Hop til indhold

Firmware Version På Controller


 Share

Recommended Posts

Vi købte hus med en IHC installation sidste år. Huset (og installationen) er fra 2002 og så vidt jeg kan se er det en controller med RS232 indgang. 

 

Jeg vil gerne rette lidt i opsætningen, men inden jeg går igang vil jeg gerne finde ud af hvilken version af firmware min controller kører. Så vidt jeg kan forstå så er de forskellige versioner af IHC Studio ikke kompatible med diverse firmware versioner.

 

Mvh. Kristian

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Glemte lige at stille et egentligt spørgsmål :)

 

Hvordan finder jeg ud af firmware versionen på min controller? Jeg tænker jeg nok skal forbinde med et serial kabel fra min computer, men hvordan gør jeg det lige så jeg ikke mister opsætningen?

 

Mvh. Kristian

For at finde ud af hvilken firmware du har på controlleren, og evt. opgradere den hvis der findes en nyere version, skal du bruge firmwareloaderen. Det lyder som om det er en visual 1 controller du har. Softwaren til sådan en krabat finder du http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/IHC-Control-Visual-Software1.page?'>HER

Der finder du ligeledes visual softwaren, og nyeste firmware.. Inden du begynder at rode med programmeringen, vil jeg anbefale at du starter med at hente programmet i din controller (gøres med visual softwaren), og gemmer programmet på din pc, så du altid kan vende tilbage til udgangspunktet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben,

 

Tak for linket. Jeg vil prøve firmware loaderen du linker til.

 

I forbindelse med at lave backup af den nuværende konfiguration går jeg ud fra at du mener "IHC Control Visual version 1.32". Hvad gør jeg hvis min firmware er ældre end 1.32? Der står at den version af visual control kun er kompatibel med firmware version 1.32.

 

Mvh. Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Tj så kan man opgradere firmwaren eller anvende en gammel visual version, se:

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/3308-lk-ihc®-control-viewer-120b1400/#entry22972

 

Ud over RS232 på fronten hvad står der så af typenummer ? For det kunne jo være det var den helt gamle DOS /TermIHC controller.

Der står ikke noget typenummer så vidt jeg kan se. Jeg har vedhæftet et lettere rystet foto -- kan du regne ud hvad det er for en controller?

 

IHC controller

 

Mvh. Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

"Modulet" ved siden af controleren er faktisk også en del af den, så det er en 120B1202 du har. Og der står også Visual på controlleren => Visual ver.1

Men prøv at conecte med Firmware loaderen, så kan du se hvilken version der ligger i controlleren. Herefter kan du tilslutte med "den rigtige" Visual 1 version og downloade en backup kopi af det kørende program.

Så kan/bør du opgradere firmwaren i controleren og geninstalere din "backup".

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at starte med at hente visual 1.32 softwaren fra det tidligere link, og forbind til din controller. Nu er det LÆÆÆNGE siden jeg har haft fat i en visual 1 controller, men mener godt at man kan hente projektet ud af controlleren, selvom den ikke kører med sidste nye firmware. Så vidt jeg husker, kommer den så med en "popup besked", at det anbefales at du opdaterer firmwaren og bla bla bla. Start dog med at hente programmet ud af controlleren først, så du har det på din pc, hvis programmet skulle blive slettet ved firmware update. Det kan vist godt være en kamp, at få fat i controlleren med sådan et seriel til USB kabel og en nyere windows end XP. Det er vist ofte et driver problem. Prøv at søge lidt på emnet herinde, hvis du får det problem, da det har været oppe at vende før.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at starte med at hente visual 1.32 softwaren fra det tidligere link, og forbind til din controller. Nu er det LÆÆÆNGE siden jeg har haft fat i en visual 1 controller, men mener godt at man kan hente projektet ud af controlleren, selvom den ikke kører med sidste nye firmware. Så vidt jeg husker, kommer den så med en "popup besked", at det anbefales at du opdaterer firmwaren og bla bla bla. Start dog med at hente programmet ud af controlleren først, så du har det på din pc, hvis programmet skulle blive slettet ved firmware update. Det kan vist godt være en kamp, at få fat i controlleren med sådan et seriel til USB kabel og en nyere windows end XP. Det er vist ofte et driver problem. Prøv at søge lidt på emnet herinde, hvis du får det problem, da det har været oppe at vende før.

 

Tak for tippene! Og også det med Windows versioner. Har faktiskt en gammel Windows XP virtual maskine på min computer som jeg vil prøve at forbinde med når jeg får kablet.

 

Mvh. Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har også et anlæg for 2001 og jeg købte huset i 2008, da skulle jeg også opgradere min firmware. Der er en fin instruktion på lk hjemmeside, du får lige link til download af software

http://lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/IHC-Control-Visual-Software1.page?

Jeg købte et Sandberg adapter (serial kabel til USB) og de har driver til både Windows 7 og xp, som kvit og frit hentes på deres hjemmeside

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-to-Serial-Link-9-pin

Jeg sad selv og lærte mig hvordan man gjorde(er ikke elektriker eller programmør) og du lyder til at være i samme båd, så du kan prøve at spørge hvis du har nogle spørgsmål.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 years later...

Hejsa

 

Ja jeg genopliver lige en tudse-gammel tråd - beklager på forhånd. 

Jeg har overtaget et hus fra 2007, hvori der sidder en Visual 1 controller. Jeg har forsøgt at få kontakt til controlleren, men uden held. Jeg har benyttet en gammel PC med Vista, til forsøget, og har prøvet med RS232 direkte og også med USB-Serial konvertering. Med firmware loaderen kommer jeg aldrig i forbindelse med controlleren .. 

Jeg har forsøgt at installere prolific-driveren til USB-serial konverteren, men slipper ikke for godt afsted med det. Jeg kan se, at Vista beklager sig over et eller andet, så driveren bliver ikke installeret korrekt .. og jeg har forsøgt af flere omgange.

Jeg håber lidt (meget), at en eller flere herinde har gode forslag?

 

Mvh,

 

Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige været ligende igennem, også med et hus fra 2007.. og en Visual HW 6.1 controller. Praktisk talt alle mine problemer ligger/lå i Java.
Prøv at kig et par dage bagud, der står lidt i den tråd jeg oprettede omkring USB forbindelse og administrator. Lars1 har også en opsamling omkring Java problemer.
Måske du i virkeligheden har samme problem.

Een enkelt vigtig ting - Når du beskriver et problem, så prøv at beskriv om du får nogle fejlmeddelser. Det kan meget ofte spore ind til at svar. 
Og så ville jeg nok droppe alt om den Vista. Vista har alle dage været et problem barn. Så hvorfor starte ud med et skidt grundlag ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænker JHM har forsøgt med en gammel PC der har en RS232 COM port så han kan forbinde direkte til controlleren. En gammel Visual 1 med com port, ikke en Visual 2 med USB (som findes i 2 HW udgaver).

Dette burde virke, også på en Vista PC såfremt du har opsat com porten korrekt i Windows og benytter et kabel med de rigtige benforbindelser. 

Alternativt er at benytte en USB-rs232 adapter, men her er der mange der har problemer med drivere. Mener jeg tidligere har lagt en op i download sektionen du kan prøve med. Den plejer at virke på mange "Kina" adaptere.

Bemærk igen Windows skal sættes korrekt op til com porten.

For at få hul igennem firmware loaderen så prøv at tage strømmen fra controlleren, start firmwareloaderen, tilslut kabel til controlleren, men firmwareloader kører, og tænd derefter strømmen til controlleren, så den booter op. Så plejer firmwareloaderen at kunne fange controllere.

java TLS mm burde ikke være et issue med firmwareloaderen, kun med Visual og Serviceview. 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok