Hop til indhold

Udskiftning Af Ihc - Sådan!


Clemen
 Share

Recommended Posts

Clemen hvis du gider at smide nogle screenshot eller lave nogle guides til de ting du har (tidligere) lavet med ihc captain ville jeg blive glad. Måske noget af det jeg kunne bruge til mine guides.

PS mit projekt med styring af ihc via responsive Web virker rigtig godt. Har fundet en meget stabil måde at få næsten realtime kommunikation op og køre med ihc

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Clemen

 

Fedt at læse om din udskiftning.

 

Jeg har også haft i tankerne at udskifte IHC med genbrug af IHC io moduler.
Samt måske genbruge dimmere og andre wireless enheder ved at beholde ihc controller, og kommunikere med den ved at emulere input/output. Dens https web interface er alt for langsomt og ustabilt, så derfor tænker jeg kommunikation via digital io.
 
Jeg har tænkt mig at anvende Arduino Mega til at kommunikere med eksisterende IHC io moduler i tavlen, samt dataudveksling med selve IHC controller ang de wireless signaler.
I den forbindelse har jeg også været forbi Tooms.dk
Aduinoen skal være dedikeret til KUN at servicere digital io moduler, og intet andet.
 
Som HomeAutomation software har jeg ikke besluttet mig til noget. 
Måske koder jeg mit eget - bare fordi jeg kan ;-)
 
Jeg vil så kommunikere med Aduino io controller via seriel.
 
Jeg har 2 udestående i mine tanker ang denne udskiftning.
1: 
Scope billede på tooms ser ud som om IHC kører 3.3V, og Aduino kører 5V.
Dette vil så vidt jeg kan læse mig til godt kunne trigge input på Aduino.
Men så er det til gengæld nok ikke nogen god idé at tilslutte IHC output modul direkte til Aduino. Kan man mon ikke bare sætte en formodstand på?
Hvad gør du?
 
2:
Jeg har temperatur følere til varmestyring, og disse kommer jo med mange hurtige pulser - hele tiden.
Er seriel kommunikation mon hurtig nok til at håndtere dette?
Link til kommentar
Del på andre sites

Har ikke glemt Jer, har dog lige haft et setback.

 

Den Raspberry Pi jeg kørte domoticz på valgte at smadre sd kortet, og backup var ikke lige det jeg tog mest af..

 

Nyt sdkort, og jeg har fået bygget det hele op igen.

 

Min installation er nu udvidet med en rfxcom 433mhz remote, der kan styre mine somfy produkter. Så nu kan markisen og gardinerne styres direkte fra domoticz.

 

Ligeledes har jeg fået domoticz koblet sammen med en nest røgalarm og en netatmo vejrstation.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa

 

I mit lille forsøg på at udfase en smule af IHC'en og få noget Z-Wave ind over faldt jeg over denne nyhed ... det lyder lidt spændende, har LK/Schneider set lyset og begynder at lave Z-wave produkter?

 

https://youcontrol.dk/moduler-til-z-wave/afbryder-fjernbetjening/zhc5010-w.html

 

Mvh

 

Michael

Næppe. Hvis du kigger under yderlig info, vil du se at producenten er NodOn.

Patentet på Fuga er udløbet, så alle kan nu bruge det design frit. Det samme er iøvrigt sket med en hel del andre af LK's produkter. Hvis du prøver at kigge på smartbuilding.dk, vil du se at de også har fuga produkter, selvom de på INGEN måde samarbejder med LK.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Uha Clemen vi må snart have en update på hvordan det går :)

Du har fået mig i total undersøgelses mode og er i gang med at opbløde konen til at lave et projekt som dit ;)

Håber du snart har tid/lyst til at lave en lille guide til at få IHC controller + IHC Cap. til at arbejde sammen med Domoticz ;)

Det må vist være first step på vejen ud af IHC grebet!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 5. november 2015 at 08:54 , Clemen skrev:

IHC i mit system:

IHC er et super godt system, og min installation idag indeholdte følgende komponenter:

IHC styret kontakter i alle rum, alle loft stik forbundet til ihc output, ihc alarm med enkelte pir og enkelte magnet sensorer, ihc styret varme, zigza temperatur sensor i alle rum, garage porte styret af ihc, ihc wireless dæmpere, ligeledes har vi brugt ihc wireless nøgleringe til åbning af garage, til/frakobling af alarm etc., IHC captain til push notifikation ved alarm og andre events, lærred og projektor ihc styret.

Vi har ipads hængene i opholdsrummene, til styring af lys og varme.

 

Familien består af 2 voksne og 3 børn, så det har været vigtigt at alle har kunne bruge systemet.

 

Jeg har igennem tiden ikke haft de store problemer med IHC, men har alligevel oplevet både, vinter/sommertids problemet, langsomme wireless dæmpere, wireless der ikke kunne slukkes, controller der genstarter et par gange om ugen, samt controller der genstarter når IHC appen åbnes på iphone.

 

Hvorfor udskifte:

Jeg følger at LK på det senste, har mistet fokus, eneste nyskabende på IHC de seneste år har været fejlrettelser. IHC debat mødet udskudte faktisk min beslutning om udskiftning, netop da LK fremlagde et roadmap, om at der inden få for måneder ville komme ny produkter, ny firmware etc. 

 

De fleste her' ved udemærket godt at det ikke holdt stik... øv

 

I de sidste par måneder af min installation, har jeg brugt IHC captain til ALT, sammenkobling med philips hue, sammen kobling med lyd, styring af receiver, styring af tv etc. og min ihc installation har fået mere værdi. Men når man når et niveau hvor ALT man ønsker IHC skal kunne, kræver "julenumrer" og underlige sammenkoblinger. Så gør det ikke systemet bedre eller mere stabilt.

 

Ligeledes mangler jeg udvikling på både iPad og iPhone appen.

 

 

Krav til nyt system:

For ikke at havne i samme situation som med IHC, med et system der kan en masse, men ikke nok, så opstilte jeg en række krav:

1. Skal virke med de eksisterende kontakter

2. Skal kunne styres via iPad og iPhone (også så 2 på 11 kan finde ud af det!!) 

3. Skal indeholde wireless komponenter

4. Skal være mere stabilt end IHC

5. Systemet må IKKE være bundet til en enkelte producent! (jeg vil ikke fanges igen, som ved LK)

6. Der skal være stor forum aktivitet, så det er let at finde hjælp eller inspiration.

7. Skal kunne gennemtestes inden brug, gerne med eksisterende IHC installation.

8. Varme styring

9. Skal som minimum kunne de samme funktioner som IHC gør idag.

 

Primært har jeg kigget på z-wave teknologien, da jeg så kan kombinere produkter fra forskellige producenter, ligeledes har jeg wireless enheder der virker i mesh netværk. Altså sender enhederne igennem hinanden, og løser derfor dækningsproblematikken i et større hus.

 

Hvad har jeg valgt:

Controller: Raspberry Pi med Domoticz http://www.domoticz.com/

z-wave antenne til pi: https://detintelligentehjem.dk/aeon-labs-usb-controller-z-wave-plus-z-stick-gen5.html

Wireless stik: https://detintelligentehjem.dk/z-wave-fibaro-wall-plug-schuko.html

(samt denne, men den kan ikke leveres endnu, men er på vej) https://detintelligentehjem.dk/z-wave-aeon-labs-smart-switch-6-gen5.html

PIR/Temp/Hum/LUX/UV https://detintelligentehjem.dk/aeon-labs-z-wave-multisensor-6-gen5.html

Dør magnet sæt https://detintelligentehjem.dk/z-wave-aeon-labs-dor-sensor-gen5.html

Wireless dæmpere https://detintelligentehjem.dk/fibaro-universal-dimmer-2-250w.html

 

Udskiftning af IHC controlleren til denne: (er ikke leveret endnu) http://gce-electronics.com/en/tcp-ip/994-web-relay-board-ipx800-v3.html

 

 

Overgang fra IHC til nyt system:

Jeg har via egen kode, og primært IHC captain koblet domaticz sammen med mine ihc ting, både wireless og ikke wireless.

Så jeg allerede nu fra dag 1, imens udskiftning foregår kan styre alle mine ihc lamper, varme, kontakter etc. via domaticz interfacet.

 

Hvad kan jeg idag:

Jeg kan nu bruge alle trådløse komponenter der bruger z-wave teknologien, og kan frit skifte imellem dem. Ligeledes er jeg ikke bundet op af en enkelt leverandør. Ud over dette har jeg nu direkte integration af Philips Hue, Sonos, vejrstation etc. i domatics.

Jeg har nu fået lux og fugtighedsmåler i de rum med en multisensor, og kan aktivt bruge det i min kodning.

 

Virker det:

Ja sgu, den største success faktor er at både ungerne og konen her hjemme også kan finde ud af det. Jeg har til ungerne lavet et specielt website hvor de kan styre deres egne ting. Og når konen skal tænde lys i køkkenet tager hun sit Apple ur og ber' Siri "Tænd lys i køkkenet" og så tænder det.. Det synes hun er smart og brugbart.

 

Mit interface på ipad ser sådanne ud:

post-4881-0-37165600-1446709835_thumb.pn

 

Jeg kan til hver en tid se forbrug, på mine kontakter over tid:

post-4881-0-47134700-1446709898_thumb.pn

 

Eller fx. lys nivau eller temperatur i stuen:

post-4881-0-66493500-1446709941_thumb.pn

post-4881-0-00108400-1446709968_thumb.pn

 

Ungernes og fruens mobil side ser sådanne ud: (er naturligvis responsive så det også spiller på en telefon)

post-4881-0-69306600-1446710024_thumb.pn

 

 

Og jeg er kun lige begyndt, skal nok lave en update når jeg modtager flere komponenter eller finder på andre sjove ting.

Hej Clemen

Det ser rigtig spændende ud og giver en hel del af de funktioner jeg savner i IHC. 

Er det til for alm. Mennesker at finde ud af :-) ??

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På ‎05‎-‎11‎-‎2015 at 12:38 , Clemen skrev:

Den måde min overgang fra IHC er foretaget er at jeg har lavet et simpelt program i ihcén der i de fleste rum kun indeholder enhederne men ikek nogle fbére

 

IHC captain sender besked til domoticz når en lampe ændrer status. og domoticz sender samtidigt besked til ihcén når domoticz ændrer status på lampen.

 

Tænder jeg lampen på en kontakt i rummet, tænder ihc lampen og sender nyt status til domoticz, så lampen også er tændt i det system.

 

Slukker jeg derefter lampen i domoticz slukker den derfor også i ihcén og omvendt slukker jeg den i ihc slukker den i domoticz.

 

Min responstid er helt nede på max 1sek, og er faktisk hurtigere via domoticz end ihc tablet var før jeg skriftede.

 

 

 

 

Alarm delen roder jeg med i Domoticz, den har indbygget security panel

post-4881-0-71661500-1446722861_thumb.pn

 

Men ja jeg bruger mine multisensor som alarm pir også.

 

 

Jeg har tilkøbt følgende til dimmeren for at være 100% sikker på at den spiller med LED

https://detintelligentehjem.dk/z-wave-fibaro-bypass-for-dimmer-2.html

 

Wireless stik bruger jeg primært til at tænde og slukke enheder der ikke var ihc styret, fx. tv og lign. der så slukker helt og undgår standby forbrug når der ikke er nogle hjemme.

 

Men eftersom der er forbrugsmåler indbygget i dem, så var tanken at jeg nu også ville bruge dem som alarm til fx. fryseren. 

1. er der forbrug = så ved jeg den virker

2. stiger forbruget ud over hvad det plejer, så må det være fordi den står åbent og ikke er lukket korrekt etc.

 

Ligeledes vil jeg bruge dem på vaskemaskinen så jeg får besked når den ikke bruger strøm mere = så må den være færdig med vasken.

 

 

 

Min gamle IHC installation indeholdte følgende (ud fra hukommelsen)

Controller

Alarm backup modul

IHC output 230v (4-6 moduler)

IHC input til kontakter, magnetkontakter og pir

ihc output 24 til telestater

zigza temperatur sensor

ihc wireless dæmpere i tavlen

ihc wireless fjernbetjening til alarm til/frakoble

ihc wireless stik til tv

ihc captain til notifikationer

 

Hej Clemen

 

Kører du både IHC-Captain og Domoticz på den samme Raspberry? og hvordan får du IHC-Captain og Domoticz til at tale sammen? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Clemen skrev:

Ja som det er lige nu, kører jeg 2 versioner af captain, hvor den ene ligger på samme pi som domoticz

Takker for svar - Får en Raspberry med posten en af dagene, så vil jeg prøve at rode med det. Hvordan får du Domoticz til at tale sammen med IHC-Captain?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På ‎05‎-‎11‎-‎2015 at 08:57 , Clemen skrev:

Lige et billede mere, hvordan jeg i mit mobil site fx. kan indstille farverne direkte på philips hue pærer:

post-4881-0-53342400-1446710171_thumb.pn

 

 

Ud over alle disse ekstra funktioner, så er min styring både af de nye komponenter og ihc komponenterne blevet væsentligt hurtigere fra tablet og mobil. 

 

Og efter at jeg har lagt et helt basic og simpelt program i ihc controlleren så alt intiligens styres af domoticz, så har jeg IKKE haft et eneste genstart af min ihc controller.

Hej Clemen

Er du nået at komme videre med en lille guide i hvordan IHC Captain taler sammen med Domoticz? :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 11/13/2015 at 23:31 , Mikkel Skovgaard skrev:

Clemen hvis du gider at smide nogle screenshot eller lave nogle guides til de ting du har (tidligere) lavet med ihc captain ville jeg blive glad. Måske noget af det jeg kunne bruge til mine guides.

PS mit projekt med styring af ihc via responsive Web virker rigtig godt. Har fundet en meget stabil måde at få næsten realtime kommunikation op og køre med ihc

@Clemen fik du tid til det her? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok