Hop til indhold
  • 0

Portstyring


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej derude :-)

 

Jeg har i nogen tid anvendt vedhæftede funktionsblok for min portstyring - en enkelt funktion giver mig dog et problem.

 

Der er ikke nogen mangnetkontakter monteret og ej heller en lyscensor. Jeg anvender autoluk funktionen. jeg har flere steder mulighed for at åbne/lukke porten via kip funktion samt på/via kodetastatur. Det fungerer fint.

 

Men: Hvis man eks. aktiverer kip (eller tastatur) når porten er ved at lukke så stopper porten. Ved igen at aktivere kip, så åbner porten op igen fra den stoppede position.

 

Portstatus funktionen går nu 180 grader forkert for når porten er åbnet op igen fra den stoppede position, ja så har portstatus sat sig til "lukket". Og det betyder så, at når porten lukkes så bliver status "åben" selvom porten er lukket. Autoluk begynder at tælles ned selvom porten er lukket og åbner så porten op, som forbliver åben. Jeg skal så have det hele vendt 180 grader manuelt eller ved at lave "stopfunktionen" en gang mere. Håber i kan følge min forklaring.

 

Hvad kan jeg gøre så portstatus ikke går galt i byen hvis man stopper porten mens den lukker? Det er jo et stort problem at porten er åben når der evt. ikke er nogen hjemme :-(

 

Hilsen Torben

Portstyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej Torben.

 

Hvis du ikke vil montere en eller to magnetkontaktorer kan du lave det så tryk er spærret for aktivering i den tid det tager porten at køre op/ned.

Angående magnetkontakter - de skal selvfølgelig monteres, men har desværre ikke fået det gjort endnu.

 

Men nu skal vi ud at rejse, så jeg skal lige have implementeret en midlertidig løsning, så de unge hjemmeblivende mennesker altid har porten lukket ;-)

 

Hvordan griber jeg det an med at indbygge spærring, som du nævner?

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville bruge en "OG" blok til tryk hvor den ene indgang inverteres og tilsluttes en timer som starter med at tælle ned når trykkes aktiveres, og trykket på den anden indgang. Så vil den ignorere at du trykker på trykket så længe timeren tæller ned. Timeren skal stå til den tid det tager porten at bevæge sig.

 

Alternativt er at lægge denne funktion ind i din funktionsblok til portstyringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville bruge en "OG" blok til tryk hvor den ene indgang inverteres og tilsluttes en timer som starter med at tælle ned når trykkes aktiveres, og trykket på den anden indgang. Så vil den ignorere at du trykker på trykket så længe timeren tæller ned. Timeren skal stå til den tid det tager porten at bevæge sig.

 

Alternativt er at lægge denne funktion ind i din funktionsblok til portstyringen.

Jeg har desværre ikke prøve at sætte blokke sammen på den måde - altså med timer, invertering m.v. Hvis jeg nu spørger pænt, kunne du hjælpe mig med at programmere den?  :rolleyes:

 

Men jeg tænker nu så på hvordan den kobles sammen med min portblok for kommer der ikke så en blokkering, når man vil åbne porten på normal vis? Alle mine tryk og kodetastaturet kører som kip-funktion - for mener du at disse tryk/kodetastatur skal ind over en indgang på "og"-blokken?

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skynd dig at monterer de magnetkontakter, det er den sikre vej. Alle former for programmeret overvågning vil på et eller andet tidspunkt fejle.

 

Uden nogen form for feed back er styringen blind, og gætter sig til hvor porten er.

Ja, det skal monteres hurtigst muligt - men søndag rejser vi på ferie og jeg er noget bekymret for at mine unge mennesker tager i skole og på arbejde mens porten kommer til at stå åben.

 

Jeg håber I har tid til lige at hjælpe mig softwaremæssigt her og nu  :rolleyes:  :)

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har desværre ikke prøve at sætte blokke sammen på den måde - altså med timer, invertering m.v. Hvis jeg nu spørger pænt, kunne du hjælpe mig med at programmere den?  :rolleyes:

 

Men jeg tænker nu så på hvordan den kobles sammen med min portblok for kommer der ikke så en blokkering, når man vil åbne porten på normal vis? Alle mine tryk og kodetastaturet kører som kip-funktion - for mener du at disse tryk/kodetastatur skal ind over en indgang på "og"-blokken?

 

Hilsen Torben

Det er jo rigtigt at det kun er næst bedste løsning ift at sætte magnetkontakterne på.

 

Man kunne bruge AND 4.1.01, og 4.1.03A. forsinket tiltræk/frakobling.1.1.04C følg/invertering. Eller måske 4.1.08A Betinget følg/kip.

 

Jeg har ikke sat dem sammen og kigget på det, men der kan være en anden venlig sjæl måske.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er jo rigtigt at det kun er næst bedste løsning ift at sætte magnetkontakterne på.

 

Man kunne bruge AND 4.1.01, og 4.1.03A. forsinket tiltræk/frakobling.1.1.04C følg/invertering. Eller måske 4.1.08A Betinget følg/kip.

 

Jeg har ikke sat dem sammen og kigget på det, men der kan være en anden venlig sjæl måske.

Kære venner derude :-)

Håber virkelig én af Jer vil sætte blokkene sammen for mig så jeg kan undgå, at porten utilsigtet bliver stoppet og kommer ud af sync f.s.a. portstatus sammen med autoluk. Jeg vil rigtig gerne have sat den nye blok i drift senest lørdag middag da vi skal rejse søndag morgen :rolleyes: Tak på forhånd :)

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til Henning Pedersen:

Nu har jeg haft min UAP1 til at ligge et stykke tid og skal have den installeret. Håber du har til at hjælpe mig på et par spørgsmål i relation til din funktionsblok:

1) Hvis jeg KIP og porten eksempelvis stoppes (forhindring) - hvad gør porten så ved aktivering af KIP igen?

2) Hvis porten er i drift og jeg stopper den via KIP - hvad gør porten så ved aktivering af KIP igen.

3) Er det muligt at lave en autoluk funktion i IHC blokken - jeg ved funktionen er i portsoftwaren, men der kan man vist nok max vælge 3 min - jeg vil gerne højere op.

Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Under forudsætning af at blokken får alle 3 tilbagemeldinger fra porten så sker følgende:

1: Ved første KIP efter stop ved forhindring ved jeg faktisk ikke hvad blokke gør da det ikke er afprøvet.

2: Kører modsat forrige retning.

3: Alt er jo i princippet muligt med IHC - du kan f.eks "bare" starte en timer når porten er helt oppe og lade timeren trigge indgang "Ned" efter udløb af indstillet tid.

Blokken er ikke gennemtestet og kan evt. være noget beta, jeg har bla. ikke haft adgang til den fysiske port, hvilket selvfølgelig giver nogle udfordringer. Jeg vil dog meget gerne høre om dine observationer.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎19‎-‎02‎-‎2016 at 15:08 , Henning Pedersen skrev:

Under forudsætning af at blokken får alle 3 tilbagemeldinger fra porten så sker følgende:

1: Ved første KIP efter stop ved forhindring ved jeg faktisk ikke hvad blokke gør da det ikke er afprøvet.

2: Kører modsat forrige retning.

3: Alt er jo i princippet muligt med IHC - du kan f.eks "bare" starte en timer når porten er helt oppe og lade timeren trigge indgang "Ned" efter udløb af indstillet tid.

Blokken er ikke gennemtestet og kan evt. være noget beta, jeg har bla. ikke haft adgang til den fysiske port, hvilket selvfølgelig giver nogle udfordringer. Jeg vil dog meget gerne høre om dine observationer.

 

Henning: jeg har endnu ikke fået gjort mit port projekt færdig - nu er jeg i gang igen :rolleyes:

Jeg er blevet lidt usikker på hvor mange ledere jeg skal have mellem min UAP1 og min IHC tavle......håber du vil hjælpe mig med "antal" :)

P.t. har jeg "kun" trukket en 4-ledfet hvor de bruges m.h.t. puls til portmotoren, men 4 i alt er vist ikke nok med en UAP1 vel?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

3 hver vej, plus 2 gange 0v, een til uap og een fra IHC men jeg må vel hellere sende dig en tegning.

 

Jo tak - jeg er dog en tegning til at ligge. Kan dog ikke huske hvor den stammer fra.

Input i IHC: oppe, nede , drift

Output fra IHC: op, stop, ned

0v til begge ovenstående

......men så skriver du: én til uap´en og én fra ihc´en - hvordan skal den forstås?

(har set på Hörmann port blokken, som du sendte i sin tid)

Hilsen Torben

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Jo tak - jeg er dog en tegning til at ligge. Kan dog ikke huske hvor den stammer fra.

Input i IHC: oppe, nede , drift

Output fra IHC: op, stop, ned

0v til begge ovenstående

......men så skriver du: én til uap´en og én fra ihc´en - hvordan skal den forstås?

(har set på Hörmann port blokken, som du sendte i sin tid)

Hilsen Torben

 

Hvis det er fuld fortrådning skal du bruge 7 ledere. Der er fælles 0V. 

Jeg ville nok nøjes med 5 ledere. Dvs: Op, Ned. Status for: oppe, nede. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎05‎-‎06‎-‎2016 at 08:13 , Henning Pedersen skrev:

Der fik jeg svaret lige hurtigt nok - der skal burges 7 leder idet der, som Bjarne også skriver, er fælles 0v. Du får lige tegningen igen - bare for en sikkerheds skyld.

Hørmann garageport El tegning.pdf

Mange tak Henning :) Har valgt at skifte mit 4 leder ud til 8 så jeg kan alt "korrekt" forbundet til blokken.

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎05‎-‎06‎-‎2016 at 08:13 , Henning Pedersen skrev:

Der fik jeg svaret lige hurtigt nok - der skal burges 7 leder idet der, som Bjarne også skriver, er fælles 0v. Du får lige tegningen igen - bare for en sikkerheds skyld.

Hørmann garageport El tegning.pdf

Langt om længe har vi fået monteret UAP´en men jeg har dog et problem: Portens staus får jeg fint ind i Hærmann blokken, men jeg får tilsyneladende ikke nogen sendt til UAP´en/portmotoren:

1) 0V i hvilken klemme monterer jeg den i UAP´en? - den må dog være monteret rigtig når jeg får korrekt status retur i blokken.

2) Fra mit outputmodul skal fremføres 3 forbindelser - er det til klemme 23, 15 og 17?

3) Så er der en klemme 5 (24V) men den bruges ikke?

4) Hvilket datalinieprodukt skal jeg bruge til mine output? - til mine indgange har jeg brugt ringetryk.

5) På diagrammet, du har sendt Henning, står at portens udgang 03 skal indstilles til kode 29 - det har jeg ikke gjort endnu, men hvorfor skal den det?

Håber I kan hjælpe mig videre :-)

Hilsen Torben

2016-06-27-21-21-56-01.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

Udgangene fra UAPén er relæudgange, 0V skal derfor monteres i alle 3 relæer. dvs.klemmerne 01.5, 02.5.& 03.5.

Indgangene til UAPén er IKKE beregnet til fremmed spænding - du skal derfor forbinde dine udgange til 3 overdragelses relæer. Kontaktsættet fra disse monteres til boxens S4/17, S3/23 og S2/15, 0V til kontaktsættene monteres på klemme 12/13

Jeg plejer at bruge brugerdefinerede ind/udgangspunkter, med alt kan bruges.

Udgang 03 kan give forskellige signaler, du skal bruge signalet for drift, hvilket er kode 29.

God fornøjelse

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
41 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Torben

Udgangene fra UAPén er relæudgange, 0V skal derfor monteres i alle 3 relæer. dvs.klemmerne 01.5, 02.5.& 03.5.

Indgangene til UAPén er IKKE beregnet til fremmed spænding - du skal derfor forbinde dine udgange til 3 overdragelses relæer. Kontaktsættet fra disse monteres til boxens S4/17, S3/23 og S2/15, 0V til kontaktsættene monteres på klemme 12/13

Jeg plejer at bruge brugerdefinerede ind/udgangspunkter, med alt kan bruges.

Udgang 03 kan give forskellige signaler, du skal bruge signalet for drift, hvilket er kode 29.

God fornøjelse

 

Tak for dit svar og din tid til at hjælpe mig. 

1) jeg lægger bare en lus mellem 1.5 2.5 og 3.5 ikke?

2) jeg har indtil nu (før jeg SU vil bruge UAP1'en) haft et enkelt relæ monteret BTR KRA-F8/21 - som jeg forstår dig skal jeg nu bruge 3 stk til indgangene? Jeg brugte relæet til at sende puls til motoren og det virkede. Men nu skal jeg gøre det til 3 indgange ikke?

3) jeg talte med mit portfirma omkring kodning af udgang 03. De var ikke lige helt med og vi blev ikke færdig i første omgang. Jeg skulle vende tilbage når jeg selv kom videre. Hvordan Henning laver jeg den kodning? Jeg kan intet finde i nogen manual om hvordan dette gøres.

Mange hilsener Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Henning: I forhold til blokken du i sin tid var så flink at sende mig er det så ikke korrekt, at når det anføres, at portmotoren skal tilføjes program 29 så er det i forhold til SupraMaric 3 og ikke eks. SupraMatic 2 - som er den jeg har. Her er det (måske) menu 5 funktion 6, der er tale om? Kender du til dette? ;-)

Hilsen Torben

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok