Hop til indhold
  • 0

0-10V Styring


Nikolaj1354922313
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg er i gang med at lave en 0-10v styring af udv. lys. Jeg kan dog ikke få det til at spille ordentligt sammen. Til projektet bruges en pir, hf armatur med 0-10v styring, 0-10v output. Alt programmeres i visual 2.

Ideen er at ved mørkets frembriud skal lampen tændes, men kun på 10%. Ved aktivering sf pir'en skal lampen skrue op på 100% i en given tid og derefter blænde ned igen til 10%.

Min oprindelige plan var at bruge sol og ned opgangs FB'en herindefra og kombinere den med pir og 0-10v. Men det kan jeg ikke få til at virke. Måske fordi jeg ikke ved hvordan 0-10v skal programmeres.

Hvordan ville I løse situationen.

Lux måler er udelukket. Det er der ikke budgetteret til.

Vh. Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

du skal starte med at kikke vejledningen for din 1-10V output... (http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98056_03.pdf) da du ikke kan styre niveauer direkte fra controlleren på den, (som du feks. kan med en Wireless dæmper) skal du have gemt en lysstyrke på en af de to memory pladser i 1-10V output.

 

Lad os antage at du gemmer dit 10% niveau på memory 1, den hedder bit 3

 

Så kan du godt bruge sol op og nedgangs fb´en her har du en puls udgang for sol oppe og en puls for sol nede

 

Puls for sol nede trækker du så over på bit 3, så når solen går ned, giver den bit 3 en puls og lyset tænder på 10% og pulsen for sol oppe trækker du så over på bit 2, som er sluk

 

Så langt så godt... nu tænder lyset på 10% når det er mørkt og slukker igen når det bliver lyst..

 

så er det så meget afhenig af hvilken type pir du bruger, hvordan man skal lave det, men under alle omstændigheder, skal du have puls output fra pir, så den henholdsvis kan pulse på bit 1 (100% lys) og bit 3 (dit memory på 10%)

Og så eventuel en trappeautomat der resettes hver gang pir ser bevægelse og når tiden render ud, pulser den tilbage på bit 3 (10%lys)

 

Denne blok kan være brugbar til at pulse en udgang ved on og en anden ved off

http://www.ihc-user.dk/forum/files/file/67-betinget-kippuls/

 

hvis du fortæller mig hvilken pir du bruger, så kan jeg prøve at strikke noget sammen, alternativt skal en af guruerne på banen og lave en blok der kan styre det hele..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved godt at jeg skal læse manualen, men det har jeg faktisk også prøvet på. Jeg har prøvet at finde noget om memory, men jeg synes ikke jeg kan finde noget. Jeg tror det er der hele mit problem ligger. Jeg forstår ikke hvordan man benytter memorydelen. Jeg er meget ny i det hele, så der er nogle grundlæggende ting jeg prøver at få styr på. 

Ang. memory kan du så svare mig på et par spørgsmål. Hvordan indstiller man memory niveauet? Er det noget man skal på et tryk? 

 

PIR-føleren er en opus 66 24v pir. 1024000768. En funktionsblok ville selvfølgelig være lækker, men hvis du kan lave en af kombinationer af FB'er så må du meget gerne hjælpe mig! 

Nu har jeg så også lige set, at den faktisk har indbygget luxmåler, så den kunne man jo evt. have brugt :-) Dohh... Men man kunne jeg være ude for at PIR'ens placering er uhensigtsmæssig for luxmåleren funktion..

 

Tusind tak for din hjælp, så langt.. Det er meget værdsat!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg siddet og prøvet lidt mere, og har fået det til at virke, som det skal. Jeg har også fattet memory nu :-)

 

Er der én herinde der vil prøve lige hurtigt, at tage et kig på mit program, og evt. give lidt feedback på hvad der er positivt og negativt. Ja, mest om der er noget I synes virker mærkeligt, unødvendigt eller lignende.

 

Tillægs spørgsmål. Kan det virkelig passe, at man ikke kan kopiere end stump program fra et projekt til et andet. Eksempelvis det program jeg har uploadet er bare en test, jeg har siddet og leget med, men den skal over i den komplette styring, altså fra en .vis-fil til en anden .vis-fil?

1-10v styring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok