Hop til indhold

Korrespondance Afbryder Og Ihc


Recommended Posts

hej

Jeg er nået dertil i min hus renovering og forberedelser til IHC, at jeg skal til at købe stumper.

Jeg har kun fået renoveret i stueplan så 1.salen kører normalt.

Men hvorn får jeg koblet det sammen med trappelyset til 1.salen. Jeg har en gang med trappe til 1.sal. I gangen er lyset sat på to korrespondance afbrydere, en ved hoveddøren og en ved trappen. Den ved trappen er en dobbelt 1 moduls korrespondance hvor man også kan tænde/slukke trappelyset sammen med en afbryder på 1.salen.

 

Så kan man lave en korrespondance hvor den ene ende er IHC og den anden er "klassisk"? Jeg vil gerne undgå at lave 1 moduls afbryderen om til 2moduler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kim,

 

Jeg har selv været igennem samme øvelse - det er rimeligt nemt.  Du kan dog ikke mikse en klassisk korrespondancekontakt med en IHC kontakt og så få den gamle korrespondance funktionalitet.  Begge kontakter skal tilhøre IHC-verdenen om du vil.

 

Det absolut nemmeste som ikke kræver nye ledninger, er at erstatte den ene korrespondancekontakt med et IHC Wireless kombi relæ (som har både tryk og et relæ) og erstatte den anden korrespondancekontakt med et Wireless batteritryk (som slet ikke benytter ledninger).

 

Her er hvad du/i skal gøre:

 

1) Beslut i hvilken ende som relæet skal sidde (begge ender vil kunne virke).  Dette kræver en dåse med "god plads", idet relæet fylder det meste af dåsen ud.  Samtidigt kræver det adgang til nul-ledningen (normalt den blå ledning) i denne dåse.  (Normalt er den til stede, men strengt taget behøves den ikke i det gamle setup). 

 

I begge ender er der på korrespondancekontakten monteret ledninger på 3 poler.  En rød pol og 2 sorte poler.  Korrespondance-kontakten skifter forbindelsen fra den røde pol til en af de 2 sorte.  Typisk vil der ved hver pol være monteret 1 eller 2 ledninger.

 

2) Du skal nu i den ene ende montere kombirelæet.  Ledningerne fra korrespondancekontaktens røde pol monteres på relæets røde pol.  Nul-ledningen (typisk blå) som du fandt i dåsen monteres til relæets blå pol.  Noter dig, hvilke ledninger som sad på korrespondancekontaktens ene hhv anden sorte pol.  Ledningerne fra den ene sorte pol skal monteres til relæets sorte pol, ledningerne fra den anden sorte pol skal blot muffes sammen. Grunden til at du skal holde styr på hvilke ledninger som sad på hvilken sort pol, er at du måske skal bytte om på hvilke som nu går til relæet og hvilke som blev muffet.  (Det kommer vi til)

 

3) I den anden ende, afmonteres korrespondancekontakten helt, og ledningerne som sad på den røde pol, muffes sammen med ledningerne som sad på en af de sorte poler.  Ledningerne fra den anden sorte pol muffes sammen med sig selv.  Batteritryk som skal monteres her senere bruger slet ikke ledninger.

 

Du har nu opnået det, at du har valgt en af de 4 kombinationer som korrespondance-kontakterne kunne stå i og monteret ledningerne som svarer til denne kombination.  Med lidt held vil det hele virke, hvis ikke, skal du forsøge at bytte om på de 2 sæt ledninger som sad på de sorte poler i det gamle setup.  Det er lige meget i hvilken ende du forsøger først, og der er kun 4 kombinationer hvor typisk de 2 vil virke for dig.

 

Hvis du har en polsøger kan du gøre dette meget hurtigere, men princippet er det samme.

 

Når du er færdig, kan du derefter montere et batteritryk lige hvor du vil have det.

 

Kombi-relæet har 4 tryk-knapper - og du kan få dem til at styre lige hvad du vil.  De behøver ikke nødvendigvis styre relæet (selvom det jo nok er typisk at mindst en af dem gør det).

 

Jeg har netop været igennem en om/til-bygning (som har IHC) men nu har jeg efterhånden også byttet hele den eksisterende installation ud - herunder mange korrespondancekontakter...

 

 

Thomas

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 years later...
14 minutter siden, McenterFreak skrev:

Ved godt det er en gammel tråd, men jeg har problematikken lige nu.
Kan man ikke bare muffe kontakterne til ON, og montere et wireless lampeudtag på den første lampe, så det styres af wireles trykkene?
Hvis ja, gode, forslag til hvorledes de "muffes". Mine er ret gamle og ledninger er sort/hvid/rød

Hvis farverne er standard, burde du kunne sætte en Kombi kontakt.. med mindre du har en masse LED.. 

Sort=nul

Hvid = fase

Rød = tændledning..

Ellers bare brug alm. Samlemuffer.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok