Hop til indhold
  • 0

Ændre Tryk funktion efter tidpunkt


Szafranski
 Share

Spørgsmål

Jeg har lige sat et 6sl tryk op midlertidigt på en hems, hvor min 4årige søn skal sove.

Tænker at et tryk med så mange knapper kan forvirre min søn, især om natten.

Ville derfor lave at de fire øverste tændte lys, nv sluk og nh stik v. gulv.

I dagstimerne ville jeg gerne ha at alle 4 bare blev brugt som alm. touch til wireless, men om natten efter 19.30 skulle de 4 tryk tænde rute lys.

Hvordan og hvilke fb´er skal jeg bruge for at stikke dette sammen. Altså et ur der bestemmer hvornår og hvad trykket skal bruges til?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

umiddelbart kan jeg ikke lige komme i tanke om at der skulle ligge en færdig blok der kan hvad du søger... jeg ville nok vælge at lave en simpel funktionsblok selv med 6 indgange og 12 udgange, med et tidspunkt indover, som angiver, om input skal følge på den ene eller anden udgang, jeg tror, hvis du vælger færdige blokke, at det vil blive for indviklet eller rodet..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har lige flækket en hurtigt sammen.. den burde virke.. der er lavet en powerup som sætter flag hvis tiden er mellem 19:00 og 07:00 (kan ændres) flaget fjerens igen når tiden passerer 07:00 den fjernes ikke hvis du manuelt skifter tiden til efter 7:00

Der er lavet 6 inputs og 12 outputs, alle output følger inputs, afhening af tidspunkt, er det udgang gruppe 1 eller gruppe 2 der følger input

Tidsbetinget tryk.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Har lige flækket en hurtigt sammen.. den burde virke.. der er lavet en powerup som sætter flag hvis tiden er mellem 19:00 og 07:00 (kan ændres) flaget fjerens igen når tiden passerer 07:00 den fjernes ikke hvis du manuelt skifter tiden til efter 7:00

Der er lavet 6 inputs og 12 outputs, alle output følger inputs, afhening af tidspunkt, er det udgang gruppe 1 eller gruppe 2 der følger input

Tidsbetinget tryk.vis

Takker, jeg afprøver den engang. 

En anden ting, jeg har selv rodet lidt med fb´er, men har ikke rigtig kunne kloges af hvad flaget gør, har også læst i manualen. Kan du forklare mig det?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et flag er en hjælpe funktion, "hjælpe relæ" som en give funktion kan aktivere / deaktivere og derefter kan du udlæse fra flaget...

I denne blok, er det første vi kikker på tidspunktet, og hvis tidspunktet er indefor en give ramme, så sætter vi flaget.. derefter kan vi i alle andre funktioner kikke på om flag er on eller off og handle ud fra det, det vil sige at vi i hver eneste programlinie ikke skal ind og lave hele programmet for om tiden er ok eller ej..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Brian (Badazz) skrev:

Et flag er en hjælpe funktion, "hjælpe relæ" som en give funktion kan aktivere / deaktivere og derefter kan du udlæse fra flaget...

I denne blok, er det første vi kikker på tidspunktet, og hvis tidspunktet er indefor en give ramme, så sætter vi flaget.. derefter kan vi i alle andre funktioner kikke på om flag er on eller off og handle ud fra det, det vil sige at vi i hver eneste programlinie ikke skal ind og lave hele programmet for om tiden er ok eller ej..

Det gjorde mig en del klogere, så lærte jeg også lidt i dag. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fik afprøvet den og den virker som den skal. Men kunne den ikke laves lidt mere simpel med 1 indgang og 2 udgange. Så kan jeg jo bare føre flere tryk til samme indgang? 

Kunne faktrik også godt tænke mig at jeg havde både ur og så godnat via tryk som jeg kunne vælge i mellem, alt efter hvad jeg ønsker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Szafranski skrev:

Jeg fik afprøvet den og den virker som den skal. Men kunne den ikke laves lidt mere simpel med 1 indgang og 2 udgange. Så kan jeg jo bare føre flere tryk til samme indgang? 

Kunne faktrik også godt tænke mig at jeg havde både ur og så godnat via tryk som jeg kunne vælge i mellem, alt efter hvad jeg ønsker.

Det er ingen problem at lave den om til en indgang og to udgange, men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du gerne vil med "ur og godnat", kan ud uddybe det lidt ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Blot til orientering kunne det godt være løst med nogle af de alm. LK standard FB. 

Der findes nemlig en betinget FB og vælg FB som du kan styres vha af f.eks. Ur. Så ryger indgangen direkte igennem til udgangen eller til en alternativ udgang. På den måde kan du styre funktionen efter tid. Men det kræver lidt flere FB end een programmeret til formålet, som Brian er igang med. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Blot til orientering kunne det godt være løst med nogle af de alm. LK standard FB. 

Der findes nemlig en betinget FB og vælg FB som du kan styres vha af f.eks. Ur. Så ryger indgangen direkte igennem til udgangen eller til en alternativ udgang. På den måde kan du styre funktionen efter tid. Men det kræver lidt flere FB end een programmeret til formålet, som Brian er igang med. 

Lige præcis Lars, sommetider kan det være nemmere at lave en blok selv til formålet, jeg syntes tit at hvis man har rodet formange blokke sammen til at styre en ting, så kan det være svært at overskue når man skal rode med det igen på et senere tidspunkt..

Szafransiski. jeg kan sagtens lave en færdig blok hvor du via tryk kan bestemme om det skal være nat styring eller dag styring, men hvordan vil du have indikering af nat aktivering er aktiv eller ej? en udgang til en diode? eller skal det styres af en master blok´s godnat funktion?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Brian (Badazz) skrev:

Lige præcis Lars, sommetider kan det være nemmere at lave en blok selv til formålet, jeg syntes tit at hvis man har rodet formange blokke sammen til at styre en ting, så kan det være svært at overskue når man skal rode med det igen på et senere tidspunkt..

Szafransiski. jeg kan sagtens lave en færdig blok hvor du via tryk kan bestemme om det skal være nat styring eller dag styring, men hvordan vil du have indikering af nat aktivering er aktiv eller ej? en udgang til en diode? eller skal det styres af en master blok´s godnat funktion?

Helt enig i at programmet hurtigt bliver stor/forvirrende. Jeg har allerede mange blokke og bruger også betinget fb til nogle ting.

En diode er fint.

Sidder faktisk over leger lidt med at lave dag/aften/nat på nogle af mine fb'er. Sådan at master blok sætter aften niveau og tryk sætter nat. Fx lys på 100% dag, 40% aften og 20% nat. Dette er blevet en mulighed, løbende som jeg får skiftet alt til wireless. Det hele havde nu været nemmere hvis ihc'en gjorde hvad mit hoved tænkte :-D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Szafranski skrev:

Helt enig i at programmet hurtigt bliver stor/forvirrende. Jeg har allerede mange blokke og bruger også betinget fb til nogle ting.

En diode er fint.

Sidder faktisk over leger lidt med at lave dag/aften/nat på nogle af mine fb'er. Sådan at master blok sætter aften niveau og tryk sætter nat. Fx lys på 100% dag, 40% aften og 20% nat. Dette er blevet en mulighed, løbende som jeg får skiftet alt til wireless. Det hele havde nu været nemmere hvis ihc'en gjorde hvad mit hoved tænkte :-D

Ja, det ville være smart hvis man bare kunne tænke sig til det man ville have, og så var det der..

Har tilføjet en ny blok, med en simpel indgang for natfunktion, når du aktiverer tryk for natfunktion, så lyser dioden og natudgangen aktiveres istedet for dags funktionen, så må du selv bestemme om du vil bruge den..

Tidsbetinget tryk v2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok