Hop til indhold

Afstand Mellem Controller Og Ind- Og Output


Recommended Posts

Hejsa alle IHC kyndige personer.

 

Står for at skulle have renoveret en sidelænge i min ejendom, og vil derfor gerne videreføre IHC installationen i stuehuset, ud i denne længen.

 

Men er det muligt blot at lave et langt kabeltræk fra controller, til undertavlen i den nye længe, hvor der så placeres X antal ind- og output? Evt. suppleret af særskilt strømforsyning til disse komponenter.

Vil helst undgå to controller, og da forbindelsen mellem de to tavler, er i jorden, vil jeg gerne undgå at skulle trække alle forbindelser tilbage til hovedetavlen.

 

Nogen der har erfaring med dette? Har aldrig selv udført det i praksis, men kan egentlig ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.

 

Kom frisk og på forhånd tak :)

 

Mvh. Dennis

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Dennis,

 

Jeg har en undertavle placeret 10 - 15 meter fra kontrolleren, det giver ikke problemer, men du har sikkert længere. Jeg benytter samme strømforsyning, jeg ved ikke om der kan blive noget med potentiale forskelle der kan drille, hvis du vælger at opsætte en separat strømforsyning ved undertavlen.

 

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen.

 

Mange tak for tilbagemeldingerne. 

 

Vil tro jeg får ca. 15-20 meter fra hovedetavlen til undertavlen, hvor de ekstra ind- og output skal placeres, så ifølge jeres eksempler, burde det jo ikke blive noget problem.

Det med den ekstra strømforsyning, var også blot en tanke, hvis der ville opstå for stort spændingsfald.

 

Har I blot brugt normal kabel til forbindelsen, eller har I benyttet større mm2?

 

Per Nielsen:

Skal lige være sikker på jeg forstår dig korrekt. Du samler altså (-) fra alle de brugte strømforsyninger og benytter (+) til forsyning fra den strømforsyning der sidder tættest på komponenterne. Korrekt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også en undertavle i min garage, med en række input og output 24/230.

 

Jeg kører på strømforsyningen i min tavle inde i huset. Jeg har sammenkoblet det med IHC-link 10 kablet. Jeg mener at have set en vejledning fra LK omkring hvilke farver de anbefaler man skal anvende. Det er vist sort=0V, orange=+24V såvidt jeg husker som i resten af installationen. De foreslår også et sted hvilke ledninger man kan lægge parallelt tilforsyningen.

 

Det virker fint hos mig. Jeg har også varmestyring på undertavlen til garagens gulvvarme med telestat, pumpe og temp. føler (Zigza's naturligvis=til at betale).

 

Fra husets tavle har jeg i øjeblikket et 5X2,5mm2 med 20 A forsikring til at forsyne mine HPFI'er og gruppeafbrydere, det skal skiftes til et 4X10mm2 jeg har liggende når der bliver lidt mere tid. Jeg har også en bimåler med pulsudgang jeg skal have monteret i denne tavle snarest, og koblet til IHC for log af forbrug derude.

Link til kommentar
Del på andre sites

Angående afstand til in-/outputmoduler fra controller, står det rent faktisk i vejledningen til både in-/outputmodulerne, ved brug af Link-6/Link-10 kabel.

 

MAX 100m og hvis der er over 50m skal 0V lægges dobbelt.

 

Se vedhæftede.

 

Hej Torben

 

Når man lægger 0V dobbelt, så skal den vel tilsluttes 0V klemmen dér hvor 24V og data også tilsluttes?

Og i så fald, skal man så også lægge data dobbelt (i samme par), da 0V jo er parsnoet med denne for at undertrykke støj... ??

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben

 

Når man lægger 0V dobbelt, så skal den vel tilsluttes 0V klemmen dér hvor 24V og data også tilsluttes?

Og i så fald, skal man så også lægge data dobbelt (i samme par), da 0V jo er parsnoet med denne for at undertrykke støj... ??

Tjaa, godt spørgsmål.. LK skriver bare at det er 0V der skal lægges dobbelt, hvis der er over 50m, og mon ikke man undgår støj når bare den ene af de 0V er parsnoet med dataledningen?

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok