Hop til indhold

24V Til 12V Ringetryk, Ringeklokke 6V


 Share

Recommended Posts

Min "stand alone" ringeklokke i huset er gået til, så en god undskyldning for at få lavet noget andet, som går over IHC. - Men jeg vil meget gerne have input fra andre her på sitet?

 

Jeg satser på at kunne bruge disse komponenter:

  • Ringetryk (ny Spore True) med ledelys diode. Max 1W og Mærkespænding 6-12V DC
  • Friedland ringeklokke. Max 15W og mærkespænding på 6V DC

Umiddelbart er min ide at sætte ringetrykket med en formodstand direkte til et input modul. Således at inputmodulet reelt trækker lysdioden. - Ringeklokke skulle så monteres på et udgangsmodul, ligeledes med en formodstand.

 

Men er det så lige til?

Jeg synes at kunne regne mig frem til en formodstand på 120-150 ohm for at beskytte ringetrykket. Nogen andre løsninger?

På udgangssiden, regner jeg mig frem til 2,5 A ved 6 volt, og en evt. formodstand på ca. 8,2 ohm. Det bliver hårdt for udgangsmodulet, så jeg overvejer et relæ på udgangen, som trækker klokken istedet. 

 

Forslag og indvendinger modtages gerne.

 

Jesper

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har monteret sådan et friedland tryk direkte på et 24 V Input modul. Bagved (parrallelt) har jeg monteret en LED med en formodstand (vistnok 2K2).

Så er der ledelys hele tiden.

 

Som udgang benytter jeg bare et alm. IHC invendig Fuga lydgiver.

 

En alm ding/dong klokke trækker måske lidt rigelig strøm på et alm. 24V outputmodul, men prøv dog om ikke det virker.

En klokke med musik eller fancy toner vil nok bruge mindre strøm gætter jeg på.

Alternativ må man lave det med relæ + ekstra forsyning.

 

Det smarte ved at få trykket med ind over IHC er jo man kan slå lydgiveren fra i bestemte tidsrum (om aftenen hvor børnene sover) og blinke med lyset i bestemtte rum istedet for.  Ja man kan enda sætte det op så man får SMS/mail når nogen ringer på døren. Hvad man så kan bruge det til, for så er man formentlig ikke hjemme og kan lukke op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Forresten - ang formodstand på klokken, så har jeg tidligere lavet dette med en spændingsstabilisator. 

Det virkede fint. Men under noget ommont. og test er jeg kommet til at lukke røgen ud af den, og kører nu bare batteridrift på klokken, og et pot.fri overdragerelæ til at simulere ringetrykket.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars@ Jeg bruger sms til fx. at kunne "høre" hvis der er nogle ved døren selvom jeg fx. er i haven. 

 

Eller når jeg ikke er hjemme til at kunne tjekke mine cameraer for at se hvem der ringer på (evt. åbne porten hvis det er en fragtmand, der skal aflevere noget)

 

Så mangler vi bare lige en talebesked med teksten: Sæt pakken i garagen og forlad området !,så fragtmanden ved hvad han skal gøre når nu porten umotiveret går op. 

 

Men ja det er jo det smarte ved IBI / IHC og formålet med alt hardwaren/legetøjet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for alle de gode input!

 

@Lars - Du skriver 2K2 Ohm til din diode. Nu kender jeg jo ikke din diode, men er jeg galt på den når jeg kommer frem til 120-150Ohms modstand til min? Udfra at trykket m. diode har følgende specs: 6-12V, Max: 1W 
Det får jeg til en strøm på 83mA (I=P/U), og der er 12 volt tilbage som gerne skal være over modstanden (R=U/I) = 144Ohm -> 150ohms modstand.

 

På udgangssiden vælger jeg et overdragsrelæ, for ikke at brænde mit udgangsmodul af.

Er der nogen som har kender nogle 24dc relæer til dinskinne, som kan være under tavle afdækningen i standard LK UG18 tavler (max 50mm dyb til skinnen)? Dem jeg har (Allen-Bradley, Schark) sidder alle i standard høj din sokkel, som er ca. 60 mm høje og vil stikke ud af tavlen.
Alternativt, må jeg sætte en mindre tavle/Fibox op ved siden af.

 

Det er muligt at jeg ender med at forsætte med batteridrift som ihcJesper også er endt med, Dette for at undgå at skulle frembringe 6V med 2,5A til selve klokken.

 

Jeg kan godt se det smarte i et SMS-modem, det må være næste anskaffelse til tavlen.

 

mvh.

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

På udgangssiden vælger jeg et overdragsrelæ, for ikke at brænde mit udgangsmodul af.

Er der nogen som har kender nogle 24dc relæer til dinskinne, som kan være under tavle afdækningen i standard LK UG18 tavler (max 50mm dyb til skinnen)? Dem jeg har (Allen-Bradley, Schark) sidder alle i standard høj din sokkel, som er ca. 60 mm høje og vil stikke ud af tavlen.

Alternativt, må jeg sætte en mindre tavle/Fibox op ved siden af.

 

Det er muligt at jeg ender med at forsætte med batteridrift som ihcJesper også er endt med, Dette for at undgå at skulle frembringe 6V med 2,5A til selve klokken.

 

Du kan f.eks bruge dette 24VDC relæ: http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Relaeer-og-kontaktore-226/Relae-1SL-16A-24V-DC-5422502453

Hager har også et (type EN145), men den er ikke så nem at finde steder, hvor de handler med private.

 

Hvad er det for en Friedland ringeklokke, som kører på 6V? Jeg synes at huske at deres altid kører 8-16V trafo eller 4 batterier (som ganske vist giver 6V).

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan f.eks bruge dette 24VDC relæ: http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Relaeer-og-kontaktore-226/Relae-1SL-16A-24V-DC-5422502453

Hager har også et (type EN145), men den er ikke så nem at finde steder, hvor de handler med private.

 

Hvad er det for en Friedland ringeklokke, som kører på 6V? Jeg synes at huske at deres altid kører 8-16V trafo eller 4 batterier (som ganske vist giver 6V).

 

Jeg har faktisk haft kig på det relæ du har linket til, men bestilte det ikke, da jeg ikke kunne se dimensionerne, og dermed ikke vide om dybde var mindre end de 50mm.

Kan du bekræfte at det ikke er dybere?

 

Og du har helt ret mht. Friedland klokken, det er en standard klokke (Bigben) på 15W med 2 indgang/toner, som anvender 4 batterier(6vdc) eller 8-16 vac trafo. Og de strømforsyninger jeg har er alle 12 eller 24Vdc, så enten skal jeg falde over en strømforsyning til billig penge, ellers starter jeg med batteridrift.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har faktisk haft kig på det relæ du har linket til, men bestilte det ikke, da jeg ikke kunne se dimensionerne, og dermed ikke vide om dybde var mindre end de 50mm.

Kan du bekræfte at det ikke er dybere?

 

Og du har helt ret mht. Friedland klokken, det er en standard klokke (Bigben) på 15W med 2 indgang/toner, som anvender 4 batterier(6vdc) eller 8-16 vac trafo. Og de strømforsyninger jeg har er alle 12 eller 24Vdc, så enten skal jeg falde over en strømforsyning til billig penge, ellers starter jeg med batteridrift.

Jeg kender ikke lige målet, men det passer i hvert fald i en standard (LK) gruppetavle. Du kan evt bruge denne her trafo: http://www.greenline.dk/Diverse-elartikler-6/Ringeklokker-246/Oekonomi-transformator-8V-16705

 

Trafo/transformer = AC / vekselstrøms udgang

Strømforsyning = DC / jævnstrøms udgang

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Claus.

 

Mange tak for svar. - Det tyder på at du har erfaring på området.

 

Relæ: - Jeg skal lige være helt sikker. Altså den passer til at sidde under afdækningen, så tavlens kapsling/isolation er opretholdt?
En skam det ikke ligefrem er det billigste 24v relæ:-(

 

Trafo: - En fin trafo, til en fornuftig pris. Men jeg er usikker på om den har effekt nok, Idet ringklokkens forbrug er angivet til 15W, og trafoen kan leverer 8VA. Om ringeklokken reelt bruger 15 watt har jeg ikke målt, men på papiret ser det tvivlsomt ud. Og den kan også være under afdækningen i tavlen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeps, relæet passer under afdækningen. Transformeren ligeså.

 

Friedland anbefaler selv deres D753 eller D780 transformer, som begge er 8V/1A.

https://www.friedland.co.uk/en-GB/Chimes/Fixedchimes/Pages/D230.aspx

Se evt. deres svenske katalog her:

http://www.ringeklokker.dk/data/images/katalog/katalog_2010_friedland_se.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeps, relæet passer under afdækningen. Transformeren ligeså.

 

Friedland anbefaler selv deres D753 eller D780 transformer, som begge er 8V/1A.

https://www.friedland.co.uk/en-GB/Chimes/Fixedchimes/Pages/D230.aspx

Se evt. deres svenske katalog her:

http://www.ringeklokker.dk/data/images/katalog/katalog_2010_friedland_se.pdf

Mange tak for endnu et hurtigt svar Claus!

Jeg må bare igang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Den kan da høres, men det er vel også meningen.

Den er konfigureret så den giver lige 2 "biiiiiip" a 1 sek. Ikke noget med at den følger trykket hvis der kommer utålmodige gæster.

Man kan om man vil jo lave en "disable" funktion så den kun blinker med lyset i perioden 20-? hvis man har vil.

Bruger du en hjemmelavet funktions blok ? Hvis ja, er det så noget du vil ligge ud ??

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej jeg benytter såmænd bare LK's standardhus FB.

De understøtter default ringeklokkefunktion, slukalt mm så man ikke behøver rode med det. Man vælger bare i de enkelte rum om lyset skal være med eller ej. Det med en tidslås er nemt at tilføje vha et ur, men det benytter jeg ikke. Nævnte det bare hvis man f.eks. har sovende børn man ikke vil have vækket pga gæster der ringer på døren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok