Hop til indhold
  • 0

Udskift dimmer med relæ


NikolajV
 Share

Spørgsmål

Hej Forum

Jeg har lige overtaget et hus med et IHC anlæg som jeg er i gang med at forstå. Huset har også noget der ligner 150 spots med halogen pærer. Dem er jeg i gang med at udskifte til LED. 

Der er nogle af kredsene der er styret af en dimmer (LK - Dimmer 350 LR og LK - Dimmer 300 UNI), hvilket er en udfordring i forhold til skift til LED. Jeg er har ikke noget specielt behov for dæmpere og min kone hader dem som pesten. Ergo, den simple løsning på det hele er at fjerne dæmperne. Problemet er at jeg ikke aner hvordan?!? Jeg er relativt teknisk anlagt. Arbejder til dagligt med IT, hvor enkel kodning og simple scripts kan forekomme, så jeg forestiller mig at jeg kan lære det. 

De steder der er dimmer på, er der blot en enkelt afbryder man tænder og slukker på. Ved langt tryk hæver/sænker man lysstyrken. Der er altså ingen knapper der tænder på 50% og den slags "fancy" løsninger. 

Er det blot at skifte dimmer ud med et relæ eller er det noget der kræver et større kørekort. Eller giver det ingen mening at spørge om det, uden at kende resten af set-up'et?

 

Mvh

Nikolaj

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du skal have en elektriker til at lave ændringerne i din tavle, men det er bare at erstatte dine dimmer med en udgang på et 230V output modul, og så erstatte dimmer funktions blokken med en simple kip funktion. Jeg kan ikke huske om dine dimmer er 24V eller 230V styret, så alt efter hvor mange dimmer du har kan det være du skal erstatte et 24V output modul med et nyt 230V output modul.

Det vil tage en dygtig elektriker mindre end 1 time at lave ændringerne for dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

På LK´s hjemmeside http://schneider-electric.dimmer-test.com/denmark/ finder du en aktiv side til test af LED pærer med forskellige lysdæmpere, med de rigtige pærer kan du både få en glad kone og lysdæmpning.

Udskiftning af dæmperen kræver specialviden og skal foretages af en elektriker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK. Tak skal i have. Så må jeg have fat i en fagmand. 

Jeg har været på det link du nævner Henning, men der er hverken fatningstype G4 eller GU4/MR11. Jeg har også pærer der virker, men problemet er at dimmeren har en for høj minimumsbelastning. Der kommer virkelig meget lys ud af 40W LED  :-)

Jeg må have skiftet dimmerne ud og flyttet over. 

 

Så er næste skridt bare at finde "en god elektriker" der har forstand på IHC... :wacko:

 

Endnu en gang tak for hjælpen.

 

Mvh

Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok