Hop til indhold
  • 0

Nybegynder hjælp til Visual og FB


hdvp
 Share

Spørgsmål

Hej

Dette drejer sig kun om IHC Wireless da det er det eneste jeg har :-)
Jeg har nu fået købt en Visual 2 med viewer for at kunne programmere mine IHC Wireless enheder.

Har læst manualen flere gange samt en masse indlæg her på forum.
Jeg har vedhæftet billede af mit ønske til hvordan jeg ønsker lyset styret i vores stue og køkken/alrum.
Har forsøgt at lave et program, og det ser umiddelbart ud til at virke.
Men jeg har læst at ved korrekt programmering bør man kun have en FB til at styre en enhed, så nu kunne jeg godt tænke mig om en af jer eksperter kan se mit program igennem.

Synes nemlig allerede det er blevet noget kompliceret for en amatør som mig.

Jeg kunne godt ønske mig at der kunne komme noget natsænkning på, men jeg kan ikke lige finde ud af hvordan det skal gøres.
Har godt læst at FB 4.2.06 skal benyttes, men kan ikke lige finde logikken med input/output.

En ting der også undrer mig er at man på uni dimmer mangler mulighed for at programmere lokale tryk. Jeg benytter tryk på dimmeren, men synes ikke der
er en mulighed i Visual for at indstille om trykket skal tænde på sidste niveau eller på programmeret % styrke.

Nogen indspark?

 

sneppevej_v.1.0.vis

 

IHC.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej hdvp

Tillykke med indkøbet af en Visual 2 kontroller og en helt ny verden af muligheder.

Uden at have nærstuderet dit program har jeg 5 kommentarer til dig.

  1. Man kan godt se at du er vant til at arbejde med wireless kombitryk, idet du konsekvent bruger to tryks styring, et til tænd/op og et til sluk/ned. Da du nu har fået en kontroller – og dermed sandsynligvis får resten af huset over på IHC sådan lidt efter lidt. Vil jeg anbefale dig at ændre til ét tryks styring. Med ét tryks styring får du ”foræret” to nye muligheder på hver kombi. Med ét tryks styring skal du bruge indgangen ”Touch” på funktionsblokken.
     
  2. Fra kombien i køkkenet styrer du med ét tryk lyset i to rum, køkken og stue, det har jeg ikke positive erfaringer med. Eks. I sider i stuen og hygger, du går i køkkenet for at lave noget lækkert og trykker på madlavning – ups, der blev det mørkt i stuen. Generelt anbefaler jeg ikke at man blander styringen af lyset i områder med forskellige funktioner, højst fældes sluk af rum eller områder f.eks. hele 1. salen.
     
  3. Hvis du gerne vil anvende ”Nat” så prøv med funktionsblok 1.2.04.
     
  4. Dimmeren har kun modtager, derfor er der ingen programmeringsmuligheder i Visual. OBS, hvis du følger mit første råd, så bør du udskifte til kombi som indeholder både sender og modtager – deraf navnet – kombi. Dimmeren kan ikke indstilles til ét tryks betjening.
     
  5. Muligheden for at vælge ”Programmeret” eller ”Sidste niveau” findes ikke i disse funktionsblokke – det skal laves specielt.

God fornøjelse :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Tak for dit svar. Ja det er meningen det meste af huset skal mere eller mindre over på IHC Wireless.
Du har sikkert ret i det ikke er en optimal løsning med styring fra et tryk til 2 rum. Det er godt nok et stort åbent køkken/alrum og stue, men jeg eksperimenterer også lidt med det.

Må se om 1 tryk styring er vejen frem. Det er måske det mest "normale"?      UNI dimmerne var fejlkøb.......

Jeg har svært ved at finde ud af kun at have en FB til f.eks "Spot Køkken".
Denne FB skal kunne køre dag/nat styring, tænd/op, sluk/ned og have 6 forskellige scenarier på udgangen der aktiveres fra 4 forskellige sendere via 8-10 forskellige tryk/input.

Det bøvler jeg godt nok noget med....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej hdvp..

Et hurtigt blik på dit diagram, uden heller at have nærstuderet det i detaljer.. så ser dine ønsker egentligt ret simple ud.

Du skal bruge funktionsblokken :1.2.04.a Til alle dine wireless dimmer. "trådløs dimmer med nat" her forbinder du nat til udgang for ur ,til udgangen i FB: 2.1.01.a "ur med et tidspunkt"

Så den fikset. :-)

 

Du vil muligvis opdage at FB:1.2.04.a ikke virker særligt stabil i tænding.. især ikke hvis du benytter dæmpbare LED-pære.

Men så kig lige i downloadsektionen og se den modificeret FB jeg har lagt op i forleden. og brug den i stedet."1.2.04.a.cs" Det er for øvrigt også mugligt at køre scenarie i denne FB.

Når du forbinder scenarie imellem "lampeudtag dimmer" og fB "trådløsdimmer med nat" så bliver du for øvrigt også spurgt om lysstyrkeniveau ,som du så selv vælger.

Så den fikset :-)

 

FB:4,2.0.06 dag/nat skal du ikke bruge,når du i stedet bruger ur,med et tidspunkt "2.1.01.a" så styrer du nemlig selv tidspunkt for dag/nat.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har kigget lidt på dit vedhæftet program. Hva bruger du lysindikering til og hvorfor?

Desuden har jeg sat et ur"2.1.01.a" ind i dit køkken og forbundet det til FB:1.2.04.a "og for øvrigt ændret på funktionsblokken så den virker."

 

Se lidt på det ,så du får en ide om hvordan det virker.. God fornøjelse :-)

 

Mvh Carsten

 

 

 

 

 

hdvp.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Tak for det. En ulempe jeg kan se med fb 1.2.04.a er at den i modsætning til 1.2.03.d kun kan tænde på sidste niveau.
Det er i hvert fald det jeg oplever nu.

Synes jeg læste at "lys indikering" altid skulle bruges, men jeg har helt sikkert misforstået noget.

Synes det er bøvlet, men skal nok bare øve noget mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved ikke om ét tryks styring er det ”normale” men det giver generelt en langt bedre oplevelse af huset, idet det for de fleste giver rigtig god mening at man tænder, slukker og dæmper på samme tryk.

Dit problem med køkkenspotsne skyldes bl.a. at du binder dem sammen med lyset over spisebordet - og dermed blander 2 forskellige funktionsrum sammen i én styring.

Årsagen til at du oplever at den tænder på det gamle niveau skyldes sandsynligvis at du tænder igen inden blokken når at få tilbagemeldinger fra dæmperen. Prøv at give den 10 sek inden du tænder ingen.

Vedr. "Lys indikering" så har du IKKE misforstået noget - den SKAL føres fra lampen og over på funktionsblokken.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, cs skrev:

Men så kig lige i downloadsektionen og se den modificeret FB jeg har lagt op i forleden. og brug den i stedet."1.2.04.a.cs" Det er for øvrigt også mugligt at køre scenarie i denne FB.

Når du forbinder scenarie imellem "lampeudtag dimmer" og fB "trådløsdimmer med nat" så bliver du for øvrigt også spurgt om lysstyrkeniveau ,som du så selv vælger.

Så den fikset :-)

 

Er det muligt du kan forklare det bedre? Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal gøre.....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Se vedhæftet program."hdvp1"

Der har jeg lavet en dag/natregulering over spisebord. Bemærk at udgang for ur i "FB:2.1.01.a " er trukket til nat i dimmer "1.2.04.a"

tændes lys efter kl 23.59 vil der være natbelysning "20%" til kl.07.00 ,hvorefter lysnivauet er 100%

 

Yderligere har jeg vedhæftet en "FB:1.2.04.a.cs" som er mere stabil i tænding end "FB:1.2.04.a"

1.2.04.a.cs Trådløs dimmer med nat.ifb

hdvp1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, cs skrev:

Se vedhæftet program."hdvp1"

Der har jeg lavet en dag/natregulering over spisebord. Bemærk at udgang for ur i "FB:2.1.01.a " er trukket til nat i dimmer "1.2.04.a"

tændes lys efter kl 23.59 vil der være natbelysning "20%" til kl.07.00 ,hvorefter lysnivauet er 100%

 

Yderligere har jeg vedhæftet en "FB:1.2.04.a.cs" som er mere stabil i tænding end "FB:1.2.04.a"

1.2.04.a.cs Trådløs dimmer med nat.ifb

hdvp1.vis

Hvis du højreklikker på de elementer,som du har trukket fra indgange til udgange,eller omvendt , Så får du mulighed for at hoppe til modsatte link, for bedre at kunne overskue hvordan jeg har forbundet dimmeren til de 2 funktionsblokke

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men er reglen altid at kun en enkelt FB må styre udgangen på en enhed?

Altså f.eks må en Wireless Kombi dimmer kun have en FB der styrer dens udgang. Eller gælder det udelukkende ved "Sluk alt"?

Hvis det er tilfældet, er det da helt håbløst for en amatør at programmere - synes jeg :-)

Hvis jeg nu ville have en FB 1.2.04.a til at stå for "Touch" med dag/nat på ØV, Sluk alt på ØH men samtidig også have en FB 1.1.03.f til at styre 2 scenarier på NV og NH.

Hver FB har jo sine egne "Output".....

Men jeg har nok bare misforstået noget...

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et tryk kan sagtens tilsluttes flere FB indgange og dermed styre flere funktioner på een gang.

Men et lampe eller andet hardware bør kun være styret af een FB udgang. Ellers kan programmet blive forvirret såfremt den ene FB siger udgangen skal være ON og en anden FB sige den skal være OFF.

Derfor kan man lade en FB styre en anden såfremt der er noget som skal "følges ad", ligesom med tyk på input.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Et tryk kan sagtens tilsluttes flere FB indgange og dermed styre flere funktioner på een gang.

Men et lampe eller andet hardware bør kun være styret af een FB udgang. Ellers kan programmet blive forvirret såfremt den ene FB siger udgangen skal være ON og en anden FB sige den skal være OFF.

Derfor kan man lade en FB styre en anden såfremt der er noget som skal "følges ad", ligesom med tyk på input.

Så hvis jeg har en kombidimmer hvor ØV skal tænde/slukke/dimme en tilsluttet lampe med  FB 1.2.04.a  og samtidig også have FB 1.1.03.f til at styre 2 scenarier på NV og NH, hvordan gør man det?

Det er jo super nemt som stand alone, hvor ØV+ØH godt nok bliver "Control Link" og derfor 2 tryk

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, cs skrev:

Se vedhæftet program."hdvp1"

Der har jeg lavet en dag/natregulering over spisebord. Bemærk at udgang for ur i "FB:2.1.01.a " er trukket til nat i dimmer "1.2.04.a"

tændes lys efter kl 23.59 vil der være natbelysning "20%" til kl.07.00 ,hvorefter lysnivauet er 100%

 

Yderligere har jeg vedhæftet en "FB:1.2.04.a.cs" som er mere stabil i tænding end "FB:1.2.04.a"

1.2.04.a.cs Trådløs dimmer med nat.ifb

hdvp1.vis

Hej

Med dit program så skal man i nogen tilfælde trykke 2 gange for at en af udgange tænder. Kan ikke lige finde mønsteret i det, men det sker flere gange, selv hvis jeg venter 10 sek mellem trykkene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, hdvp skrev:

Så hvis jeg har en kombidimmer hvor ØV skal tænde/slukke/dimme en tilsluttet lampe med  FB 1.2.04.a  og samtidig også have FB 1.1.03.f til at styre 2 scenarier på NV og NH, hvordan gør man det?

Det er jo super nemt som stand alone, hvor ØV+ØH godt nok bliver "Control Link" og derfor 2 tryk

Det skulle den også gøre i controller setup, altså trykkene kan benyttes helt individuelt til alt muligt andet så de faktisk slet ikke har noget med kombidimmeren at gøre. Den kan så styres af helt andre tryk.

Så når den er oprettet skulle du få 4 tryk som du kan benytte til styring af hvilken som helst FB. Så ØV til indgang på 1.2.04 og NV/NH til 1.1.03 eller hvad du nu vælger.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Det skulle den også gøre i controller setup, altså trykkene kan benyttes helt individuelt til alt muligt andet så de faktisk slet ikke har noget med kombidimmeren at gøre. Den kan så styres af helt andre tryk.

Så når den er oprettet skulle du få 4 tryk som du kan benytte til styring af hvilken som helst FB. Så ØV til indgang på 1.2.04 og NV/NH til 1.1.03 eller hvad du nu vælger.

 

Føler mig noget tumpet, når jeg ikke helt forstår det. Kan godt følge dig med at bruge kombidimmerens 4 tryk til 2 forskellige FB (1.2.04 + 1.1.03). Men de 2 FB har jo hver deres egne udgange og de må vel så ikke gå tilbage til "Scenarie/regulering" på kombidimmeren. Så er der jo 2 FB der styrer udgangen - og er det ikke det man ikke bør gøre?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok