Hop til indhold

Interesse For Dokumentations System


Recommended Posts

Navnet kan selvfølgelig variere men det vil da give god mening hvis man benyttede et sigende ord og farverne/numrene giver sig selv ud fra kablingsstandarderne (A eller B ) uanset om man snakker kat. 3, 4, 5 eller 6.

 

Forskellen på a og b standarden er bare hvordan parne bruges. Farve kombinationen er den samme for begge, og er standard for alle kabler, som overholder CAT 3 og op standarden. Den største forskel er vel at nogen producenter laver kabler par med en blå og en hvid leder, mens andre laver kabler med par med blå/hvid leder og en hvid leder. Jeg kan ikke huske det præcise navn for kablet, men i daglig tale hedder det vel bare et PDS kabel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Problemet er at det hele er fritekst - men det kunne måske løses ved at vi er "enige" om at ledningstypen kaldes:

"netværkskabel", "netkabel", "cat5", "cat-5", "cat6" eller "cat-6" (flere forslag?) så er der tale om et netværkskabel

 

og farve koderne så hedder:

 

"Hvid/grøn", "Grøn", "Hvid/orange", "Blå", "Hvid/blå", "Orange", "Hvid/brun", "Brun"

 

 

Det har jeg prøvet at lave nu - så prøv ad :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er så her man kan diskutere hvordan det SKAL være. For nævnes farverne forventer parvis efter A eller B, eller efter pin position/rækkefølge.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Mht til teksten så findes der også kat.5e og 6A.

Kat. 7 er der nok ikke nogen der kan finde på at bruge til IHC signalkabel (?)

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ingen grund til at kompliser det mere end højest nødvendigt. Jeg synes det er fint nok, med en generel netværks kabel type og de farve koder, som Mikkel forslår. Rækkefølgen af hvordan parne er brugt er vel lidt irelevant. Jeg mindes ikke at jeg har fundet nogen anbefaling af i hvilken rækkefølge lederne i LK's link kabel skal bruges.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ikke flere ledere i bare fordi kablerne er cat 6 etc.

De ord er dem som jeg matcher kablerne imod og farverne er lige så

så.

Helt simpelt ser jeg om kablet hedder noget der matcher noget jeg kender, og husk det er fritekst man kan skrive i kabel type. Så hvis man skriver "hest netværk abekat" så vil mit system antage at man mener et netværk kabel og forsøge at matche farverne imod dem jeg har listet. Det er den eneste måde man kan angive ledige på, de farver der ikke blev fundet må være de ledige

Jeg mangler lige at lave farve koder for dem.

Den helt rigtige løsning var nok at systemet sagde den har fundet ukendte ledninger og man så kunne definere dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Så blev der lige tid til en update på det her projekt - jeg har lavet lidt mere "fejlsøgning" så nu vises der hvis der "mangler" ledningsfarve eller kabel nummer på oversigten.

Derudover har jeg i bunden tilføjet "Fejloversigt" som viser de ting som "mangler" generelt - den checker pt. efter ledningsfarve, placering, kabeltype, kabelnummer, Identifikationskode, Lysgruppe og om tingene er linked/forbundet op. Plus jeg fik også lige lavet så den checker at der opsat korrekt datalinie adresse.

Det er måske lidt analt men for en som mig med OCD så er det super lækkert :)

Jeg smider det nok online om en lille times tid :)

Overvejer lidt om jeg skal lave noget ala det funktionsdokumentation der er i LK Visual... 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok