Hop til indhold
  • 0

Ir Modtager Og Logitech Harmony One Universal Fjernbetjening


Kenth Jensen
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg skal til at indkøbe en IHC IR modtager.

Jeg har en Logitech Harmony One universal fjernbetjening.

 

Jeg er lidt i tvivl om det er smartest at købe den almindelige IR modtager eller B&O versionen, for lettest muligt at få den til at spille sammen med min universal fjernbetjening.

 

Jeg vil gerne slippe for at købe den originale IHC fjernbetjening, eller en B&O fjernbetjening, dermed har jeg ingen fjernbetjening som min universal fjernbetjening kan lære fra.

 

Jeg ved godt emnet har været oppe og vende nogle gange før, men det er snart nogle meget gamle tråde, og de fleste af dem synes jeg ikke rigtig der er nogle gode konklusioner på.

 

På forhånd tak for input

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Jeg kender ikke til opsætning med Logitech remotes, men kan da bekræfte, at man med en LK fjernbetjening kan lave lange tryk, og således bruge en sådan til lysdæmpning via IR-modtager. Angående programmering i visual, skal der ikke bruges en fb. mellem IR-fjernbetjening og indgange i de fb. du vil aktivere med fjernbetjeningen. I øvrigt tror jeg det er ligegyldigt hvilket datalinie input du sætter ind som produkt i visual, da man jo skal konfigurere indgangsnumrene, så tror ikke programmet kan se forskel på om man har sat IR-fjernbetjening, eller eksempelvis 4 stk 4-tast tryk ind i programmet.

Som jeg lige husker tidligere emner om opsætning af Logitech remotes til LK´s IR-modtager, mener jeg at mange af dem som har fået det til at virke, har haft fat i Logitech support, og de har så smidt et produkt ind i Deres opsætning som så har fungeret. Det er vist heller ikke lykkedes nogen, at lære Logitech'en kommandoerne fra en LK fjernbetjening.

Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men jeg kan vist godt støve en de gamle LK fjernbetjeninger med 16 tryk op ude i min garage, som du kan få at teste din IR-modtager med, så du er sikker på at den fungerer efter hensigten.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men jeg kan vist godt støve en de gamle LK fjernbetjeninger med 16 tryk op ude i min garage, som du kan få at teste din IR-modtager med, så du er sikker på at den fungerer efter hensigten.

 

Det kunne være super godt, hvis jeg kunne låne en original fjernbetjening, så jeg kan finde ud af om problemet er i fjernbetjeningen eller i IHC delen

 

Jeg selv kommer fra Ringsted og arbejder i Ballerup, hvad med dig?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kunne være super godt, hvis jeg kunne låne en original fjernbetjening, så jeg kan finde ud af om problemet er i fjernbetjeningen eller i IHC delen

 

Jeg selv kommer fra Ringsted og arbejder i Ballerup, hvad med dig?

Jeg bor ved Aalborg. Smid mig din adresse i en pb., så skal jeg sende dig en du må få. Har ikke selv IR-modul, så har ikke noget at bruge den til. :rolleyes:

Det er den gamle model som hedder 120 B 1035

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg modtaget fjernbetjeningen fra Torben, mange tak for det.

 

Det viser sig at den originale fjernbetjening virker perfekt sammen med min IR modtager og controller, kan også skrue op og ned for dimmere, og den fanger hver eneste tryk.

 

Jeg kan endvidere se i ServiceView at når jeg bruger Logitech fjernbetjeningen at udgangene ikke går ON permanent når jeg holder en knap nede på Logitech fjernbetjeningen, det er nærmere nogle pulser der kommer og går tilfældigt, derfor kan dimmerne heller ikke skrue op og ned, da funktionsblokken til dimmerne dermed opfatter det som en masse korte tryk i stedet for et langt tryk, dermed kan man kun tænde og slukke for dem, og ikke skrue op og ned.

Det forklarer også hvorfor kip blokkene nogle gange tænder og slukker lamperne adskellige gange.

 

Så det er helt klart Logitech softwaren jeg skal rode med for at få løst problemet.

 

Godt nok meget mystisk, når Casper L bruger præcis samme indstilling af hans Logitech fjernbetjening

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth.

Er du kommet videre med den Logitech? Jeg faldt lige over en gammel post herinde vedrørende emnet, hvis du ikke allerede har læst den, hvor LK citeres for at have sagt, at det skal være en B&O IR modtager for at virke. Der findes dog også nogle gamle emner, hvor nogle siger at det ikke behøver at være B&O modellen, og at din virker "en smule" tyder måske også på, at det burde kunne lade sig gøre.

 

Link til gammel post : http://www.ihc-user.dk/forum/topic/993-ihc-styring-på-harmony-1100-med-rf/?hl=modtager#entry6911

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fik det desværre ikke til at virke på en tilfredsstillende måde, så efter at have brugt adskellige dage på skidtet, endte projektet i skuffen.

 

Jeg kunne til nøds få det til at virke med kip blokke ved at tilføje et filter foran til at fjerne prel, i form af en hjemmelavet funktionsblok, men det virkede ikke super stabilt, endnu værre var det med styring af dimmere hvor man skulle bruge lange tryk, det var helt umuligt.

 

Egentlig ret ærgerligt, da jeg gerne ville have skidtet til at virke, så hvis andre i mellemtiden har løst problemet, er jeg også fortsat interesseret i at høre løsningen.

 

Mvh Kenth

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg har fået det til at virke på en lidt mere alternativ måde - pt. bare i test setup.

 

Jeg har købt en IR modtager til en rasperry pi - den har jeg så sat på en rasperry pi som så sender kommandoerne til IHC. Det er lidt meget work in progress og jeg har harmony one - så jeg benytter en IR repeater udgang som så sender signalet til Rasperry pi. Men jeg har haft held til at dæmpe lyset men ikke med at holde knappen nede - IR verden er jo normalt altid impulser.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fik det til at virke for et par år siden.

 

Jeg har alm. IR, ikke B&O.

Men en Harmony 900 fjernbetjening. Dog havde jeg også en original LK fjernbetjening, som den kunne lære fra.

Alt virkede som det skulle, dæmp osv. Lavede også "Scenarie" Så når jeg trykkede "Se TV", så tændte den først for strømmen, og der efter indstillede fjernsyn og tv-boks.

Men gik væk fra det, da fjernbetjeningen selv gik væk fra "Aktivitet" så når jeg fx en time senere skulle bruge fjernbetjeningen, så slukkede den for strømmen.

Men Logitechs support, var rigtig gode til at hjælpe, da jeg havde behov for noget ekstra forsinkelse, fra strøm gik on, indtil resten skulle reagere.

Samt der kom IHCRemote, som jeg fandt meget bedre en at skulle pege mod Ir modtager.

 

Så i dag har jeg 5 Ir modtagere siddende, som ikke bliver brugt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder interessant Kristoffer.

 

Kan du huske om det var nødvendigt at lære kommandoerne fra den originale remote for at få til at virke?

 

En anden person skrev tidligere i tråden at man slet ikke kan lære ir kommandoerne fra den originale remote, så har slet ikke gjort forsøget, men det kan man måske alligevel.

 

Jeg har efterhånden fået blod på tanden igen for at få det til at virke, måske skulle man montere det igen i et midlertidigt setup, og se om harmony remoten kan lære kommandoerne fra den originale.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så fik jeg forsøgt igen, med præcis samme resultat som før, skidtet virker ikke ordentligt med Harmony One.

 

Med den originale virker det perfekt

 

Med harmony one kan man ikke styre dimmerne ordentligt, da vedvarende tryk ikke kommer ordentligt igennem.

 

Jeg har prøvet både med Logitechs IR kommandoerne og ved at lære et fra den originale LK, problem stadig ikke løst

 

Jeg har prøvet både at bruge softkeys på displayet og fysiske knapper på logitech remoten. problemet stadig ikke løst.

 

Jeg har under troubleshooting prøvet at sætte de der repeat til henholdsvis 0, 3 og 5, problemet stadig ikke løst

 

Jeg har tjekket med et digital kamera at IR dioderne på logitech remoten lyser kontinuerligt når jeg holder knappen nede, via kameraets skærm opfører den sig på samme måde som den originale LK, IR dioden lyser konstant så længe knappen holdes nede.

 

Jeg kan i ServiceView se at når jeg bruger den originale remote, er udgangen fra IR produktet on præcis lige så længe som jeg holder knappen nede på remoten, med Logitechen står den og flikker frem og tilbage mellem on og off, hvilket meget godt forklarer hvornår dimmer regulering ikke virker ordentligt.

 

 

Andre gode idéer modtages med kyshånd ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Synes lige det var ved at være på tide med en lille update i sagen.

 

Logitechs support har været i gang i rigtig lang tid med at prøve at løse problemet, og der er brugt utallige timer på at prøve at løse problemet.

 

Indtil nu er det lykkedes dem at få en enkelt IR kommando til at virke hver eneste gang ved kort tryk, alle de andre IR kommandoer virker stadig kun ca 5-8 gange ud af 10 forsøg.

Det helt store problem er at lange tryk stadig overhovedet ikke virker, specielt et problem når jeg har dimmere på næsten alle lamper.

 

Nu har Logitech opgivet og bedt mig om at skaffe hex koderne til ir remoten fra LK, ellers kan de ikke gøre mere.

 

Jeg har netop skrevet til LK / Schneider, så bliver det spændende at se om de kan / vil udlevere disse hex koder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvad med en ir modtager til raspberry pi også lade den snakke med ihc?

Når jeg nu engang har brugt penge på en LK IR modtager og en universal remote, vil jeg helst bruge dette, frem for at skal ud og bruge endnu flere penge.

 

Men dit forslag med den der Raspberry pi, kan man få IR modtager til dem, og hvordan får man den til at snakke sammen med IHC?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har nu efterhånden læst alle trådene herinde omkring Raspberry pi og IHC captain, men synes godt nok det ser temmelig avanceret ud, det skyldes måske også at jeg aldrig har rodet med Linux eller PHP, programmerer dog til daglig, men det er i Windows og C#, så det meste i de tråde jeg har læst indtil nu, er totalt sort snak for mig.

 

Mikkel, mener du stadig Raspberry pi er en løsning for mig, kan det laves på en simpel måde hvis jeg blot ønsker samme funktionalitet som en LK IR modtager giver mig, altså 16 kanaler med kort og langt tryk?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth.

Der findes også et API til .Net skrevet i C#, men det sørger kun for kommunikation. Der er ikke bygget nogen ordentligt applikation ovenpå. Jeg er også Windows mand, og kender heller ikke noget til Rasberry Pi eller Linux, men jeg tror at det må blive mit lille juleprojekt.

Du finder koden her : http://www.ihc-user.dk/forum/topic/1645-microsoft-net-apisdk/?p=14131

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så kom der endelig svar fra LK angående udlevering af hex koder til Logitech, og helt som forventet ville de ikke udlevere dem.

 

Dog kunne de fortælle at jeg i stedet skulle have købt B&O udgaven af deres IR modtager, da disse hex koder er offentligt tilgængelige.

 

Jeg har nu istedet bestilt et Netduino Plus 2 processor board og en IR photodiode, så håber jeg at kunne lave min egen IR modtager, som forhåbentlig kan modtage kommandoer fra Logitech remoten, og via Kristian Poulsens .NET API forhåbentlig kunne sendes videre til IHCen.

 

Det er sgu godt gjort at man selv bliver nødt til at lave det helt fra bunden af for at få det til at virke :o)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok