Hop til indhold

Placering Af El Tavle (Med Ihc )


Recommended Posts

Hej alle

Først og fremmest vil jeg gerne lige understrege at jeg ikke har så meget forstand på teknik og derfor kan de måske lydes som et lidt dumt spørgsmål

Kæresten og jeg skal bygge hus med huscompaniet (der er underskevet og lavet plan tegning ) . Vi er i den forbindelse med at forberede os til inventar valg og har i den forbindelse sat teknik skabet i bryggers. Vores problemer er bare at vores bryggers ikke er så stort og jeg ved ikke om der er plads til el tavlen når vi skal have en del ihc.

Vores teknik skab er 100 cm bred men der skal vel bruges en masse plads til gulvvarme m.m. Vi skal have følgende el installeret

- ihc boligmarked

- ihc varmestyrning 13 zoner

- ihc udstrøm

-ihc automatisk strøm

- markise og nilan styring

Mit størgsmål er :

- kan el tavlen placeret i garagen ? (Det er en dobbelt garage der er intregreret i huset )

- når jeg har ihc varmestyrning , kan se så sidde placeret væg fra tekniks skabet med rør , ventilation )

- hvis jeg skal bygge det ind i bryggers hvor meget skal jeg så sætte af til det (går ud fra at det skal have et særskilt skab )

-sidste ,men ikke mindst . Når man har ihc varmestyrning har man så stadig de knapper der sidder i hvert rum til temperatur indstilling der normal er i huset med gulvvarme men unden varmestyrning ?

Med venlig hilsen

Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

- kan el tavlen placeret i garagen ? (Det er en dobbelt garage der er intregreret i huset ) 

 

Ja

I mine øjne en OK/god idé. Eneste ulempe er måske længere kabelføring - højere pris.

 

 - når jeg har ihc varmestyrning , kan se så sidde placeret væg fra tekniks skabet med rør , ventilation )

 

Ikke forstået :huh:

 

- hvis jeg skal bygge det ind i bryggers hvor meget skal jeg så sætte af til det (går ud fra at det skal have et særskilt skab )

 

Du skal nok regne med det fylder 60-80 cm i bredden. Der skal også være fri  plads til siderne til at arbejde på og sikre luftcirkulation.

Eltavler må IKKE lukkes inde jvfr. SB/sikkerhedsstyrelsen.

 

 

-sidste ,men ikke mindst . Når man har ihc varmestyrning har man så stadig de knapper der sidder i hvert rum til temperatur indstilling der normal er i huset med gulvvarme men unden varmestyrning ?

 

Med "normal" gulvvarme har man ofte en trådløs termostater med display hængene i hvert rum.

 

Med IHC Varmestyring får du en fast indbygget trådført temperatur føler og et 6 tast tryk med 3 dioder i hvert rum.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja

I mine øjne en OK/god idé. Eneste ulempe er måske længere kabelføring - højere pris.

 

Super : )

Ikke forstået :huh:

 

Var lidt hurtige på tasterne men det jeg mente var om der var noget i vejen for at den kunne sidde i garage når der var IHC varmestyrning og NIlan ventalition. (kunne godt være at det skulle tilsluttet teknik skabet og det var besværligt at trække langt)

 

Du skal nok regne med det fylder 60-80 cm i bredden. Der skal også være fri  plads til siderne til at arbejde på og sikre luftcirkulation.

Eltavler må IKKE lukkes inde jvfr. SB/sikkerhedsstyrelsen.

 

 

 

Med "normal" gulvvarme har man ofte en trådløs termostater med display hængene i hvert rum.

 

Med IHC Varmestyring får du en fast indbygget trådført temperatur føler og et 6 tast tryk med 3 dioder i hvert rum.

 

Super :-) ..   kan man så stadig indstille temperaturen gradvis i hver rum , eller skal du bruge App'en på mobilen?  

Link til kommentar
Del på andre sites

Med IHC Varmestyring får du en fast indbygget trådført temperatur føler og et 6 tast tryk med 3 dioder i hvert rum.

 

Der opsættes ikke 6 tast tryk med 3 dioder i hvert rum, hvis man bestiller IHC varmestyring.

Der opsættes en temperaturføler (ingen display eller knapper) i hvert rum, og indstilling af temperatur foregår på pc/mobiltelefon/iPad via app.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der opsættes ikke 6 tast tryk med 3 dioder i hvert rum, hvis man bestiller IHC varmestyring.

Der opsættes en temperaturføler (ingen display eller knapper) i hvert rum, og indstilling af temperatur foregår på pc/mobiltelefon/iPad via app.

Hej Torben..

Da deri huset (hvis der ikke er ihc) bliver sat tempaeturer display op hvor du kan indstille det ,ved du så om disse fjernes ved en ihc løsning eller de bibeholdes ?

Mvh martin

Link til kommentar
Del på andre sites

Ellers køber du bare en iPod touch til hvert rum og sætter op på væggen istedet for den traditionelle rumtermostat, der lægger du så LK's IHC-app på, så kan du se og styre rum-/gulvtemperaturen (og alt andet) Pris= 1500-1900 kr + app 299 kr, men den kan du have på 5 enheder såvidt jeg husker ;)  

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben.. Da deri huset (hvis der ikke er ihc) bliver sat tempaeturer display op hvor du kan indstille det ,ved du så om disse fjernes ved en ihc løsning eller de bibeholdes ? Mvh martin

De bliver selvfølgelig ikke sat op, hvis du vælger IHC varmestyring, og de kan som niknak-dk nævner, ikke bruges til IHC varmestyring, da de ikke kan "snakke" sammen med IHC.

Du skal derfor nok være opmærksom på, om de også husker at trække dem ud af tilbudet, så du ikke kommer til at betale for en ekstra varmestyring som du ikke får. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Hej Igen..

 

 

Nu nærmere tiden sig snart for hvor jeg skal det el mødet med elektrikeren og afklare El planen for vores hus.  vi har besluttet sig for at vælge IHC men det store spørgsmål er så bare hvor meget det kommer endelig til at koste.

 

 

IHC boligpakken står til at koste omkring 37.000. Nu kan det godt være at jeg spørgere dumt?,

 

- men hvor mange stikkontakter (og typer) er der i denne inkl.? .

 

 

 

Et andet er grønne kontakter? Synes det lyder smart, især forbi kærsten er go til a glemme at slukke ting :-) ,

 

- men igen hvor mange inkludere "boligpakken" og hvor mange ekstra kan man tilvælge og er det "specielle" kontakter..(= høj pris) 

 

 

 

Har også ønsket 13 varmestyrning og det koster ca. 35.000 .-  

 

- kan jeg forventer at kunne få noget rabat nu hvor jeg ikke skal have alm. termostater op i hvert rum?

 

 

 

Vi får også Nilan ventilation  Har læst at man kan få en "tillvalgs pakke" med ventilation.

 

-Nogle der har erfaringer med denne?  (er det en fyssiks kontakt/pris m.m.)

 

 

Med venlig hilsen

Martin

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle

Først og fremmest vil jeg gerne lige understrege at jeg ikke har så meget forstand på teknik og derfor kan de måske lydes som et lidt dumt spørgsmål

Kæresten og jeg skal bygge hus med huscompaniet (der er underskevet og lavet plan tegning ) . Vi er i den forbindelse med at forberede os til inventar valg og har i den forbindelse sat teknik skabet i bryggers. Vores problemer er bare at vores bryggers ikke er så stort og jeg ved ikke om der er plads til el tavlen når vi skal have en del ihc.

Vores teknik skab er 100 cm bred men der skal vel bruges en masse plads til gulvvarme m.m. Vi skal have følgende el installeret

- ihc boligmarked

- ihc varmestyrning 13 zoner

- ihc udstrøm

-ihc automatisk strøm

- markise og nilan styring

Mit størgsmål er :

- kan el tavlen placeret i garagen ? (Det er en dobbelt garage der er intregreret i huset )

- når jeg har ihc varmestyrning , kan se så sidde placeret væg fra tekniks skabet med rør , ventilation )

- hvis jeg skal bygge det ind i bryggers hvor meget skal jeg så sætte af til det (går ud fra at det skal have et særskilt skab )

-sidste ,men ikke mindst . Når man har ihc varmestyrning har man så stadig de knapper der sidder i hvert rum til temperatur indstilling der normal er i huset med gulvvarme men unden varmestyrning ?

Med venlig hilsen

Martin

Hej

 

Vi har selv vores teknikskab i garagen hvilket giver den fordel at vores garage er frostfri grundet spildvarmen fra skabet. Vi gav 5000 for ekstra kabel- og rørføring. Om det er for dyrt ved jeg ikke :)

 

Lars 

Link til kommentar
Del på andre sites

Martin , du får det mest korrekte svar ved at spørge din elektrikker (entreprenør) hvad der er indeholdt i entreprisen. Det er jo ikke sikkert de slavisk følger LK´s Standardhus som du kan finde på deres hjemmeside under professionel/IHC.

Men her er da lige et mulighed for hvad der kan være med i pakken/pakkerne:

 

 

Prisbog.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars.

 

Tak for det.  :)  Det er også mest for at være mest mulig forberedt idet jeg har hørt at man skal tage så mange beslutninger på el møde på 2-3 timer at man nemt kan komme til at glemme noget eller tage forhastet beslutninger. Vi vil være træt af at få lavet IHC og så bagefter finde ud af nogle løsninger er "spild" af penge og andre løsning vi har glemt. :( --    Især forbi vi har et budget på el delen og nok derfor ikke kan få alt IHC  :P , så noget må vælges fra.  Vi har bl.a. besluttet at spare alarm delen væk idet vi har en Dansikring alarm vi tager med som jo er tilmeldt kontrol central.  Ellers så har vi valgt (alt efter priserne selvfølgelig)  at vi gerne vil have varme styring, ihc grund pakken, markise styring, ventilation styring  og så ¨må vi se hvor meget ekstra der bliver plads til ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er OK ikke at vælge alt, men husk nu at få forberedt/kablet til PIR i alle rum, og om alarmen bliver lavet med IHC eller andet så får lavet skalsikring med dør/vindues kontakter. kabnlingen kan også benyttes til gardinstyring.

Varmestyrings pakken er også OK for så får i temperatur sensorer i alle rum.

Så mangler der ikke meget. Resten er stort set noget man kan programmere sig ud af.

Nå jo få installeret Wireless dimmere i loftudtagene med det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars

 

tak for svar. Det er altid rart med en masse gode input når man er helt "grøn" på IHC området :P

 

Vi skal have PIR i de 2 bad (vist også inkl. i ihc boligpakken) og dertil i entre, loft lem og indkørelse (ihc automatisk lys (udvidet). Dertil regner vi med også at få det i garagen og bryggers.   Skalsikring var måske en meget go idet hvis man også vil bruge det til gardinstyrning  - må vist høre hvad elektrikeren skal have for dette også :

 

Vedr. Wireless dimmer i loftudtagene , er det så (måske et dum spørgsmål) at man har mulighed for at bruge det Wireless (batteri) tryk til sine loftudtag og så dæmpe dem?.   Ved du om det er en stor mer- udgift at få Wireless dimmer loftudtagende?.  Vi overvejer nemlig til spots i køkkenet og bad. -men kunne også være rart i andre rum.

 

Kommer lige et andet spørgsmål: De steder hvor du gerne vil programmere lyset til at tænde på en andet lysstyre (eksempel badet på 50% om natten) der skal vel være dimmer montere i udtaget?

 

 

Puha, der er godt nok mange ting at holde styr på.  ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Få nu også PIR i værelser, entre, bryggers, køkken, stue mm. Det er for dumt at lade være når nu man er i gang.

 

Wireless i IHC verdenen er kun styringen. Dvs dimmeren styres Wireless. Det kan ske fra et alm. fortrådet tryk et Wireless tryk eller en hvilken som helst funktionsblok i controller programmeringen.

Monter dimmerloftudtag de steder hvor i kan forestille jer lys i flere niveauer. Merpris - spørg elektrikkeren, men Google er din ven mht. en prisindikation. Det er jo kun differencen på et alm. udtag du bør betale. Det skal jo (ikke) op alligevel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Super, 

 

Jeg notere flittig ned på vores agenda vi skal have med til el mødet. :)  :)  Som du selv skriver så kan vi ligeså godt få lave de små ting når vi nu er igang. Vi må se hvad prisen ender på :(

 

Ja har lige prøvet t Google lidt vedr. udtag med dimmer og det var små 150,. kr. i forskel og når de alligevel skal til at sætte op, så kan men ligeså godt få lavet det de steder man ved det kunne være rart.

Link til kommentar
Del på andre sites

Må havde kigget på det forkerte udtag, det var også en hurtigt "Google" søgning.  :)  :) , men mon ikke elektrikeren ved hvad de rigtige er.   

 

 

Jeg har liget et andet spørgsmål? - Styrbare stikkontakter som der står nævnt i IHC bolig pakken. Er dette nogle specielle udtag eller kan det bare "sættes" til et vist antal stikkontakt i i huset (og i given fald hvor mange) .

 

 

 

Det bliver noget af et el mødet, har godt nok mange ting vil skal have styr på. :) .. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Super :)   - rart at vide, for ville være træls og står når huset var færdig og det så siger "jamen så skulle du have nogle andre stik kontakter i væggen hvis de skulle være styrebare "

 

Er der et maks. antal styrbare kontakter man kan styre med "IHC bolig pakken" ?  og er det noget man løbende kan udbygge med nogle "modul" man sætter på tavlen (som kan styre et vist antal)

 

 

Virkelig fedt med sådan et forum , når man som mig er rimelig "grøn" på området.  Har også gjort det nemmere at overtale fruen til at vi skal investere i det :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej Martin

 

En ting du måske lige skal være obs på er de udvendige IHC sensorer. 

 

Jeg har selv lige bygget hus med Huscompagniet (aug. 2013) og har fået monteret IHC sensorer til udelyset. Og de virker altså bare ikke særligt godt. Når det blæser tænder lyset - ja, nærmest som vinden blæser - Samt de har ikke lang nok rækkevide til mig (6 meter). Min IHC elektriker sagde at man skulle have valgt nogle Servodan i stedet (Sådan en 360 graders har jeg i garagen, _den_ virker). Desværre var ham vi lavede el-planen sammen med ikke helt inde i IHC, så det har jeg først fundet ud af bagefter.

 

Min el-tavle sidder også i garagen, sammen med gulvarme og jordvarmepumpen.

 

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok