Hop til indhold
  • 0

Placering af backup batteri


ernest
 Share

Spørgsmål

Hej,

I forbindelse med min tavle og installation, har vi en masse svagstrømskabler i den nederste del af tavlen. Det gør at backup batteriet ikke kan ligge i bunden af denne tavle.

Der står i manualen, at det skal placeres der, men må man gerne placere under tavlen i et teknik skab (medfølgende kabler er lange nok)? Der er vel ingen love på området, når det er et 12v batteri? Er dog i tvivl, da det trods bruges til backup af røgsensor etc.

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, ernest skrev:

Hej,

I forbindelse med min tavle og installation, har vi en masse svagstrømskabler i den nederste del af tavlen. Det gør at backup batteriet ikke kan ligge i bunden af denne tavle.

Der står i manualen, at det skal placeres der, men må man gerne placere under tavlen i et teknik skab (medfølgende kabler er lange nok)? Der er vel ingen love på området, når det er et 12v batteri? Er dog i tvivl, da det trods bruges til backup af røgsensor etc.

På forhånd tak.

Generelt skal man jo følge producentens anvisninger, det står i SB. Så den er ikke gangbar. Men kan du ikke få plads til en UG6 gruppetavle under den anden eller ved siden af uden at forlænge ledningerne, for bliver de længere overholder du nok ikke reglerne for kortslutning af batteriet osv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har sådan set ret Bjarne at producentens anvisninger skal følges. Men når der nu er 50 cm. tilledning fordi kablerne skal kunne nå fra toppen af en UG24 til bunden, eller som du og ernest er inde på hvis eksempelvis controlleren er placeret nederst, at man så sætter en ekstra tavle op nedenunder og monterer batteriet heri. Ernest spørger bare om man SKAL benytte en eltavle, eller kan/må benytte en anden indkapsling ?

Jeg ville gøre det, men jeg er ikke installatør og ved om det er "lovligt", men så længe det bliver lavet forsvarligt ser jeg ikke den store forskel på om der er tale om en eltavle brugt som indkapsling/kabinet, eller en hvilken som helst anden passende elektronik indkapslings kasse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok