Hop til indhold
  • 0

GU10 led pulser


ThomasJ
 Share

Spørgsmål

Hej folkens. Er forholdsvis ny her i forrummet og ny med ihc.

Jeg er selv elektriker og har bygget nyt hus sammen med min kæreste. Har lavet en fortrådet ihc installation og placeret 17 wireless dæmpere i en 70x170 kanal ved siden af min tavle. De sidder i 1,5m dåser og så er de placeret 2 og 2. De fleste af dem er forsynet gennem en 5g1,5 som går i tavlen og der fra ud i mine lampesteder i huset. Lampestederne sidder alene i de fleste rum, for at have et samlingspunkt til spots og stikkontakter. Alle spots er med gu10 ALED sharp 5,5w, jeg har forsøgt med osram, philips og sunflux, som alle havde et eller andet problem, med LK's dæmpere. Så ALED er den jeg har bedst erfaring med. Jeg har ligeledes forsøgt mig med dimbob, fibaro bypass2, støjkondensator og effektmodstande, 

Desværre så står lyset og pulser, nogle steder er det lidt kraftigere end andre og lyset skal være dæmpet lidt, for at se det bedst. Jeg kan også trigge lyset til at blinke, ved at trykke på et tilfældigt tryk et sted i huset, f.eks sluk over spisebordet, det vil få lyset i stue, alrum, soveværelse osv. til at pulse. Også selv om lyset over spisebordet i forvejen er slukket og jeg bliver ved med at trykke på sluk-knappen, så bliver der sendt et signal hvergang jeg trykker. Det gælder også hvis jeg bruger et tryk i app'en på telefonen.

Det virker som om, at controlleren sender et signal til alle dæmpere, eller at jeg har en form for støj et sted.

Nogen der har oplevet noget lignende, selv om det virker utroligt mystisk?

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
22 minutter siden, ThomasJ skrev:

Hej folkens. Er forholdsvis ny her i forrummet og ny med ihc.

Jeg er selv elektriker og har bygget nyt hus sammen med min kæreste. Har lavet en fortrådet ihc installation og placeret 17 wireless dæmpere i en 70x170 kanal ved siden af min tavle. De sidder i 1,5m dåser og så er de placeret 2 og 2. De fleste af dem er forsynet gennem en 5g1,5 som går i tavlen og der fra ud i mine lampesteder i huset. Lampestederne sidder alene i de fleste rum, for at have et samlingspunkt til spots og stikkontakter. Alle spots er med gu10 ALED sharp 5,5w, jeg har forsøgt med osram, philips og sunflux, som alle havde et eller andet problem, med LK's dæmpere. Så ALED er den jeg har bedst erfaring med. Jeg har ligeledes forsøgt mig med dimbob, fibaro bypass2, støjkondensator og effektmodstande, 

Desværre så står lyset og pulser, nogle steder er det lidt kraftigere end andre og lyset skal være dæmpet lidt, for at se det bedst. Jeg kan også trigge lyset til at blinke, ved at trykke på et tilfældigt tryk et sted i huset, f.eks sluk over spisebordet, det vil få lyset i stue, alrum, soveværelse osv. til at pulse. Også selv om lyset over spisebordet i forvejen er slukket og jeg bliver ved med at trykke på sluk-knappen, så bliver der sendt et signal hvergang jeg trykker. Det gælder også hvis jeg bruger et tryk i app'en på telefonen.

Det virker som om, at controlleren sender et signal til alle dæmpere, eller at jeg har en form for støj et sted.

Nogen der har oplevet noget lignende, selv om det virker utroligt mystisk?

Hej Thomas.

Velkommen til IHC-user.

Det er desværre ret komplekst at dæmpe LED-lyskilder via IHC-wireless. Problemet med de universal dimmere du anvender er bla. at det er den første udgave fra LK. Jeg har selv 10 stk af dem, og har også bøvlet noget med dem. Og har også eksperimenteret lidt med DimBob.

Men de er kommet med en version 2 i Ø80mm og den er med nul, så den er ikke så krakilsk med hensyn til bla. minimumsbelastning. Jeg har selv 4 stk af dem, og er ret godt tilfreds med dem.

Der er ikke andet for end at prøve sig frem med forskellige løsninger. Men ingen tvivl om at det bedste er at anvende den nye version 2.

Har du kigget lidt i LK'dimmerguide? Der har de testet specifikke lyskilder med deres dimmere.

Det kan måske også være en ide at tale med ALED nu du har købt så mange lyskilder ved dem.

Det med blink i dimmere i andre rum du oplever er pga LED-belastningen. Prøv at montere en eller flere halogenpærer i et af de berørte rum, så går det væk, bare for at udelukke støj og andet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, ThomasJ skrev:

Hej folkens. Er forholdsvis ny her i forrummet og ny med ihc.

Jeg er selv elektriker og har bygget nyt hus sammen med min kæreste. Har lavet en fortrådet ihc installation og placeret 17 wireless dæmpere i en 70x170 kanal ved siden af min tavle. De sidder i 1,5m dåser og så er de placeret 2 og 2.

LK fortalte mig på et tidspunkt at grunden til at de ikke har lavet wireless tavle dimmer, er at hvis man placer dem for tæt sammen, forstyre de hinanden. Om det passer ved jeg ikke, men hvis du har 17 wireless dimmer siddende klods op af hinanden, kan det ikke udelukkes at de påvirker hinanden. Jeg har 4 dimmer sidden i 2 dobblet 1M underlag. Umiddelbart har jeg ikke nogen problemer med dem, men de styre udendørs lyset, så det kan bare være fordi jeg ikke opdager det. Men jeg bruger heller ikke LED eller spare pære i lamperne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Wireless enheder hvad enten de er fra LK eller andre producenter operer i samme frekvens område, som mange andre forbrugs goder, så forstyrelserne kan kommer mange steder fra.

Tak for svarene. Kunne forstå det, hvis lyset bare stod og pulsede ind imellem. Det kan jo skyldes spændingsdyk, eller andet udefra kommende støj.

Men når jeg trykker på et tilfældigt fortrådet tryk, så pulser det lys, som er sidder på 5-7 andre dæmpere, end det som jeg egentligt betjener, det er hverken på samme fase eller samme gruppe for den sags skyld. Altid de samme dæmpere, men tilfældige blandt de 17, dog synes jeg også, at der er nogle få stykker, som ikke pulser. F.eks i stuen, hvor jeg har 2x4 spots fordelt på 2 dæmpere, der er det kun den ene som pulser, selv om de sidder på samme selvstændige gruppe. Men det kan måske også være meget vilkårligt, hvor følsomme de forskellige pærer og dæmpere er. 

Jeg har et nyt ø80 lampeudtag, som jeg skal forsøge at flytte lidt rundt og se om det er bedre. Det er en hw ver 2.01

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok