Hop til indhold

Pir Til Alarm Funktioner


 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen - jeg tænkte at jeg ville lave lidt alarm funktioner i hytten, men tænker over hvorfor jeg skulle vælge den PIR der decideret er lavet til alarm? - kan jeg ikke bruge en hvilken som helst pir til formålet?

 

Jeg ville bare lave nogle simple funktioner hvor en pir i gangen får en sirene til at larme når jeg ønsker det, men at pir'en måske kunne bruges til almindelig tilstedeværelsespir når jeg var hjemme?

 

Lad mig høre jeres tanker om emnet :)

 

Hilsen en total alarm nybegynder :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Selve PIR funktionen er stort set den samme, men en dedikeret alarm PIR virker normalt "omvendt" og har som regel indbygget sabotage kreds. På den måde vil den altid give alarm hvis den bliver afbrudt, ledningerne klippet over eller forsyningen på anden måde forsvinder.

Dette er muligvis ikke interesant/aktuelt i et privat hjem så her kan man godt anvende alm. "lysstyrings PIR" til alarm formål, blot man også lige har i tankerne der kan være noget med følsomhederne. Altså fejlalarmer udløst af husdyr og lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jep udover sikkerheden, så er følsomheden et problem.

Men følsomheden er faktisk også et problem "den anden vej".

Jeg benytter alarm PIR til at tænde lyset i gang arealer når det er mørkt. Men der er simpelthen irreterende lang responstid fra man går ind i "synsfeltet" til den melder bevægelse.

 

Så enten skal man have begge typer PIR. Eller man vælger mellem pest eller kolera....

Link til kommentar
Del på andre sites

Det bliver noget knald, hvis den skal sende 3 pulser, for de PIR man bruger i dag, er med stående signal. Dvs. at så længe der er aktivitet, holder PIR'en bare indgangen ON i stedet for at pulse som nogle af de gamle PIR gør.

Der er iøvrigt også fejl i den fb., hvis man stiller udgangen om til NC.

Jeg har da set et par gamle installationer, hvor man også havde brugt de alm. PIR til alarm, og de var godt nok træt af det pga. fejlalarmer.

 

 

LK skriver da også følgende:

 

Det anbefales ikke at anvende lys pir, til alarm.

Til alarm anbefaler Lauritz Knudsen, IHC Control® Alarm PIR 12 V / 120 C (120B1261)

Link til kommentar
Del på andre sites

Torben S - Hvordan kan det egentlig være at den LK Alarm Pir hedder 12V .. Jeg er jo ikke ekspert, men mit ihc er da primært 24V .. !? Jeg fatter hat

Det er fordi at LK ikke selv laver en alarm PIR. Dem af "LK's" er en Siemens PIR IR120C med IHC logo på. De kører så på 12V, hvilket vist er standard for de fleste/alle andre alarmsystemer. Af den grund, er der derfor i LK's batteri backup også udtag for 12V. Batteri backup er derfor nødvendig for at lave IHC alarm, men ellers er sikkerheden jo også meget begrænset. Batteri backup er desuden nødvendig, hvis man også har røgdetektorer over IHC, da de ellers ingen funktion har ved stømsvigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok