Hop til indhold

Ihc Net Basic


OK Corral
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

 

Tre spørgsmål om IHC BAsic, som jeg håber, nogen kan svare på.

 

1. Jeg er netop flyttet ind i et nyt Lind og Risør hus med IHC Net Basic installeret, men har ikke fået nogen egentlig vejledning i, hvordan det fungerer, ud over at jeg kan kontakte yousee og bede dem åbne for signalet. Problemet er at de tre personer jeg foreløbig har talt med i Yousees kundesevice - og to af deres teknikere i support - aldrig har hørt om IHC Net Basic. Og derfor ikke ved, hvad jeg taler om, når jeg siger, at de normale runde tv-stik i rummene er erstattet af netudtag, der skulle indeholde både telefon, data og også tv. Men de oplyser alle, at de kan se på deres skærme, at alt er fint. Der er hul igennem. Jeg skal bare have åbnet for signalet.

 

Det har jeg så fået, inklusive bredbånd, men ingene af delene virker. Så jeg begynder jo allerede at længes tilbage efter de gamle runde tv stik.

 

Men ud fra hvad jeg kan finde af videoer om IHC basic, ser det ud til, at problemet er, at der mangler, at bliver monteret kabler med signaler udefra. Så jeg vedhæfter lige et billede i håb om, at nogle kan bekræfte den analyse?

 

 

2. Hvis det er problemet, ved nogen så tilfældigvis, om Yousees installatører er i stand til at fikse det, forudsat altså at de overhovedet har nogen, der ved noget om det, eller hænger man selv på den del af det?

 

 

3. Er det nødvendigt at have digital modtager for at kunne se Yousee kabeltv, der løber igennem Net Basic?

 

 

Mvh.

 

OK Corral

 

 

 

post-6853-0-84466700-1410815386_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

1

Så må du jo have fat i entreprenøren, hvis ikke du har fået en ordentlig aflevering.

Du kan checke om installationen er udført efter vejledningen her:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9871322_01.pdf

Eller den store manual/håndbog her:

http://www.lk.dk/download/Haandbog/ihc-net-minihaandbog-2011.pdf

2

Det burde de da det bare ser ud til det er coax tilslutningen det er galt med.

3

Hvis det er specielt kodede signaler så ja, men det burde Yousee da kunne svare på. Ellers vil jeg tro et nyt fladskærms TV med indbygget DVBT/C modtager er nok. Evt med et dekoderkort.

Link til kommentar
Del på andre sites

2. Normalt har du et sort kabel ind fra yousee som går i et filter. En lille komponent som er skruet op på vægen. Der er et coax udtag på hvor der står tv som ligner den til venstre på dit net basic modul. Kan du finde den nogen steder?

 

Så kunne jeg forestille mig der bare skulle et kabel imellem men har aldrig selv rodet med net basic.

 

3. Normalt er det nok med en DVB-C Tuner i fjernsynet hvis du vil se alle hd kanaler de udsender. Hvis du ikke har det men et gammelt fjernsyn er det kun nogen af kanalerne du kan se og ikke i fantastisk kvalitet. Du skal kun bruge en boks hvis du vælger en pakke med bland selv eller yousee play eller bio eller hvad det nu hedder hvor du kan pause osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

1. Yousee skal aflevere et kabel, som skal tilsluttes IHC Net Basic boksen - se den første vejledning Lars linker til. (CATV/TV input)

Internet modemet fra Yousee skal også tilsluttes IHC Net Basic boksen med almindelige RJ45 patchkabler - der sidder kun 4 en 4-port switch indbygget i Yousee's kabelmodem, så du skal have en ekstra switch ind i mellem, hvis du har flere udtag end det (og du vil have internet i alle udtag). Kig i vejledningen under Kabelmodem.

 

2. De kan sikkert godt tilslutte kablet til Net Basic boksen, men vil nok ikke regulere på IHC Net Basic installationen, hvis det ikker er gjort. Jeg vil tro at Lind og Risør har fået dette gjort.

 

3.Der er ingen forskel på krav til boks, uanset om signalet løber gennem IHC Net Basic eller en traditionel antenne installation. Hvis dit TV har indbygget DVB-C tuner, kan du se digital TV. Men Yousee udsender stadig nogle af deres kanaler analogt - det bliver dog færre og færre.

Hvis du ekstra kanaler/bland selv eller lign. kan det blive nødvendigt med et kort. Stort set alle moderne fjernsyn har plads til indbygget kortlæser - du skal blot have et såkaldt CA-modul udover kortet. Eller du kan vælge at få en boks fra Yousee. Bemærk at mange smart-tv i dag også kan optage/pause, hvis du tilslutter en USB-harddisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Igen.

Tak for hurtige svar og links.

@ Danni K: nej, kan ikke se hverken filter eller coax-udtag. Så det sorte kabel skal nok sættes direkte i, som Claus anviser ifølge Lars' link?

@ Claus: Yousees kabel er det sorte, man ser på billedet formoder jeg? Men hvordan skal det tilsluttes? Indgangen i Net Basic boksen ligner mest noget, der er beregnet til et kabelmodemstik. Skal man så afisolere det sorte kabel og forbinde det med et sådant stik?

Jeg er lidt overrasket over, at du siger Yousee modemet skal tilsluttes IHC Net basic boksen. Kan man ikke bare sætte den til et af netudtagene i huset?

Og det lyder som om, I er enige om, at jeg ville kunne se de analoge kanaler uanset hvad, så ved jeg i det mindste, at det ikke er det, der er problemet.

Men nu prøver jeg lige i første omgang at høre Yousee, om de ikke kan komme ud og tilslutte CATV /tv-kablet, siden det må være det, der er problemet. Med mindre, Claus, du siger, jeg bare kan gå i Silvan og købe et stik, jeg kan montere kablet med?

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det ny yousee installation eller var den i huset??

 

Når yousee installere deres kabel tv presser de et stik på kablet og montere det ude i vejen. Derefter måler de signalstyrken inde i huset for at godkende det er ok. så hvis der ikke er et stik på så er det enten blevet klippet af eller aldrig sat på. Jeg er ret sikker på at der os skal være et filter fra dem som splitter den sorte i tv / internet. Vi har lige fået installeret hjemme ved os. Der satte han sådan et filter op og fra den ene coax port til modem og den anden port coax til tv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu kan desværre ikke se billedet - men ja det lyder rigtigt med det sorte kabel. Sidder der et stik på i forvejen?

Hvis ikke skal du bare have et stik på og sætte det til IHC Net Basic boksen - typen hedder F-connector.

Det kan godt være lidt svært at gøre selv - specielt på de sorte stive kabler. Afhængig af hvad du skal give for at få Yousee ud, er det sikkert en god ide. De har de rigtige værktøj og stik at gøre det, og så bliver det jo også deres problem, hvis det ikke virker. Før I tiden var det med i prisen, når du bestilte fuldpakke.

Hvis du vælger at gøre det selv laver Cabelcon laver et kit med værktøj til afisolering og 6 stik, som er godkendt af yousee. Om de lige passer på dit kabel ved jeg ikke 100% - sorte kabler er nogen gange lidt tykkere end almindelige hvide indendørs kabler.

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1323

 

Man kan godt få typer til at skrue på, typisk dem man finder i byggemarkedet - men de er ikke specielt gode, og heller ikke godkendt af yousee.

 

Nej, antenneforstærken i IHC Net Basic boksen understøtter ikke returvej, så det kan desværre ikke lade sig gøre at placere modemet ved et net basic udtag.

Link til kommentar
Del på andre sites

@ Danni K: IHC Net Basic systemet er helt nyt. Det samme er huset. Og dermed også Yousee kablet - hvis det er det - men det hænger bare ud fra væggen uden stik påmonteret. Altså aldrig sat på.

@ Claus Frederiksen: Ja, det lyder lidt omstændeligt. Jeg har netop ringet til Yousee og forklaret problemet til support. Vedkommende kendte godt nok heller ikke til IHC, men han fik fat i en ovre i driften, der havde hørt om det, og IHC var som udgangspunkt ikke noget, de pillede ved. Der måtte man selv finde en elektriker. Men enden på det blev, at der kommer en tekniker ud og kigger på,det alligevel nu inden for 10 dage mod et startgebyr på 495,- kr. Så må vi se.

Er der i den forbindelse nogen af jer, der ved, om det er nok, at tv-kablet bliver sat til IHC boksen, når jeg også skal have bredbånd? Eller skal der også et netkabel ind i IHC-boksen udefra?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis der aldrig har været monteret et stik, vil jeg ikke mene at du skal betale ekstra for at få det monteret.

 

De skal heller ikke pille ved IHC'en - de skal blot tilslutte et kabel til den. Det er nøjagtigt det samme de laver, hvis de skal tilslutte til en kunde's egen antenneforstærker/fordeler.

 

Der skal ikke et ekstra kabel ind ude fra. På IHC-boksen er indbygget et filter (det som Danni har fået monteret hjemme hos ham).

Der er en udgang mærket Data på IHC-boksen, hvor du tilslutter dit kabelmodem. Se tegningen kabelmodem på Lars's første link, eller side 102 i nummer to link. (det sorte kabel på begge tegninger.

På kabelmodemet er der sikkert 4 udgange med rj-45stik - der skal du bruge 4 rj45 kabler mellem kabelmodem og IHC Boksen. Hvis du vil have internet/netværk på mere end 4 udtag, skal du også bruge en switch. 

 

Der følger sikkert et langt antennekabel monteret med F-konnektorer med til kabelmodemet - når du nu alligevel har teknikeren ude, kan du evt. få ham til at korte det op så det passer i længden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Det lykkedes. Men Yousee nægtede at have noget med det at gøre.

@ Claus, du havde ret med filteret. Det var indbygget.

@ Danni k. Vores nabo havde også fået sat et eksternt filter op. Men det var også Yousee, der havde sat det på. Ham ville de sjovt nok godt komme ud til, men måske havde han ikke fortalt, hvad det drejede sig om.

Endnu engang tak til alle. Alt fungerer nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 9 months later...

Genopliiver lige denne tråd da jeg har brug for hjælp. Er også lige flyttet ind i et nybygget Lind & Risør hus med IHC Net Basic.

Som i kan se på billedet har jeg skruet coac kablet ud af IHC Net Basic boksen og sat det direkte i min router så jeg har internet. Det betyder så bare at der ikke er noget TV signal i huset.

Så vidt Yousee har oplyst skal jeg koble kabelmodemmet på før IHC Net Basic boksen så det må jo betyde at jeg skal købe en coax spiltter? Håber i kan hjælpe her og gerne med billede af jeres egen installation.

På forhånd tak.

post-6965-0-54934900-1435740523_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigt med en ekstra splitter - den er indbygget i IHC Basis Net enheden, som jeg har skrevet tidligere.

Slut Yousee kablet til fordelerenheden og sæt et kort kabel i mellem dataudgangen på fordelerenheden og dit Yousee modem.

(som beskrevet i tråden længere oppe eller på side 102 i manualen: http://bestil.lk.dk/media/catalog/category/LK1028DK_01_LOW.pdf )

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok