Hop til indhold

Flere Strømforsyninger På 1 Controller


Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har en decentral tavle for samling af alle signalerne fra 1. sal og tænkte om der kan være en strømforsyning i den tavle til modulerne eller skal de forsynes af samme strømforsyning som controlleren ?

 

Kan man evt bruge den til at forsyne komponenterne og ikke modulerne og hvor er skillegrænsen mellem de 2 strømforsyninger ?

 

Mvh Kim

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sagtens bruge flere strømforsyninger. Og modulerne kan godt forsynes af en anden strømforsyning end controlleren.

Der er to krav der skal opfyldes for at bruge flere strømforsyninger:

1) Der skal laves en forbindelse mellem 0v terminalerne på de to strømforsyningerne (for at sikre ens potentiale)

2) Der må under ingen omstændigheder være forbindelse mellem +24V terminalerne på de to strømforsyninger.

 

Det er også beskrevet i manualen til 72W strømforsyningen:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98157_02.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan faktisk godt have to strømforsuninger koblet parallelt, f.eks. én i hver tavle, så hele installetionen kan drage fordel af det, f.eks. hvis du har mange 24V telestater og lign.

 

Du skal bare huske at sætte en diode i serie med +24V på udgangen af hver strømforsyning.

Det er også skitseret i den gamle vejledning til LK's IHC strømforsyninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan faktisk godt have to strømforsuninger koblet parallelt, f.eks. én i hver tavle, så hele installetionen kan drage fordel af det, f.eks. hvis du har mange 24V telestater og lign.

 

Du skal bare huske at sætte en diode i serie med +24V på udgangen af hver strømforsyning.

Det er også skitseret i den gamle vejledning til LK's IHC strømforsyninger.

 

Du kommer derved til overskride LINK-10 kablets (og andre 0,6mm kabler) strømværdi på 3A. Det betyder at du alligevel skal dele +24 nettet op og indbygge ekstra sikringer.

Og derved ryger fordelen - du kan alligevel ikke trække mere en 3a på hver sikringskreds, før sikringen springer, uanset at det er til rådighed fra en ekstra strømforsyning.

 

Vær lige opmærksom på at LK ikke skriver noget om diode i vejledningen til den nye strømforsyning men blot at det er muligt at parallelkoble under hensyntagen til kablernes strømværdi, men at det ikke anbefales.

 

Den gamle strømforsyning var vel også en magnetisk type (jernkerne), mens den nye er en switchmode (elektronisk), så det er ikke sikkert at det er nødvendigt med en diode - måske ligefrem skadeligt.

 

EDIT: Fandt lige den gamle 72W strømforsyning - det var også en switch mode. Men der kan stadig være forskel på elektronikken i de to modeller, så jeg ville nok kontakte LK for at være helt sikker. Og som udgangspunkt kan man vel ikke bruge vejledningen fra en tidligere model til den aktuelle model. http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=1400&n3=1404&n4=1406&LKnummer=120B1060

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kommer derved til overskride LINK-10 kablets (og andre 0,6mm kabler) strømværdi på 3A. Det betyder at du alligevel skal dele +24 nettet op og indbygge ekstra sikringer.

Og derved ryger fordelen - du kan alligevel ikke trække mere en 3a på hver sikringskreds, før sikringen springer, uanset at det er til rådighed fra en ekstra strømforsyning.

 

Vær lige opmærksom på at LK ikke skriver noget om diode i vejledningen til den nye strømforsyning men blot at det er muligt at parallelkoble under hensyntagen til kablernes strømværdi, men at det ikke anbefales.

 

Den gamle strømforsyning var vel også en magnetisk type (jernkerne), mens den nye er en switchmode (elektronisk), så det er ikke sikkert at det er nødvendigt med en diode - måske ligefrem skadeligt.

 

EDIT: Fandt lige den gamle 72W strømforsyning - det var også en switch mode. Men der kan stadig være forskel på elektronikken i de to modeller, så jeg ville nok kontakte LK for at være helt sikker. Og som udgangspunkt kan man vel ikke bruge vejledningen fra en tidligere model til den aktuelle model. http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=1400&n3=1404&n4=1406&LKnummer=120B1060

 

Yes yes, det er jeg med på. Men hvis man har en enkelt 15W og udvider med én mere kan man anvende denne metode :-)

Jeg har den gamle strømforsyning og kunne bare huske det fra dengang jeg lavede flere TermIhc installationer at det stod i vejledningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok