Hop til indhold

Controller opfører sig underligt


BrianH
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har en Visual controller HW ver. 6.1 fra 27/1-2010 med firmware ver. 2.7.220 som er begyndt at opføre sig underligt. Fx opdagede jeg at nogle af mine stikkontakter tilsyneladende ikke var koblet på nogen FB'er, men det er de. Jeg loadede herefter programmet ind igen fra controlleren og nu stod de til at være koblet på. Derudover opdager jeg at efter i går at have oploadet nyt program, at mit TV ikke længere bliver slukket med Sluk-Alt. Jeg oploader så det samme program igen og konstaterer at nu virker det.

Programmet fylder p.t. lige knap 4MB. Kan det være størrelsen der giver problemer eller er det nogle FB'er jeg monstro har lavet uhensigtsmæssigt der driller?

Håber i kan hjælpe.

-Brian

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nogle gange kan lignende problemer afhjælpes ved at uploade et helt tomt program til controlleren, derefter genstarte den, og uploade det rigtige program igen.. nogle gange kan det virke som om, at der er nogle program stumper der hænger fast inde i controlleren, denne løsning har i hver fald hjulpet andre med mærkelige problemer med blokke osv, så jeg vil anbefale dig lige at prøve denne løsning

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, BrianH skrev:

Hej Brian,

Aha - jamen det vil jeg straks prøve når jeg kommer hjem i dag. Jeg melder retur om det har en effekt.

Jeg har nu uploadet et tomt program og herefter mit normale program igen. Nu må vi se hvordan det fungerer. Jeg vender tilbage.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen,

Så har jeg fået testet henover weekenden og desværre har det ikke hjulpet. Der er stadig genstarter når jeg forsøger at tilslutte til controlleren og den gør stadig mærkelige ting såsom at tænde lys i mit badeværelse i løbet af natten (der er ingen sensor tilknyttet), eller undlader at tænde mit WIFI når jeg kommer hjem og det burde blive aktiveret når jeg tænder lys.

Så jeg må nok i gang med at simplificere mit setup og slavisk gennemgå selvudviklede programmer for fejl og skifte færdige LK programmer med evt. nye udgaver.

Eller håbe på en ny FW, men det ser ud til at have lange udsigter efter hvad jeg kan læse herinde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Underligt, jeg har også i seneste fw fået den med at der tændes lys om natten i underlige rum fra IHC controlleren.

Det er altid de samme lamper, og det sker altid samtidgt med en genstart af controlleren. Selvom lysene i visual programmet ikke står til at skulle være on ved genstart.

Link til kommentar
Del på andre sites

Aha - Interessant. Jeg kan læse rundt omkring herinde at andre har diverse problemer med FW .220 og at det er blevet løst ved at gå tilbage til den der var før. Men samtidig mister man så understøttelse for den nye Java..... Så det er lidt pest eller kolera.

Måske det eneste vi kan gøre er at vente på at LK laver en ny FW.

Men positivt at jeg ikke er den eneste med dette problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Clemen skrev:

Underligt, jeg har også i seneste fw fået den med at der tændes lys om natten i underlige rum fra IHC controlleren.

Det er altid de samme lamper, og det sker altid samtidgt med en genstart af controlleren. Selvom lysene i visual programmet ikke står til at skulle være on ved genstart.

Fejlen kan ligge både i funktions blokken og i udgangen. Check også om der et af stedderne er sat at status på udgangen skal huskes i forbindelse med genstart. Hvis det er sat på funktions blokken, men ikke på selve udgangen, kan det give nogle sjove resultater sommetider. Jeg sætter det altid på selve udgange, fremfor på udgangen på funktionsblokken.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, BrianH skrev:

Aha - Interessant. Jeg kan læse rundt omkring herinde at andre har diverse problemer med FW .220 og at det er blevet løst ved at gå tilbage til den der var før. Men samtidig mister man så understøttelse for den nye Java..... Så det er lidt pest eller kolera.

Måske det eneste vi kan gøre er at vente på at LK laver en ny FW.

Men positivt at jeg ikke er den eneste med dette problem.

Du kan gøre meget for at stabiliser din controller selv med FW 2.20, men det kræver at du er meget omhyggelig med din programering.

  1. Undgå timer og tæller hvis muligt
  2. Sørg for at der et et 200% match mellem hvad der er monteret på dine ind og udgange, og hvilke produkter du har tilføjet i dit program. Check også at alle produkter konfigureret med de rigtige dataliner
  3. Lad være med at have flere produkter på samme datalinie.

Ved at følge ovenstående har jeg fået min controller til at gå fra genstart hver 3 dag til "kun" at genstarte hver 7 dag. Pt. tester jeg om udskiftning af zigza tempsensor med LK's temp. sensor vil have nogen positiv effekt. Desværre må vi nok vente til næste år før det er muligt at konkluder noget, da jeg først har skiftet sensorne idag.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 hours ago, Lars1 said:

Fejlen kan ligge både i funktions blokken og i udgangen. Check også om der et af stedderne er sat at status på udgangen skal huskes i forbindelse med genstart. Hvis det er sat på funktions blokken, men ikke på selve udgangen, kan det give nogle sjove resultater sommetider. Jeg sætter det altid på selve udgange, fremfor på udgangen på funktionsblokken.

Har ikke status sat, og genstarter jeg controlleren manuelt enten via administrator eller ved at tage strømmen så tænder de ikke. Men det sker at de tænder når controlleren booter af sig selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan konstatere at det IKKE har hjulpet at gå tilbage til FW ver .199, så jeg vil prøve nogle af Lars' råd for at se om det gør det mere tåleligt.

Lars når du skriver undgå timere og tællere - gælder det så også LK's egne FB'er eller kun mine egne?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 22/12/2015 at 06:45 , BrianH skrev:

Jeg kan konstatere at det IKKE har hjulpet at gå tilbage til FW ver .199, så jeg vil prøve nogle af Lars' råd for at se om det gør det mere tåleligt.

Lars når du skriver undgå timere og tællere - gælder det så også LK's egne FB'er eller kun mine egne?

 

Ja det gælder også LK's egne FB'er.

 

Min erfaring er dog at det største problem er uoverensstemmelse mellem det der fysisk er monteret, og de produkter man har valgt i sit program, samt hvis man har 2 produkter på den samme data line/udgang eller indgang. LK's IHC controller kan virkelig ikke lide andet end 1-1 relationships.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hej igen,

Jeg har nu fjernet alt i mit program der ikke benyttes, samt ændret alle status til at være på udgange og ikke på FB'er. Det har ikke hjulpet desværre.

Lars du skriver:

  1. Sørg for at der et 200% match mellem hvad der er monteret på dine ind og udgange, og hvilke produkter du har tilføjet i dit program. Check også at alle produkter konfigureret med de rigtige dataliner
  2. Lad være med at have flere produkter på samme datalinie.

Hvad mener du helt præcist med disse 2? Jeg har en idé om hvad du mener, men kan du komme med et par eksempler?

Link til kommentar
Del på andre sites

  1. Hvis du har f.eks. en temp. sensor i din stue, og den er monteret på indgang 1.01, så skal der også være et temp. sensor produkt i dit program, som er konfigureret til at sidde på indgang 1.01. Omvendt. Hvis du ikke har en temp. sensor fysisk monteret på indgang 1.01, så må der heller ikke være et temp. sensor produkt i dit program, som er konfigureret til at sidde på indgang 1.01.
  2. Du må ikke have f.eks. 2 temp. sensor som er i dit program er konfigureret til at bruge den samme fysiske indgang. Tryk, lampe stedder etc. er ikke så kritiske, men du bør heller ikke have flere tryk, lampestedder etc. som er konfigureret til at bruge de samme ind og udgange.
Link til kommentar
Del på andre sites

58 minutter siden, Lars1 skrev:
  1. Hvis du har f.eks. en temp. sensor i din stue, og den er monteret på indgang 1.01, så skal der også være et temp. sensor produkt i dit program, som er konfigureret til at sidde på indgang 1.01. Omvendt. Hvis du ikke har en temp. sensor fysisk monteret på indgang 1.01, så må der heller ikke være et temp. sensor produkt i dit program, som er konfigureret til at sidde på indgang 1.01.
  2. Du må ikke have f.eks. 2 temp. sensor som er i dit program er konfigureret til at bruge den samme fysiske indgang. Tryk, lampe stedder etc. er ikke så kritiske, men du bør heller ikke have flere tryk, lampestedder etc. som er konfigureret til at bruge de samme ind og udgange.

Mange tak for udførlig info.

  1. Så ubenyttede eller delvis ubenyttede programmer/FB'er er ikke godt. Ej heller fx skumringsrelæer i en PIR der er forbundet fysisk til en indgang men som så ikke benyttes?
  2. Dvs. at hvis jeg vil have en sensor til at tænde 3 udendørslamper så bør de 3 lamper monteres fysisk på samme udgang i stedet for at gøre det inde i FB'en? Jeg må heller ikke have fx 3 udendørssenssorer placeret på hver deres indgang fysisk, men i samme indgang i FB'en - de skal istedet også flyttes til samme indgang fysisk?

Hvis 2'eren er som beskrevet så skal man da godtnok lige have nogle ting lavet om i tavlen.....

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  1. Ikke helt. Der er ikke noget i vejen for at have produkter eller dele af et produkt, som ikke er forbundet til en FB, sålænge at produktet rent fysisk er tilsluttet IHC installationen på den port som er registreret i programmet. Men hvis man ikke bruger et produkt, og ikke forventer at komme til at bruge det, bør man fjerne det fra programmet og installationen.
  2. Om du monter de 3 udendørs lamper på samme udgang, eller 3 forskellige er ligegyldigt fra et stabilitets syspunkt. Hvis de alle 3 er monteret på den samme udgang, skal du bare kun have 1 lampe udtags produkt i dit program (reglen om aldrig at bruge samme udgang 2 gange i dit program), mens hvis de er monteret på hver sin udgang, skal du have 3 lampe udtags produkter som bruger hver deres udgang. Du må ikke have 3 lampeudtags produkter i dit program, som bruger samme udgang.
  3. Dine 3 udendørs sensor bør have hver sin indgang, men det skyldes at IHC er event styret, og ikke status styret som en PLC. Hvis de 3 udendørs sensor skal bruges på samme indgang i en FB, skal deres event sendes gennem en OR FB som f.eks. 4.1.02 først, ellers vil din indgang i FB'en går off, når en af sensorne går off, selvom de 2 andre fortsat er on. Afhængig af hvad det er for nogle udendørs sensor, kan de godt monteres på samme port, og så gælder samme regl som ved lampe udtagne. Kun et sensor produkt i dit program.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
På 2/2/2016 at 07:20 , BrianH skrev:

Hej igen,

Så har jeg fundet problemet. Jeg havde ved en fejl linket pulsudgangen fra mit sluk alt til en stikkontakt til at tænde/slukke mit WIFI. Se vedhæftede:

IHC.JPG.a22ad4acccf421858977c781457e7125

Mange tak for den hjælp i har givet for at jeg kunne finde fejlen - især dig Lars.

Glad for at jeg kunne hjælpe.

Der er somregl en logisk forklaring på selv de mærkeligste hændelser, men de kan sommetider være svære at finde, og vi har en tendens til at lede de komplexe stedder først. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok