Hop til indhold

Hus Fra 74' - Gul/grøn Brugt Som Faseleder


Recommended Posts

Kæresten og jeg står overfor at ville byde på et hus fra 1974.

Dog kan jeg se i el-rapporten at der er brugt gul/grøn som faseleder og bøjelige ledninger generelt.
Nuværender ejer, skulle efter sigende ikke have pillet ved noget og han har haft det siden 1998.

Hvor meget dyrere er det at gå over til IHC (trække alle de nødvendige ledninger, kontakter, controller etc.) i forhold til bare at få lavet el-installationen lovlig uden IHC (går ud fra der også skal trækkes en masse ledninger der)

Huset er på 180 m2

Nogen der kan give et estimat for hvor meget dyrere det ville være? Vi vil jo gerne have IHC engang, - og jeg tænker at det billigste er at gøre det med det samme ...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt tror jeg ikke IHC har megen fremtid. Det er minimalt hvad nyt der kommer, og rygterne siger at en stor del af dem som drev IHC frem, har forladt skuden. Prøv i steddet at kigge på smart house.

 

Prismæssigt er der ikke den store forskel på IHC og smart house, så vidt jeg ved, men det er efterhånden snart 20 år siden jeg sidst lovligt havde fingerne i en IHC installation, så jeg kigger alene på komponent priserne. En komplet IHC/Smart house installation vil jeg gætte på ligger på den forkerte side af 100.000 kr. At du i forvejen skal skifte alle ledninger betyder ikke så meget. Det er komponenterne som koster kassen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hm, ja det lyder jo så ikke særlig betryggende ... men begiver vi os alligevel ud i det, så synes jeg da 100.000 lyder helt vildt!!
Havde måske regnet med omkring de 50.000

Vi havde tænkt os bare at starte i det små, med nogle enkelte basis-komponenter + alarm og så senere udbygge med alle de "sjove" ting IHC kan ...
Altså - et par Sluk Alt-funktion, velkommen hjem belysning, 3xPIR, lys-scenarie og så bare almindelige tænd/sluk + alarm... (det er jo ikke det helt vilde)

meeeeen - hvis IHC er ved at gå nedenom og hjem, så skal jeg da vist i tænkeboks igen ...

Andre der også tænker det?


 

Link til kommentar
Del på andre sites

Overhovedet ikke. Hvis IHC var på vej ned så de sikkert ikke lavet en ny version af visual, frigivet ny firmware med væsenlig forbedret wireless kommunikation samt nye produkter.

Komponenter til et godt udstyret IHC hus på 180 m2 løber ikke over 50.000 incl PLC til ventilationen.

Se det er nærmere et beløb jeg kan arbejde videre med :-) Vi havde nu ikke tænkt på ventilation og må indrømme jeg ikke lige helt er med på hvad du mener med PLC? Er det styresystemet til ventilation og er det bare et must have??

 

Vi havde tænkt os at købe alle komponenter selv fra f.eks. billigihc ( det skulle være billigere end at købe dem via elektriker ik?) og derfra hyre en elektriker (dog selv fræse riller ud)

Ville helst gerne have holdt det hele under 60.000 for komponenter (også alle kabler) + udgifter til at elektrikeren fjerner det gamle el, trækker de nye kabler og tilslutter delene.

Meeeen, - det lyder til jeg måske er lidt for optimistisk ...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er svært at give et bud på, uden at kende dit hus projekt mere detaljeret, men du kan jo selv lægge komponenterne i kurven. Dertil kommer kabeltræk, installation, gruppetavler, føringsveje, jordingsmateriel mm. så jeg tror hurtigt de 50.000, er væk

 

Generelt siger man det bliver ca. 50 % dyrere at få IHC.

 

For mit eget vedkomne har jeg købt et hus med ihc, hvor jeg så har opgraderet med alarm, controller + lidt ekstra wireless.

 

Jeg har fundet en del brugt ca-50% af billig ihc, og alene de "små" opgraderinger jeg har lavet er kommet op på ca. 15.000.

 

(80 % har jeg selv lavet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Overhovedet ikke. Hvis IHC var på vej ned så de sikkert ikke lavet en ny version af visual, frigivet ny firmware med væsenlig forbedret wireless kommunikation samt nye produkter.

Komponenter til et godt udstyret IHC hus på 180 m2 løber ikke over 50.000 incl PLC til ventilationen.

Jeg giver dig ret. LK arbejder virkelig hårdt på videre udviklingen af IHC. På 3 år har vi set 3 fejl retteler til Visual, 2-4 fejl rettelser til firmwaren, og et par produkt nyheder, som dog også kan bruges uden IHC. I samme tidsrum er Smart House kommet med deres 3 generation af deres produkt serie, samt en lang række andre nyheder.

 

Husk lige at tillægge timer til programering, opsætning, montering etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

Se det er nærmere et beløb jeg kan arbejde videre med :-) Vi havde nu ikke tænkt på ventilation og må indrømme jeg ikke lige helt er med på hvad du mener med PLC? Er det styresystemet til ventilation og er det bare et must have??

 

Vi havde tænkt os at købe alle komponenter selv fra f.eks. billigihc ( det skulle være billigere end at købe dem via elektriker ik?) og derfra hyre en elektriker (dog selv fræse riller ud)

Ville helst gerne have holdt det hele under 60.000 for komponenter (også alle kabler) + udgifter til at elektrikeren fjerner det gamle el, trækker de nye kabler og tilslutter delene.

Meeeen, - det lyder til jeg måske er lidt for optimistisk ...

 

Jeg vil anbefale at i tager fat i et par elektriker og får dem til at give jer et overslag/fast pris alt efter hvad i selv fortrækker. De priser i vil få her er ofte fra folk, som laver stort set alt arbejdet selv. I kan hurtigt kommet til at bruge 60.000 bare på udskiftningen af den eksisterende installation alene.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok