Hop til indhold
  • 0

Bedste varmestyring til gulvvarme (varmekilde: Pillefyr på støbejernskedel)


PellX21
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har gulvvarme og klinker i hele stueplan og badeværelse på 1ste sal, hvor der også er to radiatorer. Huset varmes op med en svensk on/off pillebrænder, som kører over termostatstyring, termostaten sidder pt. på en gammel Salamanderkedel. Mit forbrug er ikke vildt højt (en sjat over 5 ton), men i forbindelse med at ungerne er flyttet hjemmefra, den gamle varmtvandsbeholder er træt og jeg har solceller, som nu laver en mængde overskudsstrøm - så er jeg begyndt at tænke lidt (hvilket som bekendt er farligt :blink:)

Min plan er at anskaffe mig en 500l buffertank, have en elpatron øverst (men dog placeret således, at den vil kunne give til rumvarmen i de 5-6 varmeste måneder). Varmen til brugsvandet vil jeg trække igennem en ekstern pladevarmeveklser.

Huset er totalt energirenoveret i 2009, og kedlen (som mange hader :)), kaster så meget varme af sig, at den holder mit 40m2 værksted tilpas varmt om vinteren - kedlen står i et fyrrum lige ved siden af værksted og værkstedet er godt isoleret.

Først havde jeg tænkt mig at køre simpel timerstyring/startforsinkelse på fyret - da det nu engang er det som pillebrænderens egen styring kan via en føler i buffer. Men jeg vil gerne have en mærkbar reduktion i forbrug - det ville også reducere arbejdsmængden lidt (et pillefyr som mit passer ikke sig selv henover vinteren).

Kunne Living connect f.eks være en idé?

mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Lige en tilføjelse. Alternativt er jeg blevet foreslået at købe en 110l vvb med elvarmelegeme og en buffertank, begge med følere  - en alm tovejsventil ville så styre hvor pillefyret sendte varmen hen når der blev kaldt på varme. I det scenarie ville jeg nok køre på ren strøm på brugsvandet året rundt, og lade fyret tage sig af rumvarmen.

Fordelen ved den gamle støbejernskedel og buffertanken er jo at den sagtens kan holde til meget lavet returtemp. - og jeg ved af erfaring at huset godt kan holde sig varmt med fremløbstemp under 40 grader i timevis, bare sålænge den kommer et skud varme 1-5 gange i døgnet alt efter vejret udenfor. 

Ulempen her er at jeg ikke får brugt al solcelle-strømmen - gætter på der stadig vil være 1500-2000kwh i overskud (hvilket jeg ikke får meet for + det udløser sandsynligvis en større strafafgift). Og fyret vil kun kunne holde fri i 3-4 måneder om året.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Living Connect er Danfoss termostatstyringer (nå ja så er det udvidet til også at kunne klare gulvarme og en ON/off kontakt).

Det har ikke meget med IHC at gøre :huh: men bortset fra det har jeg da lavet en pillefyrstyrings FB til IHC.

Tror dog du skal have regnet dit energi behov igennem og så få lavet en økonomisk beregning på de mulige scenarier, om du skal inverstere i VV beholder, varmepumpe, eller .... .

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville nok kigge i retning af en varmepumpe, så får du brugt al din overskudsstrøm og lidt til.

Eller også købe et nyt moderne pillefyr som er modulerende og hvor du nok kan spare 30-50% på pilleforbruget.

Du kunne også istedet for noget af overstående, måske sætte en endnu større buffertank op og have et par store elpatroner, 6kw eller noget. Så have en i top og bund, og så fyre alt dit overskuds-el af der.

Så bruger du af tanken og lader være med at kalde på varme fra det uøkonomiske fyr når du har sol på solcellerne, og så længe tanken stadig har varme i sig. Næste dag varmer du vandet op i tanken og bruger først af det når det er varmt nok, ellers henter du bare varmen direkte fra kedlen.

Du kan med et par elmålere med pulsudgang på og over din IHC, holde øje med hvor meget strøm dit hus forbruger, hvor meget el dine solceller producerer og så smide resten i buffertanken via først det øverste varmelegne og så koble det nederste ind hvis max temparatur er opnået i toppen.

Du kan også smide en elmåler på de to varmelegmer og se hvor mange kwh du har brugt til opvarmning.

Men igen, det bliver dyrt at lave, og er svært på forhånd at sige hvor meget det vil give, da du allerede nu ved hvor mange kwh du overproducerer, hænger det nok ikke sammen at fyre dem af i så stor en tank?

Så det jeg ville gøre var at købe et nyt fyr og så en kombi VVB og bruge el om sommeren, eller sætte en måler på og sørge for at slukke for varmelegmet og koble over VVB over på fyret når VVB har brugt dit "overskydende" strøm.

 

Jeg håber det giver mening, det blev lidt langt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok