringsrelæ med hold?


Brian Hartung
 Share

Spørgsmål

I mit IHC program som det installerende elektrikerfirma lavede for 12 år siden, går skumringsrelæet ON/OFF til en funktionsblok der kaldes Skumringsrelæ "hold". Og derfra til de enkelte lamper.
Dens beskrivelse er: "Hjælpefunktion til at holde skumring ON, ved placering af skumringsrelæ nær udv. lampe."

Er den FB ikke et levn fra fortiden? Skal skumringsrelæ ikke bare styre direkte på lampernes FB?

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
28 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Måske - men hvis lampen sider tæt på skumringsrelæet og du ikke har en eller anden form for hold på, så vil lyset pendle on/off.

Ok, findes der en til formålet FB allerede? Altså en nyere en min 12 årige FB?
Det er fordi den ikke virker ordentligt. Den kører med noget dato og tider som er helt til hest!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, MSchou skrev:

Brian, jeg har problemet med at udendørslyset går on/off - især når der ligger sne. Jeg kunne godt tænke mig at se dit projekt for at lave noget tilsvarende. 

Det den gør er at når skumringsrelæ går on, kan den ikke gå off før efter et tidspunkt.
Jeg var ved at rette i den i aftes. For nu her kl. 7 om morgenen er der lyst nok til at udelyset gerne må slukke, men "hold" er sat til 7.30. Justeres med små intervaller afhængig af datoen.
På den måde  - så kunne jeg lige så godt bruge den FB herinde der simulere et skumringsrelæ. :mellow:

Jeg tænker måske at det kunne laves med en timer i stedet for. At skumringsrelæ tænder lys. Går relæ off starter en timer på 15-20 minutter for sluk. Og den bliver så resat hvis relæ går on i mellemtiden.

Jeg kan ligge mit projekt herind når jeg kommer hjem. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kikket lidt på dit projekt, umiddelbart går du over åen efter vand.

Uden at have belæg for påstanden så vil jeg vove pelsen og påstå at din "gamle" funktionsblok var forløberen for "Sol op og nedgang" idet den tænder på dit skumringsrelæ, men slukker efter et datotilpasset tidspunkt. Begge funktionsblokke er også lavet af en Torben, hvilket yderligere underbygger påstanden.

Den "nye" både tænder og slukker for lyset via datotilpassede tidspunkter.

Du har derfor 2 funktionsblokke som næsten gør det samme.

På 14/3/2018 at 22:19 , Brian Hartung skrev:

Det er fordi den ikke virker ordentligt. Den kører med noget dato og tider som er helt til hest!!!

Mon ikke din oplevelse skyldes at uret controlleren trænger til en justering.

 

Som dit projekt er skruet sammen, så er du 100% afhængig af begge funktionsblokke, den "nye" tænder og den "gamle" slukker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja den fb. der hedder Skumringsrelæ "hold", er en jeg har lavet til dig. Det er fra denne post fra 2012, hvor du havde problemer med at dit skumringsrelæ bliver påvirket at dit udv. lys.

Du har så åbenbart siden tilføjet det virtuelle skumringsrelæ (det er Kenth der har lavet den fb., dog har jeg indsat flere tænd/sluk tider i v6.1), og bruger det i stedet for dit rigtige skumringsrelæ, og det er som Henning siger, lidt at gå over åen efter vand.

Det du påtænker med en timer på 15-20 minutter, som tjekker om der er blevet lyst, vil ikke fungere når skumringsrelæet bliver påvirket af dit lys. Dit skumringsrelæ vil jo sige at der er lyst, selvom der stadig er mørkt udenfor, og det vil så resultere i, at lyset hver gang timeren udløber, vil slukke i ca. et minuts tid, for derefter at tænde igen, så længe at der stadig er mørkt udenfor.

Fordelen med den Skumringsrelæ "hold" fremfor det virtuelle skumringsrelæ, vil være at du kan bruge dit rigtige skumringsrelæ til at fortælle controlleren hvornår der i virkeligheden bliver mørkt på din lokation, men et fastsat sluktidspunkt kan du ikke undgå, med mindre at du flytter skumringsrelæet til et sted, hvor det ikke bliver påvirket at dit udv. lys.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Slam!!! Det blev man da godt nok lige indhentet af fortiden. :rolleyes:
Jeg kan slet ikke mindes at jeg selv har indsat "hold" FB. :-) Men på den anden side kan jeg jo heller ikke rende fra det.

Jeg bruger pt virtuelle skumringsrelæ fordi jeg har fået bygget til og derfor måtte afmonterer mit skumringsrelæ.
Nu er vejret ved at være til udeaktivitet igen, så jeg må hellere få den sat op igen. Og så løser det jo nok sig selv igen. :-)

Tak for påmindelsen om at jeg er glemsom.. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok